Juuh eli alla on jo yli kaksi vuotta vanha power mac g5 1.8x2ghz kone ja joka kerta käynnistyksen yhteydessä koneen tuulettimet alkavat pitämään meteliä. Joo tiedän että ne tuulettimet surraa kovaa käynnistyksen yhteydessä, mutta kun ne tuulettimet päästävät kauhean äänen joka kuuluu seinän läpi olohuoneeseen saakka.
Ääni on kuta kuinkin surrrsurrrr surrr ärsyttävissä määrissä.
Kysymys kuuluu:
Voiko G5:n tuulettimia kiristää jotenkin jotta tämän "käynnistys surinan" saisi vakautetuksi??
Power Mac G5 tuulettimien kiristäminen?
Kun työhön tarvitaan tehoa...
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Power Mac G5 tuulettimien kiristäminen?
Viesti Kirjoittaja Macmula »
-
-
Viesti Kirjoittaja steelduck »
Tämä tulee nyt ilman Mac kokemusta PC-virittelytaustalla. Jos takuu on jo ummessa, niin minä vaihtaisin laadukkaat hiljaiset tuulettimet vanhojen tilalla. Pari vuotta vanhan tuulettimen laakeri alkaa on todennäköisesti aika kuiva tai kulunut, joten se pitää kovempaa ääntä kuin uutena.
Esim Verkkokaupasta voi hakea vastaavan kokoiset hiljaiset puhurit. (Jos nuo nyt käyttää standardikokoisia... en tiedä kun olen Mac-nyyppä)
http://www.verkkokauppa.com/?page=http: ... uulettimet
Esimerkiksi Papst 8412NGLLE on laadukas erittäin hiljainen (12db) 12cm tuuletin, joka tosin ei siirrä mitenkään massiivisia määriä ilmaa. Minulla on PC:n tornikotelossa noita 3 ja parin metrin päästä niitä ei kuule ollenkaan.
Yksi kikka millä olen vaimentanut joskus vanhoja näytönohjaintuulettimia, on että poistaa varovasti tuulettimen lapojen keskellä olevan tarran ja tipauttaa pienen tipan esim. ompelukoneöljyä laakerille. Sitten vaan tarra takaisin ja tuuletin on saanut jatkoaikaa...
Esim Verkkokaupasta voi hakea vastaavan kokoiset hiljaiset puhurit. (Jos nuo nyt käyttää standardikokoisia... en tiedä kun olen Mac-nyyppä)
http://www.verkkokauppa.com/?page=http: ... uulettimet
Esimerkiksi Papst 8412NGLLE on laadukas erittäin hiljainen (12db) 12cm tuuletin, joka tosin ei siirrä mitenkään massiivisia määriä ilmaa. Minulla on PC:n tornikotelossa noita 3 ja parin metrin päästä niitä ei kuule ollenkaan.
Yksi kikka millä olen vaimentanut joskus vanhoja näytönohjaintuulettimia, on että poistaa varovasti tuulettimen lapojen keskellä olevan tarran ja tipauttaa pienen tipan esim. ompelukoneöljyä laakerille. Sitten vaan tarra takaisin ja tuuletin on saanut jatkoaikaa...
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Ei ole kovinkaan edulliset noi Verkkokauppa.comin tuuletinhinnat. Esimerkiksi tuo mainitsemasi Papst 8412NGLLE on 18,10 kun taas Jimm's PC-Storessa tasan 14 euroa. Sieltä olen itse shoppaillut tämäntyypistä tavaraa, mm. Papsteja, ja joku varmasti tietää parempiakin paikkoja.
http://www.jimmspc-store.fi/
http://www.jimmspc-store.fi/
-
-
-
Viesti Kirjoittaja purple »
Tuulettimien vaihtaminen on käynyt mielessä omaan 1.8GHz DP torniin. Rupesi vaan vähän
mietityttämään että mitenköhän sitä sais oikeasti vastaavat ropellit tilalle - ensinnäkin pitäis
saada ihan samankokoiset, puhumattakaan siitä että saa samalla virtamäärällä suurinpiirtein
samanverran ilmaa liikuttavat mallit. Saattaapi nimittäin mennä muuten tuo automaaginen
ropelliensäätely vähän pieleen...
Onko kellään käytännön kokemuksia ropellien vaihdosta nimenomaan G5:seen?
mietityttämään että mitenköhän sitä sais oikeasti vastaavat ropellit tilalle - ensinnäkin pitäis
saada ihan samankokoiset, puhumattakaan siitä että saa samalla virtamäärällä suurinpiirtein
samanverran ilmaa liikuttavat mallit. Saattaapi nimittäin mennä muuten tuo automaaginen
ropelliensäätely vähän pieleen...
Onko kellään käytännön kokemuksia ropellien vaihdosta nimenomaan G5:seen?
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Kun kone oli uusi, sain uudet CPU:iden takatuulettimet avuliaasta Applen tuesta. Tuki nimittäin epäili, että virtalähteen sirinät johtuisivat tuulettimista. Näin ei kuitenkaan ollut.
Luulisin, että uuden tuulettimen tai tuulettimien pyörimisnopeudet eivät sekoita automatiikkaa. Automatiikka kun luottaa lämpöantureiden lukemiin. Toki jos voit kokeilla uusia tuulettimia ennen johtojen katkomisia ja pysyvämpää asennusta, niin ei tule ainakaan kämmiä.
Uusia tuulettimia ostassa taitaapi tärkein tieto ulkomittojen lisäksi olla ilmamäärä, jonka fani pystyy siirtämään.
Luulisin, että uuden tuulettimen tai tuulettimien pyörimisnopeudet eivät sekoita automatiikkaa. Automatiikka kun luottaa lämpöantureiden lukemiin. Toki jos voit kokeilla uusia tuulettimia ennen johtojen katkomisia ja pysyvämpää asennusta, niin ei tule ainakaan kämmiä.
Uusia tuulettimia ostassa taitaapi tärkein tieto ulkomittojen lisäksi olla ilmamäärä, jonka fani pystyy siirtämään.
--This line not left blank intentionally--
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka