Jos teen Freehand MX:stä postaritiedoston niin täytyykö ylimääräiset layerit poistaa vai tuleeko postariin vain aktiivisena olevien layereiden elementit, kuvat ym.? Teen postarin tulostusvalikon vasemmalla olevasta PDF-alavalikosta kohdasta "Save PDF as postscript.
Toinen kysymys. Millä olisi hyvä tarkistaa painovalmis postari-tiedosto? Illuhan avaa postarin suoraan, mutta olisiko joku muu vaihtoehto parempi. Illu nimittäin ei säilytä tietääkseni alkuperäisestä tiedostosta (tässä Freehand) sivunkokoa oikeana sekä pilkkoo postarin kymmeniin layereihin ja se ei ole hyvä juttu. Kaipailen lähinnä samanlaista toimintoa kuin PDF:n tarkistus Acrobatin Output preview -toiminnolla. Ideoita?
Kiinnostaisi tietää miten porukka yleensä tekee painovalmiin postarin Freehand MX:stä ja tarkistaa sen...kertokaahan viisaat
Tarkoitatko todella postaria eli postscript-tiedostoa? Itse luon possusta vielä pdf:n ennen kuin kosken siihen pitkällä tikullakaan. Sitä voi sitten tarkastella vaikka acrobat 7:ssa. tai tietenkin pitstopissa jos sellaisen omistaa tms. Possuthan on järjettömän kokoisia, jos laittaisin esim. pikselin taiton painoon possuna niin koko olisi n. 1,5 gigaa.... PDF on vähän reilu 100 megaa...
Jos possua haluat välttämättä tarkastella noin niinkuin painokelpoisuuden näkökulmasta niin tarvitset siihen kolmannen osapuolen softan. Markwarezin flightcheck ainakin osaa, varmaan pitstopkin...
Muistaakseni freehandin layereista ei ole mitään haittaa jos ei hyötyäkään, en ole ainakaan koskaan huomannut kun olen layereita sisältävää tiedostoa väsännyt painoaineistoksi. Illusta ja inkkaristahan (CS2) voi tehdä ns. "layered pdf":n jossa alkuperäiset tasot säilyvät tasoina myös pdf:ssä.
barcoder kirjoitti:Tarkoitatko todella postaria eli postscript-tiedostoa? Itse luon possusta vielä pdf:n ennen kuin kosken siihen pitkällä tikullakaan. Sitä voi sitten tarkastella vaikka acrobat 7:ssa. tai tietenkin pitstopissa jos sellaisen omistaa tms. Possuthan on järjettömän kokoisia, jos laittaisin esim. pikselin taiton painoon possuna niin koko olisi n. 1,5 gigaa.... PDF on vähän reilu 100 megaa...
Jos possua haluat välttämättä tarkastella noin niinkuin painokelpoisuuden näkökulmasta niin tarvitset siihen kolmannen osapuolen softan. Markwarezin flightcheck ainakin osaa, varmaan pitstopkin...
Muistaakseni freehandin layereista ei ole mitään haittaa jos ei hyötyäkään, en ole ainakaan koskaan huomannut kun olen layereita sisältävää tiedostoa väsännyt painoaineistoksi. Illusta ja inkkaristahan (CS2) voi tehdä ns. "layered pdf":n jossa alkuperäiset tasot säilyvät tasoina myös pdf:ssä.
Kyllä valitettavasti tarkoitan, koska paikka johon lähetän aineiston tulostettavaksi haluaa nimenomaan possutiedoston eli vastuu siirtyy heiltä näin ollen kokonaan pois (ovelaa) Itsekin mieluummin tekisin juuri painokelpoisen PDF:n, mutta sanoivat, että mieluummin possu (eivät ole kuulema kokeilleet tulostaa PDF:stä (outoa) Meikäläisen kannalta juuri olisi parempi vaihtoehto nimenomaan tuo PDF, koska voin sen tarkistaa ja ajaa preflightin acrobatissa, mutta minkäs teet...ennen kelpasi vielä natiivi-muodossa mutta nyt ovat alkaneet siirtää vastuuta pois...ei tarvitse kun työntää possua koneeseen ja laittaa jalat pöydälle -tyyliin
Niin...kaikista hauskintahan tästä tekee sen, että kyseinen lafka on alihankkija. Yritys, jossa työskentelen on siis asiakas. Mutta minkäs teet, kun töitä on teetettävä pihallakin ja heille nyt ei vaan tuo PDF muka käy. Tuosta tulikin mieleen kysymys aiheeseen liittyen...eli onko possutiedostot täysin samanlaisia, jos tulostan natiivitiedostosta tulostimen ripille tai teen suoraan tulostusvalikon "Save PDF as postscript"? Jos possut ovat samanlaiset niin silloin voin tarkistaa tulostimen ripillä työn ennen kuin tyrkkään sen muiden käsiin. Onko tästä tietoa kellään?
meedio kirjoitti:
Jos possua haluat välttämättä tarkastella noin niinkuin painokelpoisuuden näkökulmasta niin tarvitset siihen kolmannen osapuolen softan. Markwarezin Kyllä valitettavasti tarkoitan, koska paikka johon lähetän aineiston tulostettavaksi haluaa nimenomaan possutiedoston eli vastuu siirtyy heiltä näin ollen kokonaan pois (ovelaa) Itsekin mieluummin tekisin juuri painokelpoisen PDF:n, mutta sanoivat, että mieluummin possu (eivät ole kuulema kokeilleet tulostaa PDF:stä (outoa)
Tod.näköisesti heidän rippinsä on niin vanha ettei "niele" PDF:ä, joten toimita PDF niille ja sano että tallentakaan Acrobatissa se epsiksi ja sitten tipauttakaa se rippiinne.
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
barcoder kirjoitti:
Siinä ei kaiketi saa samalla tavalla tarkastettua työtä kuin Acrobatin output preview -toiminnolla eli sehän on vähän samanlainen tarkistus kuin preflight (vai mikä se nyt oli) Acrobatissa. Nimenomaan haluaisin nähdä työn kokonaisuudessaan ruudulla ja pällistellä siitä osaväreittäin. Noh, kaipa se on vaan luotettava Freehanskan tuottamaan possuun ja pistettävä kädet ja huulet ristiin.
Jotenkin vaan olen ehkä perussuomalainen eli en usko ennen kuin näen
Hyvin näytti ainakin separations preview toimivan kun pleissasin possun InDesigniin. Ehkä se visuaalinen tarkastelu kannattaa sit kuitenkin tehdä illussa tai inkkarissa. InDesign toi ainakin mulla postarin ihan flätättynä, en sitten tiedä miten monimutkaisemmat esim. tasoilla varustetut aineistot käyttäytyvät. Tuontivaiheessa, jos import options on päällä, voi ruksata kohdan "rasterize postscript". Se vaikuttanee asiaan.
barcoder kirjoitti:Hyvin näytti ainakin separations preview toimivan kun pleissasin possun InDesigniin. Ehkä se visuaalinen tarkastelu kannattaa sit kuitenkin tehdä illussa tai inkkarissa. InDesign toi ainakin mulla postarin ihan flätättynä, en sitten tiedä miten monimutkaisemmat esim. tasoilla varustetut aineistot käyttäytyvät. Tuontivaiheessa, jos import options on päällä, voi ruksata kohdan "rasterize postscript". Se vaikuttanee asiaan.
Niin, teit ilmeisesti possun PDF:stä ja Acrobatin Save as -> postscript. Tuolla tavalla tehtynä Indy näyttää loistavasti possun separations preview:llä. Mutta print-valikon kautta tehtynä (save pdf as postscript) ei sitten indy nielekään possua kuten ei myöskään Freehandistä samalla tavalla tehtynä ja sehän v***ttaa ainakin minua.
Eli toisin sanoen: Jos haluaa tarkastella Freehandista tehtyä postaria Indyssä, joutuu tulostamaan ensin painokelpoisen PDF:n, tallentamaan sen Acrobatista save as... -kautta postariksi ja sitten Indy nielee sen mukisematta. Ääh meneepäs helpoksi taas
Täytyy varmaan pitää pienimuotoinen neuvottelu siitä PDF:stä, koska niin kuin PowerMac antoi ymmärtää...ei voi olla niin vanha rippisofta, etteikö PDF kävisi.
meedio kirjoitti:
Niin, teit ilmeisesti possun PDF:stä ja Acrobatin Save as -> postscript. Tuolla tavalla tehtynä Indy näyttää loistavasti possun separations preview:llä. Mutta print-valikon kautta tehtynä (save pdf as postscript) ei sitten indy nielekään possua kuten ei myöskään Freehandistä samalla tavalla tehtynä ja sehän v***ttaa ainakin minua.
Eli toisin sanoen: Jos haluaa tarkastella Freehandista tehtyä postaria Indyssä, joutuu tulostamaan ensin painokelpoisen PDF:n, tallentamaan sen Acrobatista save as... -kautta postariksi ja sitten Indy nielee sen mukisematta. Ääh meneepäs helpoksi taas
Ei, kyllä minä tulostin possun freehandista, tosin tässä kotona minulla on puucee, joten en ole kokeillut ko. temppua macin freehandista. Mikä versio Indyä sulla on? Mulla CS2:seen freehanskasta tulostettu possu putosi kuin vettä vaan....
Ei, kyllä minä tulostin possun freehandista, tosin tässä kotona minulla on puucee, joten en ole kokeillut ko. temppua macin freehandista. Mikä versio Indyä sulla on? Mulla CS2:seen freehanskasta tulostettu possu putosi kuin vettä vaan....
Viittitkö selventää miten teit possun freehandista,"save pdf as postscript"? Mulla on macilla indy cs2. Outo homma. Jaa, mutta täytyypäs vielä kokeilla niin, että grouppaan kaikki elementit yhdelle tasolle ja poistan ylimääräiset ennen kuin teen freekusta possun...mielenkiintoista.
Puuceessa ei oo tollasta save as postscript nippeliä, siellä vaan ruksataan tulostusdialogista kohta save as file, tulostimena mä käytin Adobe PDF -tulostinta ja ppd:nä distiller ppd:tä. Tietty jos olis tekemässä jotain oikeesti painoon menevää rojua niin käyttäisin varmaan jotain itse luomaani ip-tulostinta jossa on ppd:nä painon suosittelema ppd. Mutta en usko että se vaikuttaa tähän indesign yhteensopivuuteen.
Täytyy kokeilla duunissa macilla, ai niin, mä en ookaan menossa huomenna pajalle, joten menee viikonlopun yli...
jiipeer kirjoitti:...tallentakaan Acrobatissa se epsiksi ja sitten tipauttakaa se rippiinne.
Voi sen tallentaa Acrobatista possuksikin... silloin saa mukaan mm. arkkikoon yms. postscript-dataa mitä epsistä ei välttämättä löydy.
No itse asiassa, monesti on mennyt pielen jos olen tallentanut ko. hommia Possuksi.
Epsit ovat taas samoilla kerroilla toimineet. Nämä olivat sitä murrosvaihetta jolloin PDF:t tulivat vasta tuotantoon ja meidänkään Rippi ei niitä nielassut
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
jiipeer kirjoitti:...tallentakaan Acrobatissa se epsiksi ja sitten tipauttakaa se rippiinne.
Voi sen tallentaa Acrobatista possuksikin... silloin saa mukaan mm. arkkikoon yms. postscript-dataa mitä epsistä ei välttämättä löydy.
No itse asiassa, monesti on mennyt pielen jos olen tallentanut ko. hommia Possuksi.
Epsit ovat taas samoilla kerroilla toimineet. Nämä olivat sitä murrosvaihetta jolloin PDF:t tulivat vasta tuotantoon ja meidänkään Rippi ei niitä nielassut
Oiskohan postscript level ollu liian korkea teidän RIPille. Sehän on yleensä Acrobatin asetuksissa korkein mahdollinen.
barcoder kirjoitti:Puuceessa ei oo tollasta save as postscript nippeliä, siellä vaan ruksataan tulostusdialogista kohta save as file, tulostimena mä käytin Adobe PDF -tulostinta ja ppd:nä distiller ppd:tä. Tietty jos olis tekemässä jotain oikeesti painoon menevää rojua niin käyttäisin varmaan jotain itse luomaani ip-tulostinta jossa on ppd:nä painon suosittelema ppd. Mutta en usko että se vaikuttaa tähän indesign yhteensopivuuteen.
Täytyy kokeilla duunissa macilla, ai niin, mä en ookaan menossa huomenna pajalle, joten menee viikonlopun yli...
Joko kokeilit? Kiinnostaisi tietää, että minkälaisen possun sait macilla freehandistä. Eli nielikö indy macin freekusta tehdyn possun mukisematta?