Tälläkin foorumilla näyttää olevan muutamia painoviestinnän parissa töissä olevia henkilöitä. Itse olen valmistumassa ensi keväänä painopinnanvalmistajaksi pääkaupunkiseudulla.
Olisin kiinnostuneena tiedustellut millainen graafinen ala todella on? Opettajien ja työssäoppimisen yhteydessä annetaan aina kovin ruusuinen kuva ja lupaillaan maat ja taivaat, mutta millainen on todellisuus?
Palkkaus lienee kehno (oma mielipide!); sen olen jo muualta lukenut (tuntiliksa pyörii kai siinä 9-11 euron välillä). Mutta millaiset ovat graafisen alan tulevaisuuden näkymät? Onko työtä jatkossakin riittävästi kaikille? Ja pääsekö hommiin muutenkin kuin pelkillä suhteilla?
Nyt olisi sellainen vaihe elämässä että voisi vielä vaihtaa alaa kun on nuori. Motivaatiota kyllä löytyy tälle alalle, mutta jos edessä on kortisto, kituuttaminen riistopalkalla tai epävarma tulevaisuus puolen vuoden pätkäsopimuksilla, niin pistää kyllä miettimään...
Toivottavasti saadaan rakentava keskustelu pystyyn.
Oikea alavalinta?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Oikea alavalinta?
Viesti Kirjoittaja Finnley »
Viimeksi muokannut Finnley, 11.9.2006 klo 21.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pessimistillä on tapana olla oikeassa tai yllättyä positiivisesti."
-
Re: Oikea alavalinta?
Tuplat
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Olen enempi kuvapuolella, mutta tekemisissä myös graafisen alan kanssa joten uskaltaudun vastaamaan:Finnley kirjoitti:Tuplat
Kun olet nuori ja tunnustat halukkuutesi opiskella, jopa vaihtaa alaa, niin opiskele niin perhanasti. Mutta älä nyt suoraan alaa vaihda, vaan kehitä nykyistä osaamistasi laajemmaksi. Vaihtaminen olisi nykyisen koulutuksen ns. hukkaan heittämistä. Suosittelisin opiskelemaan suunnittelupuolta, koska suunnittelun ja tekniikan hallitsevat suunnittelijat voisivat olla aika kingejä työmarkkinoilla.
---
-
Tuntuu vain siltä että TaiKista ja Lahdesta yms. valmistuu liukuhihnalta niitä suunnittelupuolen (AD) jannuja, että työtä ainakaan siltä saralta ei ole läheskään niin helppo saada kuin esimerkiksi nyt tältä tuotantopuolelta, joka tämäkin saattaa olla tulevaisuuden kannalta riskibisnes. Moniosaajahan olisi työnantajan unelma, mutta vaikeaa on kyllä pääsy em. kouluihin kun hakjoita on tuhottamasti ja omat taiteelliset lahjat aika niukat...
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Paljon riippuu minkälaiseen työpaikkaan pääsee. Alalla on kova kilpailu työpaikoista ja vapaita paikkoja ei kovin usein nykyisin ole. Pienessä tilausreprossa työ on stressaavaa kellon kanssa kilpailua. Isommissa taloissa joissa on omaan tuotantoon tarkoitettu repro, pääsee vähän vähemmällä vauhdilla. Näitä paikkoja on vaan aika vähän nykyisin haettavana. Itse olen ollut isossa talossa lähes kaksikymmentä vuotta ja niiden etuna on myös se että kun tulee hiljaisempaa, ei heti olla lomauttamassa. Ohjelmistoista on hallittava (ainakin jotenkin) aika iso määrä ja ala muuttuu jatkuvasti. Se vaatii jatkuvaa opiskelua ja se on rassaavaa välillä. Kuitenkin on pystyttävä hoitamaan asiakkaan aineisto fiksusti eteenpäin ja korjattava mahdolliset puutteet. Aikoinaan ammattikoulun kirjapainopuolen kuvanvalmistuslinjan käytyäni en osannut kuvitellakaan miksi ala muuttuu siinä teknisessä myllerryksessä joka sitten alkoi kahdeksankymmentäluvulla. Kovin hohdokkaaksi alaa ei voi sanoa vaikka koulussa puhuisivat mitä. Työtä se vaan on. Välillä nyppii ja lujaa ja välillä taas tekee ihan mielikseen. Palkkaus ei enää nykyisin kaksinen ole verrattuna takavuosiin. 80% lomarahat ja kaikki etuudet ovat kadonneet tämän globaalin markkinatalouden myötä. Tsemppiä kuitenkin valitsemallesi alalle. Joku spesiaali alue saattaisi olla sellainen jossa ei niin vaan porukkaa vaihdeta kuin sukkia.
DTP-orja
-
Viesti Kirjoittaja jiipeer »
Graaffinen teollisus muuttui rajusti koko 90-luvun... tietokoneitten, digipainojen jne. myötä, se on pakottanut kaikkia rajuun ja jatkuvaan opiskeluun... ohjelmapäivitykset, levyntulostimet jne. tekevät siitä osalta mielenkiintoisen mutta samalla vaativan.Finnley kirjoitti:Tälläkin foorumilla näyttää olevan muutamia painoviestinnän parissa töissä olevia henkilöitä. Itse olen valmistumassa ensi keväänä painopinnanvalmistajaksi pääkaupunkiseudulla.
Olisin kiinnostuneena tiedustellut millainen graafinen ala todella on? Opettajien ja työssäoppimisen yhteydessä annetaan aina kovin ruusuinen kuva ja lupaillaan maat ja taivaat, mutta millainen on todellisuus?
Palkkaus lienee kehno (oma mielipide!); sen olen jo muualta lukenut (tuntiliksa pyörii kai siinä 9-11 euron välillä). Mutta millaiset ovat graafisen alan tulevaisuuden näkymät? Onko työtä jatkossakin riittävästi kaikille? Ja pääsekö hommiin muutenkin kuin pelkillä suhteilla?
Nyt olisi sellainen vaihe elämässä että voisi vielä vaihtaa alaa kun on nuori. Motivaatiota kyllä löytyy tälle alalle, mutta jos edessä on kortisto, kituuttaminen riistopalkalla tai epävarma tulevaisuus puolen vuoden pätkäsopimuksilla, niin pistää kyllä miettimään...
Toivottavasti saadaan rakentava keskustelu pystyyn.
Eli opiskelua tämäkin ala on jatkuvasti.
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
Graafisella alalla vuodesta 1988
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka