Uhhf... Lähes keskellä näyttöä loistaa pikseli kirkkaana kuin pohjantähti. Pikseli on selkeän häiritsevä näytön näyttäessä mustaa tai tummaa. Itseasiassa sen huomaa kokoajan muutenkin jos viitsii katsoa. Näytön muut vialliset pikselit olisi voinut jotenkin sulattaa.
Pakko viedä tämäkin näyttö vaihtoon. Edellinen näyttö oli jopa viallisen pikseliryväksen keskellä näyttöä tuolla puolen; vika oli kuulemma jotenkin itse näytön rakenteissa tms.
Korjausta edelliseen; Kirkkaita viallisia pikseleitä on ainakin seitsemän kappaletta. Laitoin Dimmun Stormblåstin DVD:n pyörimään ja siellähän ne loistivat. Mikä firma näitä näyttöjä oikein valmistaa?
Soitin eilen Macin 0800-numeroon josta laitettiin pikana ilmoitus Helsingin huoltoon josta sitten soitettiin ja kerrottiin että tänään perjantaina tultaisiin hakemaan kone pois tarkastukseen. Nainen puhelimessa mainitsi erikseen että soittaisi perjantaina aamupäivällä ja kertoisi kuljetuksen yksityiskohdat; kuljetusliikkeen miesten piti tulla noutamaan kone tänään.
No eipä ole mitään tänään kuulunut. Laitoin koneen eilen pakettiin odottamaan noutoa. Nyt se kököttää eteisessä toimettomana. Hieman ihmetyttää ettei mitään ole kuulunut. Minua on pidetty ikäänkuin langalla.
Nyt on 48 päivää takana koneen tilauksesta. Sain koneen kuusi viikkoa odoteltuani viime perjantaina. Sen jälkeen olen raahannut sen viallisen näytön takia jälleenmyyjän huoltoon ja takaisin vain saadakseni tilalle toisen viallisen näytön.
Nykyisessä viallisessa näytössä on jo mustalla taustalla huomattavissa noin kymmenen viallista pikseliä. Huollon pojat kertoivat tarkastaneensa näytön ja etteivät huomanneet viallisia pikseleitä. -Ei niitä voi olla huomaamatta.
Soitin siis Macille ja tässä sitä nyt ollaan. Rahat kiinni koneessa ja kone toimettomana. Kone muuten seisoo jalustallaankin hieman vinossa.
Tämä on jo ihan muuta kuin huonoa tuuria. Eilen illalla meni pari tuntia koneen käynnistämiseen levyiltä tietojen poistamiseksi. Nyt joudun katselemaan sitä viikonlopun yli paketissaan kun en enää viitsi kirjautua sisään.
Ensi viikko on erittäin kiireinen eikä todellakaan ole aikaa olla odottelemassa hyvin epävarmaa noutoa kotona tumput suorina.
Toivottavasti muut ottavat opikseen ja tilaavat tuotteensa verkosta. Neljäntoista päivän palautusoikeus on luksusta jota kannattaa arvostaa.
Xipe Totec kirjoitti:Tämä on jo ihan muuta kuin huonoa tuuria. Eilen illalla meni pari tuntia koneen käynnistämiseen levyiltä tietojen poistamiseksi. Nyt joudun katselemaan sitä viikonlopun yli paketissaan kun en enää viitsi kirjautua sisään.
Ensi viikko on erittäin kiireinen eikä todellakaan ole aikaa olla odottelemassa hyvin epävarmaa noutoa kotona tumput suorina.
Toivottavasti muut ottavat opikseen ja tilaavat tuotteensa verkosta. Neljäntoista päivän palautusoikeus on luksusta jota kannattaa arvostaa.
Hetkinen, oli tavara ostettu mistä tahansa, myyjä on aina velvoitettu korjaamaan siinä havaitut virheet! Ainoastaan etämyynnistä hankitulla tavaralla sinulla on palautus-oikeus jos et ole ottanut sitä käyttöön, eli se on edelleen myytävissä pakkauksessaan. Katso Kuluttajaviraston sivuilta tarkemmin. Jos Apple-myyjäsi soveltaa lakia laveammin, on se toki eduksesi luettava.
En nyt halua tietenkään kääntää puukkoa haavassa orastavalla Mac-urallasi, mutta kohdallesi on näemmä osunut poikkeuksellisia pulmia, jotka toivottavasti ovat olleet käänteisiä tapahtumia tuleville, menestykseen johtaville teoillesi iMacin parissa!
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
[/quote]
En nyt halua tietenkään kääntää puukkoa haavassa orastavalla Mac-urallasi, mutta kohdallesi on näemmä osunut poikkeuksellisia pulmia, jotka toivottavasti ovat olleet käänteisiä tapahtumia tuleville, menestykseen johtaville teoillesi iMacin parissa![/quote]
Tekniset tukivaihtoehdot
Teknistä puhelintukea saat soittamalla numeroon 0800 96162 arkisin ma - pe klo 8.00 - 19.45. Jos tuotteessa on voimassa 90 päivän ilmainen takuutuki tai sille on hankittu AppleCare Protection Plan -palvelusopimus, tuki on maksuton. Muutoin puhelintuesta veloitetaan 49 euroa tapaukselta.
Soitin äsken tukeen ja nauhuri vastasi etteivät ole avoinna. Pystyyköhän takuuasiat etenemään pelkillä nimitiedoilla? Viimeksi kyselivät laitteen sarjanumeroa mutta nyt laite on paketissa enkä ottanut sarjanumeroa ylös kun kerta käskivät laittaa pakettiin ja haun piti olla tulossa.
Ihme juttu jos tuki rupeaa herjaamaan kun ei ole sarjanumeroa käsillä, mutta kaikki on näköjään mahdollista...
Minunkin iMac24:sta on TNT tulossa hakemaan, eli vaihtokone on tulossa... Pitäisiköhän meidän Xipe perustaa tukiryhmä kova-onnisille PC:stä Macciin siirtyjille.
Hmm... Tukiryhmä vai? Macin tuki oli tänään niin tekninen etten meinannut saada ollenkaan puheyhteyttä. Saatuani vihdoin naisen langan päähän ja kerrottuani kuinka minulle ei oltu perjantaina soitettu eikä noutoa oltu järjestetty lupauksista huolimatta niin nainen tokaisi kuljetusliikkeen yrittäneen soittaa minulle useamman kerran tai siis niin hänelle oli ainakin kerrottu.
En tosin saanut perjantaina yhtään soittoa. Puhelin oli luonnollisesti päällä kokoajan. Mainitsin tästä selkeästi kahteen otteeseen huollon naiselle jolloin nainen tokaisi olevansa vain välikäsi kuljetusliikkeen ja minun välillä. Kuljetusliikkeen kahvipöydässä oli kuulemma oikein keskusteltu siitä kuinka sitä erästä asiakasta ei saada kiinni.
Tänään kuitenkin kuljetusliikkeen mies soitti numerooni täydellä kuuluvuudella ja sovimme noudon heti. Lähdin koululta puolijuoksua antamaan koneen kuskille ja kone lähti matkaan. Onneksi oli hyppäri enkä missannut luentoja.
Myöhemmin iltapäivällä Macin huollosta soitettiin ja sanottiin että koneen nouto on huomenna aamulla. Kerroin että kone on jo noudettu ja että kuittikin on.
Olen tainnut steelduck saada tarpeeksi tukemista tälle syksylle. Mikäli ongelmat kuitenkin jatkuvat otan asian uudelleen harkintaan.
Noniin oma ensimmäinen Macintosh nyt käytössä. 1,89GHz iMac 1Gb muistilla. Vähän menee tässä opetellessa tätä käyttämään, mutta todella tyytyväinen näin aluksi ainakin. Ja uskon, että jatkossakin uudet tietokoneet mitä ostan, niin tulee olemaan Applen koneita. Ei enään haluja PC maailmaan =D
20" malli tuli ja olen näin parin päivän jälkeen todella tyytyväinen. Koko on juuri sopiva näin lähityöskentelyyn ja näytön kirkkauden säätö on tässä mallissa kohdallaan.
Pietari kirjoitti:24" iMacci lähti takaisin Storeen. Ei mitään vikaa, eikä yhtään kuollutta pikseliä. Hiljainenkin oli. Ensimmäinen syy palautukseen: 24" ruutu on yksinkertaisesti liian iso tässä käyttöpaikassa missä se on suht lähellä lärviä, päätä saa käännellä liikaa ja hiirtä liikutella urakalla. Toinen ja tärkeämpi syy: Näyttö on liian kirkas minimisäädöilläkin iltasella. Taustavalaistuksen lisääminen ei ole aina mahdollista ja apuohjelman "Brightness control" jatkuva käyttö ei tuntunut mielekkäältä. Tämän luulisi olevan ihan softapäivityksellä korjattavissa, Windowsiin käynnistettäessä säätövaraa nVidian näyttiksestä kuulema löytyy. Toivottavasti Apple korjaa asian pian.
No nyt on tilalle tulossa 20" malli muuten samoilla herkuilla. Ainakaan speksien mukaan ei pitäisi olla aivan niin kirkasvalolamppu.
P.S. Valokuvat näyttivät kyllä hyviltä 24" näytöltä.
17'' iMac ollu kaksi viikkoa käytössä ja ei voi muuta olla kuin tyytyväinen. Ekana päivänä oli hirveät vieroitusoireet, kun siirryttiin 9-käyttiksestä suoraan tiikeriin. Suurimmaksi osaksi johtui siitä, ettei pystynyt helposti ja nopeasti siirtämään bookmarksit, meiliosoitteet etc. uudelle koneelle. No, onneksi se aika on jo ohitse.
Parasta hommassa oli se, että kun marssin kauppaan niin puolen tunnin kuluttua marssin ulos iMac kainalossa ja toinen puoli tuntia niin olin kotona käynnistämässä konetta. Myyjätädin puheista poiketen käyttis olikin jo valmiina koneella, ei tarvinnu sitäkään tehdä itse.
Mulle tuli 24" 7600GT kuuden viikon odottelun jälkeen viallisella näytöllä johon sitten vaihdettiin jälleenmyyjän toimesta toinen viallinen näyttö. Jälleenmyyjä olisi halunnut vaihtaa vielä toisenkin kerran näytön koneeseen mutta päätin lähettää koneen Macin huoltoon josta sain nopeasti option uuteen koneeseen tai kaupan purkuun.
Luottamus meni jälleenmyyjän huollon toimintaan kun he ilmoittivat tarkistaneensa uusitun näytön ja ei kuulemma ollut viallisia pikseleitä. Kone seisoi jalustallaankin hieman vinossa. Harkitsin uuden koneen tilausta ja tilauksen purkua pari päivää. Soitin sitten Macille ja pyysin hyvityksinä langattoman Mighty Mousen ja langattoman näppäimistön. Pitäis tulla TNT:llä kotiin pikimmiten.
Päätin siis kaikesta huolimatta jatkaa tilausta jälleenmyyjältä (asioin tosin eri toimipisteen kanssa) ja odotan nyt uutta 24" iMaccia 7600GT:llä. Toimituksessa menee kuulemma kuukausi. Jos menee pidemmän aikaa niin kai se on pakko purkaa kauppa tai vaatia Maciltä lisää hyvityksiä. Jälleenmyyjän olisi ilmoitettava jos näyttää siltä että tilaus viivästyy uudelleen.
Teknisesti mulle olisi pitänyt jäädä se viallinen kone siihen asti käyttöön kunnes uusi tulee mutten jaksa reklamoida asiasta. Minkäänlaista ehdotusta tällaiseen järjestelyyn ei kuitenkaan tullut jälleenmyyjän puolelta. En ihmettele yhtään; vaikuttaa siltä että jälleenmyyjä ei ole oikein perillä asioista. Kaipa heillä on Macin kanssa tehdyissä sopimuksissaan vastuunrajoituslausekkeita.
Missä on asiakaslähtöisyys jälleenmyyjän puolelta? Nykymarkkinoilla pitäisi pyrkiä löytämään kuluttajalähtöisiä ratkaisuja. Macille plussaa kuitenkin nopeasta ja rehdistä toiminnasta.
Korkolaista voi muuten katsoa oikean koron tällaisissa viivästystapauksissa ja hakea sen mukaan rahallista korvausta mikäli tilpehööri ei innosta.
-6.11.2006
Tänään illalla tuli Wireless Mighty Mouse TNT:n toimittamana ja Applen lähettämänä. Hiirihän oli hyvityksiä viivästyksistä ja ongelmista joita kakkosnelosen kanssa oli aikaisemmin siis ollut. Jos odottamien voidaan mieltää ongelmaksi niin onglemat jatkuvat sillä uuden koneen saantiin on kuukausi aikaa.
Jotenkin yritin uskotella itselleni Applen lähettävän sen langattoman näppäimistönkin kun siitä puhelimessa mainitsin mutta näppäimistö jäi ilmeisesti odottelemaan seuraavasta viivästyksestä tai viasta aiheutuvaa reklamaatiotani. Luulenpa että saan Applelta langattoman näppäimistön ennemmin kuin virheettömän kakkosnelosen. Se jää kuitenkin nähtäväksi.
Xipe Totec kirjoitti:Päätin siis kaikesta huolimatta jatkaa tilausta jälleenmyyjältä (asioin tosin eri toimipisteen kanssa) ja odotan nyt uutta 24" iMaccia 7600GT:llä. Toimituksessa menee kuulemma kuukausi.
Apple Storessa 24" CTO iMacit on ready to ship in 7 days. Toimitukseen vielä vajaa viikko päälle, niin pitäisi kuitenkin tulla kotiin asti alle kahdessa viikossa tilauksesta.
Pietari kirjoitti:20" malli tuli ja olen näin parin päivän jälkeen todella tyytyväinen. Koko on juuri sopiva näin lähityöskentelyyn ja näytön kirkkauden säätö on tässä mallissa kohdallaan.
Xipe Totec kirjoitti:Päätin siis kaikesta huolimatta jatkaa tilausta jälleenmyyjältä (asioin tosin eri toimipisteen kanssa) ja odotan nyt uutta 24" iMaccia 7600GT:llä. Toimituksessa menee kuulemma kuukausi.
Apple Storessa 24" CTO iMacit on ready to ship in 7 days. Toimitukseen vielä vajaa viikko päälle, niin pitäisi kuitenkin tulla kotiin asti alle kahdessa viikossa tilauksesta.
Xipe Totec kirjoitti:Päätin siis kaikesta huolimatta jatkaa tilausta jälleenmyyjältä (asioin tosin eri toimipisteen kanssa) ja odotan nyt uutta 24" iMaccia 7600GT:llä. Toimituksessa menee kuulemma kuukausi.
Apple Storessa 24" CTO iMacit on ready to ship in 7 days. Toimitukseen vielä vajaa viikko päälle, niin pitäisi kuitenkin tulla kotiin asti alle kahdessa viikossa tilauksesta.
WTF??? Kiitti ilmoituksesta.
Applella on etusijalla suoraan heiltä tilanneet, sitten vasta jämyt. Tämän huomasin katkerasti kun Mini maccia aikanaan tilasin.
Jälleenmyyjän olis kyllä pitänyt tilata uusi kone sieltä mistä sen saa nopeimmin ja luotettavimmin. Jotain tuonsuuntaista olen lukenut asiaa käsittelevästä kirjallisuudestakin...
Onko iMac CD:ssä minkälainen digitaalinen ulostulo? Käsittääkseni se on kuulokkeen kanssa jaettu liitäntä, mutta tuleeko digitaaliääni optisena vai sähköisenä?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke
omenatarhuri kirjoitti:
Onko iMac CD:ssä minkälainen digitaalinen ulostulo? Käsittääkseni se on kuulokkeen kanssa jaettu liitäntä, mutta tuleeko digitaaliääni optisena vai sähköisenä?
C2D iMacissa tuo on optinen joten eiköhän se ole optinen myös aiemmassa versiossa.
omenatarhuri kirjoitti:
Onko iMac CD:ssä minkälainen digitaalinen ulostulo? Käsittääkseni se on kuulokkeen kanssa jaettu liitäntä, mutta tuleeko digitaaliääni optisena vai sähköisenä?
C2D iMacissa tuo on optinen joten eiköhän se ole optinen myös aiemmassa versiossa.
Jes, sitä toivoinkin. Hyvä tietää!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke
omenatarhuri kirjoitti:
Onko iMac CD:ssä minkälainen digitaalinen ulostulo? Käsittääkseni se on kuulokkeen kanssa jaettu liitäntä, mutta tuleeko digitaaliääni optisena vai sähköisenä?
C2D iMacissa tuo on optinen joten eiköhän se ole optinen myös aiemmassa versiossa.