Pitäisikö tässä vain kohauttaa harteitaan ja elää "asiakas on aina oikeassa" mentaliteetin mukaan kun asiakas tuhoaa kaikista vakuutteluistani huolimatta julkaisua huonolla kielellä, sekavalla asioiden esittämisjärjestyksellä ja ylipäätään sotkee koko julkaisun layoutin dynamiikkaa hienoilla ideoillaan ja päähänpinttymillään.
Kun ei omaa mainettaan haluaisi kuitenkaan liata tekemällä aivan lapsellisen kömpelön näköistä tuotetta niin olen kaikkeni tehnyt perustellakseni ratkaisuni mutta aina sieltä joku runoilija-esteetikko tulee kiikuttamaan päivän näkemystään miten asian tulee olla. Ei ole auttanut.
Teiltä jotka olette olleet tekemisissä asiakkaiden kanssa jotka väkisin haluavat runnoa huonon kielen ja kammottavan typografian julkaisuun, toivoisin kuulevani kommenttia miten olette eläneet tilanteen kanssa. Minulla on jo "paskanks välii" -kyynisyys ottamassa vallan.
Kun asiakas puukottaa itseään nilkkaan
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 30.7.2005 klo 16.14
Kun asiakas puukottaa itseään nilkkaan
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Jotkut asiakkaat ovat sellaisia että mikään ei mene jakeluun vaikka tuote olisi kuinka huono. Teen pääasiassa repron töitä mutta joskus suunnitteluakin ja jätän suosiolla rauhaan ne jääräpäät jotka eivät mieltään muuta. Ota työ työnä ja sillä siisti. Suurin osa on kuitenkin vastaanottavaisia ehdotuksille.
DTP-orja
-
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 13.8.2005 klo 2.11
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Näitä BesserWisser asiakkaita muuten riittää, paras keino on kaivella asiakkaan pahin kilpailija esille, ja jölliä niiden (mahdollinen) mainos tai esite.
Sitten läväytät pienen vertailun tämän Runebergin/Pollockin kanssa, kumpi antaa asiallisemman vaikutelman. Kakka juttu on siinä että jos vertailu onnistuisi sun täytyy pakertaa just sellainen WC-paperin korvike kuin asiakas haluaa. Sitten juuri kun syvä epätoivo on vallannut asiakkan ja syvä katkeruus mainosmiestä kohtaan on nousemassa. Esittelet "parannuksia" asiakkaan mielipiteisiin ja päivä on pelastettu.
Sitten läväytät pienen vertailun tämän Runebergin/Pollockin kanssa, kumpi antaa asiallisemman vaikutelman. Kakka juttu on siinä että jos vertailu onnistuisi sun täytyy pakertaa just sellainen WC-paperin korvike kuin asiakas haluaa. Sitten juuri kun syvä epätoivo on vallannut asiakkan ja syvä katkeruus mainosmiestä kohtaan on nousemassa. Esittelet "parannuksia" asiakkaan mielipiteisiin ja päivä on pelastettu.
"Medias in res"
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Niin kovin tutun kuuloista...
Joillekin asiakkaille on kuin tuuleen huutaisi kun sanoo oman mielipiteensä ja näkemyksensä jostain asiasta, mikä on kummaa. Ensiksi palkkaavat "asiantuntijan", jonka asiantuntemusta eivät halua edes käyttää.
Joskus on ollut apua kun on huomannut kysyä "miksi?". Eli kun asiakas ehdottaa jotain typerältä haiskahtavaa muutosta niin on pyytänyt mahdollisimman vilpittömällä äänensävyllä perustelut - silloin on saatu edellytykset keskustella asioista edelleen.
Pitkällä aikavälillä kannattaisi tuommoisista asiakkaista pyrkimään eroon. Jos vatsasta nipistää ikävästi kun näkee asiakkaan numeron kännykän ruudussa niin silloin ainakin kenkää moiselle asiakkaalle. Töitä ja rahaa on mahdollista saada ilman hermoromahduksiakin.
Tärkeää olisi että ainakin olisi sovittu siitä miten paljon/kauan layoutin viilaamiseen suostuu käyttämään aikaa, ja että sen yli menevät vatvomiset ja ihmemuutokset laskutetaan tuntityönä. Silloin on helpompi ainakin purra hampaat yhteen ja painaa töitä menemään puhtaasti rahasta.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Joillekin asiakkaille on kuin tuuleen huutaisi kun sanoo oman mielipiteensä ja näkemyksensä jostain asiasta, mikä on kummaa. Ensiksi palkkaavat "asiantuntijan", jonka asiantuntemusta eivät halua edes käyttää.
Joskus on ollut apua kun on huomannut kysyä "miksi?". Eli kun asiakas ehdottaa jotain typerältä haiskahtavaa muutosta niin on pyytänyt mahdollisimman vilpittömällä äänensävyllä perustelut - silloin on saatu edellytykset keskustella asioista edelleen.
Pitkällä aikavälillä kannattaisi tuommoisista asiakkaista pyrkimään eroon. Jos vatsasta nipistää ikävästi kun näkee asiakkaan numeron kännykän ruudussa niin silloin ainakin kenkää moiselle asiakkaalle. Töitä ja rahaa on mahdollista saada ilman hermoromahduksiakin.
Tärkeää olisi että ainakin olisi sovittu siitä miten paljon/kauan layoutin viilaamiseen suostuu käyttämään aikaa, ja että sen yli menevät vatvomiset ja ihmemuutokset laskutetaan tuntityönä. Silloin on helpompi ainakin purra hampaat yhteen ja painaa töitä menemään puhtaasti rahasta.
-
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 13.8.2005 klo 2.11
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Se olisikin helppoa jos sais päättää ne asiakkaat. Jos kovin tylysti asiakasuhteen purkaa, niin huonosta palvelusta kerrotaan 13 yrittäjälle + kaverit, jos kaikki menee nappiin niin ei kerrota kenellekkään, pidetään ihan omana tietona.
Tärkeää on selventää nämä työvaiheet jo sopimusta allekirjoitettaessa. Mitään viimekäden muutoksia (kun työ on jo painossa yms) ei voi tehdä. Tietysti pitää antaa se tilaisuus asiakkaalle antaa palautetta työstä, mutta kannattaa jättää se siihen yhteen tai kahteen tilaisuuteen.
Testiryhmien käyttö on myös kätsyä, saadaan objektiivinen näkemys, mikä on luettavaa ja mikä ei, mikä näyttää hyvälle ja mikä ei?
Mitä ammattimaisemman kuvan annat, sopimuksineen ja deadlineineen ja käytökseltään, niin jatko on ainakin vähän helpompaa ellei sitten vähemmän vaikempaa..
Tärkeää on selventää nämä työvaiheet jo sopimusta allekirjoitettaessa. Mitään viimekäden muutoksia (kun työ on jo painossa yms) ei voi tehdä. Tietysti pitää antaa se tilaisuus asiakkaalle antaa palautetta työstä, mutta kannattaa jättää se siihen yhteen tai kahteen tilaisuuteen.
Testiryhmien käyttö on myös kätsyä, saadaan objektiivinen näkemys, mikä on luettavaa ja mikä ei, mikä näyttää hyvälle ja mikä ei?
Mitä ammattimaisemman kuvan annat, sopimuksineen ja deadlineineen ja käytökseltään, niin jatko on ainakin vähän helpompaa ellei sitten vähemmän vaikempaa..
"Medias in res"
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: Kun asiakas puukottaa itseään nilkkaan
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Tuo on vaikeimpia tilanteita mihin joutua. Nuorempana minulla oli sellainen default strategia että en antanut lainkaan periksi tämmöisessä. Sanoin vain että mieleistäni tuo ei sovi, siksi ja siksi. Ja että visu menee pilalle jne. Tämä raskas ja ikävä strategia kuitenkin.Ensenada kirjoitti:Teiltä jotka olette olleet tekemisissä asiakkaiden kanssa jotka väkisin haluavat runnoa huonon kielen ja kammottavan typografian julkaisuun, toivoisin kuulevani kommenttia miten olette eläneet tilanteen kanssa. Minulla on jo "kakka välii" -kyynisyys ottamassa vallan.
Sittemmin olen kokeillut myös höllempää linjaa. Ajattelin että sehän tän maksaa jne. Lopputulos on ollut usein katastrofi. Kun graafikon kontrolli poistuu, koko työstä on vaarassa kadota integraatio. Asiakaskaan ei ole sitten tyytyväinen lopulta. Tavallista on että tällainen asiakas "unohtaa" nopeasti että on itse ollut suunnittelijana, sitten kun alkaa tulla lunta tupaan. Tällaiset työt tökkivät usein painossakin, johtunee siitä että oma mielenkiinto on kadonnut hommaan kokonaan ja tarkistaminen ei ole tavallista tasoa. Tai siitä että tämän tyypin asiakas usein myös tietää "hyvät" painot ja saattaa jopa määritellä formaatit/tekniikat jotka ei sitten toimikaan.
Nykyään toimin asiakkaan mukaan. Jos työllä tai asiakkaalla ei ole suurta merkitystä niin annan siimaa, muuten teen niin huolella että tarvittaessa voin perustella ratkaisuni pitävästi. Jos yhteistä linjaa ei löydy, yhteistyö saa lakata. Jätän tyylikkäästi vastaamatta tarjouspyyntöön ja muistan pahoitella ettei mahdu nyt aikatauluun.
SCSI Probe & SyQuest 44
-
- Viestit: 7147
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tuttu juttu shöu!
Olen usean kuin muutaman kerran meinannut tökätä kameran kouraan pontevalle viestintäpäälliköle tahi assistentille tms. joka on toitottanut "meidän näkemystä" tai "meidän linjaa" sopivuuden rajat ylittävällä tavalla.
Olen asennoitunut niihin silviisiin että rahat pois ja ammattiylpeyden nimissä ei sallita rimanalituksia. No, yleens kumminkin on parempi että jokin linja tai visio on edes jollain prosessissa mukana olevalla..
Olen usean kuin muutaman kerran meinannut tökätä kameran kouraan pontevalle viestintäpäälliköle tahi assistentille tms. joka on toitottanut "meidän näkemystä" tai "meidän linjaa" sopivuuden rajat ylittävällä tavalla.
Olen asennoitunut niihin silviisiin että rahat pois ja ammattiylpeyden nimissä ei sallita rimanalituksia. No, yleens kumminkin on parempi että jokin linja tai visio on edes jollain prosessissa mukana olevalla..
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 30.7.2005 klo 16.14
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Uh-huh, onhan noita ilmeisesti aika paljon liikenteessä.
No, bisnestä vaan, eivät lopulta saa sitä mitä tilasivat vaan sitä mitä haluavat. Jatkossa taidan pyytää jo layoutit valmiiksi ettei mene oma työ hukkaan, kun nämä asiantuntijat alkavat lekan kanssa heilumaan ja sinne meni gridit ja sinne meni kaikki järjestys asioiden esittämisellä.
Jos haluavat omalla esittelymateriaalilla kyllästyttää ja hämmentää mainontansa kohderyhmää niin eipä ollut tekijästä kiinni (periaatteessa), mutta eivät ne kai sitä itsekään huomaa että jokin mättää. Olihan lopulta kyseessä heidän ideoimansa materiaali.
Tuo olikin hyvä pointti, määritellä missä vaiheessa loppuu 'työhön kuuluva viilaaminen' josta loput on asia erikseen.
Argh, kyynistyminen meinaa iskeä jo nuorella iällä.
No, bisnestä vaan, eivät lopulta saa sitä mitä tilasivat vaan sitä mitä haluavat. Jatkossa taidan pyytää jo layoutit valmiiksi ettei mene oma työ hukkaan, kun nämä asiantuntijat alkavat lekan kanssa heilumaan ja sinne meni gridit ja sinne meni kaikki järjestys asioiden esittämisellä.
Jos haluavat omalla esittelymateriaalilla kyllästyttää ja hämmentää mainontansa kohderyhmää niin eipä ollut tekijästä kiinni (periaatteessa), mutta eivät ne kai sitä itsekään huomaa että jokin mättää. Olihan lopulta kyseessä heidän ideoimansa materiaali.
Tuo olikin hyvä pointti, määritellä missä vaiheessa loppuu 'työhön kuuluva viilaaminen' josta loput on asia erikseen.
Argh, kyynistyminen meinaa iskeä jo nuorella iällä.
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
suurimman osan asiakkaista kanssa hommat on helppoa kuin heinänteko, vaikka on mukaan mahtunut matkan varrella muutama hankalakin tapaus. Aikanaan yritin just näitä "pidän pääni" -strategioita, mutta jossain vaiheessa kyllästyin hakkaamaan päätä seinään. Päätin ruveta huorraamaan ja teen näille asiakkaille just sitä mitä ne haluaa, jos joku on napissut jälkikäteen kun hommat ei mennykkään niin pulkkaan, niin muistutan että minultahan ei tässä ostettu suunnittelua lainkaan.
Yritän kyllä aina päästä eroon tällaisista asiakkaista ja useimmiten se kyllä onnistuukin. Useimmiten jo sillä, että laskuttaa kaikki toteutuneet tunnit.
Yritän kyllä aina päästä eroon tällaisista asiakkaista ja useimmiten se kyllä onnistuukin. Useimmiten jo sillä, että laskuttaa kaikki toteutuneet tunnit.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 4.1.2006 klo 20.28
Viesti Kirjoittaja Olaus »
Nuoruudessa sanoin itseni irti asiakkaiden palvelemisesta, kun työryhmässä parhaamme tehtyämme tärkeän ja hyvin maksavan asiakkaan lakeija vaati mielestäni itioottimaisuuksia (vaihda t d:ksi). Aika moni muukin kuin minä pitää herkemmän puolensa koskemattomana tekemällä rahansa ja elantonsa eteen jotain vähemmän herkkyyteen koskevaa.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit