Hieman reilut 2 vuotta vanhan Applen 20" Cineman taustavalo sanoi poks, korjausarvio 677e + työkulut. (Taustavalo rikki, ei ohjauskomponentit. Koko näyttöpaneeli vaihdettava. Ei kannata korjata siis.) Ostajana ja käyttäjänä on koko elinkaaren ajan ollut yksityishenkilö ja käyttö on ollut kotikäyttöä. Eli mikä on taustavalon ja sitä mukaa koko näytön oletettavissa oleva käyttöikä? Kannattaako arvon raadin mielestä alkaa tappelemaan myyjäliikkeen kanssa? Omasta mielestäni alunperin 1600e maksaneen näytön pitäisi kestää hieman pidempään.
AppleCarea ei tietenkään ole koska sitä ei pelkälle näytölle saa, eikä kotivakuutuksesta ole mitään hyötyä, hylkäävä päätös tuli jo.
Mielestäni kannattaa. Litteiden näyttöjen eliniän keskiarvo on taatusti yli kahden vuoden. Veikkaisin että se on jossain 5 - 7 vuoden korvilla. Tulostelet vaan lakipykälät mukaan siitä, että kuluttajalla on oikeus edellyttää tuotteen kestävän kohtuullisen ajan, vaikka takuu ei olisikaan voimassa. En nyt muista mitkä pykälät ne on, tai mistä ne löytyy, mutta sellaiset on kuitenkin olemassa.
Mikko kirjoitti:Hieman reilut 2 vuotta vanhan Applen 20" Cineman taustavalo sanoi poks, korjausarvio 677e + työkulut. (Taustavalo rikki, ei ohjauskomponentit. Koko näyttöpaneeli vaihdettava. Ei kannata korjata siis.) Ostajana ja käyttäjänä on koko elinkaaren ajan ollut yksityishenkilö ja käyttö on ollut kotikäyttöä. Eli mikä on taustavalon ja sitä mukaa koko näytön oletettavissa oleva käyttöikä? Kannattaako arvon raadin mielestä alkaa tappelemaan myyjäliikkeen kanssa? Omasta mielestäni alunperin 1600e maksaneen näytön pitäisi kestää hieman pidempään.
AppleCarea ei tietenkään ole koska sitä ei pelkälle näytölle saa, eikä kotivakuutuksesta ole mitään hyötyä, hylkäävä päätös tuli jo.
AppleCaren saa, jos ostaa näytön koneen mukana ja tekee sille koneelle sen AC:n. Ja kyllä se näytetään myyvän myös pelkälle näytölle, ainakin AppleStoressa.
MacFinn kirjoitti:AppleCaren saa, jos ostaa näytön koneen mukana ja tekee sille koneelle sen AC:n. Ja kyllä se näytetään myyvän myös pelkälle näytölle, ainakin AppleStoressa.
Vanhaa tietoa minulla siis. Eli vuonna 2004 sitä ei myyty pelkälle näytölle, eikä näyttöä voinut jälkikäteen myöskään liittää olemassaolevaan koneen AppleCareen. Tätä en ymmärtänyt etukäteen selvittää kun ostin näytön ja koneen erikseen.
PS. nyt on muuten kaikki omistamani Applen laitteet hajonneet.. laatukamaa..
Viimeksi muokannut Mikko, 15.8.2006 klo 16.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuuaikana takuun antajalla on näyttötaakka siitä, että tuotteessa ei ole materiaali- tai valmistusvirheestä johtuvaa vikaa....
...Jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Tuotteen myyjää sitoo joka tapauksessa virhevastuulaki, joka Suomessa kattaa koko tuotteen oletetun elinkaaren. Virheestä voi valittaa, vaikka takuuaika olisikin jo päättynyt...
Kuluttajan ostaessa ..., merkistä ja valmistajasta riippumatta, on sillä oletettu elinkaari. Koska tuote on sama, myös elinkaaren tulisi olla likipitäen samanmittainen takuuajan pituudesta riippumatta. Takuun varsinaiseksi lisähyödyksi kuluttajalle jää ainoastaan näyttötaakan pysyminen.... myyjällä takuun ajan..
... on yleinen harhakäsitys, että kuluttaja takuuajan päätyttyä kuvittelee oikeuksiensa tuotteen virhevastuun osalta päättyneen. ”Tästä on seurauksena selkeitä oikeudenmenetyksiä kuluttajalle”..."
Näytön oletettu elinkaari on yli kaksi vuotta. Ainakin viisi noin maalaisjärjellää ajateltuna. Ota yhteys kuluttaja-asiamieheen, jos myyjätaho nikottelee korjauksen kanssa.
Kyllä sen käyttöiän pitää olla huomattavasti korkeampi. Omassa eizon litussani on pelkkä takuu 5 vuotta / 30000 tuntia. Soitto kuntasi kuluttajaneuvojalle selventänee asiaa.
hakke kirjoitti:Kyllä sen käyttöiän pitää olla huomattavasti korkeampi. Omassa eizon litussani on pelkkä takuu 5 vuotta / 30000 tuntia. Soitto kuntasi kuluttajaneuvojalle selventänee asiaa.
Juuri pari tuntia sitten soitin kuluttajaneuvojalle ja he vaan referoivat käytännössä saman kuin adele yllä. Eli yhteys myyjään vaan, mutta tuohon käyttöikään eivät ottaneet kantaa. No yritän ehtiä huomenna Officelineen asioimaan. Olisi viime viikolla hajonnut, olisi ollut aikaakin tätä asiaa selvitellä.
Mikko kirjoitti:
AppleCarea ei tietenkään ole koska sitä ei pelkälle näytölle saa, eikä kotivakuutuksesta ole mitään hyötyä, hylkäävä päätös tuli jo.
Näin siis jos taustavalo poksahtaa? Hmm, itselläni on mahdollisimman laaja kotivakuutus. Mitenköhän sen kanssa.. Entäs jos olisit paiskannut sen näytön lattiaan?
Itselläni vakuutus ainakin korvaa pudonneet tavarat.
Ennen kuin joku pärähtää, niin tässä ei ole tarkoitus ketään kehoittaa näin toimimaan. Ihmettelen vain ääneen..
NeNithelo kirjoitti:Näin siis jos taustavalo poksahtaa? Hmm, itselläni on mahdollisimman laaja kotivakuutus. Mitenköhän sen kanssa.. Entäs jos olisit paiskannut sen näytön lattiaan?
Itselläni vakuutus ainakin korvaa pudonneet tavarat.
Ennen kuin joku pärähtää, niin tässä ei ole tarkoitus ketään kehoittaa näin toimimaan. Ihmettelen vain ääneen..
Mahdollisimman laaja täälläkin. Kummaa, että kovalevyrikko on mm. aikasemmin mennyt läpi... Sen takia en arvannut lähteä näyttöä lattialle tiputtelemaan, jos olisi tiennyt hylkäävän päätöksen tulevan niin olisin tipauttanut. En voi väittää ettei olisi käynyt mielessä.
Mikko kirjoitti:
Mahdollisimman laaja täälläkin. Kummaa, että kovalevyrikko on mm. aikasemmin mennyt läpi... Sen takia en arvannut lähteä näyttöä lattialle tiputtelemaan, jos olisi tiennyt hylkäävän päätöksen tulevan niin olisin tipauttanut. En voi väittää ettei olisi käynyt mielessä.
Noh, eihän sitä tiedä mitä sattuu.. Elämä on joskus julmaa ja tavarat suorastaan lentävät käsistä
Kieltämättä kummaa.. Itse selvittäisin vakuutusyhtiöltäkin, että mikseivät korvaa.. Oishan se hunttikin pienempi kuin tuo 600. Vaikka myönnettävä on, että ensin koittaisin hoitaa asian Applen kautta ilmaiseksi.
Mikko kirjoitti:Hieman reilut 2 vuotta vanhan Applen 20" Cineman taustavalo sanoi poks, korjausarvio 677e + työkulut. (Taustavalo rikki, ei ohjauskomponentit. Koko näyttöpaneeli vaihdettava. Ei kannata korjata siis.) Ostajana ja käyttäjänä on koko elinkaaren ajan ollut yksityishenkilö ja käyttö on ollut kotikäyttöä. Eli mikä on taustavalon ja sitä mukaa koko näytön oletettavissa oleva käyttöikä? Kannattaako arvon raadin mielestä alkaa tappelemaan myyjäliikkeen kanssa?
.
Mikko kirjoitti:Hieman reilut 2 vuotta vanhan Applen 20" Cineman taustavalo sanoi poks, korjausarvio 677e + työkulut. (Taustavalo rikki, ei ohjauskomponentit. Koko näyttöpaneeli vaihdettava.
Jos et nyt tuota korjausta saa maksatettua muualla niin rekryä joku PC-puolen hakkerinörde korjaamaan se taustavalo. Koska Apple ei tee omia paneelejansa niin tuskin tuo standardikamaa kummempaa on. Uudet lamput taustavaloon eivät kovin paljoa maksa - tosin tuohon tarvii aika ison.
Oma telkku (philips 32" putki) hajosi 2v ja 4kk ikäisenä. Kuluttajaneuvoja sanoi että jos on yli kaksi vuotta niin ei voi vaatia myyjältä täyttä korvausta, vaan kulut jaetaan. Tosin kuluttajaneuvojat eivät tiedä mistään mitään.
Menneet:
Mac Mini G4 1,25 - Mac Mini G4 1,5 - Mac Mini Core Duo 1,66, PowerMac 1,8
Olevat:
Macbook 2,0 - iMac Core2Duo 20", Macbook Pro 2,53Ghz, iMac 24" 3,06Ghz
stuugi kirjoitti:Oma telkku (philips 32" putki) hajosi 2v ja 4kk ikäisenä. Kuluttajaneuvoja sanoi että jos on yli kaksi vuotta niin ei voi vaatia myyjältä täyttä korvausta, vaan kulut jaetaan. Tosin kuluttajaneuvojat eivät tiedä mistään mitään.
Tämä lukee ihan laissakin tämä kahden vuoden raja, mutta toisin kuin muualla euroopassa Suomessa tähän on jätetty harkintavaraa. Esim. laadukkailta tuotteilta (keskimääräistä kalliimmilta) voidaan odottaa pidempää käyttöikää. Minunkin saamat neuvot kuluttajaneuvojalta oli aika varovaisia, mutta kehottivat kuitenkin myyjän kanssa asiasta neuvottelemaan.. Joo mutta kulujen jakokin on parempi kuin uusi näyttö kokonaan omasta pussista.
Miksi Applella ei voi olla kunnon rehellisiä takuita? Pakko myöntää, että ihan eri merkkejä harkitsisin jos ei pinnallisena ihmisenä tuotteen muotoilu merkitsisi minulle niin paljon.
Niiden on parempi pitää pienempää takuuta, ja JOS osa sanoo poks, niin voivat esittää hyvää kaveria ja vaihtaa sen "asiakaspalveluna" (vaikkakin takuuta pitäisi "virallisesti" olla vielä).
Imago nousee, kun asiakasta palvellaan hyvin. Kaikki ihmisethän tietää, että tekniikka hajoaa. Eikös?
Reklamaatiot kuulemma suoraan Applelle, mutta minne? V**tu kun niillä ei ole kuin 49 euroa / puhelu maksava tukinumero ja englanninkielinen Applestoren numero. Sähköpostista tietoakaan.
Etsitkö hyvää vai tyylikästä näyttöä? Mun kokemuksien mukaan parhaat näytöt näyttää ihan työkaluilta (Eizo ja kumppanit) ja monet tyylikkäistä näytöistä on valitettavan heikkolaatuisia. Applella on ollut tyyliä ja myös laatua, samoin Formacilla. Formacit on vaan olleet mun makuun hiukan liian massiivisia.
mercury kirjoitti:Etsitkö hyvää vai tyylikästä näyttöä? Mun kokemuksien mukaan parhaat näytöt näyttää ihan työkaluilta (Eizo ja kumppanit) ja monet tyylikkäistä näytöistä on valitettavan heikkolaatuisia. Applella on ollut tyyliä ja myös laatua, samoin Formacilla. Formacit on vaan olleet mun makuun hiukan liian massiivisia.
Joo, sekä - että. Sen takia mulla Applen näyttö on ollutkin. Tietenkin Applenkin voi ostaa jos ei vaan mitään muuta vaihtoehtoa ole, mutta pitää ottaa huomioon sen oikea hinta joka on +99 euroa noihin Applestoressa ilmoitettuihin, että saa normaalin takuun.