Joo eli sain itselleni tiistaina uuden Macbook (White) 2.0 Ghz perus kovolla ja muistilla. Olen ihmetellyt prosessorien kummallista käyttäytymistä..yhtäkkiä tehot saattavat mennä täysille ilman mitään järkevää syytä. Tästä tietysti seuraa koneen lämpeneminen ja tuulettimien huutaminen. Ja prossutehot eivät laske takaisin normaaliksi muuta kuin koneen buuttaamalla.. Päällä olevia ohjelmia ainoastaan Messenger, Skype ja firefox. En oikein jaksa uskoa että tämä olisi normaalia macbookin käyttäytymistä..vai onko? Sellainen asia tuli mieleeni että kun olen siirtänyt vanhasta ibookistani asetukset, ohjelmat ja tiedostot sun muut uuteen koneeseeni, niin voisiko mahdollisesti olla joku ohjelma joka ei pelää macbookin kanssa samalla tavalla kuin ibookissa??? Minun on vaikea sanoa macbookin käyttäytymisestä mitään kun sain sen ilmeisestikin melkein samaan aikaan käyttöjärjestelmän päivityksen kanssa... Sen verran voin kuitenkin sanoa että olen buutannut macbookin varmaankin nyt jo yhtä monta kertaa kuin ibookin (G4 1.33ghz) koko sen vuoden aikana mitä se minulla oli. =) Jos jollakulla olisi hyviä vihjeitä niin olisin kiitollinen niistä =)
Antti
Macbookin prosessorien yhtäkkinen meneminen täydelle teholle
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Macbookin prosessorien yhtäkkinen meneminen täydelle teholle
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Tuon päivityksen jälkeen prossu tosiaan tahtoo käydä lähes koko ajan täysillä tehoilla. Jos ei tee mitään, saattaa välillä dipata pienemmille tehoille.
Ei ole kyllä 1.83 GHz koneessa ollut tuulettimen ja lämpöjen kanssa ongelmia. Itsellä on smcFanControl käytössä ja kierrokset säädetty 2500:aan. Tällä hetkellä kone sylissä ja päällä netti, mese sekä iTunes. Lämmöt 37.
Ei ole kyllä 1.83 GHz koneessa ollut tuulettimen ja lämpöjen kanssa ongelmia. Itsellä on smcFanControl käytössä ja kierrokset säädetty 2500:aan. Tällä hetkellä kone sylissä ja päällä netti, mese sekä iTunes. Lämmöt 37.
-
Jooo...mutta
Ei kai prossun kuuluisi käydä täydellä teholla ellei tosiaan tee jotain raskasta hommaaa koneella?
-
Huomasinpa...
Huomasinpa viela sellaisen homman että jos hiiren painaa pohjaan ja pitää sielä niin prossutehot nousee saman tien yli viiteenkymppiin...outoa?
-
Viesti Kirjoittaja Olli S. »
Tarkastapa Activity monitorista varmuuden vuoksi widgetit. Joissakin on bugeja, jotka saattavat nostaa prossukäytön täyteen itsestään, mm. Amazon album art.
MacBook Pro 15"2,2 GHz, Digital Performer 5, LaCie DVD-R DL FW, WD 250Gt FW, M-Audio Firewire Audiophile, Genelec 8030A -pari, Samsung 20" wide-tft
2G Nano 8Gt Product RED
2G Nano 8Gt Product RED
-
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Minulla on sama ongelma (ja taitaa muillakin olla kun lukee esim. OS X 10.4.8 ladattavissa -ketjua).
Suurimman osan ajasta prossu käy 2GHz teholla välillä tippuen muutamiksi sekunneiksi 1.5GHz:iin.
Ja yllä olevaan neuvoon, olen ottanut Dashboardin pois päältä Onyxillä.
Suurimman osan ajasta prossu käy 2GHz teholla välillä tippuen muutamiksi sekunneiksi 1.5GHz:iin.
Ja yllä olevaan neuvoon, olen ottanut Dashboardin pois päältä Onyxillä.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ja siis prossun kellotaajuus on tosiaan eri asia kuin kuormitus. Kun kone käy "täydellä teholla", kellotaajuus on suurimmillaan ja kuormitus 100%. Harvinaista. Kuten todettu, mystisen suuren kuormituksen aiheuttaja selviää Järjestelmän valvonnasta, josta sen voi hätätapauksessa tappaa. Voi olla vaikkapa viikon yhtä soittoa päällä ollut Safari suurine ikkunamäärineen.
Mulla on MBP:n taajuus nyt melkein koko ajan täysi 2,17 GHz, mutta ei tuosta erityisiä ongelmia ole koitunut. Tuulettimia säätämällä lämmöt ovat kurissa paremmin kuin koskaan. Akullakäyttöaika on tietysti saattanut lyhentyä.
Mulla on MBP:n taajuus nyt melkein koko ajan täysi 2,17 GHz, mutta ei tuosta erityisiä ongelmia ole koitunut. Tuulettimia säätämällä lämmöt ovat kurissa paremmin kuin koskaan. Akullakäyttöaika on tietysti saattanut lyhentyä.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja vlankiniemi »
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=82589. Tuolla on puitu samaa asiaa. En ainakaan itse ole tyytyväinen tilanteeseen. Mielestäni jos CoreDuo käy 2.0Ghz:lla eikä 1.3Ghz:lla, niin sähkönkulutuksen täytyy olla suurinpiirtein sama kuin jos olisi yhden prossun sijasta kaksi. Luulisi vaikuttavan akkukestoon.
MacBook 2,0Ghz
-
Viesti Kirjoittaja Curpizza »
en nyt tiedä kannattaako tähän vastata kun muuallakin on tietoja asiasta mutta samat ongelmat ovat minulla myös. Syynä saattaa olla se että koska vanha iBook ja vanhat ohjelmat ovat PPC prosessorille tehtyjä, ei intel prosessori tykkää näistä ohjelmista. Olen itse huomannut koneen tuulettimen hurisemisen käyttäessäni shockwave playeria firefoxin kanssa. Firefoxia käytän rosetta emulaattorilla että voin käyttää shockwavea koska sitä ei olla tehty intel prosessorille eikä varmaan tehdäkkään pitkiin aikoihin. Uskoisin ongelman menevän pois kunhan mac tuo uusia päivityksiä rosetta emulaattoriin tai hommaa uusimpia ohjelmia ja tekee ne intel prosessorille 

9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka