kenelle pilkut kuuluu
-
kenelle pilkut kuuluu
Viesti Kirjoittaja mali »
Kuuluuko graafikon tarkistaa että käsiteltävässä tekstissä on oikean kielen heittomerkit vai kuuluuko tämä homma työnantajalle/oikolukijalle?
Vai onko politiikka se ettei graafikko koske mihinkään tekstin sisältöön?
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Kokonaan toinen juttu sitten on se, että voihan noita muutella tai ainakin ehdottaa muutettavaksi jos sattuu silmään. Ja find&replace on ihan kätevä peli...=)
Juju on siinä kenen vika jos jotain jää korjaamatta.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Re: kenelle pilkut kuuluu
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mä fiilaan aina tekstin vimpanpäälle. Vaihdan ajatusviivat, katkeamattomat välit, ohukkeet yms.mali kirjoitti:Voitteko valistaa kenelle kuuluvat esim. heittomerkkien muuttaminen oikealle kielelle.
Kuuluuko graafikon tarkistaa että käsiteltävässä tekstissä on oikean kielen heittomerkit vai kuuluuko tämä homma työnantajalle/oikolukijalle?
Se on mulle vaan ylpeyskysymys. Niistä kukaan muu mitään tajua, mutta tekstinladonnasta tulee saakutti kaunista.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
On aika pitkälle samaa mieltä... mutta on toi tehokkuusajattelu jo hiipinyt tähänkin työvaiheeseen.Jamac kirjoitti:Mä fiilaan aina tekstin vimpanpäälle. Vaihdan ajatusviivat, katkeamattomat välit, ohukkeet yms.mali kirjoitti:Voitteko valistaa kenelle kuuluvat esim. heittomerkkien muuttaminen oikealle kielelle.
Se on mulle vaan ylpeyskysymys. Niistä kukaan muu mitään tajua, mutta tekstinladonnasta tulee saakutti kaunista.
-
Onko kokemusta englannin kielisistä taitoista, onko jokin linjaus, käytetäänkö aina Englantilaisia heittomerkkejä kun ei olla USA:n maalla vai päättääkö asiakas että tämä on nyt sitten englannin englantia.
-
-
Ei kyse ole linjauksista, vaan se miten kyseisessä maassa kielioppisäännöt menee. Ei suomessakaan saa pilkun tilalla käyttää pistettä. Puolipiste ei ole sama kuin kaksoispiste jne.mali kirjoitti:Onko kokemusta englannin kielisistä taitoista, onko jokin linjaus, käytetäänkö aina Englantilaisia heittomerkkejä kun ei olla USA:n maalla vai päättääkö asiakas että tämä on nyt sitten englannin englantia.
-
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
http://cgronlund.posterous.com/
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Juuri näin. Mutta US-UK poikkemaa ei ole niin paljon että asiasta ei kannattaa ottaa suurpaiseita, enkut itsekin latovat usein amerikkalaisittain.mali kirjoitti:Tarkennus edelliselle kirjoittajalle, tarkoitin Suomessa tuotettua englantia, ilmeisesti on parempi olettaa sen olevan englannin englantia..
Sen sijaan muuten graafikon täytyy typografian ammattilaisena huolehtia typo lokalisoiduksi. Ei tekstin toimittajan ammattitaito välttämättä riitä. Jos näen suomalaisessa tekstissä enkkulainausmerkit tai tuuman merkit, päättelen tekijän tasosta jotakin. Tämä koskee myös muita kieliä tietty. Saksassa on omat juttunsa... ja ranskassa. Jälkimmäisessä täytyy suorastaan pakottaa itsensä esim. lyömään huutomerkkiä ja kaksoispistettä ennen ja jälkeen välilyönti yms. pientä.
God is in details.
-
Viesti Kirjoittaja arrebi »
Voi jesses Jamac, veit jalat suustani. Tunnen suorastaan sielujen sympatiaa... Tässä siiderilasin ääressä en nyt hehkuta enempää, saattaisin huomennaJamac kirjoitti: Mä fiilaan aina tekstin vimpanpäälle. Vaihdan ajatusviivat, katkeamattomat välit, ohukkeet yms.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Teen töitä paljon kuvataiteilijoille ja ei niiden esim. niiden duunien nimistä tiedä minkälainen kirjoitusasun tulisi olla.
Lukihäiriöisenä jätän kyllä sisällön asiakkaan hoidettavaksi ja jopa katson ettei minun kuulu siihen puuttua.
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
On se, mut eiks tässä ollutkin kyse typoviilauksista. Heittomerkithän saattaa muuttua tekstinkäsittelyohjelmasta tuotaessakin. Eikä tilaaja näistä mitään käsitä. Kirjapainon tehtävä se ei ole, mutta kyllä graafikon toimialaan kuuluu ladonnan sääntöjen soveltaminen, mm.(<---imo, suomeksi)PowerMac kirjoitti:Eikös se tuotteen tilaaja ole vastuussa tekstisisällöstä, tarkastaa sen sitten kuka hyvänsä asiakkaan taholta.
-
case a: repliikki on kappaleen sisällä, tasapalsta ja viivan kummallakin puolella on välilyönti. Oma tulkintani ongelmasta on: puolikas + ajatusviiva + katkeamaton väli. Toimii ainakin Indyssä kauniisti.
case b: repliikki alkaa uutena kappaleena ja repliikkiviivan oikealla puolella on välilyönti. Yleensä näyttää järkyttävältä. Korvataan väli katkeamattomalla välillä ja taas alkaa näyttää ryhdikkäältä.
-
-
Eikö katkeamaton väli veny kirjaimen mukaan, ainakin Quarkissa venyy. Ajatusviivan jälkeen laitan ohukkeen. Ja jos ko. viiva on miinus, niin graafikko on kyllä myös.Jamac kirjoitti:case b: repliikki alkaa uutena kappaleena ja repliikkiviivan oikealla puolella on välilyönti. Yleensä näyttää järkyttävältä. Korvataan väli katkeamattomalla välillä ja taas alkaa näyttää ryhdikkäältä.
-
Viesti Kirjoittaja McLeod »
Tällainen vanha kalkkis lukee ilahtuneena edellä olevia tekstejä, joissa typografialle annetaan sille kuuluva arvo.
-
Kylläpä pääsyy oli se että traditio katkesi, kouluttamattomat ja tietämättömät rupesivat oikein joukolla latojiksi, "koska osasivat käyttää PC:tä niin toki osasivat latoakin" -asenne. Minä ehdin hommiin hieman ennen tietokoneiden läpimurtoa, olen siis siitä kumma nykygraafikko että olen tavannut latojan. Se DTP:n alkuaika oli kyllä aivan hirveätä katsoa, viime vuosina on jo näkynyt ryhdistäytymistä.McLeod kirjoitti:Typografian sääntöjä noudatettiin erittäin tiukasti metalliladonnan aikana. DTP-taiton mukana typografia alkoi horjua. Yksi syy on palstojen kapeneminen.
PS. Kapea palsta on haastava, mutta kyllä nykyohjelmilla saa oikein siistiä palstaa jos vain viitsii laittaa arvot kohdalleen. Oletusarvot ovat rivinsuljennassa päällä 4/5:lla tapauksista. Niillä tulee skeidaa jälkeä.
-
Tässäpä homma onkin kun jossain kohtaa mainitsin että "Toimii ainakin Indyssä kauniisti", itsekin tuota hiukan ihmettelin, mutta Indy kyllä käsittelee katkeamattoman välin "kovana", en ole tarkkaan kattonut minkä kokoinen se on, mutta sopii (aika) hyvin noihin tarkoituksiin.eskofot kirjoitti:Eikö katkeamaton väli veny kirjaimen mukaan, ainakin Quarkissa venyy. Ajatusviivan jälkeen laitan ohukkeen. Ja jos ko. viiva on miinus, niin graafikko on kyllä myös.Jamac kirjoitti:case b: repliikki alkaa uutena kappaleena ja repliikkiviivan oikealla puolella on välilyönti. Yleensä näyttää järkyttävältä. Korvataan väli katkeamattomalla välillä ja taas alkaa näyttää ryhdikkäältä.
Minä jostain syystä syytän nykypäivänä typografian rappiosta Wordiä – MUTU huom! Tuntuu että se arpoo milloin minkäkinlaista viivaa kun nuo free-toimittajat yms. sensellaiset juttujaan kirjoittelevat. Sama on katkeamattoman välin suhteen. Numerosarjoissakin ilmeisesti Word automaattisesti tunkee katkeamattoman välin ryhmittelyssä, vaikka ainakin minusta ohuke on tässä välissä ykkönen. Mä en vieläkään osaa neuvoa kirjoittajia miten ne saa ajatusviivan tehtyä PC-Windows-Wordillä. Macillä tämäkin on helppoa, alt (+ shift) + tavuviiva. Ei ainakaan viimeksi ole PC:llä toiminut.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Niin miten se ajatusviiva tehdään peeceellä??? Viimeksi kun oli pakko saada se niin kopioitiin jostain vanhasta dokumentista....
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Typoteesi-kirja sanoo että lyhyt ajatusviiva PC:llä on alt + 0150 (naputellaan numeerisella näppiksellä alt pohjassa), pitkä ajatusviiva alt + 0151.Fixx kirjoitti:Niin miten se ajatusviiva tehdään peeceellä??? Viimeksi kun oli pakko saada se niin kopioitiin jostain vanhasta dokumentista....
-
Viesti Kirjoittaja McLeod »
Lisäksi kirjasinleikkaukset valolatomakoneisiin olivat ihan älyttömän kalliita, joten niitä ei hirveästi hankittu ja siten rajoituksia oli paljon. Esimerkiksi monesti otsikot ladottiin Monotypen otsikkokoneella, jossa saattoi olla vain muutama leikkaus ja rajoituksia keilin koossa. Kun piti saada suurempi otsikko, mitä koneesta saatiin ulos, niin sitä suurennettiin reprossa. Mutta eiväthän siinä enää kirjain- ja rivivälistykset olleet kohdallaan. Rivivälistys vielä yleensä korjattiin taitossa puukolla, mutta sama metodi kirjainvälistysten korjaamiseen olisi ollut pikkuisen työläs ja hankala.
OCR-systeemi paransi typografiaa, koska siinä jokaisen toimittajan pallopää-Facitin vieressä oli tiukat ohjeet typografian vaatimista koodeista. OCR oli kuitenkin vain ohimenevä kokeilu.
-
Tämäpä kummaa. Minulla ongelma on pikemminkin se että ajatusviivoja (em-viivoja) on liikaa. Ikäänkuin Word muuttaisi nykyään automaattisesti ajatusviivaksi kirjoittajan lyömän tavumerkin (miinusmerkin). Niinkus näin. OCR-tekstintunnistusohjelma ---> OCR–tekstintunnistusohjelmaJamac kirjoitti:Mä en vieläkään osaa neuvoa kirjoittajia miten ne saa ajatusviivan tehtyä PC-Windows-Wordillä.
Ei siinä mitään muuta kummaa ole kun se että lyövät pöllön välin ennen tiettyjä merkkejä. Pikakurssi---> Elle dit : Oh-lalaa ! Kurssi loppui. Nyt osaatkin latoa ranskaa.Fixx kirjoitti:Ei mulla ainakaan ole mitään hajua ranskalaisista latomakäytännöistä.
Yleensähän eroja on vain lainausmerkeissä ja esim. siinä tuleeko prossamerkkiä ennen väli etc.
Siis tavallinen tekstintunnistus, mutta tyyliohjauskoodit mukana?McLeod kirjoitti:OCR-systeemi paransi typografiaa, koska siinä jokaisen toimittajan pallopää-Facitin vieressä oli tiukat ohjeet typografian vaatimista koodeista. OCR oli kuitenkin vain ohimenevä kokeilu.
-
No juuri tuo on se wordin ihanuus mikä on joka-ainoan tekstin kanssa yleensä läsnä. Pahinta on musta se että kirjoittajatkaan ei ymmärrä että siinä on jotain virhettä.eskofot kirjoitti:Tämäpä kummaa. Minulla ongelma on pikemminkin se että ajatusviivoja (em-viivoja) on liikaa. Ikäänkuin Word muuttaisi nykyään automaattisesti ajatusviivaksi kirjoittajan lyömän tavumerkin (miinusmerkin). Niinkus näin. OCR-tekstintunnistusohjelma ---> OCR–tekstintunnistusohjelmaJamac kirjoitti:Mä en vieläkään osaa neuvoa kirjoittajia miten ne saa ajatusviivan tehtyä PC-Windows-Wordillä.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka