iMac buuttauksen jälkeen harmaana (+cd jumissa)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMac buuttauksen jälkeen harmaana (+cd jumissa)
Viesti Kirjoittaja Iyazur »
Kirjoittelen ystävän puolesta kun sillä jumahti iMac ; (
Elikkä kävi näin että hän polttteli cdrw levylle ja joutui sammuttamaan koneen. Kun hän käynnisti koneen uudelleen se näyttää vain harmaata/valkoista, näppäimet ei reagoi, eikä cd:tä saa ulos hiiren nappia pitämällä pohjassa. Hänellä on ennenkin ollu ongelma cd:n jumittumisen kanssa mutta veikkaan että se lähtee ulos kyllä jos edes käyttöjärjestelmä avautuisi.
... Neuvoja? :S
Huom. itse en käytä Macciä joten koittakaa pitää kieli mahd. ei teknisenä että osaan välittää kolmannen käden tiedon hänelle niin että siitä olisi apua. : /
Kiitos!
ps. olin katsovinani suurimman osan jumiutumis bugeista yms. enkä löytänyt vastaavaa.
Elikkä kävi näin että hän polttteli cdrw levylle ja joutui sammuttamaan koneen. Kun hän käynnisti koneen uudelleen se näyttää vain harmaata/valkoista, näppäimet ei reagoi, eikä cd:tä saa ulos hiiren nappia pitämällä pohjassa. Hänellä on ennenkin ollu ongelma cd:n jumittumisen kanssa mutta veikkaan että se lähtee ulos kyllä jos edes käyttöjärjestelmä avautuisi.
... Neuvoja? :S
Huom. itse en käytä Macciä joten koittakaa pitää kieli mahd. ei teknisenä että osaan välittää kolmannen käden tiedon hänelle niin että siitä olisi apua. : /
Kiitos!
ps. olin katsovinani suurimman osan jumiutumis bugeista yms. enkä löytänyt vastaavaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Pyydä ystävääsi käynnistämään kone Safe Bootilla, eli painamalla SHIFTiä käynnistyksessä. Hyvällä säkällä kone lähtisi sillä käyntiin. Siinä ajetaan levynkorjaus samalla. Mikä iMac ja OS X -versio ystävälläsi muuten on?
Jos saatte koneen käyntiin, mutta levy ei tule ulos, niin kokeilkaa seuraavaa:
Avaa Pääte (Terminal) Ohjelmat / Lisäohjelmat. Kirjoita sinne drutil tray eject ja paina Enter.
Käynnistä kone Open Firmware tilaan painamalla Omppu + Alt + O + F käynnistyksessä. Kirjoita eject cd ja paina Enter. Pääset käynnistämään koneen uusiksi normaalisti kirjoittamalla mac-boot ja painamalla Enteriä.
Jos saatte koneen käyntiin, mutta levy ei tule ulos, niin kokeilkaa seuraavaa:
Avaa Pääte (Terminal) Ohjelmat / Lisäohjelmat. Kirjoita sinne drutil tray eject ja paina Enter.
Käynnistä kone Open Firmware tilaan painamalla Omppu + Alt + O + F käynnistyksessä. Kirjoita eject cd ja paina Enter. Pääset käynnistämään koneen uusiksi normaalisti kirjoittamalla mac-boot ja painamalla Enteriä.
-
-
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Kokeilkaa vetää virtapiuha pariksi minuutiksi irti. Koneen PRAMin voisi myös kokeilla nollata.
Koneen (jos Intel iMac) SMC (System Management Controller) kannattaa myös kokeilla nollata.
Koneen (jos Intel iMac) SMC (System Management Controller) kannattaa myös kokeilla nollata.
-
Molemmat koitettiin, ei näytä tapahtuvan mitään. Kone näyttää edelleen käynnistyksen jälkeen valkoista ruutua.
Näppiksen capslock valo muuten välähtää käynnistäessä mutta ei reagoi enää valkoisen ruudun näkyessä, vaikka capslock painiketta painaa... onko syytä epäillä että mitkään näppäinkomennotkaan eivät siis toimi. :S
Näppiksen capslock valo muuten välähtää käynnistäessä mutta ei reagoi enää valkoisen ruudun näkyessä, vaikka capslock painiketta painaa... onko syytä epäillä että mitkään näppäinkomennotkaan eivät siis toimi. :S
-
-
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Mikä hiiri? Mighty MOusella täytynee painaa "molemmat" napit alas, eli kahdella sormella.
Voisi myös kokeilla irrottaa hiiri näppiksestä ennen käynnistystä, josko näppäinkomennot alkaisivat toimimaan, näin ainakin minulla (iMac 24). Kokeilkaa myös jotain toista USB porttia.
Voisi myös kokeilla irrottaa hiiri näppiksestä ennen käynnistystä, josko näppäinkomennot alkaisivat toimimaan, näin ainakin minulla (iMac 24). Kokeilkaa myös jotain toista USB porttia.
-
Eipä ollut ratkaisu näinkään helppo. ;/ No mutta ei voi jatkaa kokeilua enää tänään, äänenvoimakkuus on jääny viime *käynnissä* olo kerran jäljiltä täysille eikä sitäkään voi säätää ellei kone ole *käynnissä*. : / Mutta jos jaksatte ladella vihjeitä niin kurkkaan aamulla. Kiitoksia vaivannäöstä. ^^
-
Viesti Kirjoittaja D »
Mulla oli sama ongelma. Valkoinen ruutu käynnistyksessä, syynä huono levy, joka jäi sisään eikä tullut ulos hiiren nappia painamalla bootissa.
Ongelma ratkesi painamalla eject-nappulaa näppiksestä pohjassa käynnistyksen aikana, kai ystävälläsi on eject-nappula näppiksessä?
Ongelma ratkesi painamalla eject-nappulaa näppiksestä pohjassa käynnistyksen aikana, kai ystävälläsi on eject-nappula näppiksessä?
ei sitten pidetä signua ei.
-
Viesti Kirjoittaja Riku7 »
Aloitin aamuni toivottomalla mielellä että nooh, jos nyt koitan pelleillä vähän aikaa...
Pari käynnistystä, painoin jossain vaiheessa taas näppäimistön eject -nappulaa ja kappas, kone antoi minun kirjautua OS:iin. Edes levytyökalu ei löytänyt levyä joka korisi vieläkin asemassa. Kohta tuli viesti, kone ei voi lukea syöttämääsi levyä. -anna levy-
Sainpas ulos. Mutta kaikki tämä oli niin satunnaista, totta kai olin koittanut eject nappulaa ensimmäisenä ja monta kertaa aiemminkin, ilman tuloksia, kaikki oli kiinni sattumasta milloin saa toimimaan. Karmeita tällaiset. Miten ihmeessä uskallan enää koskaan laittaa koneeseen mitään levyjä kun ne saattavat viedä koko koneen? CD RW -levyjen käyttö, nimenomaan se että ne voi tyhjentää ja polttaa taas uudestaan, on minulle erittäin tärkeää mutta miten ihmeessä tässä uskaltaa enää ikinä käyttää niitä kun ei voi tietää, mistä levystä kone sattuu pitämään ja mistä ei? Mitään jolla voisi ehkäistä tätä sotkua syntymästä?
Pari käynnistystä, painoin jossain vaiheessa taas näppäimistön eject -nappulaa ja kappas, kone antoi minun kirjautua OS:iin. Edes levytyökalu ei löytänyt levyä joka korisi vieläkin asemassa. Kohta tuli viesti, kone ei voi lukea syöttämääsi levyä. -anna levy-
Sainpas ulos. Mutta kaikki tämä oli niin satunnaista, totta kai olin koittanut eject nappulaa ensimmäisenä ja monta kertaa aiemminkin, ilman tuloksia, kaikki oli kiinni sattumasta milloin saa toimimaan. Karmeita tällaiset. Miten ihmeessä uskallan enää koskaan laittaa koneeseen mitään levyjä kun ne saattavat viedä koko koneen? CD RW -levyjen käyttö, nimenomaan se että ne voi tyhjentää ja polttaa taas uudestaan, on minulle erittäin tärkeää mutta miten ihmeessä tässä uskaltaa enää ikinä käyttää niitä kun ei voi tietää, mistä levystä kone sattuu pitämään ja mistä ei? Mitään jolla voisi ehkäistä tätä sotkua syntymästä?
• MacPro5,1 2 x 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon • iMac G4 1Ghz 17" • iBook G3 blueberry clamshell •
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Tutki onko levy naarmuinen tai tahmainen. Varsinkin kehän kanssa yhtenevät naarmut ovat pahoja. (eli ympyrämäiset, joilla on sama keskipiste kuin levylläkin)
Tietysti asemassakin voi olla häikkää.
Melkein kaikki kerrat kun koneeni oon saanut lukkoon, on sisään joutunut supernaarmuinen tai tahmainen levy. (muutaman kerran kaikenkaikkiaan)
Kerran odottelin tympiintyneenä noin tunnin-puoli sitä levyn ruksutusta: yllättäen käyttis sitten kertoikin levyn olevan viallisen, ja antoikin ejectoida sen.
Muuten tää on aika vakaa, mutta tolle pitäis tehdä jotain applen puolelta. Ei se saisi koko konetta viedä. Enää ei ole sitä pikkureikääkään jota tökkiä (manuaali-ejectiä)
Tietysti asemassakin voi olla häikkää.
Melkein kaikki kerrat kun koneeni oon saanut lukkoon, on sisään joutunut supernaarmuinen tai tahmainen levy. (muutaman kerran kaikenkaikkiaan)
Kerran odottelin tympiintyneenä noin tunnin-puoli sitä levyn ruksutusta: yllättäen käyttis sitten kertoikin levyn olevan viallisen, ja antoikin ejectoida sen.
Muuten tää on aika vakaa, mutta tolle pitäis tehdä jotain applen puolelta. Ei se saisi koko konetta viedä. Enää ei ole sitä pikkureikääkään jota tökkiä (manuaali-ejectiä)
-
Viesti Kirjoittaja Riku7 »
Ei, täysin siisti ja uudehko levy.
Ah, yritetin tuollaistakin etsiä kun netissä siitä niin löpistiin; Ei löytynyt, eli syy olikin tuo ettei sellaista edes ole.mikas kirjoitti: Muuten tää on aika vakaa, mutta tolle pitäis tehdä jotain applen puolelta. Ei se saisi koko konetta viedä. Enää ei ole sitä pikkureikääkään jota tökkiä (manuaali-ejectiä)
• MacPro5,1 2 x 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon • iMac G4 1Ghz 17" • iBook G3 blueberry clamshell •
-
-
Samaa vikaa täälläkin
Viesti Kirjoittaja McTonto »
iMac teki saman tempun kuin tässäkin. Meni jumiin, kun olin rippaamassa dvd -levyä. Ei vastaillut enää ja pakko laittaa virta pois. Tämän jälkeen valkoinen ruutu aina käynnistäessä. Ei toimi mikään viestiketjun näppäinyhdistelmistä. Levyn sain kyllä pihalle painamalla eject -näppäintä käynnistettäessä.
Koneessa oli boot camp. Jos käynnistän ja painan controllin pohjaan, hiiiren kursori kyllä ilmestyy, muttei mitään muuta tapahdu.
Vinkkejä?
Koneessa oli boot camp. Jos käynnistän ja painan controllin pohjaan, hiiiren kursori kyllä ilmestyy, muttei mitään muuta tapahdu.
Vinkkejä?
-
Viesti Kirjoittaja McTonto »
Sain jotain tapahtumaan. Kokeilin asentaa OS X:n uudelleen. Asennusohjelma ei löydä yhtään kovalevyä tai osiota eli veikkaan että kovalevy on pamahtanut:(
No ei auta kun kiikuttaa kone huoltoon, takuuseenhan tuo varmasti menee, kone on 1kk vanha.
Harmittaa niin vietävästi! Eka Mac ja ihan tyytyväinen olen ollut....siis tähän asti:(
Toni
No ei auta kun kiikuttaa kone huoltoon, takuuseenhan tuo varmasti menee, kone on 1kk vanha.
Harmittaa niin vietävästi! Eka Mac ja ihan tyytyväinen olen ollut....siis tähän asti:(
Toni
-
17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka