Mac Pro on omatekoisen hintainen
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Mac Pro on omatekoisen hintainen
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
http://www.electronista.com/articles/06 ... built.pcs/
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: Mac Pro on omatekoisen hintainen
Viesti Kirjoittaja telegram »
Eikös omavalmisteinen, käsityönä koottu tavara tapaa aina olla vähän kalliimpaa kuin robotin kokoama massatuotantokapistusRepe Ruutikallo kirjoitti:Apple saanee Xeoninsa erityisen halvalla, sillä Mac Pro:ta vastaavaa konetta ei saa halvemmalla edes itse kooten:
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja power »
Niin no, tuossa artikkelissa mainittiin että työskustannuksia ei itsekootulle laskettu. Tällainen vertailu on kyllä muutenkin turhaa, kun komponenttien hinnat ovat Applelle ja muille valmistajille aivan eri luokassa kuin kuluttajalle. Ei kyse ole pelkästään prosessorien hinnoista, vaan käytännössä kaikkien koneen osien hinnoista.telegram kirjoitti:Eikös omavalmisteinen, käsityönä koottu tavara tapaa aina olla vähän kalliimpaa kuin robotin kokoama massatuotantokapistusRepe Ruutikallo kirjoitti:Apple saanee Xeoninsa erityisen halvalla, sillä Mac Pro:ta vastaavaa konetta ei saa halvemmalla edes itse kooten:
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Ei mun mielestä mitenkään turhaa. Aika yleinen mielipidehän on se, että Maccejä ei voi ostaa kun ovat kalliita, minähän kasaan koneeni itse! Tässä nyt vaan on osoitettu, että jos tuollaisen todellisen tehomyllyn haluaa, näin ajattelemalla kusettaa vain itseään.power kirjoitti:[Tällainen vertailu on kyllä muutenkin turhaa, kun komponenttien hinnat ovat Applelle ja muille valmistajille aivan eri luokassa kuin kuluttajalle. Ei kyse ole pelkästään prosessorien hinnoista, vaan käytännössä kaikkien koneen osien hinnoista.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eihän tuo pidä paikkaansa. Tottakai ne saa ne halvemmalla, mutta onhan niillä muitakin kuluja ja katteet kanssa. Heti siitä saakka kun pc-koneita pystyi itse kokoamaan on niiden itse väsääminen ollut lähes kaikissa tapauksissa halvempaa.power kirjoitti:Niin no, tuossa artikkelissa mainittiin että työskustannuksia ei itsekootulle laskettu. Tällainen vertailu on kyllä muutenkin turhaa, kun komponenttien hinnat ovat Applelle ja muille valmistajille aivan eri luokassa kuin kuluttajalle. Ei kyse ole pelkästään prosessorien hinnoista, vaan käytännössä kaikkien koneen osien hinnoista.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Voi vain toivoa, että Apple tuo markkinoille myös yhden Xeonin Pro-torneja, sillä yli 2,5 kiloeuroa on yhä pirusti rahaa useimmille tietokoneenostajille. Lisäksi enemmistö pärjäisi mainiosti yhdelläkin tuplaydinprossulla.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Tai Core 2 -koneita, jolloin säästää muistissa pitkän pennin. Xeonit kun vaativat noita kalliita FB-muisteja.Repe Ruutikallo kirjoitti:Voi vain toivoa, että Apple tuo markkinoille myös yhden Xeonin Pro-torneja, sillä yli 2,5 kiloeuroa on yhä pirusti rahaa useimmille tietokoneenostajille. Lisäksi enemmistö pärjäisi mainiosti yhdelläkin tuplaydinprossulla.
-
Viesti Kirjoittaja power »
Katteista: elektroniikan komponenttien kate on muutamista prosenteista useisiin satoihin tai jopa tuhansiin prosentteihin, riippuen siitä mitä myydään, kuinka paljon ja kenelle. Sama osa saattaa maksaa euron tai sata euroa, riipppuen edellä mainituista ja monista muista seikoista. Näin ollen kokoonpanojen hintarakenteen vertailu itsekoottujen ja tehdastekoisten välillä on hyvin karkeaa, yleisluontoista, kun hintaan vaikuttavia tekijöitä ei tunneta. Ainoa, mihin tuijotetaan ja verrataan, on hintalapun hinta.TheKraken kirjoitti:Eihän tuo pidä paikkaansa. Tottakai ne saa ne halvemmalla, mutta onhan niillä muitakin kuluja ja katteet kanssa. Heti siitä saakka kun pc-koneita pystyi itse kokoamaan on niiden itse väsääminen ollut lähes kaikissa tapauksissa halvempaa.power kirjoitti:Niin no, tuossa artikkelissa mainittiin että työskustannuksia ei itsekootulle laskettu. Tällainen vertailu on kyllä muutenkin turhaa, kun komponenttien hinnat ovat Applelle ja muille valmistajille aivan eri luokassa kuin kuluttajalle. Ei kyse ole pelkästään prosessorien hinnoista, vaan käytännössä kaikkien koneen osien hinnoista.
Lisäksi mainittu "itsetehdyt ovat aina olleet halvempia" -mantra perustuu pitkälti nörttien kollektiiviseen itsepetokseen. Itse tekemällä on saatu aikaan väljien reunaehtojen puitteissa toiminnallisesti vastaava kokoonpano, mutta ei laadullisesti.
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
No en nyt sanois. 1998 - 2005 väänsin samalla itse kootulla puucella, käytin ihan samoja osia kuin mitä oli vastaavassa merkkikoneessa, äänikorttia lukuunottamatta ja tuli huomattavasti halvemmaksi, vaikka äänikortti maksoikin reilusti yli 1000 mk enemmän kuin paketissa ollut. Minä tunnen sen verran monta noita nörttejä jotka tuota harrastaa ja he jos jotkut ovat hintatietoisia. Kyllä se lähes aina halvemmaksi tulee, ellei nyt siis lasketa mukaan jotain 399 e halpispc-koneita.power kirjoitti:Lisäksi mainittu "itsetehdyt ovat aina olleet halvempia" -mantra perustuu pitkälti nörttien kollektiiviseen itsepetokseen. Itse tekemällä on saatu aikaan väljien reunaehtojen puitteissa toiminnallisesti vastaava kokoonpano, mutta ei laadullisesti.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Tässä homassa kusee se että pakkomyydään Xeon prosulla varustettuja koneita... kaikki on kallista verrattuna Core 2:een - muisti, emo (?) Ja ainoa mitä saat lisää on mahdollisuus siihen ylimääräisen prossuun. Keinotekoista. Mutta näin se on. MacPro on halpa mutta kuitenkin niin kallis. Ja ensivuonna kun tulee 4 ytimen prossut. Sitten on pakko ostaa 8 ydintä saadakseen MacPron. Itkettää.Repe Ruutikallo kirjoitti:Nimenomaanhan kaikkialla PC-keskusteluissa neuvotaan, että hyvistä tai erinomaisista osista kootun koneen saa kirkkaasti halvimmalla kun sen kasaa itse ja kiertää merkkikoneet kaukaa. Ei siis enää pidä paikkaansa, jos huippuvehkeen haluaa.
Voi vain toivoa, että Apple tuo markkinoille myös yhden Xeonin Pro-torneja, sillä yli 2,5 kiloeuroa on yhä pirusti rahaa useimmille tietokoneenostajille. Lisäksi enemmistö pärjäisi mainiosti yhdelläkin tuplaydinprossulla.
-
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Hinta ei välttämättä ole halvempi, kun kokoaa itse, mutta tehoa saa hankittua reilusti enemmän samaan hintaa kuin jos ostaisi valmiskoneen.power kirjoitti:Lisäksi mainittu "itsetehdyt ovat aina olleet halvempia" -mantra perustuu pitkälti nörttien kollektiiviseen itsepetokseen. Itse tekemällä on saatu aikaan väljien reunaehtojen puitteissa toiminnallisesti vastaava kokoonpano, mutta ei laadullisesti.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Himottaa...Saltikov kirjoitti:Tässä homassa kusee se että pakkomyydään Xeon prosulla varustettuja koneita... kaikki on kallista verrattuna Core 2:een - muisti, emo (?) Ja ainoa mitä saat lisää on mahdollisuus siihen ylimääräisen prossuun. Keinotekoista. Mutta näin se on. MacPro on halpa mutta kuitenkin niin kallis. Ja ensivuonna kun tulee 4 ytimen prossut. Sitten on pakko ostaa 8 ydintä saadakseen MacPron. Itkettää.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ymmärrän pointtisi, jos tuota tehin tarvtta ei voi perustella tarpeella ja ohjelmilla jotka tuosta hyötyvät, on tuo hinta turhan suolainen peruskoneeksi. Mutta aina on iMac / Mac mini (ei aloiteta laajennettavuudesta tällä kertaa, eihän?).
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Sorry - kyllä aloitetaan. Mikää i-alkuinen ei kelpaa. Kyllä minä sen MacPron ostan sitten kun se aika tulee mutta *ituttaa että se Jobsin mulkvista päätää Jenkkilässä mitä minä tarvitsen. Nyt voi jo valita kovalevyjen määrän - ei siis ole pitkä matka että voisi valita sen prosunkin. Dell kykenee sihen - miksi Apple ei. (tähän voi kuvitella pähkinän)BlueTide kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi, jos tuota tehin tarvtta ei voi perustella tarpeella ja ohjelmilla jotka tuosta hyötyvät, on tuo hinta turhan suolainen peruskoneeksi. Mutta aina on iMac / Mac mini (ei aloiteta laajennettavuudesta tällä kertaa, eihän?).
-
-
Viesti Kirjoittaja ahlstran »
Olisi järjetöntä ostaa kone jossa esim Vista ei toimi. Eräs asia mitä Vista myös vaatii, on HPET kellot emolevyllä. Onkohan Mac Pro:ssa ? Oletan että on, koska normaali PC-emoissa on ollut jo vuosia. Pitäisi silti saada varmistus.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Core 2 on 'täysin' 64-bittinen. Vistasta tulee myös 32-bittinen versio (mahdollisesti rajoitetumpi kuin isoveljensä). HPET löytynee Mac Prosta, tästä ei tosin ole mulla faktaa, mutta ihme olisi jos ei. Emon piirisarja on ihan perus PC kauraa (ilkomuistista, en tullut tarkistaneeksi).ahlstran kirjoitti:Onko core 2 täysin 64-bit ? Korjatkaa kuka tietää, luulin että Xeon vain on, mutta luulin ilmeisesti väärin.
Olisi järjetöntä ostaa kone jossa esim Vista ei toimi. Eräs asia mitä Vista myös vaatii, on HPET kellot emolevyllä. Onkohan Mac Pro:ssa ? Oletan että on, koska normaali PC-emoissa on ollut jo vuosia. Pitäisi silti saada varmistus.
-
Viesti Kirjoittaja matti503 »
Repe Ruutikallo kirjoitti:Apple saanee Xeoninsa erityisen halvalla, sillä Mac Pro:ta vastaavaa konetta ei saa halvemmalla edes itse kooten:
Xeonit on caubasta ostettuna, ziiz ihan svidun calliita.
And one more thing...
Apple saa niitä siihen hinta/kappale ostettuna tuhannen kappaleen laatikoissa hintaan

joten en ylläty.
iPhone 3G 16
FJS tornikone: Scientific Linux 6.1
"If it makes money... We don't make a lot of money, not to start out... We'll figure out how to make money on the community perhaps later."
-Steve Ballmer
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka