Wacomin piirtopöydät.
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Wacomin piirtopöydät.
Viesti Kirjoittaja -skit »
Oon ajattelut ostaa Wacomin piirtopöydän 20" iMacin kaveriksi. Onko kellään kokemusta noista käytetyistä tuotteista, mitä Wacon kauppaa? Osaatteko sanoa, mikä olisi paras koko? Ajattelin ostaa Intuos3 A5 Wide USB. Toinen vaihtoehto olisi Intuos3 A4 USB. Kommentteja?
-
Viesti Kirjoittaja Nessu »
Täällä on varmaankin jo muutama keskustelu näistä wacomin piirtopöydistä?
Itselläni on wacomin graphire 3 A6-kokoinen pöytä 20" iMacin kaverina. Lisäksi olen testannut A3-kokoista pöytää, mutta se oli turhan ison, kun tykkään liikutella vaan rannetta niin että muu käsi lepää suurimman osan ajasta paikallaan.
Hiirtä miulla ei ole ollenkaan käytössä (paitsi tuo wacomin oma hiiri, jos jonkun muun tarvitsee käyttää miun konetta), eli wacomilla teen kaikki perussurffailusta piirtämiseen. Kiinnostaisi kyllä kovasti tuo Intuos A5 wide, eli jos sellaisen päädyt ostamaan nii tule toki kertomaan käyttökokemuksia siitä.
Itselläni on wacomin graphire 3 A6-kokoinen pöytä 20" iMacin kaverina. Lisäksi olen testannut A3-kokoista pöytää, mutta se oli turhan ison, kun tykkään liikutella vaan rannetta niin että muu käsi lepää suurimman osan ajasta paikallaan.
Hiirtä miulla ei ole ollenkaan käytössä (paitsi tuo wacomin oma hiiri, jos jonkun muun tarvitsee käyttää miun konetta), eli wacomilla teen kaikki perussurffailusta piirtämiseen. Kiinnostaisi kyllä kovasti tuo Intuos A5 wide, eli jos sellaisen päädyt ostamaan nii tule toki kertomaan käyttökokemuksia siitä.

27" iMac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo • wacom graphire3 A6
-
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Itsellä on tuo A4 ja voin sanoa, että jos ei ole VARMA, että tarviiko A4-kokoisen niin ota suosiolla pienempi
Ranneliike vs. Olkapääliike

When there just isn't enough space for egos in real life
http://cgronlund.posterous.com/
-
-
Itse piirtelen/opettelen concept artin tekemistä (jos sitä nyt voidaan sanoa taidesuunnaksi). Suurimmaksi osaksi tuo käyttö menee tuohon piirtämiseen ja värjäämiseen. Itse kuvakäsittelyn(valokuvien) hoidan aikas useasti pelkällä hiirellä (koska ei juurikaan käsittele kuvia kuin asetuksia muuttamalla yms.).
Työskentelykäyttöön(koneen käyttö) pienempi pöytä olisi parempi, mutta piirtämiseen tuo A4 on ainakin omalla kohdallani passeli, koska piirrän muutenkin A4-kokoisella normaalipaperille (tai sitten luonnosvihkoon). Pienempi pöytä olisi nopeampi käyttää koneen ohjastamisessa, mutta saahan tuostakin pienennettyä sitä käyttöalaa.
Kahdellä näytöllä kun käyttää niin nuo wide-mallit on hiukan mukavempia kiitos mittasuhteen. Itsellä ei vaan oikeen pysty "loogisesti" venyttään tuota pöytää kahdelle näytölle. Joten aina kun piirrän niin sidon tuon pöydän päänäyttöön.
Työskentelykäyttöön(koneen käyttö) pienempi pöytä olisi parempi, mutta piirtämiseen tuo A4 on ainakin omalla kohdallani passeli, koska piirrän muutenkin A4-kokoisella normaalipaperille (tai sitten luonnosvihkoon). Pienempi pöytä olisi nopeampi käyttää koneen ohjastamisessa, mutta saahan tuostakin pienennettyä sitä käyttöalaa.
Kahdellä näytöllä kun käyttää niin nuo wide-mallit on hiukan mukavempia kiitos mittasuhteen. Itsellä ei vaan oikeen pysty "loogisesti" venyttään tuota pöytää kahdelle näytölle. Joten aina kun piirrän niin sidon tuon pöydän päänäyttöön.
-
Viesti Kirjoittaja avenger »
Olen kohta puolisen vuotta käyttänyt 20" ACD:n kanssa Wacomin Intuos 3 A5 wideä, ja kovasti olen tykännyt. Noin viikon käytön jälkeen pistin hiiren laatikkoon, ja en sitä sen koommin ole kaivannut 
Mitä kokoon tulee näin omasta mielestäni, on A5 wide:n piirtoala fyysisesti aavistuksen A4 paperia pienempi ja ainakin 20" Cineman kanssa tuo on oikeastaan paras vaihtoehto imho, koska A4 on jo liian iso ja A6 liian pieni. Muuta kuin wide piirtopöytää ei kannata widescreen näytön kanssa edes harkita, koska tuolloin pöytä ei ole luonnollisesti 1:1 suhteessa näyttöön. Toki pöydän voi rajata niin, että alhaalta tai ylhäältä jää tilaa käyttämättä mutta toisaalta miksei ostaa suoraan oikean kokoista? Kahden 17" näytön kanssa A5 Wide on myös aivan loistava.
Itse käytössä luonnistuu elo niin Photoshopin, InDesignin kuin muunkin puuhastelun kanssa aivan mahtavasti. Hetken totuttelun jälkeen käsi oppii elämän oikeassa suhteessa pöydän kanssa, ja työskentelyala on muutenkin "sopiva". Ei siis liian iso eikä liian pieni. Toki kyse on makuasiasta kuinka isoja liikkeitä haluaa tehdä, mutta itselläni ei ole valittamista. A5 on myös sitä kiva, että se ei vie valtavasti pöytätilaa, mitä ei voi sanoa enään A4:stä.
Ainakin Helsingissä Erottajan Officelinessä oli A5 Wide kiinni jossain koneessa, joten jos tarvetta on kokeilla niin sinne vain. Itse tosin ostin omani testaamatta mutta ei kaduta yhtään. Parhaat valinnat tehdään aina tunteella

Mitä kokoon tulee näin omasta mielestäni, on A5 wide:n piirtoala fyysisesti aavistuksen A4 paperia pienempi ja ainakin 20" Cineman kanssa tuo on oikeastaan paras vaihtoehto imho, koska A4 on jo liian iso ja A6 liian pieni. Muuta kuin wide piirtopöytää ei kannata widescreen näytön kanssa edes harkita, koska tuolloin pöytä ei ole luonnollisesti 1:1 suhteessa näyttöön. Toki pöydän voi rajata niin, että alhaalta tai ylhäältä jää tilaa käyttämättä mutta toisaalta miksei ostaa suoraan oikean kokoista? Kahden 17" näytön kanssa A5 Wide on myös aivan loistava.
Itse käytössä luonnistuu elo niin Photoshopin, InDesignin kuin muunkin puuhastelun kanssa aivan mahtavasti. Hetken totuttelun jälkeen käsi oppii elämän oikeassa suhteessa pöydän kanssa, ja työskentelyala on muutenkin "sopiva". Ei siis liian iso eikä liian pieni. Toki kyse on makuasiasta kuinka isoja liikkeitä haluaa tehdä, mutta itselläni ei ole valittamista. A5 on myös sitä kiva, että se ei vie valtavasti pöytätilaa, mitä ei voi sanoa enään A4:stä.
Ainakin Helsingissä Erottajan Officelinessä oli A5 Wide kiinni jossain koneessa, joten jos tarvetta on kokeilla niin sinne vain. Itse tosin ostin omani testaamatta mutta ei kaduta yhtään. Parhaat valinnat tehdään aina tunteella

-
Juu, sen voi tietysti lisätä, että tuo A4 on aikas julmetun kokoinen vekotin. Itsellä on se tässä koneen edessä ja näppis sen päällä (kun en käytä). Vaati kyllä pöydältä hiukan tilaa.
-
Viesti Kirjoittaja -skit »
Erittäin paljon kiitoksia näistä kommenteista. Tarvitsinkin juuri näitä vakuutteluja,, etten ostaisi A4 kokoista pöytää. Olen miettinyt pääni puhki kumman ottaisi, kun ei haluaisi ostaa liian pientä, mutta nämä vakuuttelut on kallistanut vaa'an kyllä pienemmän piirtopöydän puolelle. Ilmeisesti pitää käydä erottajalla vierailemassa. Sen jälkeen varmaan lähtee Wacomilta tilaukseen.
-
-
Loistavaa, et kyllä kadu 

-
Viesti Kirjoittaja Reko »
Joop, tossahan noita tulikin. Ite oon piirrelly joku 7 vuotta wacomeilla. Jonku verran on tullu demottuakin niitä maahantuojan puolesta ni aika skaalan eri pöytiä oon käyny läpi. Sanoisin, että tosiaan kiinni siitä tykkääkö duunaa enemmän ranteella pientä piiperrystä vai vähä suurempaa linjaa sitte koko käden voimin. Duunissa ainakin konseptikaverit vääntää A4:llä, mutta se piirtotapakin on ehkä perinteisestä vähän poikkeava, eli lauta on yleensä sylissä eikä missään pöydällä. Pöydällä noi A4 viritykset tuppaa keräämään kaiken mahdollisen roinan kahvikupeista miniatyyriukkoihin ja ite pöydältä on aktiiviseksi rajattu joku A5:n kokoinen alue ;-)
Jos aiot duunata tosi korkean resoluution kamaa isolla näytöllä (tai useammalla) menisin A4 suuntaan. A5:llä pärjää ihan jees esim. Applen 20" cineman kanssa. Parillakin näytöllä se toimii, mulla on ollu sellainen kokoonpano, jossa noi fotarin yms. työkalu/layer/yms. ikkunat on rajattu toisen näytön reunaan ja wacomin aktiivinen alue on ollut juuri sen verran, että se kattaa ekan näytön (canvas) ja toisesta näytöstä just sen verran, että saa kiinni noista erinäisistä layer yms. härpäkkeistä.
Jos aiot duunata tosi korkean resoluution kamaa isolla näytöllä (tai useammalla) menisin A4 suuntaan. A5:llä pärjää ihan jees esim. Applen 20" cineman kanssa. Parillakin näytöllä se toimii, mulla on ollu sellainen kokoonpano, jossa noi fotarin yms. työkalu/layer/yms. ikkunat on rajattu toisen näytön reunaan ja wacomin aktiivinen alue on ollut juuri sen verran, että se kattaa ekan näytön (canvas) ja toisesta näytöstä just sen verran, että saa kiinni noista erinäisistä layer yms. härpäkkeistä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka