trina kirjoitti:anteeksi tyhmyyteni, mutta onko safarilla ja firefoxilla jotain suurta tietoturvallista eroa? molemmat lienevät kuitenkin mozillan juttuja..
tai muuta eroa yleensäkään.. safarissa kun on myös välilehdetkin..
Onhan ne aivan eri asiat ja eroja riittää.
Safari ei ole Mozilla-projektin juttu vaan Applen oma selain joka käyttää modifioituja KDE-projektin KHTML- ja KJS-koneita. (Olet ehkä kuullut Konqueror-selaimesta?)
Mozilla Firefox on Mozilla-projektin selain joka käyttää Gecko-konetta.
trina kirjoitti:anteeksi tyhmyyteni, mutta onko safarilla ja firefoxilla jotain suurta tietoturvallista eroa? molemmat lienevät kuitenkin mozillan juttuja..
tai muuta eroa yleensäkään.. safarissa kun on myös välilehdetkin..
Joo, tässä on paljon muutakin... OS X:ssä on sisäänrakennettuna tuo edellä mainittu systeemi, eli toisin sanoen ns. "WebKit". Tämä tarkoittaa sitä että Mail ja Safari ja vaikka TextEdit ohjelmat käyttää juuri tuota WebKit:iä. WebKitiä käyttäviä selaimia oli muitakin. Ja periaatetessa kuka tahansa voi Xcodella tehdä oman selaimen. Widgetit käyttää jne. eli kaukana ollan Netscapesta.
FF 2.0:aa tässä testaillessa ja ykkösseölaimeksi vaihdettuani (tämä tuo kaikki Safarin asetukse, bookmarkit ja bookmark bar:t identtiseksi Safarista) tuli esiin aika ikävä ominaisuus. Jos välilehdellä on jotain raskasta niin prossutehot menee "täysille" vaikka kyseinen välilehti ei ole avoinna. Tämä on huono homma.
Saako kukaan muu esiin tätä, vaikuttaa ihan ominaisuudelta?
anssi kirjoitti:Saako tuota kirjanmerkkipalkkia millään kahdelle tai useammalle riville?
Miksi.. Tai no kai siihenkin voi olla syy, mutta tiäräthän että kirjanmerkkipalkkiin saa laitettua myös alakansioita nimen, mulla on esimerkiksi "Foorumit" minkä alta tippuu valikko kaikista kivoista foorumeista, "PHP" kirjanmerkin alta tipahtaa lista php-koodaamisessa hyödyllisistä saiteista, jne.
Joo, tiedän kyllä. Tosin kategorioita on vain niin kovin kirjavasti. Toivottavasti joku joskus näpertelee mahdollisuuden mainitsemaani viritykseen. Ei myöskään oikein houkuttaisi pitää sitä bookmarks-listaa tuossa vasemmallakaan, se on vähän tökerö.
Tai sitten täytyy järjestellä bookmarkit vaan suosista ryhmiin
Minulla FF kaatuilee melkoisen tiheään. Vain pari ikkunaa auki, mutta esimerkiksi ylävalikoita klikatessa usein kaatuu samantien. Käyttis 10.3.9. ja asennettu yksinkertaisesti Ohjelmiin raahaamalla. Mitään "valmisteluja" sen enempää en tehnyt. 1.5 toimi moitteettomasti. On palattava siihen, jos syytä tähän löydy.
mfriman kirjoitti:Minulla FF kaatuilee melkoisen tiheään. Vain pari ikkunaa auki, mutta esimerkiksi ylävalikoita klikatessa usein kaatuu samantien. Käyttis 10.3.9. ja asennettu yksinkertaisesti Ohjelmiin raahaamalla. Mitään "valmisteluja" sen enempää en tehnyt. 1.5 toimi moitteettomasti. On palattava siihen, jos syytä tähän löydy.
-mf
Mulla vähän samaa vikaa. FF jää usein jumiin, rantapallo vaan pyörii eikä pitkäkään odottelu auta. Eilen latasin 2.0:n ja ainakin 3-4 kertaa illan aikana jäi jumiin :/. Mulla OsX 10.4.8 Intel Minissä ja mäkin vain raahasin Applications folderiin Firefoxin 1.5:n päälle.
Pitää kai vielä 1.5 mennä takaisin, onnistuukohan päivitys alaspäin helposti ilman tietojen häviämistä?
Otin eilen illalla Firefoxin oletusselaimeksi ja kaatumisia on täälläkin tullut useampia. Rantapallokin on pyörinyt pariin otteeseen ja jokunen force quitkin on jo takana.
Minulla toiminut loistavasti. Oon käytellyt tätä RC2:sta saakka. Tota suomen kielen oikolukua kaipailisin hieman. "Ei ole vielä selvää, saammeko oikolukua toimimaan myös Mac OS X:ssä."
Ei ole todellakaan valmis ohjelma tämä FF 2.0. Ei ollut kuin kai pari päivää päällä kun meni sekaisin äsken. Erään sivun lataaminen ei enää onnistunut ollenkaan, sitten näytti sivua A vaikka osoiterivillä sivun B osoite. Muisti vuotaa ihan kohtuullisesti verrattuna Safariin, siksi tämä jää kyllä käyttöön.
Annetaan pikaääni toiseen suuntaan, aiemmin Safari käytössä, nyt siirrytty tukevahkosti Firefoxin kakkosversioon. Yhtään kaatumista ei ole tullut, vain Autofill puuttuu.
Pieni vertailu, auki yksi Flash-sivusto ja toinen raskaampi sivusto. Firefox vie taustallakin CPU-tehoja 100%, Safari 40-80% välillä, Opera pysyttelee taustalla 15% tietämillä, aktiivisena nousee 40%:iin. Muistin kulutus samaa tasoa kaikilla. FF vaikuttaisi erittäin raskaalta selaimelta, ja varmasti hidastaa käyttöä, vaikka se on auki vain taustalla.
Taustalla ei kuluta prossutehoa (paitsi jos on se flash-sivu auki jossain välilehdellä) ja muistia kuluu aikaa myöten vähemmän kuin Safarilla. Ainakin minun käytössä tämä on toistaiseksi parempi kuin Safari, mutta kyllä tämä aika beeta on.
Pienoinen ongelma tuli nyt vastaan tällä macin firefoxilla. Elikkäs osaako teillä ff skaalata kuvat itsestään selaimen ikkunaan sopiviksi? Ei ole nimittäin hirveän näppäärää katsella kuvia tyyliin 2000x1520 resolla tällä macbookin näytöllä. Windowsin puolella skaalaus ainakin hoituu itsestään. Onko tähän olemassa joku asetus?
Track kirjoitti:Pienoinen ongelma tuli nyt vastaan tällä macin firefoxilla. Elikkäs osaako teillä ff skaalata kuvat itsestään selaimen ikkunaan sopiviksi? Ei ole nimittäin hirveän näppäärää katsella kuvia tyyliin 2000x1520 resolla tällä macbookin näytöllä. Windowsin puolella skaalaus ainakin hoituu itsestään. Onko tähän olemassa joku asetus?
Hmm, kyllähän sen pitäisi sitä skaalata, ihan vain klikkaamalla kuvaa. Enkä kyllä keksi mistä tuon saisi pois päältä..
Nyt muutama päivä ff2.0:aa takana ja eipä hirmu JEE JEE fiiliksiä herättänyt. Taidan siirtyä takas Operaan. Se oli nopeempi ja toimi paremmin.
FF1.5 ssä oli pikahakutoiminto, että kun alkoi kirjottaa jotain niin selain etsi sitä automaattisesti sivun teksistä, tosin tää sama toiminto on ff2.0:ssa mutta 1,5:ssa pysty jatkaa hakua jos eka hakutulos ei miellyttänyt. Paino vaan "seuraava" ja kone etsi seuraavan sanan. 2.0:ssa ei ole tuota seuraava nappulaa, vaan kone jää aina siihen ensimmäiseen löydettyyn hakutulokseen.... olisipa operassa pikahaku...