http://www.logo-competition.eu/67.0.html : "The different letters, using different typefaces, express the diversity in European history and culture and are kept “together” by the meaning of the word itself. The irony inspired by fashion labels is well suited to a single out-standing activity such as the celebration of the 50th anniversary. The sub-line “SINCE 1957” is an essential part of this irony, and most importantly the main link to the Treaty of Rome."
Oolrait, tuo ironia-ajattelu menee vielä jotenkin läpi, mutta että tällainen lastentarhameiniki kuvastaa hyvin Euroopan historian ja kulttuurien monimuotoisuutta . Huh huh... No, samoilla linjoilla näkyi olleen myös kolmanneksi tullut ehdotelma. Hyvässä kakkosessa oli sentään jotain kohdallaan.
Hiukan asian vierestä, kun täällä kerran on paljon ammatikseen julkaisuja taittavia. Mihin käytätte ns. merkkiparivälistystä (Kerning) InDesignissa? Mä olen ymmärtänyt, että fonteissa tuo Kerning on valmiiksi optimoitu. Miksi kirjainten välejä pitäisi säätää itse? Millaisissa tapauksissa sitä joutuu tekemään?
Jamac kirjoitti:Silloin kun välistys ei ole kunnossa. Isommassa fonttikoossa yleensä, otsikot, logot.
Okei. Se varmaankin vaatii vähän ammatillista silmää, koska meikäläisen mielestä otsikot on aina olleet ihan ok omissa kokeiluissani... Sorry Off-topic.
Juu ei. Ei voi käsittää. Hittoako sitä tälle alalle koulut kävi ja kokemusta kartutti, kun mikä tahansa tökeröys menee läpi, kun sitä vähän selitellään hienoin sanakääntein. Voi olla etten vain käsitä jotain hienoa tässä, mutta kyllä visuaalisen elementin pitäisi olla paitsi ideallisesti, myös visuaalisesti toimiva! Tämä ei ole sinne päinkään. Ironialla on turha selittää yhtään mitään, kun ei sitä ironiaa ole tuohon kirjoitettu. Se, mitä minä tuossa näen, on läjä kirjaimia, jotka ovat yhdessä, mutta eivät toimi yhteen.
Tyttären tytär tekee tuollaisia päiväkodin askartelutunnilla.
MacAntille: Joissakin tapauksissa merkkivälit eivät ole kaikilla fonteilla kunnossa. Esimerkkinä vaikkapa Ti -alkuinen sana. Siis iso T ja pieni i. Joissakin fonteissa väli on häiritsevän suuri.
Jamac kirjoitti:Silloin kun välistys ei ole kunnossa. Isommassa fonttikoossa yleensä, otsikot, logot.
Okei. Se varmaankin vaatii vähän ammatillista silmää, koska meikäläisen mielestä otsikot on aina olleet ihan ok omissa kokeiluissani... Sorry Off-topic.
Riippuu tuo myös paljon käytettävästä fontista. Toisissa välistys toimii hyvin ja toisissa ei juuri lainkaan. Itse käytän InDesignissa toisinaan välistystä kun täytyy saada riville mahtumaan vielä se pitkän sanan loppuosa. Halutulle tekstille -3 ja jo mahtui riville .
Logon suunnittelijan lausunnon voi jokainen tulkita miten haluaa:
“I almost not believe that I was able to convince the jury with my creation and can hardly imagine that it will appear all over Europe”
Onko logon hyvyysarvo nykyään tosiaan tuollainen, vai onko sen arvo vaan siinä että se toi rahat taskuun? saakutti. Kestääkö jumaliste toi logo muka jos tehdään ihan oikea tutkimus siitä miten se jää ihmisten mieliin, ja että sillä on oikeasti sellainen vaikutus mikä tehtävänannossa on.
Jamac kirjoitti:päivänkakkara mä en tajua! ^^ kertokaa mulle.
Onko logon hyvyysarvo nykyään tosiaan tuollainen, vai onko sen arvo vaan siinä että se toi rahat taskuun?
Johan tuossa selitettiin. Ei ollut oikea skaba, kukaan ammattilainen ei saanut osallistua. Esiraadin valitsemissa oli kuitenkin oikeasti hyviä.
Loppuvalinnan tehnyt poliitikkojury ei vain tuntenut graafisen suunnittelun historiaa ja kulttuuria sen verran että ymmärtäisi klisheen sellaisen nähdessään. Voittanut ehdotus olisi ollut ihan jees 25 vuotisjuhlien merkiksi. Vuonna 1982 se ei olisi ollut mitenkään häpeä, nyt se hieman on.