Tiedostomuotojen oletusohjelmat
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tiedostomuotojen oletusohjelmat
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Mikähän on, kun ei tuo tiedostomuotojen oletusohjelmien asettaminen toimi luotettavasti? Esim. TIFFit oli minulla asetettu aukeamaan oletuksena Photoshopissa, mutta silti tuli vastaan joitain, jotka aukesivat Esikatselussa. Nyt ne ovat toimineet, kun tein asetuksen uudestaan. Mutta PDF:t aukeavat osa Acrobatissa ja osa Esikatselussa, ja mikä ärsyttävintä, MS Office tiedostot (.doc, .ppt jne) aukeavat sinnikkäästi MS Office Test Driveen vaikka olen asettanut aukeamaan NeoOfficessa. Tiedostokuvakkeet ovat sen mukaisia mihin kyseinen tiedosto aukeaa, ja esim. PDF:llä on siis kahta eri kuvaketta.
(Miten tuon Office Test Driven muuten saisi poistettua koneelta varmasti kokonaan? MS-softa kun on kyseessä, tuskin pelkkä appin raahaaminen roskiin riittää?)
(Miten tuon Office Test Driven muuten saisi poistettua koneelta varmasti kokonaan? MS-softa kun on kyseessä, tuskin pelkkä appin raahaaminen roskiin riittää?)
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Tiedostomuotojen oletusohjelmat
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
To remove the Office 2004 for Mac Test DriveThelenius kirjoitti:Miten tuon Office Test Driven muuten saisi poistettua koneelta varmasti kokonaan? MS-softa kun on kyseessä, tuskin pelkkä appin raahaaminen roskiin riittää?
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Saunatonttu »
Paina Ctrl + click / oikealla näppäimellä tiedostosta
selaa kohtaan "Open with" valitse listan alimpana oleva "Other..."
valitse ohjelma ja valitse ikkunan alaosasta "Always Open With"
Opittu Windowsilla 8)
(Avaa ohjelmalla -> Muu -> valitse ohjelma ja "Avaa aina ohjelmalla" tjsp.
)
selaa kohtaan "Open with" valitse listan alimpana oleva "Other..."
valitse ohjelma ja valitse ikkunan alaosasta "Always Open With"
Opittu Windowsilla 8)
(Avaa ohjelmalla -> Muu -> valitse ohjelma ja "Avaa aina ohjelmalla" tjsp.

Tulossa syksyllä 2GHz MacBook tai MacBook Pro
iPod Shuffle 1Gb
iPod Shuffle 1Gb
-
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Hmm. Ettei vika olisi siinä, että jotkut ohjelmat "omivat" tiedostot itselleen, jos muokkaat niitä kyseisillä ohjelmilla. Näin tekee ainakin photari. Jos pistät kuvat aukeamaan esikatseluun, mutta muokkaatkin jotain niistä photarilla, niin sen jälkeen se kys. kuva aukeaa photarilla.Thelenius kirjoitti:No näinhän juuri olen tehnyt, tuo nyt aivan alkeita. Ongelma onkin kun se ei aina toimi.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mulla töissä samantapaista ongelmaa Office xls dokumenteissa joita tulee raportteina. Neooffice ei osaa niitä avata ennenkuin on manuaalisesti laittanut .xls päätteen. Muuten Quick-time yrittää avata ko.tiedoston. Jos asetan käsin päälle että avaa vastaavat aina Neoofficella ei valinta ole päällä uusissa tiedostoissa. Officella olevissa koneissa aukeaa aina excelliin..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Jep, tuo Office-hämminki on tässä nyt häiritsevin ongelma. Sen takia yritänkin poistaa Microsoft-syövän koneeltani. Mutta mutta: tuo Remove Office ei toiminut minulla, se näytti muka listan jossa piti valita poistettavat komponentit mutta listaa ei näkynyt ollenkaan, vain teksti "valitse alla olevasta listasta jne..." (tms) ja sen alla tyhjää tilaa. Teki kyllä työpöydälle lokitiedoston josta näki että se oli sen Test Driven löytänyt. Johtuisiko tämä siitä, että en ole Test Driveä kertaakaan käynnistänyt? Eli se ei ole varsinaisesti vielä asentunut koneelle?
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Mä vaihdoin .wmv: aukeamaan QuickTimeen ja .ppt:t NeoOfficeen, mutta kuvakkeina säilyivät MediaPlayerin ja Officen kuvatukset poislukien ne joita käytin vaihtaessani oletusohjelman.
Sinänsä ei haittaa, mutta ikävä tapittaa Media Playerin kuvakkeita vaikka heitin koko ohjelman roskakoriin. Vaatiiko sekin jotain ylim. toimenpiteitä?
Sinänsä ei haittaa, mutta ikävä tapittaa Media Playerin kuvakkeita vaikka heitin koko ohjelman roskakoriin. Vaatiiko sekin jotain ylim. toimenpiteitä?
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Boottaus taitaa auttaa tähän ilmiöön.dogmulder kirjoitti:Mä vaihdoin .wmv: aukeamaan QuickTimeen ja .ppt:t NeoOfficeen, mutta kuvakkeina säilyivät MediaPlayerin ja Officen kuvatukset poislukien ne joita käytin vaihtaessani oletusohjelman.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Ok, kiitti. Ajattellin kyllä kanssa tota, mut en viitsinyt bootata turhan takia kun on vain kosmeettisesta haitasta kyseMaza kirjoitti:Boottaus taitaa auttaa tähän ilmiöön.dogmulder kirjoitti:Mä vaihdoin .wmv: aukeamaan QuickTimeen ja .ppt:t NeoOfficeen, mutta kuvakkeina säilyivät MediaPlayerin ja Officen kuvatukset poislukien ne joita käytin vaihtaessani oletusohjelman.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kilmister »
Moi.Thelenius kirjoitti:Kiitos.
Mutta olisiko tuohon varsinaiseen ongelmaan kenelläkään mitään ideoita?
Vilkase RCDefaultApp
http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/
Itse availen PDF:t mielummin Adobella kuin esikatselulla...
-Pave
-
Boottaus korjaa kyllä ristiriidan kuvakkeiden ja oletusohjelman välillä (siis kuvakkeet päivittyvät uusiksi), joo.
Testailin asiaa, ja näköjään kaikki PDF:t, mitkä itse luon Distillerillä, saavat aina oletusohjelmakseen Acrobatin. Mutta jo olemassaolevat muuttuvat kyllä kun komennan kaikki avautumaan Esikatselussa. Samoin se arvatenkin toimii Officen kanssa. Tämä taitaa olla feature eikä bugi.
Vaikuttaa näppärältä, mutta ihan näppärä on OS X:n oma tapakin. Kumpikin todennäköisesti toimii (ja ei toimi) ihan samalla tavalla tässä asiassa.kilmister kirjoitti:Vilkase RCDefaultApp
Minä en, koska Acrobat Professional on tuskallisen hidas aukeamaan Intel-koneella, ja muutenkin ihan overkillia jos haluaa vain lukaista jonkun pdf:n. En tiedä voiko Readerin asentaa samalle koneelle jossa on täysi Acrobat, mutta vaikka voisikin niin en viitsisi koska Esikatselu toimii ihan yhtä hyvin (ja minun makuuni sillä selailu on monesti kätevämpääkin ihan käyttöliittymätasolla). Ne pdf:t, mitkä eivät Esikatselussa toimi, avaan sitten Acrobatilla.kilmister kirjoitti:Itse availen PDF:t mielummin Adobella kuin esikatselulla...
Testailin asiaa, ja näköjään kaikki PDF:t, mitkä itse luon Distillerillä, saavat aina oletusohjelmakseen Acrobatin. Mutta jo olemassaolevat muuttuvat kyllä kun komennan kaikki avautumaan Esikatselussa. Samoin se arvatenkin toimii Officen kanssa. Tämä taitaa olla feature eikä bugi.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Se uninstaller on suoraan sanottuna aivan ruisku. Se ei mm. ota huomioon sitä että koneessa saattaa olla jo laillinen Office. Se haluaa poistaa sen JA test driven. Manuaalisesti mäkeen vain.Thelenius kirjoitti:Jep, tuo Office-hämminki on tässä nyt häiritsevin ongelma. Sen takia yritänkin poistaa Microsoft-syövän koneeltani. Mutta mutta: tuo Remove Office ei toiminut minulla, se näytti muka listan jossa piti valita poistettavat komponentit mutta listaa ei näkynyt ollenkaan, vain teksti "valitse alla olevasta listasta jne..." (tms) ja sen alla tyhjää tilaa. Teki kyllä työpöydälle lokitiedoston josta näki että se oli sen Test Driven löytänyt. Johtuisiko tämä siitä, että en ole Test Driveä kertaakaan käynnistänyt? Eli se ei ole varsinaisesti vielä asentunut koneelle?
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Viesti Kirjoittaja Jyre »
Ei tarvitse välttämättä bootatakaan. Pelkkä Finderin uudelleenkäynnistys pitäisi riittää. Tämän voit tehdä mm. Pakota lopettamaan -valikon (Komento + Optio + Esc) kautta valitsemalla Finderin ja painamalla Avaa uudelleen.dogmulder kirjoitti:Ok, kiitti. Ajattellin kyllä kanssa tota, mut en viitsinyt bootata turhan takia kun on vain kosmeettisesta haitasta kyseMaza kirjoitti:Boottaus taitaa auttaa tähän ilmiöön.dogmulder kirjoitti:Mä vaihdoin .wmv: aukeamaan QuickTimeen ja .ppt:t NeoOfficeen, mutta kuvakkeina säilyivät MediaPlayerin ja Officen kuvatukset poislukien ne joita käytin vaihtaessani oletusohjelman.
Toinen tapa on kirjoittaa Päätteeseen killall Finder. Tämän haitoista ja hyödyistä joku Unixia tunteva voinee kertoa lisää.
-jyrki
- MacBook Unibody 13" | 2,0 GHz C2D | 4 GB RAM | OS X 10.6.2 | 500 GB Maxtor OneTouch4
- iPhone 3g | 16 GB
- iPhone 3g | 16 GB
17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka