Totesin ettei ilmaisversioista ole mihinkään, siis tyydytään maksamaan ohjelmasta.
Ohjelman tulisi pystyä näyttämään ja toteuttamaan samalla aikaa mitä tapahtuu jos rustaa koodia, tai luoda kokonaan omaa koodia käyttäjän muutoksia tehdessä "preview" näkymään.
Mahtavaa olisi, jos ohjelma loisi itsestään vain yhden CSS-dokumentin, muttei tuo välttämätöntä ole.
HTML ja CSS tukinen ohjelma riittää (pysyy halvempana 8) ), mutta ei lisä koskaan pahaa tee?
Mä en löytänyt omaan käyttööni täydellistä HTML+CSS editoria mäkille, kun niitä vuosi sitten kävin läpi. Niinpä päädyinkin sitten käyttämään Dreamweaveria, vaikka se ei koodieditorina kovin hääppöinen olekaan.
BBEdittiä jotkut käyttävät, sitä voisit vilkaista.
Mitään täydellistä html+css editoria ei ole olemassakaan. Etsikää sitä vaikka loppuelämänne, sitä ei löydy. HTML+CSS vaatii opettelua, eikä sitä mikään ohjelma korvaa.
Sanotaan nyt suoraan. Olen pahoillani mutta näin asiat ovat: Opettele, opettele, opettele ja opettele.
jranka kirjoitti:Mitään täydellistä html+css editoria ei ole olemassakaan. Etsikää sitä vaikka loppuelämänne, sitä ei löydy. HTML+CSS vaatii opettelua, eikä sitä mikään ohjelma korvaa.
Sanotaan nyt suoraan. Olen pahoillani mutta näin asiat ovat: Opettele, opettele, opettele ja opettele.
Eihän tässä nyt siitä ollut kysekään. Kysymyshän oli nimenomaan HTML-editorista. Ja niitähän on monenlaisia, vai ilmaanko sä ne HTML-tagit piirtelet. PC-puolella olen käyttänyt täydellistä HTML+CSS -editoria.
PS. Opettele sinä lukemaan kysymys ja vastaamaan aiheesta, ei aiheetta.
Mie käytän kans "täydellistä" html+css -editoria. Nimi on VIM ja taitaapi löytyä jopa oletuksena kympistä.
Mutta vakavissaan, eipä tuollaista html+css-editoria sisäisellä previkka-ominaisuudella taida ainakaan kunnollisena olla. Aikanaan yritin opetella Dreamweaverin käyttöä, mutta win-maailmassa Winsyntax korvasi keveytensä takia. Linuxille siirryttyäni hain pitkään Winsyntaxin korvaajaa ja päädyin opettelemaan tuon vimin. Ja aina välillä katselen ja etsin tuollaista sisäisellä previkalla olevaa ohjelmaa. Enkä ole löytänyt, ilmaisena enkä maksullisena.
Suosittelisin kolmea suosituinta ohjelmaa joissa jokaisessa on CSS tuki. NVU:ta en ole kokeillut mutta näyttää kuvissa ihan toimivalta ja se on täysin ilmainen. Itse käytän Dreamweaveria joka on tunnetusti paras mutta hieman raskas se kyllä on jopa natiivissa PowerPC koneessa.
Kyllä BBEdit on aikas hyvä tollasessa raa'assa kirjoitustyössä. En mä sillä kyllä koodia kirjoita mutta korjailen hölmömpien graafisten editorien tuottamaa jälkeä. Grepit ja monitiedostohaut/korvaukset toimii hienosti. Tosin jokerimerkeiksi on valittu vähän turhan yleisiä merkkejä, kuten piste, putki jne....
Preview ajatus on sinänsä hyvä, mutta selaimia on enemmän kuin yksi. Ohjelma X voi näyttää miltä sivu näyttää safarilla, muttei miltä sivu näyttää firefoxilla. (tai explorerilla tai operalla....) Idea on hyvä, mutta käytännössä se ei toimi. Sivut on pakko kokeilla eri selaimilla.
Tietty jos haluaa kirjoittaa koodia ja tarkistaa (melkein) lennosta miltä tuotos suunnilleen näyttää, niin suosittelen Smultronia, jossa saa esikatseluikkunan, joka ei tosin päivity automaattisesti.
Fixx kirjoitti:Kyllä BBEdit on aikas hyvä tollasessa raa'assa kirjoitustyössä. En mä sillä kyllä koodia kirjoita mutta korjailen hölmömpien graafisten editorien tuottamaa jälkeä. Grepit ja monitiedostohaut/korvaukset toimii hienosti. Tosin jokerimerkeiksi on valittu vähän turhan yleisiä merkkejä, kuten piste, putki jne....
Ittellä on kyllä tuohon raakaan kirjoittamiseen mahdottoman hyvä ja monipuolinen Text Wrangler.
Kuitenkin haluaisi saada luoda sivujen visuaalista ilmetta kuin Dreamweaverilla konsanaan, ja se PC puolelta löytyykin. Kuitenkin nuo huippuohjelmat on niin tuhottoman kalliita, ettei opiskelijabidjetilla niitä kovin helpolla hankita...
NVU on hyvä sen puolestä, että seu luo erittäin karsittua koodia, käyttöliittymä vaan takkuilee meikäläisen silmissä - varsinkin taulukoiden osalta.
Tuo TextWranglerin ja NVU:n yhdistelmä on minunkin käytössäni. Ja sivun esikatselun voi tehdä milloin tahansa Safarilla, Firefoxilla, IE:llä tai Operalla muutamassa sekuntissa.
NVU ei sovi tyylisivujen tekoon. Siihen voi kokeilla vaikkapa Style Masteria, jota voi käyttää demomuodossa jonkin aikaa, olikohan 14 vuorokautta.
NVU on aika kätevä taulukoiden kanssa. Käsin tehden menisi välillä ikä ja mielenterveys.
Dreamweaverin ja muiden HTML-ohjelmien takia jossa on preview netti on täynnä p*skasti tehtyjä sivuja.
Kun jokainen veljenpoika "osaa" tehdä nettisivut niin mitään standardeja ei ole eikä niitä voida luoda.
Tuskinpa se kuitenkaan on noihin ohjelmiin sisäänrakennettua, että niillä tulee huonoja sivuja.
Itse tykkäsin Dreamweaveristä windowskoneella kovastikin, tekee mielestäni myös ihan suht siistiä koodia. Nyt kun tulee macilla tehtyä, niin olen käyttänyt pelkästään TextWrangleria, kun ei dreamweaveria koneella ole, Golive kyllä löytyisi mutta en oikein ole päässyt siihen sisälle vaikka siinä jotain hyvää olikin, NVU:n hylkäsin muutaman kokeilun jälkeen.
Dreamweaverin ja muiden HTML-ohjelmien takia jossa on preview netti on täynnä p*skasti tehtyjä sivuja.
Kun jokainen veljenpoika "osaa" tehdä nettisivut niin mitään standardeja ei ole eikä niitä voida luoda.
Tuskinpa se kuitenkaan on noihin ohjelmiin sisäänrakennettua, että niillä tulee huonoja sivuja.
Itse tykkäsin Dreamweaveristä windowskoneella kovastikin, tekee mielestäni myös ihan suht siistiä koodia. Nyt kun tulee macilla tehtyä, niin olen käyttänyt pelkästään TextWrangleria, kun ei dreamweaveria koneella ole, Golive kyllä löytyisi mutta en oikein ole päässyt siihen sisälle vaikka siinä jotain hyvää olikin, NVU:n hylkäsin muutaman kokeilun jälkeen.
ap
Njuu, ei se kokonaan ohjelmasta voi olla kiinni, vaan ymmärtämättömistä ihmisistä. - Tottakai sivut pitää testata eri selaimilla ennen suurempaa julkaisemista.
Meikäläisellä kun ei muutenkaan ole tota visuaalista silmää ihan mahdottomiin, niin on helpompi rustata sivuja kun ei tarvitte koko aika nakertaa koodia ja näkee suht oikeen heti, et mitä tapahtuu. Siksi siis Dreamweaver.
NVU lähtee nyt testiin ja jos se toimii nopeammin, niin tulee olemaan minun käytössäni ainakin siihen saakka kunnes giga lisämuistia tipahtaa postilaatikkoon.
Mitä tulee tohon kotisivujen laatuun, niin sillä ei ole paljoakaan tekemistä editorien kanssa. Jso ei osaa hommaansa, niin ei sitä editorilla voi paikata. Hyvä tekijä tekee hyvät sivut vaikkapa sillä Notepadillä. Tosin tuottavuudessa voi olla iso ero eri editoreiden välillä.
Mulle editorissa ei ole kuin kolme Pakko olla -ominaisuutta:
1. Useat tiedostot yhtaikaa auki
2. Värikoodaus (CSS, HTML, PHP)
3. Tuki projekteille/sivustoille (minulla niitä on n. 100 hallittavana)
Muut ominaisuudet ei juurikaan kiinnosta ja ne menee kategorioihin "ihan kivoja", "ärsyttäviä" tai "ei mitään väliä".
Edit:
Juu ei ollut ollenkaan hyvä tuo NVU. Ei PHP-värikoodausta ja työntää PHP-koodien elkuun ja loppuun doctypen, html, head, body tagit. Jollekin voi sopia, mutta minulta se joutui lähtemään.
leidi32 kirjoitti:Juu ei ollut ollenkaan hyvä tuo NVU. Ei PHP-värikoodausta ja työntää PHP-koodien elkuun ja loppuun doctypen, html, head, body tagit. Jollekin voi sopia, mutta minulta se joutui lähtemään.
Samasta syystä minä heitin Nvun akkunasta mäjelle. Olisi kiva kun löytyisi (ilmainen) WYSIWYG-editori, jolla voisi pyöritellä php-filejä ilman että se tunkee "ylimääräisiä" tageja sinne alkuun. En ole löytänyt.
leidi32 kirjoitti:Juu ei ollut ollenkaan hyvä tuo NVU. Ei PHP-värikoodausta ja työntää PHP-koodien elkuun ja loppuun doctypen, html, head, body tagit. Jollekin voi sopia, mutta minulta se joutui lähtemään.
Samasta syystä minä heitin Nvun akkunasta mäjelle. Olisi kiva kun löytyisi (ilmainen) WYSIWYG-editori, jolla voisi pyöritellä php-filejä ilman että se tunkee "ylimääräisiä" tageja sinne alkuun. En ole löytänyt.
Onko Taco HTML Edit liian yksinkertainen? Ehkä ammattikäyttöön ei sovellu, mutta aika mainio editori minusta. Ainakin osa leidi32:n luettelemista ominaisuuksista löytyy. Ilmainen ja Universal Binary.
Onko Taco HTML Edit liian yksinkertainen? Ehkä ammattikäyttöön ei sovellu, mutta aika mainio editori minusta. Ainakin osa leidi32:n luettelemista ominaisuuksista löytyy. Ilmainen ja Universal Binary.
Kyl tässä on joku vähän pyssympi ohjelmisto haussa, ja taco taitanee olla hepponen...
Taidan olla kolunnut kaikki ilmaisversiot läpitte, ja tyydyn nöyrästi jo maksamaan ohjelmistosta...