ompputetteri kirjoitti:ei enää nouse yli 60° surffaillessa. Kun viisi konsolia auki sekä gimppshoppi, itunes, iweb ja safari, niin prossu 1.83ghz ja lämmöt 83° ja tuuletin ääntää ''kohtuullisesti''
kone toimii vieläkin todella hyvin, akkumittari näyttää kestoksi 1:31h
tahkis kirjoitti:"Tietokoneen virtajohdon on oltava liitettynä tietokoneeseen ja toimivaan pistorasiaan"
Sigh
jos tuo kommentti oli mulle, niin otin johdon asennuksen jälkeen poikkee, halusin vain testata että kuinka tuollainen sydeemi syö akkua..
Ei kun minulla ei ole tällä hetkellä virtapiuhaa lähettyvillä kun yritän asentaa tuota päivitystä.
Veikkaan että tuo on vain suositus. Sama juttu on jos yrittää asentaa käyttistä levyltä. Tulee "virheilmoitus" jossa kehotetaan liittämään piuha kiinni. Jos nimittäin kriittisellä hetkellä kesken päivityksen/asennuksen menee hommat pieleen, niin sitten voidaan olla lirissä.
tahkis kirjoitti:"Tietokoneen virtajohdon on oltava liitettynä tietokoneeseen ja toimivaan pistorasiaan"
Sigh
jos tuo kommentti oli mulle, niin otin johdon asennuksen jälkeen poikkee, halusin vain testata että kuinka tuollainen sydeemi syö akkua..
Ei kun minulla ei ole tällä hetkellä virtapiuhaa lähettyvillä kun yritän asentaa tuota päivitystä.
Veikkaan että tuo on vain suositus. Sama juttu on jos yrittää asentaa käyttistä levyltä. Tulee "virheilmoitus" jossa kehotetaan liittämään piuha kiinni. Jos nimittäin kriittisellä hetkellä kesken päivityksen/asennuksen menee hommat pieleen, niin sitten voidaan olla lirissä.
Paitsi että kun tuo ikkuna tulee niin siinä on vaihtoehtona vain 'ok', jonka jälkeen se menee takaisin siihen ohjeikkunaan.
ompputetteri kirjoitti:
Paitsi että kun tuo ikkuna tulee niin siinä on vaihtoehtona vain 'ok', jonka jälkeen se menee takaisin siihen ohjeikkunaan.
Ok. Eli sitten Apple on päättänyt, että parempi näin. Ihan fiksu ratkaisu verrattuna siihen, että ne joutuu korjaamaan satoja koneita, joiden omistajat ei ole kehoitusta kuunnellut ja akku on loppunut.
matteus/2 kirjoitti:Pari kertaa kun olen koneen käynnistänyt uudelleen niin MacBook on jämähtänyt käynnistysäänen jälkeen valkoiseen ruutuun johon alkaa ilmestyä aavemaisesti eri värisiä pystyviivoja. Sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys ei auta eteenpäin, mutta PRAM-resetin jälkeen boottaa taas normaalisti. Pitäisiköhän huolestua? Ei tuosta kyllä mitään varsinaista haittaa ole, toivottavasti vaan ei ole oire jostain vakavammasta.
Tuolla muuten taitaa olla väärät ohjeet ongelman fiksaamiseen, ensinnäkään MacBookin PMU:ta ei resetoida boottaamalla omppu+alt+P+U yhdistelmällä, eikä tuolla näppäinyhdistelmällä edes päästä eteenpäin tilanteessa jossa viivat ilmestyvät näytölle. Ohjeissa tarkoitettanee PRAM resettiä (omppu+alt+P+R).
Kokeilin äsken PRAM resetin jälkeen tuota resoluution vaihtoa, saa nähdä poistuuko ilmiö nyt.
Parin viime päivän aikana olen huomannut että macbookistani kuuluu vaimea, mutta kuitenkin tympeän kuuloista piipitystä: piip, piip, piip.. Epäilisin että ääni lähtee kovosta tai virtalähteestä, koska se kuuluu koneen vasemmasta laidasta, tarkemmin kuunneltuna vasemman puolen keskeltä.. Onko tämä vaarallista?
matteus/2 kirjoitti:Pari kertaa kun olen koneen käynnistänyt uudelleen niin MacBook on jämähtänyt käynnistysäänen jälkeen valkoiseen ruutuun johon alkaa ilmestyä aavemaisesti eri värisiä pystyviivoja. Sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys ei auta eteenpäin, mutta PRAM-resetin jälkeen boottaa taas normaalisti. Pitäisiköhän huolestua? Ei tuosta kyllä mitään varsinaista haittaa ole, toivottavasti vaan ei ole oire jostain vakavammasta.
Tuolla muuten taitaa olla väärät ohjeet ongelman fiksaamiseen, ensinnäkään MacBookin PMU:ta ei resetoida boottaamalla omppu+alt+P+U yhdistelmällä, eikä tuolla näppäinyhdistelmällä edes päästä eteenpäin tilanteessa jossa viivat ilmestyvät näytölle. Ohjeissa tarkoitettanee PRAM resettiä (omppu+alt+P+R).
Kokeilin äsken PRAM resetin jälkeen tuota resoluution vaihtoa, saa nähdä poistuuko ilmiö nyt.
Eilen teki macbookki jostain syystä tämän pystyviivajutun käynnistyksen yhteydessä. Ohjekirjasta kokeilin eri käynnistysvaihtoehtoja ja viimeisellä vaihtoehdolla ennen huoltoon soittoa oli PRAM reset (omppu+alt+P+R). Kalsarit oli jo käyty vaihtamassa tähän mennessä pari kertaa. Meinas tulla hätä, et tässäkös tämä nyt oli. Homma on nyt pelannut, mutta en tehnyt tota resoluution vaihtoa kun ei ollut tätä tietoa eilen.
Hmm, huomasinpa juuri, että minulla on tuo näytön ympärillä oleva muovi kohtuu löysällä. Esimerkiksi tuosta, missä lukee MacBook on se melkeinpä kokonaan irti. Muilla samanlaista "ongelmaa"?
voi vide... nythän se irtos koko paska kun vähän ronskimmin koitin :S sainhan sentään takaisin ja nyt pysyy paremmin.. liekö sitten joku kohta hieman irralaan
Mulla lopetti wlan toimimasta kun asensin tuon SMC firmware updaten. Mistähän mahtaisi johtua? Linksys+Welhon kaapeli on pelittänyt hyvin tähän asti, muttei enää. Löytää Linksysin normaalisti, muttei mene verkkoon. Suoraan Welhon kaapelista piuha koneeseen ja verkkoon pääsee. Ottaa päähän. Ei kai firmware päivitys muuta mitenkään wlan-asetuksia?
ompputetteri kirjoitti:Parin viime päivän aikana olen huomannut että macbookistani kuuluu vaimea, mutta kuitenkin tympeän kuuloista piipitystä: piip, piip, piip.. Epäilisin että ääni lähtee kovosta tai virtalähteestä, koska se kuuluu koneen vasemmasta laidasta, tarkemmin kuunneltuna vasemman puolen keskeltä.. Onko tämä vaarallista?
Mulla on vähän samanlaista, noin 2-10 sekunnin välein jostain sisältä semmonen "nak" ääni.
Koneena macbook 2GHz/512Mt.
Oisko kyseessä tää:
Hard Drive "Thud", or "Click"
* The computer emits a small *thud* and the hard drive spins for a split second.
* The sound is thought to be the "head" on the hard drive returning to the "parked" position.
Viimeksi muokannut yrsy, 4.9.2006 klo 18.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meinaatko tuota mustaa virtaliittimessä? Onko se mahdollisesti metallipölyä tms. jota magneetti on vetänyt puoleensa? Manuaalista löytyy ohjeet puhdistamiseen vanutupolla.
Meinaatko tuota mustaa virtaliittimessä? Onko se mahdollisesti metallipölyä tms. jota magneetti on vetänyt puoleensa? Manuaalista löytyy ohjeet puhdistamiseen vanutupolla.
Lähes jokaisesta MB-ketjusta saa lukea macbookien sirinästä. Mutta itselle silti jäänyt vähän hämärän peittoon pitääkö sirisevät macbookit viedä huoltoon, siis että voidaanko ongelmalle tehdä jotain? Mun MB pitää pientä tirinää koko ajan, mutta ääni lakkaa kun painaa hiiren napin pohjaan, sama möys Logitechin usb-hiirellä. Hieman outoa mielestäni. En asiaa edes heti huomannut kun yleensä taustalla musiikkia tai muuta meteliä
vike kirjoitti:Lähes jokaisesta MB-ketjusta saa lukea macbookien sirinästä. Mutta itselle silti jäänyt vähän hämärän peittoon pitääkö sirisevät macbookit viedä huoltoon, siis että voidaanko ongelmalle tehdä jotain? Mun MB pitää pientä tirinää koko ajan, mutta ääni lakkaa kun painaa hiiren napin pohjaan, sama möys Logitechin usb-hiirellä. Hieman outoa mielestäni. En asiaa edes heti huomannut kun yleensä taustalla musiikkia tai muuta meteliä
Saman asian tiimoilla... Voiko tätä viedä takuhuoltoon? Mulla sirisee kanssa, varsinkin jos virtajohto on kiinni. paholainen että käy hermoille, kun muuten olisi ihanan hiljaista. Sirinä loppuu kun painaa hiiren napin pohjaan.