eskofot kirjoitti:Nythän varmaankin kaikki Sarpaneva-tuotteen nousevat arvoon arvaamattomaan. Käynkin heti hakemassa vanhempieni kellarista 24 kpl kappaletta näitä ja avaan eBayssa kaupan sekä ankaran vedätyksen. "Unique Finnish Design Glass Art, original first run Sarpaneva serie, rare production item, acquired from Anttila interiour designs at 1974"
tuo kyllä muistoja mieleen, kyseinen lasimalli… ei ehkä mestarin parhaita töitä
Viimeksi muokannut power, 6.10.2006 klo 19.23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
Jouna- kirjoitti:
Meinaatko nyt, että me työnneltäis mp3 soittimia kokeiluhalussa persuuksiin ja oltais otettu koko käden tatuoinnit ?
Mä yritin alleviivata karikatyyri termillä sitä mahdottomuutta mikä tuossa hahmossa oli : )
Eihän sekään ole mahdollista ettei tiä kuka Sarpaneva oli?
Tyttärenikin oli surusta hiljaa eikä puhu vieläkään mitään.
Täytyypä tunnustaa etten tiennyt kuka hän oli. Jos joku olisi tullut kysymään kadulla, että kuka kyseinen henkilö on niin en olisi tiennyt.
Kyllä olen varmaan töitä nähnyt kaikkialla, mutta en itse taiteilijaa edes nimeltä tuntenut.
Jouna- kirjoitti:Täytyypä tunnustaa etten tiennyt kuka hän oli. Jos joku olisi tullut kysymään kadulla, että kuka kyseinen henkilö on niin en olisi tiennyt.
Kyllä olen varmaan töitä nähnyt kaikkialla, mutta en itse taiteilijaa edes nimeltä tuntenut.
Hoh? En tiennyt. Perin outoa. Ei tuo ole ollut missään uutisissa. STT ilmeisesti mokannut. Vaikka kyllä tällainen pitäisi olla kansainvälistenkin uutistoimistojen levityksessä, Google ei kuitenkaan anna hitteja kuin Ruotsista:
huh, kai mun on pidettävä näitten 20v poikien puolta Kyllä siis yleissivistykseen tällaisten suomalaisten merkkihahmojen tunteminen kuuluisi, mieluummin kuin vaikka eri suotyyppien nimet, jotka kaikki ovat peruskoulussa jo oppineet...
Salli kirjoitti:huh, kai mun on pidettävä näitten 20v poikien puolta Kyllä siis yleissivistykseen tällaisten suomalaisten merkkihahmojen tunteminen kuuluisi, mieluummin kuin vaikka eri suotyyppien nimet, jotka kaikki ovat peruskoulussa jo oppineet...
...herää epäilys ovatko oppineet niitäkään. Tosin se ulkoa opettelu on typerää. Mutta mun kokemukset perustuvat meillä töissä säännöllisesti harjoitusjaksolla oleviin ammattikoulun repropuolen oppilaisiin jotka ovat kyllä edustaneet laidasta laitaan tämän yleistiedon tietämyksen suhteen. Yksi mikä järjestään puuttuu heidän tiedoistaan on täysi tietämättömyys siitä mikä filmi on ja mitä kalvopuoli tarkoittaa. Kaikilla on kova tarve päästä leikkimään Photarilla, mikä kyllä on ymmärrettävää koska ohjelma varmasti kiinnostaa kaikkia. Olen tietysti vanha jäärä joka on tottunut filmiasioiden kanssa pelaamaan viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Mutta jos viimeistä vuotta käyvä oppilas ei osaa sanoa mikä väri tulee C100+Y100 yhdistelmästä, tulee mieleen mitä siellä koulussa nykyään opetetaan..tai mitä tarvitsee oppia. Tämä menee vähän OT:n puolelle mutta varmastikin peruskoulunkin puolella jää moni asia huomaamatta. Tai sitten olen vaan vanha jäärä , mikä on todennäköisempää.
Kunhan ei päädytä jenkkien tasolle, jossa suurin osa, jos hyvin käy, löytää kartalta oman maansa.
Salli kirjoitti:huh, kai mun on pidettävä näitten 20v poikien puolta [:/] Kyllä siis yleissivistykseen tällaisten suomalaisten merkkihahmojen tunteminen kuuluisi, mieluummin kuin vaikka eri suotyyppien nimet, jotka kaikki ovat peruskoulussa jo oppineet...
Varsin hyvinhän suomalaiset ovat pärjänneet kv-vertailuissa, joissa koululaisten tietoja on skannattu. Se ei silti tarkoita että asiat olisivat hyvin, koska voi hyvinkin olla että myös vertailukohteet ovat saappaita.
Historiatiedot varsinkin on mitä sattuu. Ajanlasku alkaa internetin syntymisestä. Politiikasta ei ymmärretä sitäkään vähää. Joku tutkimus oli, jossa peruskoulun päättäneistä nuorista harva osasi kertoa oikeiston ja vasemmiston eroista. Melkein puolet arveli myös että Suomi ei ollut toisessa maailmansodassa Saksan kanssa kimpassa, muistelen.
Näihän se kärjistäen menee. Sellainen kokonaiskäsitys asioista on täysin olematon ja niinkuin aiemmin sanoin, tarjotaan Suomen itsenäisyyttä neljäkymmenluvulle. Ja vielä julkisuudessa. Tosin tässä taannoin kuulin radiosta Kari Tapion haastattelun jossa urpo ei tiennyt kanssa mistään mitään ja äijällä ikää alkaa olla. Niin no, tämä samainen kevyen musiikin lahja suomelle on myös ilmoittanut että tekisi latojan hommatkin jos niikseen tulee (ukko kun on vanha latoja). Kuinkahan kävisi jos sen veisi reproon
Hyvinhän suomalaiset koululaiset pärjäävät kv. vertailussa vaan se kertoo vain sen sen että koulujärjestelmä on todella kurja muualla. Olempas mä ilkeä nykynuorisoa kohtaan. Ajattelin vaan että jos mulla olisi ollut viisitoistavuotiaana esim. netti käytössä, saattaisin olla hakeutunut vallan muihin töihin.
Onkos tää nuori polvi koskaan kuullut sellaisia nimiä kuin Sibelius, Väinö Aaltonen, Eino Leino, Lauri Viita, Volter Kilpi, ja Big Mac kaikilla mausteilla. Veikkaan viimeistä.
PowerMac kirjoitti:Näihän se kärjistäen menee. Sellainen kokonaiskäsitys asioista on täysin olematon ja niinkuin aiemmin sanoin, tarjotaan Suomen itsenäisyyttä neljäkymmenluvulle. Ja vielä julkisuudessa. Tosin tässä taannoin kuulin radiosta Kari Tapion haastattelun jossa urpo ei tiennyt kanssa mistään mitään ja äijällä ikää alkaa olla. Niin no, tämä samainen kevyen musiikin lahja suomelle on myös ilmoittanut että tekisi latojan hommatkin jos niikseen tulee (ukko kun on vanha latoja). Kuinkahan kävisi jos sen veisi reproon
Hyvinhän suomalaiset koululaiset pärjäävät kv. vertailussa vaan se kertoo vain sen sen että koulujärjestelmä on todella kurja muualla. Olempas mä ilkeä nykynuorisoa kohtaan. Ajattelin vaan että jos mulla olisi ollut viisitoistavuotiaana esim. netti käytössä, saattaisin olla hakeutunut vallan muihin töihin.
Onkos tää nuori polvi koskaan kuullut sellaisia nimiä kuin Sibelius, Väinö Aaltonen, Eino Leino, Lauri Viita, Volter Kilpi, ja Big Mac kaikilla mausteilla. Veikkaan viimeistä.
PowerMacille sen verran, että Kari Tapio on Suomen parhaita countrylaulajia vaikkakin hänet mielletään yleensä iskelmiin sekaantujaksi. Se siitä "urposta", vaikken itse hänen musiikkiaan kuuntelekaan.
No, eipä kaikkien kaikkea täydy tietääkään. Suunta on menossa siihen -ainakin tieteen ja yritysmaailman saralla- että tiedetään yhä enemmän yhä vähemmästä. Multilahjakkuuksien ajat taitavat olla takana päin. Arvostan kuitenkin suuresti hyvää yleissivistystä.
Juttelin koulussa parin humanistin (historia) kanssa ja toinen ilmoitti että on mahdodonta että kiinassa voisi olla enemmän ylipainoisia ihmisiä kuin Yhdysvalloissa, johon toinen vastasi että voipi olla koska Yhdysvalloissa on vain 200 000 000 asukasta. Olin äimänä.
Tämä nyt oli vain karrikoitu esimerkki mutta suoranaista tietämättömyyttä ja epätodellista käsitystä maailmankuvasta löytyy yllättävissä määrin jokapuolelta yhteiskuntaa. Politiikka on siitä oiva esimerkki.
Tämä keskustelu on rönsyillyt ohi Sarpanevan nuorten yleissivistyksen kautta siihen ettei se vanhempi ikäpolvikaan sen kummosempaa aina ole. Josta Kari Tapio esimerkkinä. Hänen haastattelunsa kuulleena, en kovin korkealle ko. taiteilijan tietoja aseta ja siitä kerroin. Mitä tulee musiikillisiin ansioihin, en välitä mokomasta tyylistä mutta se ei ollut asian ydin. Eikä mun tarkoitus ole mollata kenenkään musiikkimakua. Jokainen kuunnelkoon mitä haluaa. Siltikään en menisi julkisuudessa retostelemaan jollakin 70-luvun alun latojantaidoilla. Se kertoo vain sen ettei se tiedä entisestä ammatistakaan mitään.
OT: enpä malta...toiset on luotuja kulkemaan on kyllä sellaista mokkulaa että pahaa tekee.
Viimeksi muokannut PowerMac, 7.10.2006 klo 16.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xipe Totec kirjoitti:Juttelin koulussa parin humanistin (historia) kanssa ja toinen ilmoitti että on mahdodonta että kiinassa voisi olla enemmän ylipainoisia ihmisiä kuin Yhdysvalloissa, johon toinen vastasi että voipi olla koska Yhdysvalloissa on vain 200 000 000 asukasta. Olin äimänä.
Tyypillistä prosenttiuskovaisuutta. Määrät vain on konkerettisia, prosenti on vain suhteellisia.
PowerMac kirjoitti:Onkos tää nuori polvi koskaan kuullut sellaisia nimiä kuin Sibelius, Väinö Aaltonen, Eino Leino, Lauri Viita, Volter Kilpi, ja Big Mac kaikilla mausteilla. Veikkaan viimeistä.
Väitän että vanhemmastakaan polvesta aika harva on Volter Kilpeä lukenut. Minä kyllä yritin. Mutta ei, ei pystynyt. Suomen parhaaksi kirjaksi mainittu "Alastalon salissa" on ääreest outo tajunnanvirta-opus, kerronta on antiteesi nykymaailman fast paced rytmille. Siinähän meni siis jotain 50 sivua kepeästi siihen että kuvaillaan kun joku kävelee tuvan läpi piippuhyllylle.
Älä välitä. Mulla on Alastalon Salissa ollut kirjahyllyssä iät ja ajat enkä ikinä ole päässyt yli viidenkymmenen sivun. Mutta se "Kirkkomaa" siinä alussa on kyllä todella kaunista suomenkieltä. Tunnen yhden kaverin joka teki gradun Alastalon Salista
PowerMac kirjoitti:Älä välitä. Mulla on Alastalon Salissa ollut kirjahyllyssä iät ja ajat enkä ikinä ole päässyt yli viidenkymmenen sivun. Mutta se "Kirkkomaa" siinä alussa on kyllä todella kaunista suomenkieltä.
OT: Onhan se kyllä, kaunista kieltä, mutta onko enää Suomea? Sehän muuntelee kieltä ja introaa uusia sanoja. Tuo piipunvalintakuvaus, tiedoksi niille jotka kenties tulkitsivat edellisen viestin liioitteluksi, olikin 90 sivua. http://kemppinen.blogspot.com/2006/09/l ... kirja.html
---
Sarpanevan kellotehtaan sivut, suppeat mutta tyylikkäät http://www.suf.fi/
Kuka ostaisi mulle Komentaja-kellon joululahjaksi?