MasBe kirjoitti:Kuitenkin oon ymmärtäny / seurannut / itsekkin kokenut sen, että isoon A:han siirryttyäni jäi waretus pitkän päälle sivuun.. toki jotkut lelut (tyyliin Photoshop), joita en käytä työasioissa on tullut warena koneelle, mutta kaikki muut softat pienistä isoihin olen ostanut.. ja näin se tulee olemaankin..
Eli siis loppuvedoksena koko mun pointti oli se, että Applen käyttäjät (tai ainakin suurin osa) kunnioittaa Applea siinä määrin, että ostaa käyttiksensä, iLifensa sun muut sälät.. Ainakin mutuna prosentuaalisesti enemmän kuin kahdella muulla kilpailijallansa..
Minulla tapahtu sama, kun siirryin pois Windows-maailmasta ja pääsääntöiseksi linux-käyttäjäksi. Tosin aika harvaa softaa olen ostanut, kun tahtoo löytyä jollakin tapaa open source -vastine kohtalaisen monelle (minun käyttötarkoituksessa).
Otetaanpa takaisinpäin yksi silmääni tarttunut.
Forsteiner kirjoitti:Mitenköhän Linuxin ohjelmat suhtautuvat eri grafiikkaohjelmien tiedostomuotoihin?
Tuotanoiniinii, Adoben PSD aukeaa. SVG aukeaa. PS aukeaa. EPS aukeaa. Kerro toki, mitä muuta haluaisit aukaista.
Saako Linuksin softilla auki Freehandin tai Illun tiedostoja?
Illun tiedostot aukeavat. Freekusta en osaa sanoa. Todennäköisesti tuki on yhtä hyvä, kuin noissa kahdessa ohjelmassa toisilleen.
Miten Gimp suhtautuu väriprofiileihin?
Gimppiin on mahdollista asentaa väriprofiileja. CMYK-tukea siinä ei ole, mutta esimerkiksi Krita paikkaa sen ongelman. Olen myös huomannut, että clipping path ei onnistu Gimpillä. Tai no, polun voi heittää svg-poluksi toiseen tiedostoon ja tehdä leikkauksen sen avulla Scribuksessa.
Olen järjettömän ennakkoluuloinen Linuxin grafiikkasoftia kohtaan. Jos Linuxilla pystyy taittoja tekemään, ei kerro vielä mitään workflown mielekyydestä, eikä tuotannon tehokkuudesta. Olen kuullut, että joku on taittanut esitteitä Excelilläkin.
Ennakkoluuloja saa olla. Ja niitä pitääkin olla. Ja kritiikkiä tulee esittää. Mutta esimerkiksi Adoben luoma työnkulku (tai minkä tahansa kirjapainon/mainostoimiston työnkulku) ei välttämättä tee oletuksena toisenlaisesta työnkulusta tehottomampaa, tai vähemmän mielekästä. Ihminen on aika mukautuva otus näissä hommissa. Ja työnkulku saattapi näissä uusissa ja "radikaaleissa" ohjelmissa olla joissakin kohti jopa innovatiivinen. En pysty puhumaan kokemuksesta, sillä en ole käyttänyt "ammattimaisesti". Toki on otettava huomioon se seikka, että esimerkiksi InDesign on versiossa 4 ja sitä ennen PageMaker ehti versioon 7. Scribus on versiossa 1.3. Photoshop on versiossa 8 (vai 9?), Gimp versiossa 2.2. Nuo ei ole nyt ihan yhteensopivia vertailunumeroita, mutta antavat suuntaa. Tuohon Exceliin en viitsi edes vaivautua.
Tämä keskustelu on paisunut kuin pullataikina melkeinpä sodaksi mäkki- ja linuxmaailman välille. Onko se tosiaan niin paha asia, jos linux-maailmassa olevia koneita voi käyttää oikeaan ammattimaiseen työskentelyyn. Niihinhän ne alunperin on tehtykin. Ja samalta pohjalta kuin kymppi. Ihan varmasti joka pohjalle, myös Windowsiin, löytyy niitä kalliita ammattiohjelmia.