Asensin tuossa viikko sitten Boot Campin ja Windows XP:n uuteen koneeseeni ja kaikki toimi erinomaisesti siihen asti, kun asensin ATI Radeon X1900-näytönohjaimen. Sen jälkeen Windows XP kyllä käynnistyi, mutta kuvaa ei tullut näytölle. Piti siis vaihtaa vanha näytönohjain takaisin, valita käynnistyslevyksi Mac OS X ja buutata kone. Jostain syystä minun koneessani ei toimi se, että käynnistää koneen optio-näppäin pohjassa ja valitsee käynnistyslevyn. Sen takia piti vaihtaa alkuperäinen näytönohjain takaisin ja sitten taas X1900 tilalle, jonka jätin koneeseen. Nyt ei sitten toimi PuuCee minun tietokoneessani.
Näyttö oli luonnollisesti kiinni DVI-liitännällä, kun näyttönä oli Applen 23" Cinema-näyttö. Asensin BootCampilla tekemäni CD:n, jossa oli Applen ajurit. Atin ajureita en luonnollisesti voinut asentaa, kun kuva ei tullut näytölle. PRAM-muistin nollaaminen ei jostain syystä auttanut ongelmaan. Kone ei edelleenkään antanyt minun valita käynnistyslevyä, vaikka optionäppäin oli pohjassa. Ihan alussa se toimi pari kertaa, mutta ei enään sen jälkeen.
Mietin, että onko tähän ongelmaan tulossa ratkaisua. Pitäisiköhän päivitys tehdä BooCampiin, koska Apple ajurit CD:ltä ei voi asentaa mitään ilman kuvaa. Kokeilin käynnistää Windows XP:n asennus CD:ltä uuden näytönohjaimen ollessa koneessa kiinni ja silloinkaan ei kuvaa ilmestynyt.
Omakohtaisista kokemuksista voin kertoa, että kannattaa nykäistä näppäimistön USB-johto irti ja vaihtaa se toiseen porttiin. Sitten bootti ja Optio-näppäin pohjaan. Toimi minulla.
Luin Applen keskustelupalstoilta, että myös muilla on ollut sama em. ongelma. Nyt olen kuullut huhuja, että Mac Pron firmware-päivitys korjaisi ongelman. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta?
Olisi ikävää kokeilla ja huomata, että näyttö meni taas mustaksi. Nyt en tiedä miten pystyisin ongelmaa edes korjaamaan, koska minulla ei ole enään alkuperäistä näytönohjaita, jonka asentaisin koneeseeni siksi ajaksi, että valitsisin käynnistyslevyksi levyn, jossa on Mac OS X.
Vastaan itse kysymykseen. Luin lisää noita keskustelupalstoja ja varmistuin todellakin siitä, että firmware-päivitys korjaa ongelman. Nyt on sitten Windows asennettu ja kaikki on ok ainakin tähän mennessä. Hyvä niin!