Tiedostojen siirto finderissä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
19 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tiedostojen siirto finderissä
Viesti Kirjoittaja akeskira »
Minulla on ongelma tiedostojen siirtämisen kanssa finderissä, johon lienee hyvin triviaali ratkaisu; itse vain en sitä ole hoksannut. Ongelma on toedoston/tiedostojen siirtäminen niiden parent-hakemistoon, tai ylipäätään johonkin puuhierarkiassa ylemmälle tasolle.
Wanhana windows-käyttäjänä olen totutnut tekemään tempun näin:
1) valitaan tiedostot
2) aloitetaan siirto valitsemalla cut ctrl-x:llä (tai right click, cut)
3) mennään sinne jonne tiedostot halutaan
4) suoritetaan siirto pastella, ctrl-v (tai right click, paste)
OS X:ssä tuo cut on menussa disabloituna, eikä right klikkauskaan mitään anna. Ainoaksi keinoksi olen löytänyt kohdehakemiston avaamisen valmiiksi, ja sitten perinteisen raahaamisen. Hankalaa!
Wanhana windows-käyttäjänä olen totutnut tekemään tempun näin:
1) valitaan tiedostot
2) aloitetaan siirto valitsemalla cut ctrl-x:llä (tai right click, cut)
3) mennään sinne jonne tiedostot halutaan
4) suoritetaan siirto pastella, ctrl-v (tai right click, paste)
OS X:ssä tuo cut on menussa disabloituna, eikä right klikkauskaan mitään anna. Ainoaksi keinoksi olen löytänyt kohdehakemiston avaamisen valmiiksi, ja sitten perinteisen raahaamisen. Hankalaa!
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Tiedostot siirtyvät paikasta toiseen raahaamalla. Optio pohjassa raahaamalla ne puolestaan kopioituvat. Kansiot aukeavat, kun niiden päälle raahaa jotain, myös siinä sivupalkissa olevat. Tai voihan avata valmiiksi kohdekansion, jos muistaa.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Jep, jos ei ole, niin rasti ruutuun "itseavautuvat kansiot ja ikkunat" Finderin asetuksissa.Maza kirjoitti:Kansiot aukeavat, kun niiden päälle raahaa jotain
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
En mä sanoisi leikkaa ja liitä -tapaa mitenkään kömpelöksi. Varsinkin kömpelölle tietokoneen käyttäjälle hiirellä pitkiä matkoja raahailu nappi pohjassa tuottaa vaaran paikkoja. Kerran jos toisenkin on sormi lipsahtanut hiiren korvalta väärässä paikassa. Ja sitten siivotaan. Näppäimistön käyttö on mun mielestä varmempaa.MacFinn kirjoitti:Mun mielestä tuo Leikkaa ja liitä on aina ollut kömpelö tapa siirtää tiedostoja. Varsinkin kun käytän Finderia aina sarake-muodossa. Vedä ja pudota on kyllä tosi helppo ja looginen tapa siirtää.
Epäloogistahan tuo Leikkaa-komennon puuttuminen Finderista on.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Niin, tai painat F9 - F11 sen jälkeen kun olet aloittanut raahauksen. Nuo Expose-napit siis toimii. Samoin näppäinkomennot, olikohan se Cmnd-Tab. En nyt voi kokeilla.Sparta kirjoitti:Ja vinkkinä tähän, expose on loistava apuväline jos ikkunat ovat päällekkäin. Ei muuta kun tiedostosta kiinni, sitten hiirellä expose-kulmaan tms. ja hiiri halutun ikkunan päälle. Sit pudotat filen sinne.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Johtuuko mielipiteesi siitä että se on Windowsia? Joten se ei voi olla mitenkään hyvä. Ihan periaatteessakaan. Ideahan on suoraan Raumalta...MacFinn kirjoitti:Mun mielestä tuo Leikkaa ja liitä on aina ollut kömpelö tapa siirtää tiedostoja. Varsinkin kun käytän Finderia aina sarake-muodossa. Vedä ja pudota on kyllä tosi helppo ja looginen tapa siirtää.

Eipä voisi olla enempää samaa mieltä.Maza kirjoitti: En mä sanoisi leikkaa ja liitä -tapaa mitenkään kömpelöksi. Varsinkin kömpelölle tietokoneen käyttäjälle hiirellä pitkiä matkoja raahailu nappi pohjassa tuottaa vaaran paikkoja. Kerran jos toisenkin on sormi lipsahtanut hiiren korvalta väärässä paikassa. Ja sitten siivotaan. Näppäimistön käyttö on mun mielestä varmempaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Vinkki: Komento + Z eli peru, toimii tuossa tapauksessa kätevästi.Maza kirjoitti:hiirellä pitkiä matkoja raahailu nappi pohjassa tuottaa vaaran paikkoja. Kerran jos toisenkin on sormi lipsahtanut hiiren korvalta väärässä paikassa. Ja sitten siivotaan.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja lauri. »
Huomasin että tuoreimman Onyx päivityksen myötä "sort of leikkaa-liimaa" toimii Finderissä. Ruksi löytyy finder välilehdeltä.
Ainoa miinus tuossa toiminossa on että ctrl-x siirtää tiedoston roskakoriin ja jos unohtaa käydä liittämässä tiedoston toiseen kansioon se jääkin sinne poistettujen joukkoon.
Jos tulee siirreltyä jotain isompia tiedostoja kannattaa siiron jälkeen tyhjentää roskakori koska kaikesta jää kopio sinne.
Tämä oli kyllä tervetullut ominaisuus koska tuo raahaminen on tökkinyt alusta asti.
Ainoa miinus tuossa toiminossa on että ctrl-x siirtää tiedoston roskakoriin ja jos unohtaa käydä liittämässä tiedoston toiseen kansioon se jääkin sinne poistettujen joukkoon.
Jos tulee siirreltyä jotain isompia tiedostoja kannattaa siiron jälkeen tyhjentää roskakori koska kaikesta jää kopio sinne.
Tämä oli kyllä tervetullut ominaisuus koska tuo raahaminen on tökkinyt alusta asti.
MacBook Air 13 / i7 / 8 / 256 • iPad mini2 WiFi + Cellular • iPhone SE • Apple TV 3rd gen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ensinnäkin tuo vedä ja pudota on niin selkäytimessä että. Ja mä kammoksun tilannetta, että sen Leikkauksen jälkeen jääkin Sijoita tekemättä ja sinne katos iso kasa tiedostoja. Kun Leikepöydän kautta tekstiä ym siirrettäessä mulle aina joskus käy, kun puhelin soi ja vastatessa tulee selattua vaikka iCalia ja siellä tehtyä vaikka mitä.Maza kirjoitti:En mä sanoisi leikkaa ja liitä -tapaa mitenkään kömpelöksi. Varsinkin kömpelölle tietokoneen käyttäjälle hiirellä pitkiä matkoja raahailu nappi pohjassa tuottaa vaaran paikkoja. Kerran jos toisenkin on sormi lipsahtanut hiiren korvalta väärässä paikassa. Ja sitten siivotaan. Näppäimistön käyttö on mun mielestä varmempaa.MacFinn kirjoitti:Mun mielestä tuo Leikkaa ja liitä on aina ollut kömpelö tapa siirtää tiedostoja. Varsinkin kun käytän Finderia aina sarake-muodossa. Vedä ja pudota on kyllä tosi helppo ja looginen tapa siirtää.
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Eipä tuo Winukassa 99 % varmuudella hävitä niitä leikattuja tiedostoja, jos jätät peistaamatta ne. En voi testata, mutta näin muistelen sen menevän. Eli leikkaus on ehdollinen niin kauan kuin peistaat ne jonnekin.MacFinn kirjoitti:Maza kirjoitti:MacFinn kirjoitti:Ja mä kammoksun tilannetta, että sen Leikkauksen jälkeen jääkin Sijoita tekemättä ja sinne katos iso kasa tiedostoja. Kun Leikepöydän kautta tekstiä ym siirrettäessä mulle aina joskus käy, kun puhelin soi ja vastatessa tulee selattua vaikka iCalia ja siellä tehtyä vaikka mitä.
