Se unohtui tosiaan mainita, että itse en ole tuon "Kohl"-ajatuksen pohjaksi kyllä netistä kummemmin dokumentaatiota löytänyt. Eli tuo kyseinen asia saattoi olla ihan opettajan omaa teoriaa, hänellä oli niitä useita muitakin
Aikoinaan skannerikuskin koulutuksessa mulle opetettiin sen olevan nimenomaan "key". Tosin syy voi myös olla jotain muutakin. Vaikea sitä "bluuhun" on sekoittaa koska se on eri värijärjestelmästä (RGB).
Joo, mutta kun toinen on lisäävä ja toinen vähentävä värijärjestelmä. Kai nekin tietysti voi sotkea keskenään. "K" on kuitenkin hyvä kirjain, sitä ei sotke ainakaan mihinkään...öh, ellei sitten joku keltaiseen
Tuota black-sanan viimeistä kirjainta en ole ennen kuullutkaan. No, nyt tiedän senkin.
mercury kirjoitti:[Edit: Ja jos heille (painossa) puhuu CMYK:sta, pyörittelevät päätään ja esittävät tietämätöntä, vaikka sitten ihan mielenosoituksellisesti.
Oui. Ranskalaiset pyrkii anglisismivastaisuukissaan kääntämään kaiken, lyhenteetkin. DTP on nille PAO. Toisaalta kunnioitettavaa johdonmukaisuutta, digitaalinen-lainasanaa esim. ei tunneta ranskassa, ne sanoo numeerinen – niinkun oikeastaan kuuluisi meidänkin sanoa, jos asiaa miettii.
Niin ja Numera hoitaa television numeboxien asioita
Vakavasti puhuen RGB ja CMYK ovat kansainvälisiä termejä. No, ranskalaiset tietysti eivät asiaa hyväksy tapansa mukaan. Englanti kuitenkin on maailmalla yleiskieli jota jokainen tankeroi jotenkin...paitsi ranskalaiset.
mercury kirjoitti:Avainasemassa oleva väri eli Key, tai jotta B ei sekottuisi siniseen. Näin mulle on kerrottu.
Minäkin olen kysyjille vastannut tuon olevan Key, mutta miksi on vaikeampi kysymys. Mistä tulee tämä "avainasemassa oleva väri"? Liittyykö jotenkin johonkin vanhaan painotekniikkaan? Suhteutetaanko/suhteutettiinko muita värejä jotenkin mustan avulla? Mikä on Key:n salaisuus?
"The black is referred to as K for key – a shorthand for the printing term key plate. This plate impressed the artistic detail of an image, usually in black ink. This usage is unrelated to the UK telephone cable wiring colour code, which uses K for blacK so as not to confuse with Blue or Brown, similarly N is browN and grey is S for Slate."
Eli siis mustalla tulee esiin kuvan yksityiskohdat, tai jotain tällaista? Ja tuon mukaan B:n sekoittuminen siniseen liittyykin ihan eri asiaan, ei tähän.
"The black is referred to as K for key – a shorthand for the printing term key plate. This plate impressed the artistic detail of an image, usually in black ink. This usage is unrelated to the UK telephone cable wiring colour code, which uses K for blacK so as not to confuse with Blue or Brown, similarly N is browN and grey is S for Slate."
Eli siis mustalla tulee esiin kuvan yksityiskohdat, tai jotain tällaista? Ja tuon mukaan B:n sekoittuminen siniseen liittyykin ihan eri asiaan, ei tähän.
No niin, selvisi sekin. Kiitti mercury. Tuolla löytämälläsi key plate -wikisivulla homma on melko tyhjentävästi esitetty. Eiköhän tuo tieto pidä melko hyvin vielä paikkansakin.
Mustahan rakentuu cyanin kanavan kautta joka harmaatasapainossa on toistokäyrältään suora ja josta sitten magenta ja keltainen kevenevät siten että harmaa on harmaa kolmella värillä. Ilmeisesti "key"-sana avainvärinä saa piirteitä siitä että mm. akromaattinen erottelu rakentuu mustan piirtoon tummassa päässä ja neutraaleilla alueilla. Ns. luuranko- eli lyhyt musta taas korostaa vain tumman pään alueita ja antaa syvyyttä kuvaan. Offsetissa värinaltapoistoa käytetään varsinkin harvemmilla rasteritiheyksillä. Flexossa ja syväpainossa asia on sitten toinen.
Mä olen luullut että se Key tarkoittaa rekisteriväriä. Siis mustaa joka painetaan ensin. Ja sitten zekataan että seuraavaksi painettavat ovat suhteessa siihen oikein kohdennettuja eli rekisterissä.
PMac. Numeboxi hauska, mutta miltä kuulostaisi Nume-TV. Haloo, kielitoimiston tädit, eikö tähän ajatukseen tulisi tarttua nyt?
Eikös ne ainakin offsetissa mene just tossa CMYK järjestyksessä. Keltainen on ilkein kohdistaa joten se tulee cyanin ja magentan perään ja musta päälle. Flexossa on se hölmö keltaisen ekaksi painaminen koska siinä yleensä on paljon väriä ja se ei ehdi kuivua kunnolla jos se ajetaan muiden värien päälle. Siihen on vaan vaikeempi kohdistaa magentaa päälle.
Nume-TV joo . Ajan voi sitten katsoa numekellosta jos joku sellaista pitää. Ja numeraalipaino toimii nopeasti pikkupainoksissa
Musta kamala tyylivirhe oli "digiboksi", voiko asiaa mauttomammin virallistaa. Ainut mikä minusta olisi ollut oikea, olisi ollut digitaalisovitin, se yhdistää sen että a) laite on nyt tätä uutta aikaa jossa kaikki on digitaalista ja b) sovitin kertoo mitä laite tekee (periaatteessa). Boksi taas on pelkästään rimanalitus. Onko se ihme sitten jos vanhempi väestö ei ehkä uskalla oikein tarttua koko ajatukseen, boksi... ja pooksi... mikässe semmo.. jaha uutiset alkaa... Digitaalisovitin taas kertoisi heti että se on sovitin millä TV:n saa näyttämään digitaalilähetyksiä. Boksi ei kerro yhtään mitään. Ei ole edes suomenkielen sana, vaan jotain genrepuhekielistä anglismia.
No, tuollaiseksi se tahtoo suomenkieli nykyään vääntyä. Digitaalisovitin on hyvä ilmaus ja kuvaavampi kuin joku boxi...boksi...poksi . Se vaan ei myy jos ei joka paikkaan tungeta älytöntä sotkuenglantia.
PowerMac kirjoitti:Eikös ne ainakin offsetissa mene just tossa CMYK järjestyksessä. Keltainen on ilkein kohdistaa joten se tulee cyanin ja magentan perään ja musta päälle. . [:D]
En ole varma.
Zekkasin: tässä järjestyksessä: KCMY.
Jamac kirjoitti: Digitaalisovitin taas kertoisi heti että se on sovitin millä TV:n saa näyttämään digitaalilähetyksiä.
Mutta kun asiaa ajattelee, niin onko se pelkkä sovitin? Eikö se ole itse asiassa viritin?
Kun nyt kerran off-topiciksi lähdettiin, niin eniten minua silti näissä digihommissa ärsyttää se, että telkkarinvalmistajat eivät ole tajunneet tehdä telkkareita ilman viritintä, tai edes tehdä menuihin vaihtoehtoa, jolla voisi disabloida tv:n oman virittimen kokonaan. Olisi vaan paljon kätevämpää, jos se telkkari starttaisi suoraan siihen moodiin että näyttää ulkoista kuvaa, eikä yrittäisikään omia rupuanalogisignaaleitaan tarjota.
TheKraken kirjoitti:Kun nyt kerran off-topiciksi lähdettiin, niin eniten minua silti näissä digihommissa ärsyttää se, että telkkarinvalmistajat eivät ole tajunneet tehdä telkkareita ilman viritintä, tai edes tehdä menuihin vaihtoehtoa, jolla voisi disabloida tv:n oman virittimen kokonaan. Olisi vaan paljon kätevämpää, jos se telkkari starttaisi suoraan siihen moodiin että näyttää ulkoista kuvaa, eikä yrittäisikään omia rupuanalogisignaaleitaan tarjota.
Krakenille TEKES-ideointipalkinto. Noinhan se juuri on. Nyt tilanne on turhaan sekava monine signaaleineen, kaukosäätimineen yms
Toisaalta tuntuisi hassulta ostaa telkkari joka ei näyttäisi mitään ilman jotain lisälaitetta. Sehän olisi näyttö. Voisiko sitä edes sanoa televisioksi.