Sinällänsä Xgl on ihan kiva, mutta tuo ikkunoiden heiluminen ja yletön eyecandy on taas "bad idea". Niille on paikkansa, Xgl demoissa näitä on tehty tekemisen ilosta ja aina ei ole ajateltu kahdesti käyttäjää. Toki nuo katselemani demot ovat olleet enemmänkin tekniikka demoja joissa käytettävyys nyt ei ole kovin oleellista. Omaan Suseen en vielä moista tunge, katsotaan kun päivitellään ja kommentoidaan sitten paremmin.
Eipä ole juu käytettävyyttä, mutta tässä tulee taas tämä muokattavuus. Voit valita, mitkä ominaisuuksista haluat käyttöön, vieläpä varsin helposti ja graafisesti.
Lisäksi uskoisin noiden olevan toteutettavissa Applellakin. Uskon (en siis tiedä), että nuo ovat vain jätetty pois, koska ne eivät tuo lisäarvoa. Esim ikkunoiden Genie-efekti tekee teknisesti wobbly-windows tapaista tauhkaa ja teminaalissä on hyödynnetty läpinäkyvyyttä joka selkeästi on kiihdytetty.
OpenGLää käyttävänä Aquassakin (uskoakseni) olisi mahdollista. Mäkistä en niin paljoaa tiedä, että uskaltaisin käyttää tätä väitteenä, mutta käsitykseni mukaan ongelma on siinä, että jos ja kun apple ei halua näitä toteuttaa, kukaan muukaan ei voi toteuttaa. On siis tyydyttävä applen kehittämiin kikkoihin.
Mutta, tähdennettäköön nyt että en väitä, että Xgl on huono, vain sitä että pitäisi pitää vähän malttia miten paljon eyecandyä tunkee ja minne. Esim Applellakin tuo oli vähän överiä ensimmäisten OS X:ien aikoihin (läpinäkyvyysjutskia yms). Uskoisin myös että Xgl rauhoittuu tässä ajan oloon (oma uskomus).
Tällä ei ole edes tarvetta, koska xgl on se x-serveri, mikä nuo mahdollistaa. Compizilla sitten varsinaisesti toteutetaan xgln mahdollistamat ominaisuudet, ja compizilla valitaan sieltä ne candyt jota halutaan. Tämän vuoksi en usko että xgl rauhoittuu mihinkään, koska pointti on näyttää, mihin sillä pystytään, ja käyttäjä saa sitten valita mitä haluaa.
- Mihin **ttuun mä tota alan kirjoittamaan? Ai mihin näistä ohjelmista? Mulla on gterm, xterm, terminal...
- Mikä on sudo? Miks mun täytyy laittaa tämmöinen tähän? Mitä se tekee?
- Mikä toi emerge on? Onkos se ohjelma? Miksei se ole merge? Eikös se voisi olla vaan asenna?
- Mika toi gedit on? Mistä mä löysin sen? Mitä se tekee? Ei kai se vaan ole joku peli?
- Mikä tää salasanan kysyminen on? Kenen salasana? Saankos mä oikeasti tehdä näin?
- Miks tää nyt alkaa pukata tämmöistä tekstiä ruudulle? Kaatukos se? Tää on ihan sekavaa...
- Asentukos se nyt? Minne se meni? Miten mä löydän sen? Mistä se lähtee päälle?
- Miten mä saan sen pois? Mikä paketti mun pitää poistaa? Miten mä poistan sen? Unemerge?
Niinpä. Kyse onkin vain siitä, miksi tietämätön käyttäjä haluaisi tehdä noin jos vaihtoehtona on asenna ohjelmia -> tekstinkäsittely -> gedit.
Mutta ei hyvää päivää, tuo komentorivi ei todellakaan ole käyttäjäystävällinen suurelle osalle populaa.
Eipä tietenkään, mutta väittäisin että kaiken peruskäyttöön tarvittavan voi tehdä graafisesti. Sääli vain, että linuxin kehittäjäyhteistö on ymmärtänyt vasta viime aikoina, ettei tavallinen käyttäjä halua sotkeentua tekstirivien kirjoittamiseen. Mutta, onneksi mitään ei
tarvitse tehdä graafisesti. Jos tehokäyttäjä osaa nopeamman keinon, miksi käyttää hidasta? Tässä on linuxin vahvuus verrattuna windowsiin. Jälleen, mäkistä en tiedä kun olen tätä käyttänyt hieman erilaisiin tarkoituksiin kun linuxia ja vasta vähän aikaa.
Poistamisesta voisi mainita vielä sen verran, että nuo Linuxin pakettien nimet ovat välillä todella kryptisiä ja niittä saattaa olla useita liki saman nimisiä. Näin ollen sekä asentaminen että poistaminen on hankalaa, etenkin jos tuo nimi ei ole sama kuin ohjeman nimi. Ei liene hirvän hankala kuvitella, että jos joutuu googlettamaan maagista rimpsua niin samalla vaivalla lataisi sen ohjelmankin sieltä netistä.
Niinpä. Mutta, jälleen astuu synaptic kuvaan. Homma hoituu graafisesti ilman maagisia rimpsuja, hyvät kuvaukset ja ohjelmat selkeästi jaoteltu. Ongelmaa toki tulee sitten kirjastojen ja muiden kohdalla.
Tämän takia esim "Asenna gedit" ei ratkaisisi tämän maagisen litanian kirjoittamisen perustavan laatuisia ongelmia.
Eipä windows-käyttäjäkään asenna "tekstikäsittelyohjelma" -ohjelmaa vaan wordin. Juuri yllä kuvaamasi ongelman vuoksi synapticissa on selkeästi määritelty mitä ohjelmat ovat ja ohjelman kuvauksessa näkyy mitä erikoispiirteitä sillä on.
Jos vaikkapa näytön virkistystaajuudet eivät sitten löydykään, tulee xorg.conf ja vim hyvin äkkiä tutuiksi.
Tiedän kokemuksesta vanhempien ubuntu-versioiden kohdalla. Varsin kätevä systeemi kun sen oppii, voi olla satavarma että viesti meni perille. Mutta, uudella käyttäjällä ei varmastikaan ole hajua mistä on kysymys eikä hän halua edes tietää. Itselle ei ole tullut kuin yksi ennakkotapaus tän uuden version kanssa siitä, että x ei toimi oletuksena kunnolla, se oli kaverin 23"-näytön kanssa. Ongelma onneksi ratkesi (asennuslevyä) käynnistettäessä valitsemalla boot in safe graphics mode.
Oma murheen kryynini on Linuxissa ohjemien asentaminen silloin kun ohjelmat eivät kuulu distroon. Seinä nousee vastaan ja äkkiä. Lisäksi binäärilevitetyt ohjelmat voivat vain lakata toimimasta esim kernel-päivytksen jälkeen. Ja nuo reprositoryt nyt vaan eivät ole kaiken kattavia. Myöskään niihin pääseminen ei ole itsestään selvyys.
On melko harvinaista, joskaan ei toki mahdotonta, että ohjelman kehittäjän sivuilta ei löytyisi deb-pakettia. Kärjistetysti voisi kyllä sanoa, että ohjelman lähdekoodeista kääntämisen ei pitäisi olla vaikeaa sellaiselle, joka tarvii ohjelmaa jota ei repositorystä löydy. Sama pätee kernelin päivittämisen kohdalla - kerneliä ei tarvitse peruspentin päivittää ja jos turboteppo sen haluaa tehdä, hän varmaankin osaa korjata ohjelmat ja käännellä niitä.
Itselllänikin on linux PC raudassa käytössä, kuten lienee selvää. Itseäni risoo sen "tyylittömyys"*, niin graafinen kuin käytettävyydenkin osalta.
Käytettävyyden osalta allekirjoitan, graafisen tyylin puolesta en. Linuxista saa varsin hienon varsin vähällä vaivalla. Käyttöliittymän epäloogisuuksia tämä ei tietenkään korvaa, valitettavasti.
Tämän lisäksi se, että itselleni ei ole saatavissa kattavaa pakettia oikasti käytettäviä (kaupallisia) ohjelmia. Oss ei vain pysty minun tarpeisiini vastaamaan.
Tämä on toki ongelma. Kikkailuilla saa osan, osaa ei saa ollenkaan ja osalle löytyy korvaaja. Itselläni ei onneksi
vielä ole tarvetta muulle kun tuolle Dreamweaverille, mutta jatkossa käyttöä tulee löytymään kyllä (olettaen että alan opiskella graafista suunnittelua yms). Mutta, tämä kyllä vahvistaa mielipidettäni siitä, että tarvitsen sekä mäkkiä että linuxia.