Käytän pää-asiassa Firefoxia nettiselailuun ja jostain syystä Firefox haluaa aina tallentaa avattavat tiedostot työpöydälle. Olen asetuksissa laittanut Download folderiksi muun hakemiston, mutta se ei näytä vaikuttavan asiaan silloin kun haluan avata tiedoston suoraan Firefoxista (esim. siis kun klikkaan .pdf tiedostoa webbisivulla ja laitan Open with kohdasta Preview:n).
Jos tuosta dialogista ei tiedostoa avaa, vaan tallentaa niin silloin menee oikeaan hakemistoon eikä työpöydälle.
Eli saisiko myös avattavat tiedostot jotenkin tallentumaan muualle kuin työpöydälle? Kun taas on työpöydällä 100 eri tiedostoa, joten aika sottaista ja niitä joutuu aina roskikseen raahaamaan...
Firefoxin avattujen tiedostojen tallennushakemisto
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja emelianenko »
Mulla on täysin sama ongelma. Eli selaimena uudessa MacBookissa selaimena Firefox ja kaikki avattavat dokumentit (pdf, doc, yms) selain tallentaa työpöydälle, vaikka valintana on "open with..." Todella rassaava ominaisuus (tai väärä aetus) ja olen todella kiitollinen jos joku osaa auttaa. En todellakaan haluaisi tallentaa niitä dokumentteja (ainakaan työpöydälle), jotka erikseen valitsen avattaviksi, EN tallennettaviksi.
Lisäksi toivoisin .pdf-dokumenttien avautuvan Acrobat Readerilla (en Previewillä), jonka olenkin valinnut ko. dokumenttien defaultiksi ohjelmaksi, myös selaimen kautta. Selain kuitenkin tarjoaa ainoaksi vaihtoehdoksi tuon Preview:n. Selainta en haluaisi kuitenkaan vaihtaa, koska olen Firefoxiin niin tottunut ja myös muuten hyvin tyytyväinen.
Lisäksi toivoisin .pdf-dokumenttien avautuvan Acrobat Readerilla (en Previewillä), jonka olenkin valinnut ko. dokumenttien defaultiksi ohjelmaksi, myös selaimen kautta. Selain kuitenkin tarjoaa ainoaksi vaihtoehdoksi tuon Preview:n. Selainta en haluaisi kuitenkaan vaihtaa, koska olen Firefoxiin niin tottunut ja myös muuten hyvin tyytyväinen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Vaikka yritin, en saanut ongelmaanne toistettua. Firefox lataa avattavat tiedostot Esikatselulla ja tallentaa ne Downloads-kansioon. Ihan niinkuin olen valinnutkin.
Adode Readerin käytön olen taas estänyt poistamalla sen pluginin käytöstä. Kun en missään tapauksessa halua avata PDF tiedostoja selaimessa.
Adode Readerin käytön olen taas estänyt poistamalla sen pluginin käytöstä. Kun en missään tapauksessa halua avata PDF tiedostoja selaimessa.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
PC:n Firefoxiin on saatavissa laajennus, joka antaa PDF:iä klikattaessa käyttäjälle mahdollisuuden valita, mitä PDF:llä haluaa tehdä. Ehkäpä sama olisi myös Macin Firefoxille.MacFinn kirjoitti:
Mä käytän Fireä vain PC:llä, Macissä Safari on ihan must. Ei Firessäkään mitään vikaa ole, mahtava standardien tuki on siinäkin, mutta kuka tarvii kahta web-selainta...
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos mä siis yhtään ymmärrän mistä tässä on kysymys, Firefox 1.5.0.7 antaa pdf tiedostoa klikattaessa dialogin, jossa valitaan että avaa Esikatselussa tai tallenna. Ilman mitään lisäpalikoita. Tuohon Esikatselun tilalle voisi kenties saada lisäpalikan, jolla rinnalle saisi valinnan Adobe Readerista. En tiedä enkä välitä. En jaksa odottaa Readerin aukeamista.
Mutta mun kyllä tallentaa aina ja kaikki Downloads kansioon.
Mutta mun kyllä tallentaa aina ja kaikki Downloads kansioon.
-
Viesti Kirjoittaja phedlund »
Käyttäkää ihmeessä firefoxissa SchubertIT:n tekemää laajennusta joka näyttää PDF:n suoraan selaimessa!
http://www.schubert-it.com/pluginpdf/
-
Niin siis ongelma tosiaan oli se, että myös avattaviksi valitut tiedostot tallentuvat kovalevylle (turhaan) ja tässä tapauksessa vielä työpöydälle (joka oli alunperin valittuna tallennettavien kansioksi). Tämä siis tapahtuu, vaikka tallennettavien kansioksi valitsisi minkä tahansa muun kansion.
Käytän PC:tä duunissa ja XP:ssä Firefoxilla samaa ongelmaa ei esiinny. Eli PC:llä tallennettavien kansio työpöytä, mutta avattavat eivät tallennu mihinkään näkyviin (eli ehkä sitten johonkin temp-kansioon, joka tyhjentyy aika ajoin). Tämä on hyvä. Aiemmin kuvattu ei.
Käytän PC:tä duunissa ja XP:ssä Firefoxilla samaa ongelmaa ei esiinny. Eli PC:llä tallennettavien kansio työpöytä, mutta avattavat eivät tallennu mihinkään näkyviin (eli ehkä sitten johonkin temp-kansioon, joka tyhjentyy aika ajoin). Tämä on hyvä. Aiemmin kuvattu ei.
-
Jaa, tuota tuota. Joku viisaampi tästä varmaan ymmärtää vielä enemmän, mutta tämä ratkaisee ongelman ja selittää myös sen, miksi OSX & Firefox ovat eri ihmisillä käyttäytyneet niin eri tavalla:
http://kalsey.com/2006/02/temporary_fil ... ox_on_osx/
Eli Safarin oletustallennuskansion vaihto auttoi minulla. Eipä enää nuo avattavat tiedostot päädy desktopille, vaan menevät kiltisti luomaani Downloads-kansioon. On se ihmeellistä...
Eli Safarin oletustallennuskansion vaihto auttoi minulla. Eipä enää nuo avattavat tiedostot päädy desktopille, vaan menevät kiltisti luomaani Downloads-kansioon. On se ihmeellistä...
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
On vaan edelleenkin PowerPC-koneille.phedlund kirjoitti:Käyttäkää ihmeessä firefoxissa SchubertIT:n tekemää laajennusta joka näyttää PDF:n suoraan selaimessa!
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Kiitos tästä linkistä! Laitoin itse vielä sen lisäarvon configiin, jolloin poistuessa FF:stä tyhjenee kätevästi se temp-hakemistoemelianenko kirjoitti:Jaa, tuota tuota. Joku viisaampi tästä varmaan ymmärtää vielä enemmän, mutta tämä ratkaisee ongelman ja selittää myös sen, miksi OSX & Firefox ovat eri ihmisillä käyttäytyneet niin eri tavalla:

Elikkä jos joku haluaa sen temp-tyhjennysohjeen suomennettuna, niin:
1. Kirjoita osoiteriville about:config
2. Paina hiiren oikealla napilla (tai Ctrl-Vasennappi) jostain kohtia asetusruutua ja valitse Uusi - Totuusarvo
3. Kirjoita kenttään (tai copy-pastea): browser.helperApps.deleteTempFileOnExit
4. Valitse arvoksi Tosi
5. Käynnistä FF uudelleen
edit: sekoilut pois
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka