freemem kirjoitti:OT jatkoa, valitettavasti Canonin huolto on yhtä "laadukasta" kanssa eli siinä et parempaan suuntaan kyllä päässyt .
Ja nikonin myös, on nimittäin sama pulju
Pentaxin huollot tulivat kalliiksi ja kamera lopetti toisella kerralla toimintansa kesken hääkakun leikkaamisen. Hetken selkää pitkin valui kylmä hiki kunnes sain puoliksi väkisin riistettyä joltakin vieraalta sopivan kameran loppuhäitä varten. Huolto teki huonosti tehtävänsä ja merkki vaihtui.
Itsellä kyseinen kamera kanssa ja hullut päivät saivat mutkin hankkimaan moisen PItkään kinofilmikameralla kuvanneena hankin Canonin G5 kameran keväällä 2004. Se oli suuri pettymys hitauden vuoksi. Tämä on erittäin iloinen yllätys. Kuvien laatua vakioputkella en voi vielä arvioida kun ajattelin purkaa kortin vasta kun uusi Mac tulee himaan. Eli ei muuta kuin muistikortit täyteen:) Kuvaus ja käteen istuvuus sen sijaan oikein hyvät.
iCook kirjoitti:Eilen se sitten jäi hulluilta päiviltä mukaan. Pätevältä vaikuttaa, vaikka mitäpä kaltaiseni keltanokka tuosta vielä on irti saanut.
Kirjoita kommentteja, kun olet päässyt sinuiksi kameran kanssa. Vastasiko se odotuksiasi vai jäikö jotain hampaan koloon?
Muutaman päivän hypistelyn jälkeen laite tuntuu varsin mukavalta käyttää. Kyllä tämä vastaa ihan täysin odotuksiani. Varmaan jossain vaiheessa tulee putkihankintaa eteen, kun nyt kuvailen perus kittilinssillä.
titityyana kirjoitti:Itsellä 350D ja kolme omasta mielestä parasta hankintaani:
...
50mm f/1.8
Itseä vähän tommottinen kanssa tässä kiinnostaisi ja olenkin miettinyt, että onko tuo 1.8 kuinka paljon lisää valoa kuvaan verrattuna esim. 3,5 aukkoon? Muuten kyllä pärjäilen näiläkin laseilla mitä nyt on, mutta kiinnostaisi kovasti vain saada vähän lisää peliaikaa illan pimeneville tunneilla ja sisäkuvaukseen huonommissa olosuhteissa.
titityyana kirjoitti:Kyllä se aika merkittävä ero on
Onhan se kyllä ihan pop, edellyttäen että:
- suuri aukko on tilanteessa käyttökelpoinen
- objektiivi tuottaa etenkin digirungolla terävän kuvan täydellä aukolla
Ei ole kokemusta mitä suuri aukko tekee digissä kun digissä tuo syväterävyys on vähän eri luokkaa kuin kinarilla, mutta 50mm 1,8 lasi toimi aika hyvin muotokuvauksissa yms. jutuissa missä kohde piti irroittaa taustasta. Paras lasi kinarissa muotokuvaan oli (omasta mielestä) 90mm 2,0( ei ihan halpa).
titityyana kirjoitti:Itsellä 350D ja kolme omasta mielestä parasta hankintaani:
...
50mm f/1.8
Itseä vähän tommottinen kanssa tässä kiinnostaisi ja olenkin miettinyt, että onko tuo 1.8 kuinka paljon lisää valoa kuvaan verrattuna esim. 3,5 aukkoon? Muuten kyllä pärjäilen näiläkin laseilla mitä nyt on, mutta kiinnostaisi kovasti vain saada vähän lisää peliaikaa illan pimeneville tunneilla ja sisäkuvaukseen huonommissa olosuhteissa.
Sillä voi kuvata yllättävän pimeässä. Itselläni on 50 mm f/1.4 ja olen siihen äärimmäisen tyytyväinen. Tein kokeen pimeähkössä huoneessa. Aukko oli 1.4 ja valotusaika 1/60s, ASA 100. Aukko 3.5 ja valotusaika 1/60s, ASA 800. Eli käsivaralta kuvattaessa valotusaika oli kummassakin tapauksessa vielä toimiva. ASA arvoa joutui nostamaan aukolla 3.5 huomattavasti. Eli mikäli laskin oikein niin erotus on 4 aukkoa (f/1.4, 1.8, 2, 2.8, 3.5). Valovoima on toisinaan tarpeeseen, joten tuo 50 mm f/1.8 on hyvä ostos. Lisäksi tuota 50 mm:n objektiivia pidetään normaalina eli sellaisena minä silmä näkisi maiseman. Itse käytän tällä hetkellät lähes ainoastaan 50 mm:n objektiivia. Se sopii minun kuvauksiini varsin hyvin.
Mikael K. kirjoitti:Lisäksi tuota 50 mm:n objektiivia pidetään normaalina eli sellaisena minä silmä näkisi maiseman. Itse käytän tällä hetkellät lähes ainoastaan 50 mm:n objektiivia. Se sopii minun kuvauksiini varsin hyvin.
50 millinen digikamerassa ei vastaa "normaalia" näkymää kuten se on kinofilmillä. Tässä ketjussa puhutussa Canonissa 55 millinen vastaa aika tarkkaan 90 millistä kinokoossa.
JAK kirjoitti:50 millinen digikamerassa ei vastaa "normaalia" näkymää kuten se on kinofilmillä.
Jep, normaaliobiska tuottaa ihmisen näköä vastaavan perspektiivin, ja APS-C-kokoista kennoa käyttävässä 400D:ssä sellaisen tuottaa 27mm polttoväli, ei 50mm.
JAK kirjoitti:50 millinen digikamerassa ei vastaa "normaalia" näkymää kuten se on kinofilmillä.
Jep, normaaliobiska tuottaa ihmisen näköä vastaavan perspektiivin, ja APS-C-kokoista kennoa käyttävässä 400D:ssä sellaisen tuottaa 27mm polttoväli, ei 50mm.
Tämä oli hyvä tarkennus. Noissa ns. croppirunkoisissa kameroissa kerroin on 1,6 tai mallista riippuen 1,3 tai 1,5. Eli täyden kennokoon kameroissa, kuten EOS 5D 50 mm:n objektiivi on normaali. Noissa muissa sen voi laskea tuon kertoimen avulla, joka löytyy speksesistä.
Tässä on hyvä tietosivu josta näkee suoraan nuo normaalipolttovälit. 27mm APS-C:llä ei itse asiassa vastaa 50-millistä, vaan 43-millistä joka on harvemmin käytetty oikean perspektiivin polttoväli. Mutta on niitäkin, ainakin mulla on vanhassa Konicassa Hexanon AR 40/1.8 joka on mallimerkinnästä huolimatta oikeasti juuri tuo 43mm.
Kun täällä tästä kameramallista nyt on vähän ollut puhetta, niin kameroista lähes mitään tietämättömänä on hyvä tilaisuus itseään valistaa.
Vaimoke halajaa jotain reilusti parempaa kameraa, kuin nyt käytössä oleva peruspokkari ja mm.350D, nyttemmin 400D on ollut tutkinnan kohteena. Noissa kiteissä tulee mukana yleensä 1 objektiivi, joidenkin liikkeiden kiteissä 2kpl. Joku viisas kertoi vaimokkeelle, että kaksi tarvitaan, jotta kuvausetäisyysmahdollisuudet ovat riittävän laajat.
Jos tuossa tulee mukana esim. 18-55mm objektiivi, niin mitä se suurinpiirtein käytännössä tarkoittaa kuvausetäisyydeksi? Kun ei itsellä ole minkäänlaista hajua...
Tee-Rex kirjoitti:Kun täällä tästä kameramallista nyt on vähän ollut puhetta, niin kameroista lähes mitään tietämättömänä on hyvä tilaisuus itseään valistaa.
Vaimoke halajaa jotain reilusti parempaa kameraa, kuin nyt käytössä oleva peruspokkari ja mm.350D, nyttemmin 400D on ollut tutkinnan kohteena. Noissa kiteissä tulee mukana yleensä 1 objektiivi, joidenkin liikkeiden kiteissä 2kpl. Joku viisas kertoi vaimokkeelle, että kaksi tarvitaan, jotta kuvausetäisyysmahdollisuudet ovat riittävän laajat.
Jos tuossa tulee mukana esim. 18-55mm objektiivi, niin mitä se suurinpiirtein käytännössä tarkoittaa kuvausetäisyydeksi? Kun ei itsellä ole minkäänlaista hajua...
No riippuu ihan siitä, että mitä kuvaa. Saahan tuollakin polttovälin jokaisella arvolla vaikka kuvan auringosta se on sitte eri asia, että paljoko siinä kuvassa näkyy kaikkea muutakin....
Mutta noin pääsääntöisesti voisin sanoa, että tuolla kittiputkella saa kyllä omat tarpeet aika hyvin esille. Laajaa päätä löytyy ihan soppelisti ja jopa pikkuteleen asti. Tuskin vaimosi nyt heti ensimmäisenä mitään pidempää polttoväliä tarttee. Ja jos sitte tuntuu, että toi 55mm ja jalkazoomi ei riitä, niin miettikää sitten uutta putkea ja panostakaa siihen.
Voisin myös suositella tuota kiinteä 50millistä objektiivia, jos tuntuu siltä, että kuvaa paljon kittiputken telepäällä mutta ei kuitenkaan sitä enempää millejä tartte.
No siis joissakin kaupoissa myydään canonin kittejä silleen että niissä on akkuperä + 55-200mm + 18-55mm objektiivit ja ne objektiivit on ainakin tähän asti itselläni toiminu ihan hyvin kun koulussa on ollut lainassa tuo canonin 15mm fisu mutta enpähän kuvaa hirveänä muuta kuin lumilautailua ja vapaaaikaa
mutta tuo objektiiveista salama kannattaa ostaa aina
Tee-Rex kirjoitti:
Jos tuossa tulee mukana esim. 18-55mm objektiivi, niin mitä se suurinpiirtein käytännössä tarkoittaa kuvausetäisyydeksi? Kun ei itsellä ole minkäänlaista hajua...
Ajattele vaikka joku perhejuhla normaalissa kaksiossa. Sullo se täyteen ihmisiä ja yritä kuvata. Jatkokehittele ajatusta ja pohdi tilanne, jossa kuvasssa on kolme seisten jutustelevaa ihmistä ja heidät pitää saada mukaan kuvaan. 20 mm laajakulmalla kuvattava alue on kroppikameroissa tällaisessa tilanteessa jokseenkin seuraavanlainen: Kuvausetäisyys on noin 1 m ja kuvaan saatava alue on noin 85 cm x 1,25 m. Eli noista kyseisistä henkilöistä saa puolikuvan. 50 mm:n objektiivilla kuvattaessa saat helpohkosti edellä mainituissa olosuhteissa kasvokuvan.
Suosittelen mainitsemasi objektiivin lisäksi niin kallista salamaa kuin vain varasi antavat myöten. Itselläni on EX 550, jonka ostin myymällä minulle turhan 128-400 mm:n telen pois. Tein rahallisesti huonon kaupan - kauppias peri taatusti voitot vaikka olenkin tyytyväinen tuohon salamaan. Tehokas salama on miellyttävä käyttää eikä siitä lopu potku kesken vaikka seinät olisivat aivan tummat (käytän heijastettua salamaa).