Jone-51K kirjoitti:Seuraavana varmaan vaadit että bändi tulee sujattamaan privaatikeikan sulle että se mahd. bonuksena tuleva livelevy on just sulle oikeaa tavaraa.
Mistä ihmeestä sä tämmösen tähän vedit? Mun mielestä mun kommenttini oli ihan asiallinen. (Noh, ehdit tosin jo kertoa laittaneessa tahallaan isompaa "pykälää silmään", mutta siltikin toi tuntuu aika lapselliselta heitolta.)
mercury kirjoitti:No, tässä mielessä olemme erilaisia. Mulla ei ole mitään ulos menemistä ja liikuntaa vastaan. Ja musiikin ostaminen levykaupasta tapahtuu yleensä jonkin muun reissun yhteydessä.
Niin olemme. Mullakaan ei ole mitään ulos menemistä ja liikuntaa vastaan, mutta tykkään käydä lenkillä ilman että pitäisi juosta levykauppaan asti.
Olisitko valmis hakemaan tietokoneohjelmat netin sijasta kaupasta? Ja tiedän kyllä, että monet niistä haetaan edelleen kaupasta, mutta silloin puhutaan satojen tai tuhansien eurojen hintaisista ohjelmista, joita ei voi verrata yksittäisiin musiikkialbumeihin. Shareware-ohjelmiin niitä taas voi verrata. Olisitko valmis hakemaan kaikki shareware-ohjelmasi kaupasta levykkeellä? Minä en (enää), koska olen saanut maistaa parempaa.
mercury kirjoitti:Mitäs muuten teet jos vertaisverkosta löytämääsi artistia ei löydy iTMS:sta? Eihän siellä loppuen lopuksi ole niin kovin hyvä valikoima: suuren massan musiikkia, purkkapoppia, USA + oma alue -voittoisesti. Jos et kehtaa mennä ulos räntäsateeseen, niin ilmeisesti jäät sitten kuuntelemaan vertaisverkkolöydöksiäsi?
Tietenkin jään. Ei kyse ole mistään kehtaamisesta, vaan kysynnän ja tarjonnan laista. Tällä hetkellä tilanne vain on se, että kuluttajat haluavat vähän erilaista bisnesmallia kuin mitä heille tarjotaan. Näissä tilanteissa kuluttajat äänestävät jaloillaan, tai tässä tapauksessa sormillaan.
Olen itse ostanut viimeisen CD-levyni kesällä 2000, jolloin päätin lopettaa niiden ostamisen ihan periaatteesta. Ja myönnän kyllä, että tämä periaatepäätös on aiheuttanut omantunnontuskia, kun artistit ovat joutuneet kärsimään jakelukanaviin kohdistuvasta tyytymättömyydestäni.
Jone-51K kirjoitti:Hommassa mättää se että keinona koekuunnella on "laittomuus" Joku muu keino tulisi olla. Toki "me" osataan täällä ehkä erottaa se mikä on laitonta ja mikä ei, mutta kuinka moni tuolla pahassa maailmassa osaa/haluaa osata..
(lihavointi minun)
Aivan. Ongelmana tällä hetkellä on tuo muutosvastarinta, eli sen sijaan että etsittäisiin mikä tuo "joku muu keino" on, pyritään vaikuttamaan tilanteeseen tappelemalla eduskunnassa ja oikeustalolla.
Jos joku vaikka keksisi toimivan "shareware-musan". Saat kuunnella levyä ilmaiseksi vaikka kolme kertaa, jonka jälkeen siitä joutuu maksamaan. Noh, ongelman aiheuttaa tarvittava DRM, joka luonnollisesti sitoo johonkin tiettyyn laitteistoon/ohjelmistoon. Lisäksi unohdetaan se tosiasia, että jos musaa voi kuunnella tuon koeajan, sen voi myös kopioida. Oli siinä sitten mikä suojaus tahansa.
Entä miltä kuulostaisi iTunes Music Store, johon artistit voisivat itse rekisteröityä ja lisätä omakustanteensa? Eli vähän kuin vanha mp3.com, mutta josta saisi myös rahaa. Tähän joku tietysti vastaa, että kyllähän siinä jonkinlainen seula on oltava, muuten hukumme sontaan. Niinhän sitä hukutaan netissä muutenkin, mutta jotenkin kummasti ainakin itse osaan omasta mielestäni hakea sen haluamani. Netti on jo mullistanut monia asioita, ja tulee varmasti mullistamaan myös koko musiikkialan.