Ongelma on hyvin ärsyttävä. Minulla on iBookkiin kiinnitettynä Maxtorin kovalevy (300GB) ja buuttaan siitä. Kun kone ei tee mitään ja pitäisi mennä nukkumaan, kovalevy koko ajan "spin down" ja "spin up" ja joka kerta kun se spin uppii niin se tekee ärsyttävän iso-äänisen ulinan. Vaan jos laittaa iBookin kannen kiinni niin se sammuu. Mikä vika?
Joshua.
Ulkoinen kovalevy ei mene "nukkumaan" - Korjattu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoinen kovalevy ei mene "nukkumaan" - Korjattu
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Viimeksi muokannut MacinJosh, 13.11.2006 klo 21.02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mac Pro 5,1 - iPhone SE - iPad Air 2
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Ulkoinen kovalevy ei mene "nukkumaan
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Mitä sinulla on valittuna Energiansäästäjässä?
-
Put the computer to sleep when it is inactive for: 15mins
Put the display to sleep when the computer is inactive for: 5mins
Put the hard disk(s) to sleep when possible.
Mä oon koittanut näitäkin vaihdella ilman mitään tulosta.
Joshua.
Put the display to sleep when the computer is inactive for: 5mins
Put the hard disk(s) to sleep when possible.
Mä oon koittanut näitäkin vaihdella ilman mitään tulosta.
Joshua.
-
Viesti Kirjoittaja cubisti »
Mikä Maxtor sulla Joshua on? Mulla nimittäin on minissä
Maxtor One Touch II 200 GB Firewire, eikä sekään mene nukkumaan jos käsken minin unille. Downspin tulee kyllä, mutta sen jälkeen se upspinnaa heti ( ei se kyllä onneksi ulise ), ja jää pyörimään itsekseen vaikka mini nukkuu.
Tämän vuoksi en ole viitsinyt edes kokeilla laittaa Maxtorilta buutattua miniä nukkumaan. Yleensä laitan Maxtoriin virrat päälle, jos jotain sieltä tarvitsen ja
poistan sen sitten Finderissa työpöydältä kun en sitä enää käytä, jolloin se downspinnaa itsekseen ja siitä voi katkaista sen jälkeen virrat.
Aika ärsyttävä ongelma itse asiassa. Itsekin ajattelin aikoinani ruveta pitämään tuota Maxtoria käynnistyslevynä, mutta ko. featuren vuoksi en ole sitä tehnyt. Nyt se on jäänyt vain tavallaan ylimääräiseksi levytilaksi, jota tulee käytettyä suht vähän. Varmuuskoppariasemana ja kuva- sekä musa-
varastona se tietty täyttää paikkansa.
Liekö ihan Maxtorin yleinen ropleema...?
C
Maxtor One Touch II 200 GB Firewire, eikä sekään mene nukkumaan jos käsken minin unille. Downspin tulee kyllä, mutta sen jälkeen se upspinnaa heti ( ei se kyllä onneksi ulise ), ja jää pyörimään itsekseen vaikka mini nukkuu.
Tämän vuoksi en ole viitsinyt edes kokeilla laittaa Maxtorilta buutattua miniä nukkumaan. Yleensä laitan Maxtoriin virrat päälle, jos jotain sieltä tarvitsen ja
poistan sen sitten Finderissa työpöydältä kun en sitä enää käytä, jolloin se downspinnaa itsekseen ja siitä voi katkaista sen jälkeen virrat.
Aika ärsyttävä ongelma itse asiassa. Itsekin ajattelin aikoinani ruveta pitämään tuota Maxtoria käynnistyslevynä, mutta ko. featuren vuoksi en ole sitä tehnyt. Nyt se on jäänyt vain tavallaan ylimääräiseksi levytilaksi, jota tulee käytettyä suht vähän. Varmuuskoppariasemana ja kuva- sekä musa-
varastona se tietty täyttää paikkansa.
Liekö ihan Maxtorin yleinen ropleema...?
C
Steve-O-Meter: http://ncse.com/taking-action/project-steve
-
Joo. Mulla on One Touch II myös. Kyllä se menee nukkuun kun laitain iBookin kannen kiinni mutta kun iBook on "idle", eli ei tee mitään, niin silloin se menee päälle, pois, päälle, pois ulinan kera.
Joshua.
Joshua.
-
Miten estää kovalevyn nukkumisen
Eli minua vaivasi se, että ulkoinen kovalevy ei mennyt kunnolla nukkumaan vaan sammui ja meni päälle koko ajan. Löysin siihen sitten ratkaisun. Tämä ratkaisu siis estää kovalevyn menemisen nukkumaan.
1. Hae Cronnix (VersionTracker)
2. Käynnistä Cronnix ja luo uusi crontab
3. Laita * (tähti) Minute, Hour, Day of month, Week kohdalle ja valitse Day of Week kohta (Simple kohdassa)
4. Komennon kohdalle laita:
a) Jos koskee buutti levyä: ls / > /dev/null
b) jos koskee ulkoista levyä: ls /Volumes/MyVolume > /dev/null (korvaa MyVolume ulkoisen kovalevyn nimellä)
5. Saveta ja quittaa Cronnix.
Toimii minulla ainakin hyvin ja ei mee enää hermot.
Joshua.
1. Hae Cronnix (VersionTracker)
2. Käynnistä Cronnix ja luo uusi crontab
3. Laita * (tähti) Minute, Hour, Day of month, Week kohdalle ja valitse Day of Week kohta (Simple kohdassa)
4. Komennon kohdalle laita:
a) Jos koskee buutti levyä: ls / > /dev/null
b) jos koskee ulkoista levyä: ls /Volumes/MyVolume > /dev/null (korvaa MyVolume ulkoisen kovalevyn nimellä)
5. Saveta ja quittaa Cronnix.
Toimii minulla ainakin hyvin ja ei mee enää hermot.
Joshua.
-
Nyt joudun kaivamaan vanhan threadin esiin koska ongelma on edelleenkin. Toivottavasti joku guru osaa auttaa.
Eli kyseessä on sama ulkoinen paska levy mutta tällä kertaa iMacissa. Tuo yllä oleva cronnix keino toimii mutta vain silloin kun kone on "käytössä". Käytössä tarkoittaa sitä, että liikuttaa vähän hiirtä ja vaikka surffaa netissä. Silloin levy pysyy päällä vaikka ei käyttäiskään.
Miksei cronit toimi kun kone idlaa?
Heti kun antaa seistä jonkun aikaa (Energy Saver asetukset pois päältä), alkaa se ulisten "spin down" sitten ulisten "spin up" ja sama toistuu koko ajan ellei pane konetta nukkuun tai sammuta levyä tai rupea käyttään konetta.
Olen jopa Windows puolelta laittanut kovalevyn Power Saver moodin pois päältä mutta ei auta.
Haluan, että levy pyörii aina kun kone on käynnissä. Voiko joku auttaa.
Joshua.
Eli kyseessä on sama ulkoinen paska levy mutta tällä kertaa iMacissa. Tuo yllä oleva cronnix keino toimii mutta vain silloin kun kone on "käytössä". Käytössä tarkoittaa sitä, että liikuttaa vähän hiirtä ja vaikka surffaa netissä. Silloin levy pysyy päällä vaikka ei käyttäiskään.
Miksei cronit toimi kun kone idlaa?
Heti kun antaa seistä jonkun aikaa (Energy Saver asetukset pois päältä), alkaa se ulisten "spin down" sitten ulisten "spin up" ja sama toistuu koko ajan ellei pane konetta nukkuun tai sammuta levyä tai rupea käyttään konetta.
Olen jopa Windows puolelta laittanut kovalevyn Power Saver moodin pois päältä mutta ei auta.
Haluan, että levy pyörii aina kun kone on käynnissä. Voiko joku auttaa.
Joshua.
-
-
Ainoa ratkaisu tähän problemaan oli se, että laittoi energia säästäjän niin ettei kone mene koskaan nukkumaan itekseen. Eipä ulise enää mutta ei mene konekkaan nukkuun vasta kun laittaa ite manuaalisesti. Parempi näin kuitenkin.
Joshua.
Joshua.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka