Keikkataltiointi MB:llä
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Keikkataltiointi MB:llä
Viesti Kirjoittaja junnu_v »
Hassuja kysymyksiä konkareille. Itse olen vain studiotiloissa nauhoitellut, eikä keikka miksausta saati taltioinnista ole kokemusta. Mietinkin melko "hurjaa" vaihtoehtoa räkkikokoelmalle. Jos ajaisin protoolsilla parin plugarin (kompura, eq) lävitse esim. laulun ja basson ja ajaisin sen projectmixin kautta pa:han ja tietenkin samalla tallentaisin sessiota, mitä ongelmia tulee latenssin lisäksi? Yhteensä n.10 raitaa tulisi tallentaa MB:n ulkoiselle kovalevylle ja käyttää pro toolsia ja projectmixiä samaan aikaan myös keikan miksaukseen. Noin studiotoiminnassa tuo on ollut ainakin toimivaa hyvin pienellä latenssilla puuceellä, mutta tällä MB:llä en ole vielä kokeillut. Sekava topicci, mutta koettakaa saada tolkku.
MacBook Black
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Huh, keikkatilanne on sen verran hektinen ja herkkä, etten itse oikein uskaltaisi ryhtyä tuollaiseen yritykseen. Suositan keikan äänentoiston miksaamiseen selkeitä ja varmatoimisia ratkaisuja. Toki voit tallentaa keikan ProTolle. Muuten esimerkiksi analogisia miksereitä, tai ainakin sinulle tuttuja laitteita kannattaa suosia. Taikka sitten äänentoiston hoitaa joku toinen kaveri, ja sinä keskityt äänittämiseen.
Toivottavasti ei ollut tylsä vastaus...

-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Homma on kyllä käytössä monellakin miksaajalla "noin". Eli joku äänisofta auki, ja nopean raudan läpi ajetaan sellaisia kanavia joissa latenssi ei ole niin merkittävässä roolissa, esim vokaalit.
Mm. Neljä Ruusua on livenä niin että efektejä tulee Logic/PowerCore yhdistelmästä jotka on kiinni joko tiskin auxissa tai insertissä. Inserttikanavat on myös jaettu menemään varalta toisiin kanaviin jotka odottavat liuku kiinni jos softa/kone/äänikortti kaatuu ja katkaisee signaakin niin show jatkuu heti ilman piuhojen repimistä.
Minäkin pitäisin kyllä äänityksen erilleen tuosta asiasta kun on niin tilanneherkkää touhua tuo live. Kun äänittäjälle tulee ongelma niin silloin kaikilla on ongelma.
Digin Iconhan on tavallaan tuo kaikki tungettuna samaan pakettiin.
http://www.soundata.fi/valmistajat/digi ... /icon.html
Mm. Neljä Ruusua on livenä niin että efektejä tulee Logic/PowerCore yhdistelmästä jotka on kiinni joko tiskin auxissa tai insertissä. Inserttikanavat on myös jaettu menemään varalta toisiin kanaviin jotka odottavat liuku kiinni jos softa/kone/äänikortti kaatuu ja katkaisee signaakin niin show jatkuu heti ilman piuhojen repimistä.
Minäkin pitäisin kyllä äänityksen erilleen tuosta asiasta kun on niin tilanneherkkää touhua tuo live. Kun äänittäjälle tulee ongelma niin silloin kaikilla on ongelma.
-
Viesti Kirjoittaja mauno20 »
juu nimenomaan inserteissä noita kannataa käyttää..eikä missään tapauksessa välillä.Jone-51K kirjoitti:Homma on kyllä käytössä monellakin miksaajalla "noin". Eli joku äänisofta auki, ja nopean raudan läpi ajetaan sellaisia kanavia joissa latenssi ei ole niin merkittävässä roolissa, esim vokaalit.
vieruskanava oliskin jo luxusta.. mut eipä tuo ole digimikserissä varsinkaan ole mikään ongelma.
itse olen siirtymässä samaan mutta käyttäen mLAN korttia 01v96sessa. liekö tuo sit toimii.. pahaa pelkään mut varasuunnitelmana mLANin tilalle tulee sit my16-at kortti ja sillä mennään sit rme:n fireface800 kautta mutka koska se ainakin toimii...
jostain olen vain saanut päähäni etten halua firefacea kuljettaa keikoilla mukana.. joku syy siihen oli
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
iconi olis varmasti kiva laitos mut taitaa olla pikkasen tyyris paketti.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
iPhone 3G (8Gb) ,MacMini 2,26/2G/160GB,Waves Native Power Pack,Waves Multirack,MacFoh,Smaart V6,Genelec 1030A + 7050A,AuraAudio A2/B118FH
http://www.rytmikatti.com
-
Itte oon pähkäilly tämmöstä.
Biisit vedetään livenä klikin kanssa ja meillä on siis "timeline" olemassa. Minidiskin tms. sijaan klikki+apukoneiden säksätykset ja apusynat tulisikin maciltä audiosekvensserin muutamalta raidalta päämikserin kanaviin ja monitoreihin. Näin biisi/projekti/songi etenee aikakoodattuna macissä niin että olisi mahdollista tehdä sekvensserin kanaviin myös automaatiot. Eli jos vaikka vokaalikanava kiertää noiden softaefektien kautta, niin biisin eri kohdissa olisi asiaan kuuluvat reverbit sun muut. Napakasti tempossa jne automatisoituna..Samalla biisin program chance komentaa räkkikamojen ohjelmanumeroita sellaisiksi joita kyseisessä rallissa tarvitaan.
Tämä "aikakoodissa" kulkeminen taas mahdollistaa sen että esim. videosekvensseri voisi ampua tykillä just oikeaan aikaan oikeaa kuvaa/efektiä lavalle koska se voi seurata midi time codea tuosta macistä. Ja kyllähän se valotiskikin seuraa tätä tarvittaessa. Kokeilin tätä systeemiä studiolla voi jeesus että toimii! Esim kuva ammuttuna strobomaisesti just oikeaan tempoon toimii 6-0.
Biisit vedetään livenä klikin kanssa ja meillä on siis "timeline" olemassa. Minidiskin tms. sijaan klikki+apukoneiden säksätykset ja apusynat tulisikin maciltä audiosekvensserin muutamalta raidalta päämikserin kanaviin ja monitoreihin. Näin biisi/projekti/songi etenee aikakoodattuna macissä niin että olisi mahdollista tehdä sekvensserin kanaviin myös automaatiot. Eli jos vaikka vokaalikanava kiertää noiden softaefektien kautta, niin biisin eri kohdissa olisi asiaan kuuluvat reverbit sun muut. Napakasti tempossa jne automatisoituna..Samalla biisin program chance komentaa räkkikamojen ohjelmanumeroita sellaisiksi joita kyseisessä rallissa tarvitaan.
Tämä "aikakoodissa" kulkeminen taas mahdollistaa sen että esim. videosekvensseri voisi ampua tykillä just oikeaan aikaan oikeaa kuvaa/efektiä lavalle koska se voi seurata midi time codea tuosta macistä. Ja kyllähän se valotiskikin seuraa tätä tarvittaessa. Kokeilin tätä systeemiä studiolla voi jeesus että toimii! Esim kuva ammuttuna strobomaisesti just oikeaan tempoon toimii 6-0.
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Achtung! Huh, kuulostaa erittäin jämäkältä! Ainakin niin kauan, kun artisti ei putoa kelkasta... 8)Jone-51K kirjoitti:Itte oon pähkäilly tämmöstä.
-
Kyllä siinä kestää kyydissä ihan ok. Totuttelua vaatii kun ei kukaan saa kiilata ja sleepata yhtään. Rytmijumala määrää menon
Toki on tuo klikkivekotuskin keikalla sekoillut mutta miksaaja pudottaa apukoneet pois ja sitten mennään vaan ilman. Jos taas tuo ed. isompi järjestelmä sekoaisi niin sitten onkin jo pahempi paikka, mutta valomies tekee sitten manuaalisia taikoja ja muuten mennään niinkuin ennekin.
Mutta pakko tuo iso settikin on kokeilla...

Mutta pakko tuo iso settikin on kokeilla...
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Hauska kuulla että ns. oikeatkin bändit käyttää nykyään tommosia xiittejä minkä takia rokkihevarit on nauraneet konebändeille viimeiset 15 vuotta ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta onhan se vaan kiva kun homma toimii, täytyisi aika monikätinen Robocop olla miksaamassa mikäli meinaisi pelkällä ihmisvoimalla toteuttaa edes joitan studiossa vaivalla hiottuja juttua livenä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta onhan se vaan kiva kun homma toimii, täytyisi aika monikätinen Robocop olla miksaamassa mikäli meinaisi pelkällä ihmisvoimalla toteuttaa edes joitan studiossa vaivalla hiottuja juttua livenä.
-
-
sanonpa vaan että en kyllä keikalle lähe mLAN virityksen kanssa..
on sen verran epävakaa jo 2 stereoraidan soitossa koneelta... hyi hyi..
itse ostan tästälähin vain ja ainoastaa rme:n ja tc:n kortteja ja kilkkeitä macin ja yamahan väliin...
en silti epäile etteiko muitakin toimivia systeemejä olisi mut ei ole tullut itselleni vielä vastaan 8)
itse ostan tästälähin vain ja ainoastaa rme:n ja tc:n kortteja ja kilkkeitä macin ja yamahan väliin...
en silti epäile etteiko muitakin toimivia systeemejä olisi mut ei ole tullut itselleni vielä vastaan 8)
iPhone 3G (8Gb) ,MacMini 2,26/2G/160GB,Waves Native Power Pack,Waves Multirack,MacFoh,Smaart V6,Genelec 1030A + 7050A,AuraAudio A2/B118FH
-
Oijoi. Tuo ei lupaa hyvää.. Mulla on pelannut RME MADI-järjestelmä vakaasti jo 2 vuotta. Koneessa 64-kan. MADI-kortti ja se johtaa RME:n muuntimeen jossa MADI kääntyy 64-kan. ADAT optiseksi kahdeksalla liittimellä. Ja sama reitti toiseen suuntaan. Noihin optisiin on helppo tunkea mikseri kiinni. Jotkut tiskit saa kiinni suoraan MADIlläkin. Omankin Sonyn sai aikansa kunnes MADI-kortti pimahti eikä ole huoltoon ennättänyt kun on adat-liittimillä pärjännyt. Laiskuus...mauno20 kirjoitti:sanonpa vaan että en kyllä keikalle lähe mLAN virityksen kanssa..
-
juu kyl mie olen ite vetäny ton rme:n fireface800 kanssa kaikki keikat sen jälkeen ku sen hankin.. (4 in ja 8out) eikä koskaan ole ollut ongelmia.. *koputtaa puuta* täytynee hankkia lisää adat reikiä mikseriin ja octamic d tai pari vielä tuohon tapiksi niin eiköhän näillä sit taas hetken rokkaa..
vielä ku rme sais tuon DIGICheck:in macille rullaamaan niin awot ja silleen stana.
vielä ku rme sais tuon DIGICheck:in macille rullaamaan niin awot ja silleen stana.

-
Viesti Kirjoittaja zuspe »
Mulla on eräs tuttu joka on harrastanut juuri kyseistä touhua aikas paljonkin.
Koskaan ei ole minkäänlaisia ongelmia ollut paitsi hieman pidemmät sound checkit on jouduttu ottamaan koska koneella kaikkien säätöjen tekeminen on kuitenkin niinpaljon hitaampaa.
Hänellä on ollut softana powerbook 1,67GHz 1gb muistia ja Digin 002, siihen tosin on liitettynä 2 putkietuastetta jotenka kanavia on saanut sisään 16.
Itse en kuitenkaan tuohon ryhtyisi, hoidetaan livekeikat vaan digi- tai analogipöydillä. Tosin itse olen kyllä käyttänyt konettani insertissä tai auxissa ja hyvin on toiminut.
Koskaan ei ole minkäänlaisia ongelmia ollut paitsi hieman pidemmät sound checkit on jouduttu ottamaan koska koneella kaikkien säätöjen tekeminen on kuitenkin niinpaljon hitaampaa.
Hänellä on ollut softana powerbook 1,67GHz 1gb muistia ja Digin 002, siihen tosin on liitettynä 2 putkietuastetta jotenka kanavia on saanut sisään 16.
Itse en kuitenkaan tuohon ryhtyisi, hoidetaan livekeikat vaan digi- tai analogipöydillä. Tosin itse olen kyllä käyttänyt konettani insertissä tai auxissa ja hyvin on toiminut.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka