Osaiskohan kukaan auttaa.
Mulla on ollu tää sama ongelma tän PB:n kanssa aina. Eli kyseessä viimeisin 12" malli.
Aina kun tökkän jotain usb porttiin (Cinema Displayn usb, iPod, usb tikku jne) niin tuuletin alkaa ulisemaan kuin viimeistä päivää. Mikä tällä on oikein hätänä?
12" PB + USB = tuuletin huutaa
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
12" PB + USB = tuuletin huutaa
Viesti Kirjoittaja optimus prime »
-
Viesti Kirjoittaja naga- »
Itsellänikin on käytössä viimeisin 12" PowerBook. Tuulettimen saa tosiaan pyörimään täysillä kierroksilla mm. kytkemällä USB-liitäntään esim. USB-kovalevyn kiinni.
Ja tuuletin pyörii tällaisessa tilanteessa, vaikka CPU:n lämpötilat olisivat luokkaa 35 astetta. Vastaavassa tilanteessa ilman USB-kovalevyä tuuletin ei pyöri todennäköisesti ollenkaan.
Eipä ole tuntunut häiritsevän moinen ilmiö sillä niin vähän aikaa on USB-media tai vastaava laite kiinni USB-väylässä. Ja sen verran kyllä, että esim. USB-hiirellä tai -näppäimistöllä ilmiö ei ainakaan oman koneeni kohdalla ole toistettavissa.
Ilmiö tuntuukin rajoittuvan USB-muisteihin (ja tällaisiakin koneessani on ollut kiinni ainoastaan tuo Lacien 60-gigainen USB-levy enkä ole koskaan työntänyt koneeseeni mitän flash-muistitikkua tai vastaavaa)
Ja tuuletin pyörii tällaisessa tilanteessa, vaikka CPU:n lämpötilat olisivat luokkaa 35 astetta. Vastaavassa tilanteessa ilman USB-kovalevyä tuuletin ei pyöri todennäköisesti ollenkaan.
Eipä ole tuntunut häiritsevän moinen ilmiö sillä niin vähän aikaa on USB-media tai vastaava laite kiinni USB-väylässä. Ja sen verran kyllä, että esim. USB-hiirellä tai -näppäimistöllä ilmiö ei ainakaan oman koneeni kohdalla ole toistettavissa.
Ilmiö tuntuukin rajoittuvan USB-muisteihin (ja tällaisiakin koneessani on ollut kiinni ainoastaan tuo Lacien 60-gigainen USB-levy enkä ole koskaan työntänyt koneeseeni mitän flash-muistitikkua tai vastaavaa)
-
-
PB:n taustahurina
Viesti Kirjoittaja enrique »
Mulla on viimeisin PB 12", ja olen hiukan ihmetellyt kun se aina pitää pientä hurinaa. Aikaisemmat mulla olleet iBookit olivat enimmäkseen täysin äänettömiä. Niiden kanssa työskennellessä meni pitkiäkin aikoja ettei koneesta kuulunut pihaustakaan. Tää PB taas alkaa välittömästi hurista, kun sen avaa. Johtuukohan tää hieman pienemmästä koosta ja tehokkaammasta koneesta, vai onko juuri tässä PB:ssa jotain vikaa? Mitäs kokemuksia muilla PB:n käyttäjillä?
-
Re: PB:n taustahurina
Viesti Kirjoittaja ogc »
Hyvin pitkälle samat kokemukset kyllä.. Ei tää koskaan täysin hiljene vaikka hiljanen onkin jos ei mitään erikoista tällä tee.enrique kirjoitti:Mulla on viimeisin PB 12", ja olen hiukan ihmetellyt kun se aina pitää pientä hurinaa. Aikaisemmat mulla olleet iBookit olivat enimmäkseen täysin äänettömiä. Niiden kanssa työskennellessä meni pitkiäkin aikoja ettei koneesta kuulunut pihaustakaan. Tää PB taas alkaa välittömästi hurista, kun sen avaa. Johtuukohan tää hieman pienemmästä koosta ja tehokkaammasta koneesta, vai onko juuri tässä PB:ssa jotain vikaa? Mitäs kokemuksia muilla PB:n käyttäjillä?
-
hur hur
Apple-tuesta sanottiin, että hurina johtuu siitä että PB:ssa tehokkaampi kone kuin consumer laptopseissa, joten se vaatii enemmän jäähdytystä. Silti hiukan ihmetyttää että tuuletin päällä koko ajan, riippumatta siitä mitä koneella tekee. Ja riippumatta siitä, käykö kone kuumana vai ei. -Tää konehan on esim tätä kirjoittaessa täysin viilee, eikä kuumuus muutenkaan ole vaivannut.
-
Viesti Kirjoittaja prokaryon »
Jeps... olen myös ollut siinä uskossa, että oma koneeni on jotenkin viallinen. Ajattelin eka, että jäähdytysritilöihin on päässyt pölyä, jonka seurauksena tuulettimet huutavat.
Mutta oikeastaan nyt aika lohdullista, että muut kärsivät samasta ongelmasta. Tuo USB on juuri minullakin se mikä saa tuulettimen huutamaan (ipod, muistitikku, kamera yms...)
Mutta oikeastaan nyt aika lohdullista, että muut kärsivät samasta ongelmasta. Tuo USB on juuri minullakin se mikä saa tuulettimen huutamaan (ipod, muistitikku, kamera yms...)
MacBook Pro 15" 2,6GHz 4Gb RAM
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
-
Outo tarkennus
Jostain ihmeen syystä muistitikun tai iPodin liittäminen ei vaikuta tän mun PB:n hurinatasoon mitenkään. Ei voi kuin ihmetellä, mistäköhän nämä erot koneiden välillä oikein johtuvat.
MBA 13" 2013, Mac Mini i5 2011, MBP 13" 2010, iPad 3, etc.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka