Apple Storesta ostettujen tuotteiden palautus (hermot menee)
-
Apple Storesta ostettujen tuotteiden palautus (hermot menee)
Viesti Kirjoittaja Jaggie »
Tilasin jokin aikaa sitten Macbook Pron ja iPod Nanon, ja nyt haluaisin palauttaa nämä. Saapuivat viime maanantaina eli 14vrk palautusoikeudesta 6 päivää jäljellä.
No, Applen Suomen asiakaspalvelusivuillahan neuvotaan seuraavaa: "Jos haluat käyttää palautusoikeuttasi ja palauttaa Tuotteen tai peruuttaa Palvelun, johon olet tyytymätön, sinun on soitettava paikalliseen numeroon 0800 922 72 arkisin klo 10.00 - 18.00 tarvittavien järjestelyjen tekemiseksi." (Ihmettelen että mitä tällä paikallisuudella tarkoitetaan, kun puhelun kieli on kuitenkin englanti..?). No, soitan numeroon, ja automaatti pyytä valitsemaan yhden neljästä vaihtoehdosta, joista yksikään ei kyllä koske tuotteen palauttamista, mutta valitsen lähimmän eli vaihtoehdon 1 "state of an order that you have already placed". Tämän jälkeen kuulen pitkähkön nauhan jossa on jaarittelua (englanniksi) Applen yksityisyyden suojasta ym, ja sitten lyödään "luuri korvaan". Että näin. Jos taas yritän soittaa tilausvahvistuksen yhteydessä mainittuun asiakaspalvelunumeroon 0800 97530 saan vain ilmoituksen että "palvelu ei ole käytössänne".
Onko tämä koko palautusoikeus siis itseasiassa pelkkää kusetusta, vai olenko tehnyt jotain väärin? Onko joku joskus onnistunut palauttamaan jotain Apple Storesta ostettua, ja miten? Pitäisikö vielä luottaa siihen että jos jotenkin onnistun palautuksen tekemään, niin ne rahat itseasiassa joskus löytävät takaisin tililleni..? (Ja vähennetäänkö niistä silloinkin joku kohtuuton toimituskulu?)
Voisiko asian ehkä jotenkin hoitaa jonkun valtuuteun Apple -jälleenmyyjän tai -huollon kautta? Vai pitäisikö ottaa yhteyttää suoraan kuluttaja-asiamieheen tai jotain, aika kun alkaa käydä vähiin.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ja kun rahat aikanaan palautuvat, niistä saattaa olla toimituskulu, joka johtuu pankista. Eli Apple saattaa maksaa rahat takaisin esim. puntina, josta pankki veloittaa.
-
-
Re: Apple Storesta ostettujen tuotteiden palautus (hermot me
Viesti Kirjoittaja wanders »
That is the riski when you buy ominpäin from AppleStore.Jaggie kirjoitti: Voisiko asian ehkä jotenkin hoitaa jonkun valtuuteun Apple -jälleenmyyjän tai -huollon kautta? Vai pitäisikö ottaa yhteyttää suoraan kuluttaja-asiamieheen tai jotain, aika kun alkaa käydä vähiin.
Eli suomeksi: valitsemalla hieman kalliimman ostotavan (suomalaisen liikkeen) sinun ei tarvitsisi itse hoitaa epämiellyttäviä palautusasioita. Ok, olen itse ostanut Applen laitteita molemmilla tavoilla ja ikäväähän se on jos joutuu palauttelemaan tai huollattamaan Storesta suoraan hankittuja tavaroita.
Tilasin joku aika sitten tavaraa Storesta ja olin itse epähuomiossa tilannut väärän adapterin. Kyllä harmitti - että itse valitsin väärän. No eihän auttanut kuin ottaa puhelin käteen ja soitin Storeen. Muistaakseni ihan siihen normaaliin numeroon ja sieltä valitsin joko normaalin ostovaihtoehdon tai sitten jonkun supportin (sori en muista...). Mutta puhelu käännettiin ja pian olin saanut henkilön jonka kanssa pystyin keskustelemaan palautuksesta, englanniksi - en koskaan ole saanut puhua suomea Storen linjoilla. Sovimme palautuksesta ja hän lupasi laittaa sähköpostiini tarkat tiedot (eli osoitteen ja palautusnumeron).
Lähetin paketin samana päivänä. Palautus näkyi visa-tililläni muutaman päivän päästä. Sori, en tiedä kuinka rahat palautuisivat pankkitilien kautta. Mutta minulta ei otettu adapterin palautuksesta mitään provikkaa.
-
Kiitoksia, tuolta tosiaan vastattiin ja pääsi ihan ihmisen kanssa puhumaan. Neuvoivat soittamaan tuohon samaan palvelunumeroon ja odottamaan vähän aikaa vaihtoehtojen jälkeen, näin tein ja sain sieltäkin jonkun langan päähän ja vieläpä suomalaisen.matteus/2 kirjoitti:Paikallinen numero tarkoittaa sitä että se on suomalainen puhelinnumero (0800).
Soita 0800 96162, eiköhän siellä osata auttaa.
Homman pitäisi nyt olla kunnossa, eli kuljetusyhtiöstä soitetaan lähipäivinä, tulevat noutamaan paketin ja rahojen (koko summa) pitäisi olla parin viikon päästä takaisin tilillä. Kiitoksia vastauksista!
Eikös sen pitäisi olla juuri päinvastoin, jos siis oletetaan että kaikki toimii niin kuin pitää (Applen puhelintukea myöten). Jos ostan koneen liikkeestä, minulla ei käsittääkseni edes ole lakisääteistä 14vrk palautusoikeutta, joka on aina nettikaupasta ostettaessa. Ja vaikka saisinkin suostuteltua liikkeen lunastamaan tuotteen takaisin ilman sen kummempaa syytä kuin että se ei miellytä, niin tuskin he sitä tulisivat kotioveltani noutamaan?wanders kirjoitti: That is the riski when you buy ominpäin from AppleStore.
Eli suomeksi: valitsemalla hieman kalliimman ostotavan (suomalaisen liikkeen) sinun ei tarvitsisi itse hoitaa epämiellyttäviä palautusasioita. Ok, olen itse ostanut Applen laitteita molemmilla tavoilla ja ikäväähän se on jos joutuu palauttelemaan tai huollattamaan Storesta suoraan hankittuja tavaroita.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Niinhän se on, että epämiellyttäviä palautusasioita ei tarvitse hoitaa, kun ei voi...Jaggie kirjoitti:Eikös sen pitäisi olla juuri päinvastoin, jos siis oletetaan että kaikki toimii niin kuin pitää (Applen puhelintukea myöten). Jos ostan koneen liikkeestä, minulla ei käsittääkseni edes ole lakisääteistä 14vrk palautusoikeutta, joka on aina nettikaupasta ostettaessa. Ja vaikka saisinkin suostuteltua liikkeen lunastamaan tuotteen takaisin ilman sen kummempaa syytä kuin että se ei miellytä, niin tuskin he sitä tulisivat kotioveltani noutamaan?wanders kirjoitti:
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Vain Mustanpekan, Varimportin yms. postimyynnistä ostetut tavarat voi palauttaa siten kuin kuluttajansuojalaissa sanotaan.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Konu- »
saakos tiedustella että minkätakia päädyit palauttamaan?Jaggie kirjoitti: Tilasin jokin aikaa sitten Macbook Pron ja iPod Nanon, ja nyt haluaisin palauttaa nämä. Saapuivat viime maanantaina eli 14vrk palautusoikeudesta 6 päivää jäljellä.
.

-
Viesti Kirjoittaja Saunatonttu »
Mulla meni tossa kesäkuun lopussa 6 päivää vajaa vuoden vanha Shuffle rikki. Vein sen Officelinelle ja ihan kiltisti ottivat vastaan. Olin ostanut Shufflen isoveljeltäni Espanjasta joka oli voittanut sen webdesign-kisasta USAsta, mitään kuittia yms. ei ollut.wanders kirjoitti:That is the riski when you buy ominpäin from AppleStore.Jaggie kirjoitti: Voisiko asian ehkä jotenkin hoitaa jonkun valtuuteun Apple -jälleenmyyjän tai -huollon kautta? Vai pitäisikö ottaa yhteyttää suoraan kuluttaja-asiamieheen tai jotain, aika kun alkaa käydä vähiin.
Tilasin joku aika sitten tavaraa Storesta ja olin itse epähuomiossa tilannut väärän adapterin. Kyllä harmitti - että itse valitsin väärän. No eihän auttanut kuin ottaa puhelin käteen ja soitin Storeen. Muistaakseni ihan siihen normaaliin numeroon ja sieltä valitsin joko normaalin ostovaihtoehdon tai sitten jonkun supportin (sori en muista...). Mutta puhelu käännettiin ja pian olin saanut henkilön jonka kanssa pystyin keskustelemaan palautuksesta, englanniksi - en koskaan ole saanut puhua suomea Storen linjoilla. Sovimme palautuksesta ja hän lupasi laittaa sähköpostiini tarkat tiedot (eli osoitteen ja palautusnumeron).
Lähetin paketin samana päivänä. Palautus näkyi visa-tililläni muutaman päivän päästä. Sori, en tiedä kuinka rahat palautuisivat pankkitilien kautta. Mutta minulta ei otettu adapterin palautuksesta mitään provikkaa.
iPod Shuffle 1Gb
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Miten tuo ylläoleva liittyy ko. keskusteluun? Tässä ketjussahan on kyse tuotteen palauttamisesta ei mistään takuuasiasta.Saunatonttu kirjoitti:Mulla meni tossa kesäkuun lopussa 6 päivää vajaa vuoden vanha Shuffle rikki. Vein sen Officelinelle ja ihan kiltisti ottivat vastaan. Olin ostanut Shufflen isoveljeltäni Espanjasta joka oli voittanut sen webdesign-kisasta USAsta, mitään kuittia yms. ei ollut.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Saunatonttu »
Tuli otsikko luettua hieman huonosti, anteeksiharri kirjoitti:Miten tuo ylläoleva liittyy ko. keskusteluun? Tässä ketjussahan on kyse tuotteen palauttamisesta ei mistään takuuasiasta.Saunatonttu kirjoitti:Mulla meni tossa kesäkuun lopussa 6 päivää vajaa vuoden vanha Shuffle rikki. Vein sen Officelinelle ja ihan kiltisti ottivat vastaan. Olin ostanut Shufflen isoveljeltäni Espanjasta joka oli voittanut sen webdesign-kisasta USAsta, mitään kuittia yms. ei ollut.
-Harri

iPod Shuffle 1Gb
-
Eipä ole palautusoikeutta liikkeestä ostettaessa. Tarkoitin sitä, että jos valitsee suoran oston ULKOMAISESTA myyntiorganisaatiosta (miksi Apple Storen luen huolimatta siitä, että heillä on kuulemma myös suomenkielen taitoisia puhelinmyyjiä), niin silloin on enempi omillaan - niin hyvässä kuin huonossa.Jaggie kirjoitti:Eikös sen pitäisi olla juuri päinvastoin, jos siis oletetaan että kaikki toimii niin kuin pitää (Applen puhelintukea myöten). Jos ostan koneen liikkeestä, minulla ei käsittääkseni edes ole lakisääteistä 14vrk palautusoikeutta, joka on aina nettikaupasta ostettaessa. Ja vaikka saisinkin suostuteltua liikkeen lunastamaan tuotteen takaisin ilman sen kummempaa syytä kuin että se ei miellytä, niin tuskin he sitä tulisivat kotioveltani noutamaan?wanders kirjoitti: That is the riski when you buy ominpäin from AppleStore.
Kyllä minä mielelläni valitsen tuotteet selkeiltä AppleStoren sivuilta, maksu sujuu mukavasti visalla ja paketti tulee kivasti kotiin asti. Takuu- tai muussa ongelmassa veisin laitteen kaikkein mieluiten mahdollisimman lähellä olevaan myynti- tai huoltopisteeseen. Vaikka Apple järjestää kuljetukset ym. (tosin tästähän on myös ollut kiistaa ja eroavaisuuksia tulkinnassa kuka maksaa ja mihin suuntaan).
-
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Kyllähän Storesta ostetut tuotteet voi viedä lähimpään huoltoon...wanders kirjoitti:Takuu- tai muussa ongelmassa veisin laitteen kaikkein mieluiten mahdollisimman lähellä olevaan myynti- tai huoltopisteeseen. Vaikka Apple järjestää kuljetukset ym. (tosin tästähän on myös ollut kiistaa ja eroavaisuuksia tulkinnassa kuka maksaa ja mihin suuntaan).
-
Ok, perun kaikki puheeni tässä säikeessä. Mutta vain tässä.tahkis kirjoitti:Kyllähän Storesta ostetut tuotteet voi viedä lähimpään huoltoon...wanders kirjoitti:Takuu- tai muussa ongelmassa veisin laitteen kaikkein mieluiten mahdollisimman lähellä olevaan myynti- tai huoltopisteeseen. Vaikka Apple järjestää kuljetukset ym. (tosin tästähän on myös ollut kiistaa ja eroavaisuuksia tulkinnassa kuka maksaa ja mihin suuntaan).
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Edit:
Enpäs perukaan. Tarkoitin nimittäin sitä, että kaikkein mukavinta olisi viedä se huoltoon tai vaihtoon menevä kone LÄHEISIMPÄÄN huoltopisteeseen. Luinpa tuolta toisesta ketjusta kuinka kaveri kuskaa iMaccia Lahdesta Helsinkiin. Juuri tuota minä aikaisemmin tarkoitin sillä mukavuudella. ...kule kun aina tajua itseäkään...
-
MBP:n perusongelmat (jos olen oikein käsittänyt): vinkuu epämiellyttävästi, ja kuumenee. Toinen vaihtoehto olisi ollut viedä huoltoon, mutta mitä olen juttuja lukenut niin siinä voi kuulemma parikin viikkoa mennä, joten päätin palauttaa kun se mahdollisuus kerran on ja odotan jos vaikka lähiaikoina tulisi tuo päivitetty malli (C2D ym) ja tilaan sitte sen.Konu- kirjoitti: saakos tiedustella että minkätakia päädyit palauttamaan?
Mitä käytännön eroa sitten on Apple Storesta (Suomeen) ostamisella ja suomalaisesta nettikaupasta ostamisella? Tuote lähtee toki jostain ulkomailta ja toimitusaika on pidempi, mutta kyllähän tässä Suomen kuluttajasuojalaki on yhtä lailla turvana. Applen sivuillakin sanotaan: Jos et ole tyytyväinen tapaamme käsitellä erimielisyyksiä ja haluat viedä asian oikeuteen, sinun on tehtävä se Suomessa Suomen lakien mukaisesti.wanders kirjoitti:Tarkoitin sitä, että jos valitsee suoran oston ULKOMAISESTA myyntiorganisaatiosta (miksi Apple Storen luen huolimatta siitä, että heillä on kuulemma myös suomenkielen taitoisia puhelinmyyjiä), niin silloin on enempi omillaan - niin hyvässä kuin huonossa.
-
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Tässä tapauksessa LÄHEISIN huoltopiste on Helsingissä.wanders kirjoitti:Enpäs perukaan. Tarkoitin nimittäin sitä, että kaikkein mukavinta olisi viedä se huoltoon tai vaihtoon menevä kone LÄHEISIMPÄÄN huoltopisteeseen. Luinpa tuolta toisesta ketjusta kuinka kaveri kuskaa iMaccia Lahdesta Helsinkiin. Juuri tuota minä aikaisemmin tarkoitin sillä mukavuudella. ...kule kun aina tajua itseäkään...
Eipä niitä huoltoja Suomesta nyt loppujen lopuksi kovin monesta kaupungista löydy: Helsinki, Tampere ja Turku tulevat ainoastaan mieleen.
-
Viesti Kirjoittaja y39YQ77d »
Tiedustelin onko suomalaista palvelua saatavilla (joskus sain). Ilmoittivat vain että Suomi on niin pieni markkina-alue ettei kannata, ruotsi mm. löytyy.
Otan yhteyttä kuluttajaneuvojaan, kyllähän tuotteella täytyy suomenkielinen palvelunumero olla olemassa. Tuotteessa olen mielestäni maksanut myös tästä palvelusta, mikäli kotimaista palvelua ei tarjota tulee koneen olla suomessa muita maita edullisempi.
-
No johan nyt... millä perusteella tulee olla edullisempi?santtu kirjoitti:Otan yhteyttä kuluttajaneuvojaan, kyllähän tuotteella täytyy suomenkielinen palvelunumero olla olemassa. Tuotteessa olen mielestäni maksanut myös tästä palvelusta, mikäli kotimaista palvelua ei tarjota tulee koneen olla suomessa muita maita edullisempi.
Tarkoitatko että sinulle on LUVATTU että AppleStore palvelee sinua suomen kielellä.
Ajatukseni eilen tässä ketjussa oli että Storesta voi tilata halvemmalla kuin jostain suomalaiselta jälleenmyyjältä. Mutta sitten hoidetaan itse omat jutut ja varaudutaan myös siihen että kieli ei ole suomi.
-
Viesti Kirjoittaja ojala »
Hmmm, pitäisiköhän monen muunkin yhtiön palvelunumeroista valittaa jonnekin koska usein joutuu juttelemaan kovin virolaisella aksentilla puhuttua suomea?santtu kirjoitti:Otan yhteyttä kuluttajaneuvojaan, kyllähän tuotteella täytyy suomenkielinen palvelunumero olla olemassa. Tuotteessa olen mielestäni maksanut myös tästä palvelusta, mikäli kotimaista palvelua ei tarjota tulee koneen olla suomessa muita maita edullisempi.
AppleStoren käyttöliittymähän on englanninkielinen joten en ymmärrä logiikkaa, millä perusteella palvelun pitäisi toimia puhelimessakaan suomeksi. Applen tukinumerossa olen kyllä jutellut ihan suomeakin kun edellisen sukupolven iPod nano-takuuvaihtoa hoidettiin.
-
Samapa tuo mulle on käytetäänkö suomea vai englantia, mutta kyllä siitä olisi hyvä sentään mainita etukäteen. Applella käytetään molempia kieliä aivan sekaisin: Nettisivut ovat suomeksi, Store on englanniksi, toimitusehdot ym. ohjeistukset suomeksi (englanninkielisten valikkojen takana kylläkin) ja "paikallisesta" palvelunumerosta saa sattumanvaraisesti joko englannin- tai suomenkielistä palvelua.ojala kirjoitti: AppleStoren käyttöliittymähän on englanninkielinen joten en ymmärrä logiikkaa, millä perusteella palvelun pitäisi toimia puhelimessakaan suomeksi.
Jos suomen kielellä kirjoitetuissa infosivussa neuvotaan ottamaan ongelmatilanteessa yhteyttä nimenomaan paikalliseen puhelinnumeroon, niin kyllä minun mielestäni on ihan ymmärrettävää jos joku odottaa saavansa suomenkielistä palveluakin sen kautta. Ja onhan se ikävä yllätys sitten jos suullinen englanti ei luista, ja kaupanteon jälkeen tulee ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja ojala »
Mutta perusfaktahan on että jos englanti ei oikein luista, kannattaisi mielummin mennä kivijalka-Apple-kauppaan Suomessa kuin lähteä tilamaan verkosta ulkomaalaisesti verkkokaupasta, mitä AppleStorekin on.
Suomessa on yhteiskunnassa nykyään ongelmana se, että pienistäkin asioista valitetaan tietosuoja/kuluttajasuoja/whateversuoja-virastoihin ja -asiamiehille, jotka tietysti oman olemassaolonsa takaamiseksi antavat liki poikkeuksetta "yhden etu, miljoonien haitta" -tyyppisiä suosituksia tai tuomiota. Lähipiirissä on yksi pienyritys, joka joutui muuttamaan toimintatapaansa työläämmäksi yhden ihmisen takia, joka asioi tietosuojavaltuutetun kanssa, ja yritys saa nyt liki viikoittain palautetta siitä että miksei asiaa voi tehdä helpommin.
-
Nyt on siis MBP ja iPod palautettu, kävivät kolmisen viikkoa sitten hakemassa pois. Jokin aikaa sitten sain postissa Applelta kirjeen, jossa on listattu palautetut itemit hintoineen ja lukee alla että "Laskun summa on palautettu tilille Wire Transfer refunds". Kirjeessä on päiväys 28.9.2006.
Vielä ei kuitenkaan rahoja ole pankkitililläni näkynyt. Kuinka kauan teillä, jotka olette joskus jotain Apple Storeen palauttaneet, on kestänyt saada rahat takaisin? Milloin olisi syytä huolestua? Lähetin jo sähköpostia Applelle mutta sain vastauksen että heillä ei tällä hetkellä ole mitään sähköpostiasiakaspalvelua. Noihin Applen palvelunumeroihin soittaminen taas sitten tunnetusti aiheuttaa sen verran harmaita hiuksia että päätin ensin kysyä täältä, kun ei asialla nyt mikään kiire kuitenkaan ole.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Tapani »
Yli kuukauden kesti rahojen tulo. En tiedä missä viipyivät niin kauan. Ehdin ottaa sinä aikana jo pari kertaa yhteyttäkin, selitystä en saanut.Jaggie kirjoitti:Jatketaanpa samasta aiheesta.
Vielä ei kuitenkaan rahoja ole pankkitililläni näkynyt. Kuinka kauan teillä, jotka olette joskus jotain Apple Storeen palauttaneet, on kestänyt saada rahat takaisin?
-
Löysin meiliboksistani vanhan viestin, jonka olin saanut Applen asiakaspalvelusta silloin kun palautukseen ryhdyin, ja lähetin tämän viikon tiistaina suoraan tälle henkilölle kysymyksen rahojen tilanteesta. Hän pyysi minulta tilitietoja varmistukseksi, ja kun olin ne lähettänyt niin sain vastauksen että heiltä puuttui IBAN-numero ja siksi rahoja ei vielä ole palautettu. Rahojen pitäisi nyt olla 7-10 työpäivän sisällä tililläni.menexpert kirjoitti: Joko on rahoja alkanut näkyä? Itse palautin iMacin ja iPodin viime viikolla. Mitään kirjettä en ole vielä saanut, puhumattakaan rahoista.
Homman näyttäisi siis nyt olevan kunnossa, mutta olisin kyllä odottanut että he ottavat minuun yhteyttä jos heiltä puuttuu tietoja. Varsinkin kun tuo asiakaspalvelu heillä on mitä on. Puhelimessako minun pitäisi englanniksi alkaa selvittelemään tilitietojani, kun sähköpostipalvelua "ei tällä hetkellä ole lainkaan"?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka