Päivitin iTunesin versiosta 6 versioon 7 ja nyt joka kerta kun käynnistän ohjelman käynnistyy "Määritellään tauottoman toiston tietoja" -toiminto joka näyttäis tapahtuvan sellaista vauhtia että 23000 biisin kirjastossani se vie ehkä tommoiset 3 tuntia.
Eikö tuota tosiaan saa estettyä? Mistään valikosta en löydä mitään, jolla asiaan voisi vaikuttaa. Googlailukaan ei tuonut vastausta.
Tuo nimittäin vaikuttaa ihan turhalta hommalta. Kun toistan esim. Dark Side of the Moonin (josta "Näytä tietoja" sanoo että"Tauoton albumi: Ei"), ei kappaleiden välillä ole minkäänlaisia taukoja. Samoin yhtä pötköä olevat live-albumit (esim. Hawkwindin Space Ritual) toistuu ihan yhteen pötköön.
Onko tosiaan pakko antaa sen mennä tuo 3-tuntinen määrittely läpi jotta siitä pääsisi eroon?
(Kyseessä Windows-versio)
iTunes 7 ja tauoton toisto
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
iTunes 7 ja tauoton toisto
Viesti Kirjoittaja nirzin »
-
-
No noin tunnissa se sitten meni, ekstrapolaationi meni hiukka yläkanttiin.
Hiukka ärsyttävää, kun moisesta asiasta ole voitu laittaa mitään huomautusta vaikka Helppiin. Vähän ainakin minua hämäsi, kun 7-versiota ekaa kertaa käynnistäessä rupesi semmoinen ihme laskuri pyörimään pikku-ikkunassa eikä tiennyt miten siihen pitäisi suhtautua.
Mutta en ymmärrä, mitä tuo tauottomuus tarkoittaa. Nyt kun ohjelma meni läpi koko kokoelman ja määritti tauttoman toiston tiedot, niin en minä mitään eroa missään huomaa. Jos nyt määrittelen jonkun albumin tautomaksi, niin se toistuu ihan samalla tavalla kuin jos en määrittele sitä tauottomaksi. Ei ymmärrä.
Hiukka ärsyttävää, kun moisesta asiasta ole voitu laittaa mitään huomautusta vaikka Helppiin. Vähän ainakin minua hämäsi, kun 7-versiota ekaa kertaa käynnistäessä rupesi semmoinen ihme laskuri pyörimään pikku-ikkunassa eikä tiennyt miten siihen pitäisi suhtautua.
Mutta en ymmärrä, mitä tuo tauottomuus tarkoittaa. Nyt kun ohjelma meni läpi koko kokoelman ja määritti tauttoman toiston tiedot, niin en minä mitään eroa missään huomaa. Jos nyt määrittelen jonkun albumin tautomaksi, niin se toistuu ihan samalla tavalla kuin jos en määrittele sitä tauottomaksi. Ei ymmärrä.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Tarkoittaa sitä että jos sinulla on koneelle siirrettynä albumi jonka biisit liittyvät kiinteästi toisiinsa, ts. niiden välissä ei ole taukoa, niin uusi iTunes osaa myös soittaa biisit tauottomasti.nirzin kirjoitti:Mutta en ymmärrä, mitä tuo tauottomuus tarkoittaa. Nyt kun ohjelma meni läpi koko kokoelman ja määritti tauttoman toiston tiedot, niin en minä mitään eroa missään huomaa. Jos nyt määrittelen jonkun albumin tautomaksi, niin se toistuu ihan samalla tavalla kuin jos en määrittele sitä tauottomaksi. Ei ymmärrä.
Aiemmilla iTunes -versioilla biisin vaihtuessa tuli aina pieni mutta ärsyttävä tauko joka teki esim. DJ-miksausten kuuntelemisen sietämättömäksi kun biitti katkesi aina biisin vaihtuessa.
Jos taas kuuntelet yksittäisiä kappaleita tai albumia jonka kappaleiden väleissä on tauot, eroa entiseen ei ole.
-
Mutta kuten edellä olen sanonut:
- tauttomaksi tarkoitettu albumi (Dark side of the Moon) soi täysin tauottomasti jo ennen kuin olin antanut iTunesin käydä läpi kirjastoni (jolloin se "määritteli tauttoman toiston tiedot"). Tuolloin albumin tiedoissa oli määritelty "Tauoton albumi: Ei".
- nyt kun ne "tauottoman toiston tiedot" on määritelty koko kirjastolleni, albumit soivat aivan samalla tavalla siitä riippumatta, määrittelenkö ne tauottomiksi albumeiksi vai en.
Eli oikeasti se, mitä en ymmärrä on se, että mitä tuossa "tauottoman toiston tietojen" määrittelyssä oikein määriteltiin. Ja se, että mitä pitäisi seurata siitä, että määrittelen jonkin albumin "tauottomaksi", kun siitä ei tunnu mitään korvin kuultavaa seuraavan.
Vai onko tämä niin, että tuo tauottomuushomma tulee kuuluviin vasta sitten kun albumia kuuntelee iPodissa? Sielläkö niitä ärsyttäviä pikku taukoja on tullut?
- tauttomaksi tarkoitettu albumi (Dark side of the Moon) soi täysin tauottomasti jo ennen kuin olin antanut iTunesin käydä läpi kirjastoni (jolloin se "määritteli tauttoman toiston tiedot"). Tuolloin albumin tiedoissa oli määritelty "Tauoton albumi: Ei".
- nyt kun ne "tauottoman toiston tiedot" on määritelty koko kirjastolleni, albumit soivat aivan samalla tavalla siitä riippumatta, määrittelenkö ne tauottomiksi albumeiksi vai en.
Eli oikeasti se, mitä en ymmärrä on se, että mitä tuossa "tauottoman toiston tietojen" määrittelyssä oikein määriteltiin. Ja se, että mitä pitäisi seurata siitä, että määrittelen jonkin albumin "tauottomaksi", kun siitä ei tunnu mitään korvin kuultavaa seuraavan.
Vai onko tämä niin, että tuo tauottomuushomma tulee kuuluviin vasta sitten kun albumia kuuntelee iPodissa? Sielläkö niitä ärsyttäviä pikku taukoja on tullut?
-
Viesti Kirjoittaja nin »
Jos käytössä on crossfade playback (suomeksi?) ja perättäiset biisit on osa tauotonta albumia, niin iTunes soittaa ne ilman tota feidausta. Ei riitä, että edellinen tai seuraava biisi on osa tautonta, koska silloin tulee feidaus. Jos tuo feidaus ei ole ollut alunperin päällä, niin mitään eroa ei pitäisi olla.
En tiedä vaikuttaako tuo tauoton albumi muuhunkin. En ole huomannut.
iTunesin ohjeista:
"Gapless playback is always on in iTunes 7 or later unless the Crossfade feature is turned on. If Crossfade is on, only audio files that have the "Part of a gapless album" option checked and are capable of being played gaplessly will play with no gaps.
iPod does not support crossfade playback and only some iPod models support gapless playback. For those models that do, all files that support gapless playback are played gaplessly whether or not the "Part of a gapless album" option is checked."
En tiedä vaikuttaako tuo tauoton albumi muuhunkin. En ole huomannut.
iTunesin ohjeista:
"Gapless playback is always on in iTunes 7 or later unless the Crossfade feature is turned on. If Crossfade is on, only audio files that have the "Part of a gapless album" option checked and are capable of being played gaplessly will play with no gaps.
iPod does not support crossfade playback and only some iPod models support gapless playback. For those models that do, all files that support gapless playback are played gaplessly whether or not the "Part of a gapless album" option is checked."
-
Kaikkien mp3-fileiden alussa on pieni tyhjä pätkä ennen kuin itse musiikkidata alkaa. Tämä tila on varattu mm. IDv3 tageja, DRM:ää yms. varten. iTunesissa tageja voi olla myös WAVeissa yms. pakkaamattomissa fileissä joten luultavasti iTunes varaa myös niiden alkuun tilaa.nirzin kirjoitti:Eli oikeasti se, mitä en ymmärrä on se, että mitä tuossa "tauottoman toiston tietojen" määrittelyssä oikein määriteltiin. Ja se, että mitä pitäisi seurata siitä, että määrittelen jonkin albumin "tauottomaksi", kun siitä ei tunnu mitään korvin kuultavaa seuraavan.
Pystyäkseen soittamaan tiedostoja tauottomasti peräkkäin, täytyy soitto-ohjelman käydä jokainen tiedosto erikseen läpi ja analysoida missä kohdassa itse musiikkidata alkaa, ja tämä on siis se opertaatio minkä iTunes 7 tekee.
Kaikissa iTunes 7:aa edeltävissä versioissa on ollut tauko tauottomiksi tarkoitettujen levyjen toistossa, niin tietokoneella kuin iPodissakin. Tauko on kestoltaan muutamia satoja sampleja (sekunnissa on 44100 samplea) joten välttämättä se ei ole musiikkilajista riippuen kovin hyvin havaittavissa, etenkään jos ristihäivytys on valittuna.
nin:in posti selvensikin varmaan muut asiat.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Minulla on käsitys, että iTunes käy läpi kaikki tiedostot lisätäkseen tuon "Osa tauotonta albumia" option? Testasin nääs tauotonta soittoa ennen, kun kirjasto oli käytynä lähellekään läpi, ja se toimi. Koska yhden tiedoston käsittelyssä meni jonkin verran aikaa, luulen, että koko tiedosto on uudelleenkirjoitettu levylle ja sinne tiedoston alkupäähän on lisätty dataa.
-
Voipi olla toki noinkin, mutta uskoisin että tuo yllämainitsemani proseduurikin pitää tehdä sillä eri enkooderit jättävät eri määrän tyhjää dataa. iTuneissa varmaan oletusarvoisesti iTunesilla enkoodatut tiedostot toimivat.spiidi78 kirjoitti:Minulla on käsitys, että iTunes käy läpi kaikki tiedostot lisätäkseen tuon "Osa tauotonta albumia" option? Testasin nääs tauotonta soittoa ennen, kun kirjasto oli käytynä lähellekään läpi, ja se toimi. Koska yhden tiedoston käsittelyssä meni jonkin verran aikaa, luulen, että koko tiedosto on uudelleenkirjoitettu levylle ja sinne tiedoston alkupäähän on lisätty dataa.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka