K: Mikä on Doppler?
V: Doppler on laite, joka mahdollistaa vauvasi sydänäänten kuuntelun ultraäänen avulla.
Niin kai se sitten on
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
p.s. Ei pukkaa nyyttiä vaikka tuonne eksyinkin.
Viesti Kirjoittaja Jone »
Viesti Kirjoittaja Riina »
Viesti Kirjoittaja power »
Viesti Kirjoittaja Jezze »
Juujuu tämä löytyy perusfysiikan kirjoista.Jone-51K kirjoitti:Mulle taas Doppler on ääni-ihmisenä ilmiö (Christian Doppler 1842) ääniaaltojen maailmasta jossa esim. ambulanssin äänen vire tuntuu nousevan kun se tulee lähemmäs ja kun se suhahtaa ohi niin se taas tuntuu laskevan mitä kauemmas se menee. Ilmiö johtuu siitä että etäisyys vaikuttaa siihen kuinka tiheästi aalto ennättää kohteeseensa. Lähemäpänä toki tiheämmin.
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Viesti Kirjoittaja power »
Testaa ihmeessä. Muista laittaa mikkeihin tuulisuojatJone-51K kirjoitti:Sitä olen pohtinut että miltähän se soundaa jos tuon sijaan oisikin mikit jotka pyörii? Esim pari langatonta kattotuulettimeen lapoihin ja huoneeseen vaikka kitarakaappi mölyämään.
Viesti Kirjoittaja Pitk »
Tämä on itseasiassa tavallaan testattu. Neljä Ruusua laulaja Alangon Ilkka tapaa pyöritellä langatontaan. Jos sattuu osumaan kitarakamojen tontille, kuullostaa kitara erittäin Leslieltä (ainakin IEM:ssä). Etenkin isoilla lavoilla efekti oli taattu, kun leadlaulun lavanpään kompura tuli ruuvattua suht tiukalle.Jone-51K kirjoitti:
Sitä olen pohtinut että miltähän se soundaa jos tuon sijaan oisikin mikit jotka pyörii? Esim pari langatonta kattotuulettimeen lapoihin ja huoneeseen vaikka kitarakaappi mölyämään.
Viesti Kirjoittaja holviala »
Uh-huh. Tuohan ei siis päde laisinkaan, ei teoreettisesti eikä edes näin käytännössä junia/ambulansseja/poliisiautoja paljon kuunnelleena.Jone-51K kirjoitti:Mulle taas Doppler on ääni-ihmisenä ilmiö (Christian Doppler 1842) ääniaaltojen maailmasta jossa esim. ambulanssin äänen vire tuntuu nousevan kun se tulee lähemmäs ja kun se suhahtaa ohi niin se taas tuntuu laskevan mitä kauemmas se menee. Ilmiö johtuu siitä että etäisyys vaikuttaa siihen kuinka tiheästi aalto ennättää kohteeseensa. Lähemäpänä toki tiheämmin.
En ole ikuna väittänytkään että olisin alan ammattilainen. Ainakaan tämän alan. Siksi jätinkin selityksen Wikipedialle.... ja korjaat Wikipedia-selitykseni lainaamalla suomenkielistä Wikipediaa? Mielenkiintoinen lähestymistapa.Jone-51K kirjoitti:Äänitieteilijä holviala vauhdissa.. Et siis paljon noita ääniä kuunnelleena ymmärtänytkään mihin suuntaa se ääni tuntui siirtyvän? Ammattimainen on ote. Valaise meitä tiedollasi täällä pimeydessä.
Ja noinhan ei suinkaan ole, ilmiö ei johdu etäisyydestä vaan äänilähteen ja kuuntelijan nopeuserosta toisiinsa nähden. Vai olenko taas väärässä kun en ole tarpeeksi ammattimainen ja saan seuraavan Wikipedia-lainauksen replyksi?Ilmiö johtuu siitä että etäisyys vaikuttaa siihen kuinka tiheästi aalto ennättää kohteeseensa. Lähemäpänä toki tiheämmin.
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Juuri näin (niinkuin tossa kaavassakin lukee) se ilmaistaan oikeasti.holviala kirjoitti:Ja noinhan ei suinkaan ole, ilmiö ei johdu etäisyydestä vaan äänilähteen ja kuuntelijan nopeuserosta toisiinsa nähdenIlmiö johtuu siitä että etäisyys vaikuttaa siihen kuinka tiheästi aalto ennättää kohteeseensa. Lähemäpänä toki tiheämmin.
No mutta minä jaksankin vaivautua - hiljainen päivä duunissa.Jone-51K kirjoitti:Voi luoja sun kanssa. Ei pitäs edes vaivaantua tähän mutta...
Eihän tuossa Wikipedia-lainauksessasi edes puhuttu etäisyydestä vaan sen muutoksesta (eli juoksemisesta). Ei etäisyys vaikuta Doppler-ilmiöön, vaan etäisyyden muutos eli äänilähteen ja kuuntelijan liikenopeus toisiinsa verrattuna. Mielestäsi siis se kuinka kaukana istut monitoreista äänitarkkaamossa vaikuttaa kuulemiesi äänien taajuuteen? Sitähän se etäisyys on.Wikipedia osaa selittää holvialalle tuosta etäisyydestä:
"Ajattele että joku heittää lumipalloja sinua kohti sekunnin välein. Jos pysyt paikallasi, ne myös osuvat sekunnin välein - osumataajuus on yksi hertsi, sanoisi fyysikko. Ilmassa on silloin yhtaikaa useita lumipalloja. Jos juokset kohti heittäjää, sinuun osuu palloja useammin kuin kerran sekunnissa, koska keräät vartaloosi palloja jotka olivat vasta matkalla kohti alkuperäistä asemapaikkaasi. Vastaavasti juostessasi poispäin palloja osuu harvemmin"
Kiitosh, aloin jo itsekin epäillä järkeni juoksua suhteessa lentäviin lumipalloihin.spiidi78 kirjoitti:Juuri näin (niinkuin tossa kaavassakin lukee). Etäisyydellä ei ole mitään tekemistä äänen taajuuden kanssa, vaan äänen voimakkuuden.holviala kirjoitti:Ja noinhan ei suinkaan ole, ilmiö ei johdu etäisyydestä vaan äänilähteen ja kuuntelijan nopeuserosta toisiinsa nähdenIlmiö johtuu siitä että etäisyys vaikuttaa siihen kuinka tiheästi aalto ennättää kohteeseensa. Lähemäpänä toki tiheämmin.
Vaikea sanoa näin peruskoulupohjalta.Vai mistä hitosta täällä kiistellään?
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Te puhutte nyt näköjään samasta asiasta, mut toinen selittää sen väärin/hankalasti.holviala kirjoitti:Ja koska et suostu vieläkään ymmärtämään niin otetaan tuo lumipallojuttu esimerkiksi. Jos seison 5 metrin päässä lumipallonheiton kohteena saan 1 pallon sekunnissa päähäni. Jos siirryn 10 metrin päähän ja seison siinä, saan silti 1 pallon sekunnissa päähäni vaikka etäisyyteni on nyt kaksinkertainen.
Toivottavasti et ole itse alan ammattilainen. Minä voin täällä väittää ihan mitä vaan puuta heinää, se kun ei vaikuta eikä liity työhöni mitenkään.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ja etäisyyden muutos suhteessä aikaan on tietysti nopeus.teroyk kirjoitti:Aivan näin. Eli etäisyys itsessään ei niinkään vaikuta, vaani se muuttuva etäisyys ja se muutoksen suunta.
Ja niinkuin minä ja monta muuta minua viisaampaa tuossa yllä totesivat, etäisyydellä ei ole mitään tekemistä Doppler-ilmiön kanssa, vain nopeuksien keskenäisellä suhteella. Et siis ymmärtänyt edes sitä lumipalloesimerkkiä? Tai sitä kaavaa jonka itse postasit (jota en minäkään ymmärtänyt)?Jone-51K kirjoitti:Niinkuin jo aiemmin totesin se liike on ainakin minun ajatusmaailmassa edellytys tämän ilmiön syntymiselle. Etäisyys tekee sitten oman osansa.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Tottahan etäisyydellä on vaikutus Doppler-ilmiössä. Etäisyyden muutos (ajan suhteen) on juuri se homman alku ja juuri. Kun tämä on negatiivinen, auto lähestyy, äänen taajuus kuulostaa suuremmalta, kuin se onkaan. Kun se taas on positiivinen, taajuus kuulostaa matalammalta. Tämä siis tarkastelupisteestä.holviala kirjoitti:Ja niinkuin minä ja monta muuta minua viisaampaa tuossa yllä totesivat, etäisyydellä ei ole mitään tekemistä Doppler-ilmiön kanssa, vain nopeuksien keskenäisellä suhteella.Jone-51K kirjoitti:Niinkuin jo aiemmin totesin se liike on ainakin minun ajatusmaailmassa edellytys tämän ilmiön syntymiselle. Etäisyys tekee sitten oman osansa.
Eli siis tuo antamani lumipalloesimerkki oli väärin? Mikä on mielestäsi niiden lumipallojen päähänosumistaajuus 10m etäisyydellä kun se 5m etäisyydellä on 1/sekunti?Maza kirjoitti:Tottahan etäisyydellä on vaikutus Doppler-ilmiössä.
Ah, etäisyyden muutos. No se onkin TÄYSIN eri asia kuin pelkkä etäisyys. SIitähän tässä kinastellaankin.Etäisyyden muutos (ajan suhteen)
No kun ei ole.Toivottavasti kukaan ei väitä, että etäisyydellä ei ole mitään tekemistä nopeuteen.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”