Alottelijan kyssäri
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Alottelijan kyssäri
Viesti Kirjoittaja vesa411 »
TERE
Siispä: Saanko photoshopilla (7) kuvistani (mulla ihan on perus digi kamera) jotenkin terävämpiä?
Johtuuko kuvien laadullinen taso kaikesta mitä mun perus kamerassa ei oo..?
VAi voinko tuunaa photoshopilla niistä terävämpiä ja ns kiiltäviä...? Tahtoisin niistä yksinkertasesti hyvän näkösiä VAI tavottelenko liikoja? Onko tää nyt tätä hifistelyä? Uusi kamera on jo "suunnitelmissa", mutta opiskelijan budjetti oin pieni..
En oo varma osaanko nyt edes selittää mitä haen?
Laittakaa pliis infoa kuinka mun tulis toimia..
Photoshopilla oon filttereitä ja image adjustmentteja käytänyt, MUTTA onko muita keinoja miten kuvia voi paranella?
Thänx
Siispä: Saanko photoshopilla (7) kuvistani (mulla ihan on perus digi kamera) jotenkin terävämpiä?
Johtuuko kuvien laadullinen taso kaikesta mitä mun perus kamerassa ei oo..?
VAi voinko tuunaa photoshopilla niistä terävämpiä ja ns kiiltäviä...? Tahtoisin niistä yksinkertasesti hyvän näkösiä VAI tavottelenko liikoja? Onko tää nyt tätä hifistelyä? Uusi kamera on jo "suunnitelmissa", mutta opiskelijan budjetti oin pieni..
En oo varma osaanko nyt edes selittää mitä haen?
Laittakaa pliis infoa kuinka mun tulis toimia..
Photoshopilla oon filttereitä ja image adjustmentteja käytänyt, MUTTA onko muita keinoja miten kuvia voi paranella?
Thänx
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Laita joitain kuvia esille jonnekin niin katsomme mikä niissä mättää.
Photoshopilla saa paljon aikaan, säädettyä värejä ja sävyjä ja terävöitettyäkin,
mutta mitä parempi (oikein valotettu, terävä) kuva lähtökohtaisesti on, sitä
parempi.
Kannattaa ehkä hakea kirjastosta joku perus-kuvankorjailukirja.
Ja monitorin kalibrointi tai edes gamman säätö olisi hyvä tehdä
ensialkuun.
PS. Mitäköhän tuo "kiiltäviä" mahtaa tarkoittaa?
Photoshopilla saa paljon aikaan, säädettyä värejä ja sävyjä ja terävöitettyäkin,
mutta mitä parempi (oikein valotettu, terävä) kuva lähtökohtaisesti on, sitä
parempi.
Kannattaa ehkä hakea kirjastosta joku perus-kuvankorjailukirja.
Ja monitorin kalibrointi tai edes gamman säätö olisi hyvä tehdä
ensialkuun.
PS. Mitäköhän tuo "kiiltäviä" mahtaa tarkoittaa?

-
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Väittäisin kyllä että yleisin syy huonoihin valokuviin on se, että useimmilla ihmisillä, myös minulla, on onneton tuhnu digipokkari jonka kennot tarvitsevat enemmän valoa kuin yleensä on saatavilla, jolloin kuvat ovat joko suttuisia, epätarkkoja ja hämäriä tai kameran omalla salamalla puhki poltettuja ja pilattuja.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
-
Re: Alottelijan kyssäri
Viesti Kirjoittaja harri »
Terävöitys Photoshopissa:vesa411 kirjoitti: voinko tuunaa photoshopilla niistä terävämpiä ja ns kiiltäviä...?
Filter-valikko > Sharpen > Unsharp Mask... ja siihen haluamasi terävöityksen määrä. Kokeilemalla selviää oikeat säädöt.
Toinen komento on pelkkä Sharpen, mutta Unsharp Mask on mielestäni parempi.
Tuo "kiiltävä"-juttu meni vähän yli hilseen.
-Harri
-
-
Kiitti kaikille avusta
JEPulis
Joo kiitos avusta.. kai mun täytyy hommaa jk kirja!
Kyl mä oon aika saletti en ne "huonot" kuvat johtuu just:
-huonosta valosta
-linsistä ja salamasta jne jne
Mietin vaan jos olis ollu jk ns simppeli vaihtoehto photoshopis.. Miten saisin muuten ihan ok kuvat näyttään taas järkeviltä ja/TAI tuunattua hyvistä shotesita kingejä!
Pitää nyt sit vaan tuunaa niit huonompia kuvia "tunteja" ja vaihdella värejä ja kontrastja.. jne jne Mm Näplää minkä kerkee...
Esimerkki kuvia voisinki laittaa jhnk näytille MUT en sitten taas osaa sitä..
(vai oonx missannu jnk upload kohan tääl saitil)
TSAU
Joo kiitos avusta.. kai mun täytyy hommaa jk kirja!
Kyl mä oon aika saletti en ne "huonot" kuvat johtuu just:
-huonosta valosta
-linsistä ja salamasta jne jne
Mietin vaan jos olis ollu jk ns simppeli vaihtoehto photoshopis.. Miten saisin muuten ihan ok kuvat näyttään taas järkeviltä ja/TAI tuunattua hyvistä shotesita kingejä!

Pitää nyt sit vaan tuunaa niit huonompia kuvia "tunteja" ja vaihdella värejä ja kontrastja.. jne jne Mm Näplää minkä kerkee...
Esimerkki kuvia voisinki laittaa jhnk näytille MUT en sitten taas osaa sitä..

(vai oonx missannu jnk upload kohan tääl saitil)
TSAU
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Hyvät kuvat lähtevät hyvästä sommittelusta (ns. hyvä aihe, tilanne jne.). Hyvä kuva on hyvä kuva, vaikka sen ottaisi millaisella shittipokkarilla tai kännykällä, minkä laatuinen se on, se on sitten toinen juttu.
Mikään käsittely ei tee hyvää kuvaa, mutta voi parantaa sitä paljon (tuoda tunnelmaa, tuoda sitä "kuvaa" enemmän esille). Itse osaan ottaa laadukkaita kuvia, mutta tyttöystäväni pieksee minut valokuvien "hyvyydessä" mennen tullen omalla pokkarillaan. Tosin itse en näe kuviani valokuvina, vaan materiaalina (pääosin olen graafikko/visualisoija). Siinä se ongelma piilee. Vaikka olisi minkälaiset välineet ja taidot niiden käyttämiseen, voi silti olla täysi käsi kuvien suhteen (kuten minä).
Parahaat tavat saada helposti parempia kuvia (muut voi jatkaa):
Salama pois: (perussalamalla otettu loistava valo siis). Pistä esim. käyntikortti salaman eteen n. 45° asteen kulmaan niin, että se ampuu/heijastaa sen kattoon (tai johonkin muualle). Auttaa kummasti sisätiloissa. Tuo homma on helppoa järkkärillä, mutta kyllä se pokkarillakin onnistuu ( tekee kummia kun otta ihmisistä kuvaa).
Toinen vaihtoehto on hommata/käyttää jalustaa(tai jotain korvaavaa...esim. ota tukea seinästä yms.) jka pidentää valotusta, niin voit unohtaa salaman.
Ei kyllä mitään hajua mitä tarkoitat kiiltävillä kuvilla, mutta kenties kannattaa tutkia sellaista kuvausta kuin HDR. Voi ehkä olla se mitä tarkoitat...ehkä. Siihen tarviit sitten jalustan satavarmasti (jos haluat laadukkaita).
Mikään käsittely ei tee hyvää kuvaa, mutta voi parantaa sitä paljon (tuoda tunnelmaa, tuoda sitä "kuvaa" enemmän esille). Itse osaan ottaa laadukkaita kuvia, mutta tyttöystäväni pieksee minut valokuvien "hyvyydessä" mennen tullen omalla pokkarillaan. Tosin itse en näe kuviani valokuvina, vaan materiaalina (pääosin olen graafikko/visualisoija). Siinä se ongelma piilee. Vaikka olisi minkälaiset välineet ja taidot niiden käyttämiseen, voi silti olla täysi käsi kuvien suhteen (kuten minä).
Parahaat tavat saada helposti parempia kuvia (muut voi jatkaa):
Salama pois: (perussalamalla otettu loistava valo siis). Pistä esim. käyntikortti salaman eteen n. 45° asteen kulmaan niin, että se ampuu/heijastaa sen kattoon (tai johonkin muualle). Auttaa kummasti sisätiloissa. Tuo homma on helppoa järkkärillä, mutta kyllä se pokkarillakin onnistuu ( tekee kummia kun otta ihmisistä kuvaa).
Toinen vaihtoehto on hommata/käyttää jalustaa(tai jotain korvaavaa...esim. ota tukea seinästä yms.) jka pidentää valotusta, niin voit unohtaa salaman.
Ei kyllä mitään hajua mitä tarkoitat kiiltävillä kuvilla, mutta kenties kannattaa tutkia sellaista kuvausta kuin HDR. Voi ehkä olla se mitä tarkoitat...ehkä. Siihen tarviit sitten jalustan satavarmasti (jos haluat laadukkaita).
When there just isn't enough space for egos in real life
http://cgronlund.posterous.com/
-
Tervepä taas..
Joo Voipi olla et tää: "kiiltävä" homma on saanut liikaa painotusta tääl sivuilla
(Kai mä sen keksin ku mietin jtn adjektiiveja kuvaamaan....)
MUT toi HDR juttu voi kyllä olla ihan semisti jo sitä mitä kai haen/kelasin..
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
Jos toi linkki nyt edes on HDR hommaan liittyvä--> MUT laitoin lähinnä linkin ku se kuva on hyvä! Tohon terävyyteen haluisin päästä
Onhan TOI kuva nyt esim pirin hyvin otettu (pro?), mutta voiko tohon tasoon päästä pelkällä photoshopilla ja perus digikameralla/kuvilla?
Haluaisin siis kuvistani vaan terävämpiä! Oon jo aika overit kyl täst aiheesta.. (ei tartte enään kommentoida
Kiitos kaikille TSAU
Joo Voipi olla et tää: "kiiltävä" homma on saanut liikaa painotusta tääl sivuilla

(Kai mä sen keksin ku mietin jtn adjektiiveja kuvaamaan....)
MUT toi HDR juttu voi kyllä olla ihan semisti jo sitä mitä kai haen/kelasin..
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
Jos toi linkki nyt edes on HDR hommaan liittyvä--> MUT laitoin lähinnä linkin ku se kuva on hyvä! Tohon terävyyteen haluisin päästä
Onhan TOI kuva nyt esim pirin hyvin otettu (pro?), mutta voiko tohon tasoon päästä pelkällä photoshopilla ja perus digikameralla/kuvilla?
Haluaisin siis kuvistani vaan terävämpiä! Oon jo aika overit kyl täst aiheesta.. (ei tartte enään kommentoida

Kiitos kaikille TSAU
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Mikäli ihan perussäätöjä haet, tee hieman kuvillesi vääntöjä levels ja curves toiminnoilla, kokeile mitä kaikkea löytyy kohdasta image > adjustments.
Sippu kirjoitti tänne aikanaan erinomaisia ohjeita eri terävöintitekniikoille.
USM lab-tilassa lightness kanavalle ja high pass filtterillä terävöinti ovat yksinkertaisimmat keinot saada hieman parempi terävöinti kuvalle.
Eissmannilla on pari hyvää kirjaa perussäätöihin ja hieman enenmmän kuvia tehneelle. Kirjastoista löytyy "valokuvan korjailu ja viimeistely" ihan varmana.
Sippu kirjoitti tänne aikanaan erinomaisia ohjeita eri terävöintitekniikoille.
USM lab-tilassa lightness kanavalle ja high pass filtterillä terävöinti ovat yksinkertaisimmat keinot saada hieman parempi terävöinti kuvalle.
Eissmannilla on pari hyvää kirjaa perussäätöihin ja hieman enenmmän kuvia tehneelle. Kirjastoista löytyy "valokuvan korjailu ja viimeistely" ihan varmana.
-
Terävät terävät kuvat tulevat kyllä yleensä suoraan kamerasta pihalle. Tosin terävöintiä voi korostaa sitten kikkailulla (niitä mitä täällä on jo neuvottu). Kuva voi näyttää uskomattoman terävältä, jos esim. taustat sumennetaan jne. Yleisesti ottaen tosin kunnon digikamerat vaan ottavat tarkempaa kuvaa (paremmat kennot, paremmat linssit jne. jne.).
Itse olen ainakin sitä mieltä, että järjestelmäkameralla kuvaaminen on paaaljon helpompaa kuin pokkarilla. Suuri osa kuvista "onnistuu", mutta täydelliset kuvat on asia erikseen. Pokkareissa on tapahtuu useesti näitä dramaattisia mokia kuvaamisen suhteen. Kamera heiluu, automatiikka sanoo sitä sun tätä (omasta mielestä ainakin järkkäreiden automatiikkakin on parempaa, joku muu voi kommentoita sitä. Luulisi ainakin pokkareiden softien olevan aikas hyvä kun ottaa huomioon se ohjaavan KOKO kameraa).
Ihmiset pelkäävät usein, että järkkärit on teknisiä hankaluuksia. Ei todellakaan. Yhtä helppoja käyttää normaalisti, mutta jos haluaa mennä pintaa syvemmälle niin se on jopa mahdollista!
Itse olen ainakin sitä mieltä, että järjestelmäkameralla kuvaaminen on paaaljon helpompaa kuin pokkarilla. Suuri osa kuvista "onnistuu", mutta täydelliset kuvat on asia erikseen. Pokkareissa on tapahtuu useesti näitä dramaattisia mokia kuvaamisen suhteen. Kamera heiluu, automatiikka sanoo sitä sun tätä (omasta mielestä ainakin järkkäreiden automatiikkakin on parempaa, joku muu voi kommentoita sitä. Luulisi ainakin pokkareiden softien olevan aikas hyvä kun ottaa huomioon se ohjaavan KOKO kameraa).
Ihmiset pelkäävät usein, että järkkärit on teknisiä hankaluuksia. Ei todellakaan. Yhtä helppoja käyttää normaalisti, mutta jos haluaa mennä pintaa syvemmälle niin se on jopa mahdollista!
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Teknisesti ottaen digitaalisesta kuvaa tuottavasta laitteesta ei tule suoraan kunnollista terävää kuvaa.
Kun kuva tallennetaan digitaalisesti, pikseleiden reuna-alueet ovat sokeaa aluetta jolla hukataan dataa. Tätä hukkaamista kompensoidaan terävöinnillä. Järjestelmäkameroissa on alipäästösuodatin kennon edessä, joka pehmetää lisää. Aika moni on valittanut ettei saa sillä ja tällä järkkärillä teräviä kuvia.
JPGtä kuvatessa kameran kuvaprosessori suorittaa terävöinnin kuvatiedostolle.
Digitaalisen kuvan terävöinti ei oikeastaan ole kikkailua, vaan jokaisen kuvia työkseen tai harrastuksekseen säätävän ihmisen työnkulun normaali vaihe.
Painettavan/tulostettavan kuvan yliterävöinnistä tällä palstalla tuskin tarvitsee puheenvuoroa aloittaa.
Kun kuva tallennetaan digitaalisesti, pikseleiden reuna-alueet ovat sokeaa aluetta jolla hukataan dataa. Tätä hukkaamista kompensoidaan terävöinnillä. Järjestelmäkameroissa on alipäästösuodatin kennon edessä, joka pehmetää lisää. Aika moni on valittanut ettei saa sillä ja tällä järkkärillä teräviä kuvia.
JPGtä kuvatessa kameran kuvaprosessori suorittaa terävöinnin kuvatiedostolle.
Digitaalisen kuvan terävöinti ei oikeastaan ole kikkailua, vaan jokaisen kuvia työkseen tai harrastuksekseen säätävän ihmisen työnkulun normaali vaihe.
Painettavan/tulostettavan kuvan yliterävöinnistä tällä palstalla tuskin tarvitsee puheenvuoroa aloittaa.
-
Ah, no siis tarkentaisin, että kikkailuilla tarkoitin enemmänkin kuvan "muokkausta" kuin sen säätämistä.
Itse rajoitain tuon homman sillä tapaa, että kuvan parantaminen/korjaaminen laadullisesti on säätöä, kun taas kuvan tunnelman/ajatuksen korostaminen teknisesti on enemmänkin muokkausta.
HDR:n kanssa en ole oikeen varma mihin kastiin se menee.... Luokitellaanko HDR-kuvat valokuviksi?
Itse rajoitain tuon homman sillä tapaa, että kuvan parantaminen/korjaaminen laadullisesti on säätöä, kun taas kuvan tunnelman/ajatuksen korostaminen teknisesti on enemmänkin muokkausta.
HDR:n kanssa en ole oikeen varma mihin kastiin se menee.... Luokitellaanko HDR-kuvat valokuviksi?
-
Re: Alottelijan kyssäri
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
älä ehdota tommosta. kohta joku guru tulee ja pitää saarnan "eilispäivän" tekniikasta. ja tämä oli OT.harri kirjoitti:Terävöitys Photoshopissa:vesa411 kirjoitti: voinko tuunaa photoshopilla niistä terävämpiä ja ns kiiltäviä...?
Filter-valikko > Sharpen > Unsharp Mask... ja siihen haluamasi terävöityksen määrä. Kokeilemalla selviää oikeat säädöt.ri
Sävyjen säädöstä voi lähteä liikkeelle automatiikasta: katsoa mitä kone ehdottaa ja ottaa koeprintti.. Siitä on helppo jatkaa kun näkee miten kuva reagoi.
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka