Oletko ostanut vai warettanut oman photoshoppisi ?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
Oletko ostanut vai warettanut oman photoshoppisi ?
Viesti Kirjoittaja huugi »
Tämmöinen tuli tässä mieleen kun itselläni ei ole vielä varaa hankkia laillisesti (köyhä opiskelija ) niin kuinka moni sen taas on ostanu?
-
-
-
- Ylläpitäjä
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Mun mielestä tossa touhussa on yks sääntö josta kannattaa pitää kiinni:
JOS TEET TYÖTÄ OHJELMALLA, OSTA OHJELMA!
Eli työllä tarkoitan nyt melko väljästi kaikenlaista toimintaa, josta joku maksaa rahaa. Olit sitten free tai yrittäjä tai whatever. Jos tienaat jonkun tahon tekemällä ohjelmalla niin silloin on oikeudenmukaista että kanavoit pienen osan tuloistasi niille jotka mahdollistavat työn tekemisen, eli ohjelmistoyrityksille.
Eli jos käyttää photoshoppia vaan omaksi ilokseen niin mun mielestä se nyt ei ihan kauheeta ole jos vaikka käyttää wareksen tavaratalosta hankittua versiota. Ja toinen asia on tuotteeseen tutustuminen, 30-päivän full functional demot on ihan ok, mutta kaikista ohjelmista niitä ei löydy. Joskus on tullut tuollaisia ohjelmia waretettua. Osan olen tutustuttuani ostanut, loput ovat olleet jostain syystä sellaisia , että en ole niistä pitänyt, joten en ole niiden käyttämistäkään jatkanut.
Eli työllä tarkoitan nyt melko väljästi kaikenlaista toimintaa, josta joku maksaa rahaa. Olit sitten free tai yrittäjä tai whatever. Jos tienaat jonkun tahon tekemällä ohjelmalla niin silloin on oikeudenmukaista että kanavoit pienen osan tuloistasi niille jotka mahdollistavat työn tekemisen, eli ohjelmistoyrityksille.
Eli jos käyttää photoshoppia vaan omaksi ilokseen niin mun mielestä se nyt ei ihan kauheeta ole jos vaikka käyttää wareksen tavaratalosta hankittua versiota. Ja toinen asia on tuotteeseen tutustuminen, 30-päivän full functional demot on ihan ok, mutta kaikista ohjelmista niitä ei löydy. Joskus on tullut tuollaisia ohjelmia waretettua. Osan olen tutustuttuani ostanut, loput ovat olleet jostain syystä sellaisia , että en ole niistä pitänyt, joten en ole niiden käyttämistäkään jatkanut.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
barcoder kirjoitti:Mun mielestä tossa touhussa on yks sääntö josta kannattaa pitää kiinni:
Juurikin näin. Mulla on ollut ja tulee vastakin olemaan joku waresofta tilapäiskäytössä, ja syy on yleensä juuri tämä: softasta ei ole kelvollista toimivaa versiota testattavaksi.
Toisaalta ostan softia työni puolesta ja kaikki käyttökelpoiset kyllä tulee sitten hankittua - lisenssimäärä vaihteele 3-30 välillä.
Tähän Adoben PhotoShop pulmaan annan aina saman vinkin - keskimääräinen softan tarvitsija pärjää kyllä hyvin Elements versiolla jonka hinta on edullinen. Esim. satunnaisia lehtkuvia saa sillä suollettua aivan mainiosti. Jos joku tarvitsee työhommiin oikeata PhotoShoppia niin sen hintahan kuittautuu puolen/yhden työpäivän laskutuksella. Luulisi siihen olevan varaa - eikös vaan?
-
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ei ollut puhe palkasta vaan laskutuksesta. Siinä on iso ero. Tosin täytyy myöntää, että multa menis about puoltoistapäivää tuon maksamiseen.Thelenius kirjoitti:Aikamoista palkkaa kiskot.Pastori kirjoitti:Jos joku tarvitsee työhommiin oikeata PhotoShoppia niin sen hintahan kuittautuu puolen/yhden työpäivän laskutuksella.
-
"Jos joku tarvitsee" puhuin ihan yleisestä ammattilaisen hintatasosta.MacFinn kirjoitti:Ei ollut puhe palkasta vaan laskutuksesta. Siinä on iso ero. Tosin täytyy myöntää, että multa menis about puoltoistapäivää tuon maksamiseen.Thelenius kirjoitti:Aikamoista palkkaa kiskot.Pastori kirjoitti:Jos joku tarvitsee työhommiin oikeata PhotoShoppia niin sen hintahan kuittautuu puolen/yhden työpäivän laskutuksella.
Photoshoppihan maksaa listahinnaltaan € 833,69
Freelance hintataso selviää taasen tästä http://www.freet.fi/sopimukset/palkklyh/
Täyden työpäivän laskutuksellahan tuo siis kuittautuu.
Ja tiukan ammatilaisen osalta summan ei siltikään mene kuin puoli päivää, jos sitäkään.
Mä teen itse töitä pääosin verokortilla kuukausi ja päivätaksalla, rahaa ei siis tule noin kovasti kuin täystyöllistettynä freenä parhaimmillaan.
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Kuvankäsittely 60 e / tunti, aika pitkä työpäivä pitää olla...Pastori kirjoitti:Photoshoppihan maksaa listahinnaltaan € 833,69
Freelance hintataso selviää taasen tästä http://www.freet.fi/sopimukset/palkklyh/
Täyden työpäivän laskutuksellahan tuo siis kuittautuu.
Paitsi tietysti jos tehdään listassa mainittuja "AD:n töitä", mutta tuskin niitä nyt Photoshopilla...?
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Riippunee muuten ihan alasta. Takavuosina tein uusmedia duunia ja firmassa jossa työskentelin n. 20:sta disainerista 17 teki suunnittelutyönsä photoshopilla.Thelenius kirjoitti:
Paitsi tietysti jos tehdään listassa mainittuja "AD:n töitä", mutta tuskin niitä nyt Photoshopilla...?
Edit. Ja toisekseen - taisi tulla jo selväksi ettei softan hankintaan liittyvä säästäminen ole kovin iso juttu jos tekee hommia työkseen. Päivän - muutaman päivän - viikon tms. duuni on aika pieni jos ansaitsee softalla merkittävän osan elantoaan. Ja se pitää tieteskin muistaa että päivittäminen ei sitten ole ihan niin tyyristä kuin ensihankinta.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Yrittäjä olen ja ostettu on Photoshop CS 2. En muuten suoraan sanottuna ymmärrä että miten Photarin CS2sen voi warettaakaan, koska ohjelmahan vaatii aktivointikoodin - on aika kumma laitos Adobe jos waretetun tavaran aktivointikoodin hyväksyy..
Tai sitte waretettu versio ei kysele aktivointien perään.
Mielenkiintoinen OThomma muuten sekin, että en saa lain mukaan myydä saati luovuttaa esim. Photoshopiani eteenpäin. Olen siis ostanut ainoastaan loppukäyttäjälisenssin, en muuta. Tätä ei taida tietää nuo nimismiehetkään jotka konkurssipesien ohjelmistoja myyvät..
Mielenkiintoinen OThomma muuten sekin, että en saa lain mukaan myydä saati luovuttaa esim. Photoshopiani eteenpäin. Olen siis ostanut ainoastaan loppukäyttäjälisenssin, en muuta. Tätä ei taida tietää nuo nimismiehetkään jotka konkurssipesien ohjelmistoja myyvät..
-
Viesti Kirjoittaja huugi »
Adoben aktivointioodin voi ohittaaPKivireki kirjoitti:Yrittäjä olen ja ostettu on Photoshop CS 2. En muuten suoraan sanottuna ymmärrä että miten Photarin CS2sen voi warettaakaan, koska ohjelmahan vaatii aktivointikoodin - on aika kumma laitos Adobe jos waretetun tavaran aktivointikoodin hyväksyy..

-
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Mutta eihän sitä voi silti aktivoida (tai voi, mutta sitten töissä oleva pitää deaktivoida)? Eli sitä voi käyttää vaan sen ajan minkä ilman aktivointia saa käyttää.BlueTide kirjoitti:Melekein off-topic, mutta sanonpa kumminkin; Adoben lisenssi ehdot kannattaa lukea muutekin houlella jos esim töissä pääsee moisia käyttämään. Lisenssi nimittäin antaa luvan asentaa sen myös kotikoneelle.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Tässä FAQ:Thelenius kirjoitti:Mutta eihän sitä voi silti aktivoida (tai voi, mutta sitten töissä oleva pitää deaktivoida)? Eli sitä voi käyttää vaan sen ajan minkä ilman aktivointia saa käyttää.BlueTide kirjoitti:Melekein off-topic, mutta sanonpa kumminkin; Adoben lisenssi ehdot kannattaa lukea muutekin houlella jos esim töissä pääsee moisia käyttämään. Lisenssi nimittäin antaa luvan asentaa sen myös kotikoneelle.
http://www.adobe.com/cfusion/knowledgeb ... =tn_15266/
Kuinka tuo sitten toteutuu (valvotaan että ei saa ajaa samaan aikaan) jää nähtäväksi. Lupa joka tapauksessa tähän kotikäyttöön on. Meillä on duunissa vähän eri versiot, joten itse en ole aktivointeja ole joutunut harrastamaan alunperinkään.
EDIT: Linkit kuntoon.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Photoshop CS 2 -lisenssi oikeuttaa asentamaan ohjelman kahdelle koneelle, jotka molemmat aktivoidaan normaalisti; valikko "Help" -> "Activate". Jos yrität asentaa vielä kolmannelle niin ohjelma kyselee että mitenkäs on, aktivoinnit on tehty.Thelenius kirjoitti:Mutta eihän sitä voi silti aktivoida (tai voi, mutta sitten töissä oleva pitää deaktivoida)? Eli sitä voi käyttää vaan sen ajan minkä ilman aktivointia saa käyttää.
Niin aktivointi- kuin deaktivointitouhukin ("Help"-> "Transfer Activation") toimii yhdellä napin painalluksella. Mielestäni on kerrassaan hyvin hoidettu, loppukäyttäjä ei joudu sähläämään. Ohjeissa muistaakseni (saatan mujistaa väärin!) puhutaan esimerkiksi yhdestä office-koneesta ja yhdestä laptop-kotikoneesta, mutta eihän Adobe tiedä onko minun toimistoni Pylkönmäellä vai Helsingissä..
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka