Olisi tälläinen ongelma. Minulla on Genelecin 1029-kaiuttimet. Miten saan ne liitettyä suoraan iMaciini plugin kautta? Kun muuta mahdollisuutta ei olekkaan. Minkälaisen johdon tarvitsen?
Oon liittäny sen nyt yhen cd-soittimen läpi mis on digitaaline. Sit oon laittanu sen cd-soittimen
kiinni koneeseen. Eli kaiuttimien ja iMacin välillä on se cd-soitin mikä on hyvä.
Jos vahvistimessa on digitaalinen sisääntulo ja linjatasoinen lähtö, niin voit. Normaali kaiutinliitäntöihin et.
Voit hvin laittaa ne myös suoraan Macciin kiinni sellaisella piuhalla missä on toisessa päässä iPodiin kuulokkeissa olivan plugin näköinen plugi ja toisessa päässä sellaiset mitkä käy Genelekkeihin - esim. RCA:t. Niitä saa vaikka stockmannilta.
Parhaan mahdollisen äänenlaadun saat, kun käytät jotain laadukasta DA muunninta. Eli tuot äänen digitaalisena ulkoiseen laitteeseen, jossa tehdään tuo Digitaalisesta Analogiseksi muunnos. iMacin sisällä oleva DA muuntimen tasosta minulla ei ole hajua.
iMacissa on digitaalinen ulostulo. Siitä veto vaikka tällaiseen niin äänenlaatu on takuulla hyvä. Optinen menee sisään, balansoitu XLR ulos. Voin myydä omani jos kiinnostaa. Hintapyyntö 1200€.
Meikäläisellä on Genelecin 8020a:t äänikortissa kytkettyinä 3.5mm kuulokeplugi -> XLR johdolla. Johto maksoi muistaakseni 9 euroa. Eikös 1029:ssa ole samat XLR liittimet? Kuuluu mielestäni hyvin, mutta en tosin ole mikään kultakorva.
Genelecin sivuilla on ohje, miten saat kytkettyä kaiuttimet vahvistimeesi, mikäli sinulla ei ole linjatasoista lähtöä vahvistimessa. Siis ihan kaiutinliitäntöihin. http://www.genelec.com/support/faq/faq11.php
Omani ostin Tampereen keskustasta soitinliikkeestä. Kaupan nimeä en muista. Siis sellaisesta missä myydään soittimia, pa-laitteita yms. Samasta paikasta hommasin pari RCA - XLR johtoa, joilla olen koittanut kaiuttimia kykettyinä vahvistimen esivahvistinulostuloihin.
Firma on saksalainen, palvelu on suomeksi. Toimituskulut ovat 20,- riippumatta tilauksen koosta. Yhtä johtoa tuskin siis kannattaa lähteä tilailemaan. Tuttavalla on muuten tuo 3m thomannin johto iPod -> Genelec välissä.
Teettäisin itse moisen kulman RTV-huollossa tms jos ei kolvi pysy kädessä. Meneepi 5min ja varmasti just sopivan pitkä. Liitinten ja kaapelin laadun saa määrätä itse. Ekä ole hinnakaskaan.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mihin tarvitset genelekkejä jos tuot niihin ääntä balansoimattomasta miniplugilähdöstä? Omaan makuun genelekkejä ei ainakaan kuunteluhommiin viitsi käyttää, musan tuotossa ne on tietysti de-facto standardi. Tai no ei ihan, mutta laajasti käytössä.
Ainahan ei ole mahdollisuutta hankkia kerralla mahan täydeltä hyvyyttä. Tuosta on hyvä alkaa, järjetys on oikea. Ensin kajarit ja sitten joku parempi ulkoinen äänikortti parantamaan äänentoistoa. Toisinpäin hankittuna pöljän hommaa...