Käyttöjärjestelmien visuaalisesta ilmeestä
-
Käyttöjärjestelmien visuaalisesta ilmeestä
Viesti Kirjoittaja Opa »
Pistin tänään työpaikalla pystyyn (pakko tunnustaa) PC-työaseman. Uudelle suurkuvatulostimelle kun ei Mac-rippiä löydy. Aiemmat lähemmät PC-kokemukset ovat Windows 98 ajoilta ja täytyy sanoa, että huonompaan suuntaan on kehitys design mielessä mennyt siinäkin käyttöliittymässä.
Kolme vuotta olen käyttänyt Mac OS X:ää. Olen sen ilmeeseen tottunut (pakon edessä), mutta en vieläkään voi noita Dockin "karkki-ikoneita" tyylikkäinä pitää. Toki vanha 9 nyt tuntuu hieman ankealta ja harmaalta. Toisaalta tuntuu tyylikkäältä, että vaikka värin runsaskin käyttö jo ysin aikoina olisi ollut teknisesti täysin mahdollista, löytyi malttia pitää värit vain vasemman yläkulman Omppulogossa. Eikö näinä teknisten jippojen ja mijoonien värien aikana yksi ammattitaidon mittari juuri ole niiden harkitun käytön hallitseminen? Vielä noihin dockin ikoneihin palatakseni, niin minusta ne ovat kyllä kuin suoraan Corellin clip arteista reväistyjä. Missä on pelkistys, informatiivinen selkeys, tyylikkyys...? Parhaiten tämän huomaa Frontrow:n aloitussivua katsellessa, kun nuo kirkuvat symbolit täyttävät koko ruudun. No tietysti tämä voidaan kuitata yhdellä sanalla: makuasioita. Niinpä.
Mielestäni Applen kaikki muu grafiikka, nettisivut, mainonta ym. ovat edelleen erittäin Applemaisia. Korkeatasoisia ja tyylikkäitä. Kuluttajien kosiskeluko on ajanut tähän makeiluun tärkeimmän visuaalisen näkymän, käyttöliittymän ilmeen suunnittelussa.
Olisikohan mahdollista, että Apple tekisi Leopardiin mahdollisuuden valita kahdesta ilmeestä. Ammattikäyttöön hillityn, tyylikkään version ilman tehoja syöviä turhia värejä, häiveitä ja läpinäkyvyyksiä. Karkkia sitten vain niille joille makea maistuu.
-
visuaalisuus
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Voithan kuitenkin, jos näet hieman vaivaa, muuttaa oman käyttöliittymäsi ilmettä, esim. kopioimalla dockiin liittämiesi ohjelmien tiedosto-ikonin talteen, ja tekemällä siitä sopivalla ohjelmalla mieleisesi version.
Sitten vain vaihtelemaan ohjelmien tiedosto-ikoneita (en tiedä säilyvätkö päivitysten yhteydessä) haluamiisi ja vetämään ne dockiin.
Apple- ja muutkin valmistajat tekevät yleensä kaikki tuollaiset karkkijutut saadakseen ohjelmia/koneita kaupaksi ja kun makuja on kuitenkin niin monia, on tuollainen karkki-ulkoasu ilmeisestikin myyvempi, kuin tosiammattilaisen (asianomaisen omasta mielestä) tyylikäs ja ammattimaisempi ulkoasu.
Hei! Tarkoitukseni ei siis ole provosoida millään lailla, vaan tämä oli tällainen pohdinta siitä, että kompromisseja joutuu sietämään, mutta niille voi tehdä oman maun parannuksia, kunhan näkee vaivaa asian eteen.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Re: visuaalisuus
Viesti Kirjoittaja mercury »
-
Re: Käyttöjärjestelmien visuaalisesta ilmeestä
Viesti Kirjoittaja wanders »
Mä olen sitä mieltä ettei kyse ole pelkästä makuasiasta. Mainitsemasi Frontrow on tehty sillä ajattelulla, että ohjelmaa hallitaan useiden metrien päästä ja kuva saattaa tulla ulos esimerkiksi televisioruudulta. Iso ja selkeä grafiikka on täten perusteltua.Opa kirjoitti:Missä on pelkistys, informatiivinen selkeys, tyylikkyys...? Parhaiten tämän huomaa Front Row:n aloitussivua katsellessa, kun nuo kirkuvat symbolit täyttävät koko ruudun. No tietysti tämä voidaan kuitata yhdellä sanalla: makuasioita. Niinpä.
Entä liikeanimaatio, heijastuspinta, äänitehosteet ja kuvakkeiden värit? Niiden tarkoitus on tehdä ohjelmasta kiinnostava (ehkä hieman futuristinen). Kuvakkeiden liikuttelu revolverimaisesti on selkeä efekti, joka esittää visuaalisesti että ollaan vaihtamassa tilasta toiseen. Kyse on käyttöliittymäsuunnittelusta. Siitä pitäminen tai sen vihaaminen on makuasia.
Itse pidän oman dockini kuvakkeista, suurimmasta osasta. Väri on minulle merkittävä osa kuvaketta, helpottaa tunnistamista (Adoben softat löytyvät vierekkäin ja niillä on yhtenäinen valkoinen pohja, Macromedialla on pyöreät napit - joista en kovin välitä).
Tyhmintä on [minusta] se, että kiintolevyn kuvake on tehty kiintolevyn näköiseksi. Ei minua kiinnosta visuaalisesti katsoa kiintolevyä työpöydällä - siksi olen vaihtanut sen iMac-kuvakkeeksi (eihän tähän saa sisälle kuin yhden levyn, joten se sopii).
On minusta edelleen [Windowsista siirtyneenä] hassua, että näyttöni yläreunassa on koko ajan valikko. Se on jotenkin epävisuaalista. Mutta olkoon - ja uskon ettei se polta kuvaansa puhki näyttööni.
Edit:
Jatkanpa samaan kun ei näin yöllä kovin moni kerkiä lukea tätä.
Käyttöliittymäsuunnittelun häväistys on mielestäni Widgetit. Yhdessä vaiheessa olin aika innostunut niistä, mutta minkä näköinen näytöstä tulikaan! Rupesin jo itse tuunaamaan widgettejä yhtenäisemmän näköiseksi (harmaataustaisiksi), mutta sekin loppui.
Widgetteihin toivoisin jonkinlaisen konsoliajattelun, joka olisi yhtenäinen [kojelauta] ja yksittäisiä widget-toimintoja heitettäisiin yhtenäisen ilmeen alle.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Esim. Aquan-raidoitus, metalliskini ja makeistyyli-ikonit ovat kaikki silmäkarkkia, jotka sotivat kaikki perinteistä keep it simple-hyvän muotoilun periaatetta vastaan. Mutta ne ovat kuitenkin kaikki laadukaasti toteutettuja ja linjassa keskenään sekä (joksenkin) hillittyjä – ja varsin käytettäviä. Tätä ei voi sanoa Windowsista. Eikä sitä voi sanoa Series60:stä.
Apple on minusta tässä suuressa siirroksessa hieman hakenut linjaansa, alkuhan oli aivan hirveä, ne Sherlockin painikkeet ysissä, vai oliko kasissa. Sitä ennen esiteltiin Coplandin yhteydessä jotakin, jota en edes halua muistella. Nyt kymppi on parantunut kerta kerralta, ja uskon että 10.5 räjäyttää pankin tässä vielä hyvällä tavalla.
Silmäkarkissahan on kyse myös tekniikasta, ei aiemmin ollut grafiikkamoottoria, joka mahdollistaisi tällaisen GUI:n. Se että animointi, läpinäkyvyys, pyöreät muodot yms ovat nyt mahdollisia niin ei kuitenkaan tarkoita että niitä kaikkia tulis käyttää koko ajan ja ilman funktiota. Vista saattaa kusta tähän.
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Saa nähdä tosiaan, jos tuosta iTunes 7:stä on mitään odotettavissa. Todellakin tuntuu siltä että ollaan menossa huomattavasti hillitympään suuntaan.eskofot kirjoitti: Esim. Aquan-raidoitus, metalliskini ja makeistyyli-ikonit ovat kaikki silmäkarkkia....
....Nyt kymppi on parantunut kerta kerralta, ja uskon että 10.5 räjäyttää pankin tässä vielä hyvällä tavalla.
Nimenomaan. Mielenkiintoista että apple tuntuu olevan menossa hillitympään ja ehkä vähemmänkin läpinäkyvään suuntaan (aqua-scrollbarit vs. iTunes 7:n tummansiniset, pinstripen jatkuva vähentyminen, brushedmetallin katoaminen) niin vistaan tunnutaan tunkevan lasia ihan joka paikkaan.eskofot kirjoitti:Se että animointi, läpinäkyvyys, pyöreät muodot yms ovat nyt mahdollisia niin ei kuitenkaan tarkoita että niitä kaikkia tulis käyttää koko ajan ja ilman funktiota. Vista saattaa kusta tähän.
Ei se vista kuitenkaan mikkisoftan massalla kuse mihinkään. Varmaan kyllä aika moni silti vapaaehtoisesti vähentää silmäsiirapin määrää vapaaehtoisesti, mikä sentään onneksi onnistuu:
http://www.winsupersite.com/images/show ... sic_26.jpg
-
Oho.thebanzai kirjoitti: Varmaan kyllä aika moni silti vapaaehtoisesti vähentää silmäsiirapin määrää vapaaehtoisesti, mikä sentään onneksi onnistuu:
http://www.winsupersite.com/images/show ... sic_26.jpg
No, väitän kuitenkin että Wintoosaajista suurin osa pitää peruasetuksilla. Työpaikolla säädöt tekee ATK-hallinto.
Mielenkiintoista tietty on että mitä tapahtuu käyttiksen yhdenmukaisuudelle jos on niin että nämä perusasetukset määräytyvät erilaiseksi kovon mukaan. Tee siinä sitten esim. ohjetta, opaskirjaa ja manuaalia, kun kaikilla on eri näkymä samaan asiaan.
En tarkoittanut että Microsoft virtsisi markkinansa, mutta mahdollisuus saada saman tasoinen asiallinen GUI kun Macissä, menetetään kyllä, jos efektejä käytetään huonolla maulla nupit kaakossa. Vähän näyttäis siltä että näin olis käymässä. Ne luulevat että kilpa on silmäimelän määrässä ja makeusasteessa. No, Jobsjeesuksemmehan sanoi jo joskus 80-luvulla että Microsft has got no taste. Näin se on. Ballmer ei ole mikään corporate design -mies vaan punaniskajuntti.
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Niin, Win-ihmisille läpinäkyvyys on uusi ja ihmeellinen asia. Eivät he ole nähneet ja kokeneet sitä samoin kuin ne, jotka ovat tahkonneet jokaisen OS X-version (itsehän tulin varsinaisesti mukaan vasta Pantterivaiheessa). Joten he sanonevat "wau" tai "yäk" ihan oman tuntumansa perusteella. Ei heille sillä ole mitään suhdetta Applen karkkijuttuihin.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Vistan lasifiilistely ja expose-viritys ovat näyttäviä, mutta käytännöllisyydestä en ole niin varma. Mac OS X ei Vistan julkaisun jälkeen ole niin erilainen kuin esim. Tiikerin julkaisun aikoihin, Microsoft ottaa paljon kiinni – varsinkin silmäkarkissa menee jo ohi. Eri asia on käytettävyys, joka on itselleni SE asia tietokoneissa. Vistan betat olivat todella sekavia, uudet RC:t vaikuttivat paremmilta mutta edelleen hankalilta. Tiikerissä olisi paljon parannettavaa yhtenäisyyden saralla, mutta Vistassa epäjohdonmukaisuus viedään toiselle tasolle – ainakin omien lyhyiden kokemusten perusteella. Toivotaan, että sieltä tulee mahdollisimman tasapainoinen paketti – tietäisi Mac OS:n kehitykseenkin innovaatiota, joka mielestäni on hieman pysähtynyt (odotellaan tietysti Leopardin "top secret" -ominaisuuksia...).
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Tyylikkyydestä en tiedä,mutta kun kerran jotain tekee niin aika äkkiä tottuu. Tyylittömäänkin.
Ysikäyttistä on ikävä. Vieläkö tekisi jostain koneesta ysikoneen - eräskin Sawtooth olisi ATK-tukihenkilöimässäni yhdistyksessä tyhjänpanttina..
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
Ma olen kyllä tuosta päässyt eroon, vaikka kuuluinkin pitkään "macos 9 forever" -osastoon. Kympin karkkikaupan olen kyllä sulkenut kaikissa koneissani käyttämällä grafiitti-ulkoasua (siis ihan Järjestelmäasetukset > ulkoasu > Ulkoasua Grafiitti)Fixx kirjoitti:Mä haen koko ajan epätoivoisesti keinoja saada tiikeri näyttämään ja tuntumaan ysiltä. .
Jos tuunaisin tätä, niin en laittaisi kyllä enää ysiteemaa miksaamaan ulkoasua entisestäänkin, vaan laittaisin yhdenmukaisuusteeman:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27932
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Itse olen harrastellut teemojen tekemistä eri window managereille jo pidemmän aikaa, ja yhdessä vaiheessa tähtäimessä oli nimenomaan sellanen hillitty "oletus" ulkoasu. Osoittautui että sellaisen tekeminen on yllättävän vaikeaa, vaikka selkeä visio päässä olikin. Yksi syy tähän oli ettei X11 ollut yhtenäistä widgetsettiä, vaan ohjelmasta riippuen vaihtoehtoina oli athena, gtk, kde, jne. Kaikkein miellyttävin widgetset mihin olen törmännyt on muuten camaelon.
Toinen syy oli ettei ollut yhtenäistä ikonipakettia (tähänhän on tullut jo korjausta).
Kolmas syy oli värit! On uskomattoman vaikea löytää sellaisia väriyhdistelmiä jotka eivät käy silmille pitkän käytön jälkeen. Harmaat sopivat joillekkin mutta minä haluaisin kuitenkin vähän väriä mukaan.
OSX ei itseasiassa edes tuntunut niin hirveän karkkimaiselta ensitapaamisella, xp ja vista tuntui enemmän. Joskus näin jotain videopätkää siitä miten redmondissa pistetään paljon rahaa käytettävyyteen, ja pätkässä näytettiin miten joku tietokonetta koskaan nähnyt kalle kaduntallaaja pyydettiin MS-käytettävyyslaboratorioon käyttämään käyttöjärjestelmää. Liekkö sitten sen seurauksena syntynyt xp/vista ulkoasukin.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
"Focus follows mouse" olisi kyllä sellanen asia jota minäkin kaipaan OSX:ssä.
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Huono millälailla? No ShapeShifter ei taitane toimia vielä intel-koneissa.Fixx kirjoitti:Mä haen koko ajan epätoivoisesti keinoja saada tiikeri näyttämään ja tuntumaan ysiltä..... Tekis mieli kokeilla jotain teema-apuohjelmaa, mutta niissäkin taitaa tilanne olla tätä nykyä huono.
Tuossa aika näppärännäköinen ysihenkinen teema ja alempana linkki ysihenkiseen candybar-ikonisettiin..
http://www.macthemes.net/articles/reviews/000149.php
edit: ja eipä se candybar-satsin linkki sitten voi tietenkään toimia. Prkl noita kuolleita linkkejä, tuntuvat olevan skini/theme-maailmassa tosi yleisiä

-
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
Dock-asetuksista päälle se, että näytä vain tarvittaessa ja ikonit kohtalaisen pieniksi, suurennusefekti myös kohtulliseksi. Äkkiä sitä oppii käyttämään piilosta ja vielä kun järjestelee ikonit tyhjillä väleillä niin sehän on jopa hyödyllinen. Mutta eihän sitä default-asetuksilla voi katsella, tulee liian leikkikoulu-fiilis jos se on koko ajan näkyvillä.Opa kirjoitti:No peijooni. Grafiitti ulkoasu ja siihen vielä sopiva siniharmaa taustaväri. Helpottaa kummasti.Kiitos vinkistä Eskofot.Vielä kun noille dockin kuvakkeille vois jotain tehdä. On muuten pakko sanoa, että Internet Explorerin ikoni on aika "cool" verrattuna tuohon Safarin lelukompasiin.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Leopardiin tulee sit Linuxista (Ubuntusta/Gnomesta ainakin) tuttu useiden työpöytien käyttömahis. Saa nähä miten sitä tarttee kun kahden näytön työpöytä piisaa mulle ihan nytkin..
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Saahan sen useiden työpöytien käyttömahdollisuuden Tiikeriinkin (ja miks ei muihinki 10.X sarjoihin). Ainakin Desktop Manager hoitaa sen homman helposti ja tyylikkäästiPKivireki kirjoitti:Ja Dockin kuvakkeille voipi tehdä tolla CandyBarillakin sitä, mitä niille sit ylipääns pitääkään tehdä..mulla on muutama ikoni vaihdettuna tyylittömyyteen sopivammiksi.
Leopardiin tulee sit Linuxista (Ubuntusta/Gnomesta ainakin) tuttu useiden työpöytien käyttömahis. Saa nähä miten sitä tarttee kun kahden näytön työpöytä piisaa mulle ihan nytkin..
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Mitens tämä tapahtuu? Ei löytynyt Dockin ohjeista. Olen kovasti kaivannut jotain mahdollisuutta erotella ikoneita ryhmiin.eskofot kirjoitti:kun järjestelee ikonit tyhjillä väleillä niin sehän on jopa hyödyllinen.
-
No ei varmana löydy. Tämmösen hujjingin olen ideoinut:Thelenius kirjoitti:Mitens tämä tapahtuu? Ei löytynyt Dockin ohjeista. Olen kovasti kaivannut jotain mahdollisuutta erotella ikoneita ryhmiin.
1. Photoshopissa tee läpinäkyvä tyhjä kuva, esim. 1x1 px, tallenna png-muodossa, vaikka nimellä . <---piste, (Photarin preferenssesissä päällä on save image preview)
2. nimeä infopaletin kautta .app -päätteiseksi ja valitse kätke tarkenne
3. nyt voit raahata sen dockiin haluamiesi ohjelmistojen väliin, tekee läpinäkyvän spacen siihen
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Itse olen homman hoitanut seuraavalla tavalla:eskofot kirjoitti:No ei varmana löydy. Tämmösen hujjingin olen ideoinut:Thelenius kirjoitti:Mitens tämä tapahtuu? Ei löytynyt Dockin ohjeista. Olen kovasti kaivannut jotain mahdollisuutta erotella ikoneita ryhmiin.
1. Photoshopissa tee läpinäkyvä tyhjä kuva, esim. 1x1 px, tallenna png-muodossa, vaikka nimellä . <---piste, (Photarin preferenssesissä päällä on save image preview)
2. nimeä infopaletin kautta .app -päätteiseksi ja valitse kätke tarkenne
3. nyt voit raahata sen dockiin haluamiesi ohjelmistojen väliin, tekee läpinäkyvän spacen siihen
1. Photarissa 128x128 px kuva, jossa menee pystykatkoviiva keskellä kuvaa. Tausta läpinäkyväksi. Kuva tallennetaan PSD-formaatissa
2. Tiedostosta tehdään ikoni Pic2Icon-ohjelmalla
3. Script Editorilla tehdään tyhjä AppleScript, joka tallennetaan ohjelmana
4. Vaihdetaan AppleScript-ohjelman kuvake juuri luoduksi kuvakkeeksi
5. Kopioidaan ohjelmaa niin monta kertaa, kuin välejä halutaan Dockiin
6. Lätkitään AppleScript-ohjelmia sopiviin väleihin Dockiin.
Olen myös antanut AppleScript-ohjelmille kuvaavia nimiä, kuten • Printti •, • Web • jne. jotka kertovat, mitä ohjelmia kuvakkeen jälkeen on ryhmiteltynä.
-
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka