tBa kirjoitti:
Kyllä jokaisella ihmisellä on Suomessa oikeus (ehkä joskus jopa velvollisuus ) osallistua mielenosoitukseen.
on kyllä, mut tarviiko sitä joka miekkariin lähtä? kun tosiaan tämän ko. häppeningin syvällinen ajatus oli:
http://asem.anarkismi.net wrote: Kansainvälisen moninkeskeisen systeemin ylläpitäminen käy yhä vaikeammaksi. Eri puolilla Kiinaa pienviljelijät ja hikipajojen työläiset mellakoivat lähes päivittäin. Vähintä mitä me yhdessä voimme tehdä heidän tukemisekseen on tuoda edes hieman sekasortoa myös Helsingin kaduille.
Olis pitäny päästä paikan päälle, että olis voinu mennä heittään legendaa kytille. Vittuilua, tyhmiä kysymyksiä ja härskejä vitsejä.
Kyllä. Oon just ihminen jota kaikki vihaa. And I love it...
Keep it 5-0-free!
MacBook Pro 13" 4/750 GB + 6 HDD
iPhone 3G 16
FJS tornikone: Scientific Linux 6.1
"If it makes money... We don't make a lot of money, not to start out... We'll figure out how to make money on the community perhaps later."
-Steve Ballmer
tBa kirjoitti:
Kyllä jokaisella ihmisellä on Suomessa oikeus (ehkä joskus jopa velvollisuus ) osallistua mielenosoitukseen.
on kyllä, mut tarviiko sitä joka miekkariin lähtä? kun tosiaan tämän ko. häppeningin syvällinen ajatus oli:
http://asem.anarkismi.net wrote: Kansainvälisen moninkeskeisen systeemin ylläpitäminen käy yhä vaikeammaksi. Eri puolilla Kiinaa pienviljelijät ja hikipajojen työläiset mellakoivat lähes päivittäin. Vähintä mitä me yhdessä voimme tehdä heidän tukemisekseen on tuoda edes hieman sekasortoa myös Helsingin kaduille.
ja mitä tää ruikutus on? eikös tavote saavutettu?
Ja onko se Helsingin poliisin operatiivinen kenttäjohto joka sitten määrittelee onko miekkarin ajatus tarpeeksi syvällinen? Asutaanko me jossain rinnakkaistodellisuudessa?
matti503 kirjoitti:
Olis pitäny päästä paikan päälle, että olis voinu mennä heittään legendaa kytille. Vittuilua, tyhmiä kysymyksiä ja härskejä vitsejä.
Kyllä. Oon just ihminen jota kaikki vihaa. And I love it...
Elä veikkonen sure, kyllä sitä nokialaista kommunikaatiota esitteltiin siellä ihan tarpeeksi. Ei ne sua siellä tarvinneet. Jos kukaan nyt tarvitsee.
[quote="tBa"]
Ja onko se Helsingin poliisin operatiivinen kenttäjohto joka sitten määrittelee onko miekkarin ajatus tarpeeksi syvällinen? Asutaanko me jossain rinnakkaistodellisuudessa?[/quote="tBa"]
äh. lähinnä sitä meinasin kun tuolla oli puhe noista epeleistä, jotka meni vaan pällistelemään. ja sanoit siihen, että jokaisella on oikeus tai jopa velvollisuus osallistua mielenosotuksiin. sitä lähinnä meinasin, että jos tarkotus on aiheuttaa sekasortoa kaduilla, niin onko se sen arvoista, että on jonkunnäköne kansalaisvelvollisuus osallistua? jotenki multa ei vaan kauheesti tohon sympatiaa heru. se päivällisempi juttu oli ihan toista maata. dat's da way dings shud go. luulisin.
ja toistan vielä kysymyksen. kaikki halukkaat saavat vastata. jos tarkoituksena oli aiheuttaa sekasortoa, niin eikö tuo tapahtuma silloin onnistunut tavoitteessaan? mun mielestä kyllä. eri asia, vaan on se, että paraniko niitten kiinalaisten olosuhteet tuon ansioista.
Minä olen aika varma että kellään ei ollut edes aikomusta lähteä mitään rettelöitsemään, sekasortoa saatiin suljettamalla mannerheimintie kokonaan illaksi. Sillä tavalla se tavoite saavutettiin. Oli se vähän huopaisa mielenosoitus: satakunta mielenosoittajaa, 200 mellakkapoliisia, 10000 sivustakatsojaa... Itse olisin odottanut ehkä jonkinlaista street partya tai vastaavaa. Mun mielestä on täysin irrelevanttia miettiä onko se ihmisten oma olla väärässä paikassa. Kyllähän niitä muutama häirikkö oli molemmissa- päivämarssillakin joku anarkisti yritti spreijata talonseinää. Oli sen verran huonossa kunnossa että lieni jo illaksi siirtynyt unten maille. Pahiksia liikkui molemmissa.
tBa kirjoitti:Kyllä jokaisella ihmisellä on Suomessa oikeus (ehkä joskus jopa velvollisuus ) osallistua mielenosoitukseen. Se on niin fundamentaalinen perusoikeus että siihen puuttumiseen pitää olla todella painavia syitä. Itse en tiedä missä vaiheessa poliisi muutti kantaansa- alkuun kuuluttivat että sallivat mielenosoituksen jatkumisen rauhallisena, 5min myöhemmin piirittivät alueen ja julistivat mielenosoituksen peruutetuksi.
Tottakai mielenosoituksia pitää olla, mut on kaks eri asiaa lähteä riehumaan ja pistämään paikkoja pas2 kuin osoittaa mieltään asiallisesti. Jälkimmäisellä tyylillä voidaan saavuttaakin jotain. Jos molemmat mielenosoitukset meni mönkään, voidaan syyttää puhtaasti Smash Asemin "markkinointia" asiasta, ei poliisia
tBa kirjoitti:Minä olen aika varma että kellään ei ollut edes aikomusta lähteä mitään rettelöitsemään, sekasortoa saatiin suljettamalla mannerheimintie kokonaan illaksi.
Eikö ne kuitenkin kirjallisesti ilmoittaneet että hieman sekasortoa on tarkoitus järjestää, jota varten matkaan oli varattu myös kättä pidempää?
Tällaisten sessioiden järjestäminen mielenilmaus-nimikkeen alla on sananvapauden väärinkäyttöä ja loukkaus kaikkia päivän muita mielenosoituksia sekä ennen kaikkea itse asiaa kohtaan. Tämä lienee selvää. Kuinka niihin suhtaudutaan on toinen juttu. Minusta ne pitää sallia. Perustelen sitä sillä että ei voida vetää helposti rajaa miekkarin ja miekkarin välille, etenkään etukäteen ja varsinkaan virkavallan toimesta. Poliisin pitää vain katsoa ja reagoida rauhallisesti sen mukaan. Vaikea seikka, mutta ei ole muuta keinoa, siis jos länsidemokratiassa eletään. Sitäpaitsi, eikö tälle mielenosoitukselle ollut kuitenkin lupa? Olis pitänyt vain odottaa ja toimia sitten vasta.
Muistelenpa Berliinin miekkareita 80-luvun alussa. Siellä tuli miettineeksi että on se suomi aika lintukoto, kun ei siellä ole edes tämmöisiä mellakkapoliiseja. Ei suomalaista kangashattuista poliisia voisi noin heittää katukivellä. Tulisi pipi ja suuri hämmennys. Se oli silloin.
tBa kirjoitti:Minä olen aika varma että kellään ei ollut edes aikomusta lähteä mitään rettelöitsemään, sekasortoa saatiin suljettamalla mannerheimintie kokonaan illaksi.
Eikö ne kuitenkin kirjallisesti ilmoittaneet että hieman sekasortoa on tarkoitus järjestää, jota varten matkaan oli varattu myös kättä pidempää?
Eikai siellä nyt mitään massiivista varustautumista ollut. Muutamalla jannulla oli pesäpallomaila mutta poliisi otti ne kaverit talteen todella nopeasti. Bensaa poliisien päälle oli ilmeisesti Ilta-Sanomien urbaanilegendaa. Sekasorronhan ne sai myös lyömättä yhtään ketään.
niinkujin todettua, olen aivan varma että mielenosoitus olisi kuivunut kokoon jos poliisi olisi illan pidetessä ja kylmetessä vaan odottanut että mielenosoittajat ja sivustakatsojat lähtee kotiin. Sen sijaan joku sai ihan käsittämtättömän idean tyhjentää Mannerheimintie. Eilen A-studiossa haastateltiin jotain poliisikomentajaa joka sanoi että poliisin velvollisuus oli taata liikenteen kulkeminen mannerheimintiellä. Paljonko sitä saa valehdella ennen kuin sen joku huomaa? Kayllä sen nyt kaikki näki ettei sillä ollut liikenteen avaamisen kanssa mitään tekemistä- varsinkin kun huthut- äijät seisoivat kymmeneen asti vahtimassa niitä muutamaa kymmentä kaveria. Aivan järjetöntä.
tBa kirjoitti:niinkujin todettua, olen aivan varma että mielenosoitus olisi kuivunut kokoon jos poliisi olisi illan pidetessä ja kylmetessä vaan odottanut että mielenosoittajat ja sivustakatsojat lähtee kotiin
Nii-in. Poliisin tehtävän on pitää järjestys, ensin tulee kuitenkin olla häiriö ennekuin voi toimia.
Musta on muutes kyllä aika naiivia olettaa että poliisi olisi muuttanut strategiaansa useita kertoja ad hoc. Kyllä tässä oli plani mukana ja revanssihenkeä kanssa.
Ehkä näiden |dioottien (viittaan anarkisteihin) kanssa toimiessa on vielä opeteltavaa. Ruotsissako juur oli juttua että paikallinen poliisi ei mene mellakkavarusteissa lainkaan paikalle keekoilemaan, vaan pipotta ja provosoimatta. Sitten vasta reagoidaan kun tilanne menee siihen. Voisin kuvitella että suomalaista poliisijohtoa ei konsultoi näissä asioissa sosiaalipsykologi vaan kansallissosialisti. Pahoittelen kärjistystä, mutta kun oli niin täpäkkä sanasarja.
tBa kirjoitti:niinkujin todettua, olen aivan varma että mielenosoitus olisi kuivunut kokoon jos poliisi olisi illan pidetessä ja kylmetessä vaan odottanut että mielenosoittajat ja sivustakatsojat lähtee kotiin
Nii-in. Poliisin tehtävän on pitää järjestys, ensin tulee kuitenkin olla häiriö ennekuin voi toimia.
Musta on muutes kyllä aika naiivia olettaa että poliisi olisi muuttanut strategiaansa useita kertoja ad hoc. Kyllä tässä oli plani mukana ja revanssihenkeä kanssa.
Ehkä näiden |dioottien (viittaan anarkisteihin) kanssa toimiessa on vielä opeteltavaa. Ruotsissako juur oli juttua että paikallinen poliisi ei mene mellakkavarusteissa lainkaan paikalle keekoilemaan, vaan pipotta ja provosoimatta. Sitten vasta reagoidaan kun tilanne menee siihen. Voisin kuvitella että suomalaista poliisijohtoa ei konsultoi näissä asioissa sosiaalipsykologi vaan kansallissosialisti. Pahoittelen kärjistystä, mutta kun oli niin täpäkkä sanasarja.
Oma ehdotukseni olisi poliisin sijaan pari paloautoa ihan varmuuden vuoksi...jos häiriötä syntyisi, kylmä vesi varmasti rauhoittaisi tunteet, ja jos ei, ei muutama paloauto ole välttämätrtä yhtä ukaava näky kuin mellakkapoliisit...on tosin eri asia suostuisivatko palomiehet moiseen puuhaan.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
kallekilponen kirjoitti:
Oma ehdotukseni olisi poliisin sijaan pari paloautoa ihan varmuuden vuoksi...jos häiriötä syntyisi, kylmä vesi varmasti rauhoittaisi tunteet, ja jos ei, ei muutama paloauto ole välttämätrtä yhtä ukaava näky kuin mellakkapoliisit...on tosin eri asia suostuisivatko palomiehet moiseen puuhaan.
Sehän sitten hauskaa olisi jos saadaan poliisin lisäksi myös pelastushenkilökuntaan assosioitua todella pahoja negatiivisa fiboja. Sitten voidaan ainakin olla varmoja että tulevaisuudessa vastaavissa hipoissa sitten palomiehiäkin kurmootetaan minkä keretään ja pelastuskalustoa tuhotaan minkä keretään.vaikka eivät sillä kertaa tulisi käymään mielenosoittajien/mellakoijien kimppuun. Ei ehkä järin hyvä ajatus.
Olihan siellä niillä hihhuleilla (anarkistit) mukanaan metalli tankoja ja pesäpallomailoja ja kyllähän poliisien pitää semmoiset viedä pois ja olihan siellä monella maskit naamalla ja sehän on mielenosoituksissa laitonta.
Kyllähän minäkin olisin mennyt vain kuvaamaan sinne mutta mitä hyötyä siellä olisi ollut riehua.... Tuhoutuuko kiinalainen pato jos suomen pikku wannabe anarkistit riehuu
En edes tarkasti tiedä mitä asiaa smash asem ajoi. No silti:
Asioiden kritisoimiseen pitää olla näkyvä tapa. Jos itse olenkin laiska ja saamaton mielenosoitusasioissa, ei se tarkoita ettäkö kaikkien pitää silti hyssytellä hiljaa kotona, vaikka katsovatkin jonkin asian tai epäkohdan vaativan huomiota. Ilman herättelijöitä menemme talutusnuorassa ihan mihin vain. Talutusnuoran pitäjä on kyllä usein arvoitus talutettavalle.
Mikäli nämä aktiiviset osoitukset erilaisesta mielipiteestä vallallaolevaan nähden yhdistyvät suuren joukon mielekkääksi katsomaan toisenlaiseen tapaan toimia, on mielestäni toivottavaa että niitä ei tukahduteta. Ei poliisin eikä palokunnan toimesta. Miten muuten saadaan eriävä mielipide kuuluville. Ihmisen tunnetusti vahvimpia voimia on muutosvastaisuus, mutta muutokselle tulee olla aina olla mahdollisuus - myös nopealle.
Anarkia käsittääkseni tarkoittaa "Ei hallitsijaa". Ei kai se ainakaan alunperin tarkoita pahantekoa ja mellakointia. Sanalle on asettunut tietty leima. Toki se (anarkia) johtaa helposti sekasortoon, jos anarkia äkillisesti onkin vallitseva yhteiskunnan tila.
Todennäköisesti anarkia yhteiskunnissa (ja miksei yksilöissäkin, noin yleensä) onkin aina ohimenevä tila tai ominaisuus, mutta ehkä tuiki tarpeellinen kehityksen kannalta (parempaan tai huonompaan, kuka tietää) Sota on toinen samanlainen muutoksen tuulia aiheuttava tekijä: Ei juurikaan useimpien toivoma, mutta valitettavasti joskus tarpeellinen ja kärsimyksineenkin lopulta puhdistava.
Monesti negatiivisiksi leimattujen käsitteiden takaa paljastuu tarkotteita, jotka avautuvat yksilölle ja/tai yhteiskunnalle vasta myöhemmin, kaiken jo tapahduttua.
Vaikka kaikille asioille, ehdotuksille ja erilaisuuksille tulisi olla avoin, antaa sijansa jne. en tarkoita että koko ajan tulisi olla muhivassa- tahi prosessitilassa. Mikäli asiat ovat hyvin, sitä puolustetaan, mikäli ne eivät ole hyvin, sitä kritisoidaan. Ja se kritisointi sallitaan !!
Ottaisi päähän jos kadulla muovikilvellä tökitään syyttä. Mutta ottaisi päähän sekin, jos räksytetään ja syleksitään räksyttämisen ja syleksimisen ilosta.
kuningascobra kirjoitti:Olihan siellä niillä hihhuleilla (anarkistit) mukanaan metalli tankoja ja pesäpallomailoja ja kyllähän poliisien pitää semmoiset viedä pois ja olihan siellä monella maskit naamalla ja sehän on mielenosoituksissa laitonta.
Kyllähän minäkin olisin mennyt vain kuvaamaan sinne mutta mitä hyötyä siellä olisi ollut riehua.... Tuhoutuuko kiinalainen pato jos suomen pikku wannabe anarkistit riehuu
Hs:n sivuilla oli kuva jossa poliisi näytti valokuvaa takavarikoidusta materiaalista. Kuvassa oli yksi (1) pesäpallomaila, muutama muu astalo ja 2-3 avainketjua. Juuri sellaisia noin metrisiä supermyynnistä ostettuja ketjunpätkiä minkä toisessa päässä on palomiehen haka ja toisessa avaimet. Luojan kiitos minua ei otettu kiinni koska minullakin on sellainen- tällä hetkellä ja taskussani. Eli suhteellisuuden tajua tässäkin tarvitaan. En missään nimessä hyväksy pesäpallomailoja, rautaputkia tms. Puntareita mielenosoituksissa, mutta että avaimetkin? Jos reilun sadan hengen mielenosoittajajoukosta löytyy yksi pesismaila ja muu astalo, niin kyllä se nyt menee keppanahuurujen ja typeryyden piikkiin enemmänkin kuin mihinkään suunniteltuun mellakointiin.
Naamioitumiskielto mielenosoituksissa on Rajamäen läpiviemä lakialoite, osana suurta terrorisminvastaista sotaa. Se on aihe joka kyllä ansaitsisi omia mielenosoituksia- lakiteksti on niin epäselvästi kirjoitettu että periaatteessa mikä tahansa päässä oleva laitos on naamioitumista, poliisin tulkinnan mukaan. Mitään järkevää perustetta en vielä ole kuullut. Ikävästi vain tuli mieleen että poliisin kovasti puheessa ollut massavalvonta vaikeutuu, kun ihmisillä on aurinkolasit päässä. [/i]
tBa kirjoitti:Hs:n sivuilla oli kuva jossa poliisi näytti valokuvaa takavarikoidusta materiaalista. Kuvassa oli yksi (1) pesäpallomaila, muutama muu astalo
Rajamäki kysyi lehdistötilaisuudessa että olisiko poliisin muka pitänyt odottaa että jotakin [häiriötä] tapahtuisi ennen kuin puuttuu tapahtumien kulkuun. Kysymys on debiili. Kyllä demokratiassa näin menetellään. Laillista mielenosoitusta ei voi hajoittaa ennenkuin se on muuttunut mellakaksi.
Ymmärtävätköhän nämä aseistautuneet apina-anarkistit itsekään millaisen pirun ovat päästäneet pullosta. Tai ehkä se on ollut tarkoituskin. Ristiriitojen lietsominen. Logiikalla että nyt ihmiset ymmärtävät millaisessa poliisivaltiossa eletään. Rajamäki on tässä liian hyvä vihollinen, provosoituu muuttamaan käytännöt fasistisiksi kassissa olleen puntarin takia. Joutaisi erota.
Nuo tiedotustilaisuudetkin ovat aika outoja. Kannattaa muistaa sitä kohkaa millä poliisi tiedotti makasiiinen palosta. Sitten heinäkuussa uutisoidaan pienellä että palo saattoi olla vahinko. Poliisin tiedottamiseen kannattaa suhtautua hivenen epäillen, sillä on traditio käyttää viestimiä määrärahojensa korottamisnokitukseen.
Joillekin idiooteillehan Vapaus=ei mitään vastuuta mistään> suomalainen yhteiskunta vapaa> tekemisistään ei tarvitse kantaa vastuuta, ja kaikki sen estävät ovat pahiksia kuten kytät nyt.
Olisko ollut jees, ihqa ja waltakivaa, jos homma olisi lähtenyt rukkasesta kuten vappuna?
Mitä sillä saavutettiin silloin? tuo viikonlopun tilanne?
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta eiko tuon "anarkiankin" (mitä sillä enää sitten tarkoitetaankaan) avulla olisi tarkoitus pyrkiä yhteiseen hyvään? jonkinmoiseen kaikilla on kaikkea, ja ollaan onnellisia- tyyppiseen satuvaltakuntaan? tämän ajatteluopin mukaanhan siis kaikki esivalta on pahasta.
Vastaavaahan ( joo, eri nimellä se ainakin meni, ja taisi siellä esivaltakin olla) yritettiin tuossa itärajan takana, mutta siellä ainakin touhu oli pitkälti sitä, että juuri kenelläkään ei ollut oikeastaan mitään (ei nyt aivan niinkään, kurjuutta, kärpäsiä (ja vodkaa?) taisi silti riittää.
Mutta selittäkää minulle mitä hyvää sekasorto tuo? olen ehkä tosiaan niin juntti ja vanhanaikainen, että minulle ei sen hyvät puolet tule näkyviin.
Jos tuossa on takana kiinalaisen lapsityövoiman käytön vähennys, olisiko parempi konsti sitten mennä itse palkatta töihin ja näin vähentää tarvetta lapsityövoiman käyttöön??(ihan noin niin kuin esimerkiksi)
Pitäisiköhän aamutuimaan polttaa parkkikselta rivi autoja, josko se maailma siitä paranisi, ja sitten mennä tiputtelemaan käsiranaatteja kerrostalon katolta. vai olisiko sittenkin parasta lähettää kirjekuorellinen perunajauhoa eduskuntaan, ja sen jälkeen pommiuhkaus rautatieasemalle, sillä aikaa kun kiskoliikenne on seis, voisinkin käydä rälläköimässä lähiöjunan kiskoista palan pois, juuri siitä ala-asteen kohdasta.
Sitten voinkin jo odotella maailman vääryyksien vähenemistä.
sulo-wilen kirjoitti:
Vastaavaahan ( joo, eri nimellä se ainakin meni, ja taisi siellä esivaltakin olla) yritettiin tuossa itärajan takana...
LOL. Neuvostototalitarismi anarkismia?
sulo-wilen kirjoitti:
Mutta selittäkää minulle mitä hyvää sekasorto tuo? olen ehkä tosiaan niin juntti ja vanhanaikainen, että minulle ei sen hyvät puolet tule näkyviin.
No, sekasorto kolmannessa maailmassa tuo ainakin väliaikaista hyötyä länsimaihin - halpaa elektroniikkaa ja vaatteita kun työntekijoillä ei sekasorron ja köyhyyden vuoksi ole aikaa/resursseja olojensa kohentamiseen.
Sälli kirjoitti:Eikös silloin ollut vähän sekasortoa Helsingin kaduilla? Eli siis juuri sitä mitä viikonloppuna haettiin.
Kyllä tuo "sekasorto" oli vappunakin hyvin pientä. Mutta tässä viime tapauksessa oli outoa tuo massiivisen poliisioperation motivoiminen julkisuudessa "ennakkoehkäisyn" nimellä. Jos "mellakoinnin" tai "sekasorron" oletettu "aikominen" saa aikaan moista meininkiä ei tässä kovin hyvään suuntaa olla menemässä. Ei edes oletettuja pankkiryöstäjiä voida alkaa pidättelemään vaikka olisi kirjoitettu ja allekirjoituksin vahvistettu "aikomus" tai "suunnitelma" esimerkiksi Nordean Aleksin konttorin ryöstämisestä ensi perjantaina kello 14.35. Kyllä oikeusvaltiossa täytyy olla joustoa näissä sananvapaus- ja mielenilmausjutuissa. Muuten ollaan kohta kuin Kiinassa tai entisessä DDR:ssä[:/]
Mutta tulihan sieltä se jättitilaus Kiinaan Nokialle. Kaunis kiitos.8)