---
-
Viesti Kirjoittaja lauri. »
Tuo pitää paikkaansa, leikatessa tiedostot näkyy edelleen kansiossa haaleempina kuvakkeina. Jos liittämisen sijasta kopioi tai leikkaa jonkun muun tiedoston, niin ensinnä leikatut palautuu "normaali tilaan" ja säilyvät alkup. kansiossa.wanders kirjoitti:Eipä tuo Winukassa 99 % varmuudella hävitä niitä leikattuja tiedostoja, jos jätät peistaamatta ne. En voi testata, mutta näin muistelen sen menevän. Eli leikkaus on ehdollinen niin kauan kuin peistaat ne jonnekin.
MacBook Air 13 / i7 / 8 / 256 • iPad mini2 WiFi + Cellular • iPhone SE • Apple TV 3rd gen.
-
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Finderin drag&drop on hyvin toteutettu ja kätevä jos vain jaksaa pitää sen hiirennapin painettuna. Raahatessahan Finder avaa kansiot joita osoittaa (myös hierarkiassa ylempänä olevat, mitä yllä kaivattiin), ja avaa tarvittaessa uusia ikkunoita, ja tuo päällimmäiseksi ikkunan jota osoitetaan jos se on jonkun alla. Kaikki tämä olisi aivan mahtavan kätevää, jos tällä välin ei olisi se vaara että sormi lipsahtaa hiiren painikkeelta ja tiedosto päätyykin ihan ihme paikkaan. Olisikin parempi jos tämä olisi toteutettu vaikkapa jonkin näppäinkomennon kanssa siten, että klik + näppäin ottaa kamat raahaukseen ja ne päästetään irti vasta kun päästää tuosta näppäimestä irti, mutta hiirennappia ei tarvitsisi pitää pohjassa.
Minun piti säätää tuota kansioiden automaattisen avautumisen viivettä kun se oli aivan liian nopea. Hakiessani oikeaa kansiota väärät kansiot ponnahtelivat auki kun piti sekunti pohtia missä se oikea paikka olikaan ja unohtui hiiren liikuttaminen hetkeksi. Oletuksena viive on todella pieni.
Minun piti säätää tuota kansioiden automaattisen avautumisen viivettä kun se oli aivan liian nopea. Hakiessani oikeaa kansiota väärät kansiot ponnahtelivat auki kun piti sekunti pohtia missä se oikea paikka olikaan ja unohtui hiiren liikuttaminen hetkeksi. Oletuksena viive on todella pieni.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Daayyyumn! 8)Jamac kirjoitti:Vinkki: Komento + Z eli peru, toimii tuossa tapauksessa kätevästi.Maza kirjoitti:hiirellä pitkiä matkoja raahailu nappi pohjassa tuottaa vaaran paikkoja. Kerran jos toisenkin on sormi lipsahtanut hiiren korvalta väärässä paikassa. Ja sitten siivotaan.
16" M1 Pro, iPhone XS, iPad Pro
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Joo, mulla kanssa kun on ollut vähän "omistautuneempia" periodeja tietokoneen kanssa niin todellisuuteen palattua jonkun kämmäyksen jälkeen käsi alkaa hapuilemaan omppu-zetaa.Jamac kirjoitti:Näin on käynyt ittelläkin...BugsBunny kirjoitti:Omppu + z on niin kätevä, että kun imuroin vahingossa jonkun pikkuesineen, ajattelin vain tyytyväisenä "omppu + z".
Mutta se ei, helskutti, toimi Mielellä...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
16" M1 Pro, iPhone XS, iPad Pro
19 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka