Rautapäivitys? [uusi näyttis G4:seen]
-
Rautapäivitys? [uusi näyttis G4:seen]
Viesti Kirjoittaja Boogieman »
Lisäksi, mites olisi tällainen prossukortti?
Satsi siis maksaisi 830 euroa.
Kilponen sai ainakin halvemmalla jenkeistä paramman satsin...
-
Re: Rautapäivitys?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja mitä prosessorikorttiin tulee, tuo on ihan hyvä vaihtis jos koneen UNI-N versio on alle 7...mutta muuten tuplaprossupäivitys olisi varmaan fiksumpi...
...ja hinta noissa päivityksissä on Suomessa aika hurja...mutta jos lompakko kestää...
-
Mutta jotain pitäis tehä. Näyttis on Sawtoothissa aivan liian laiska ja prossutehoa saisi olla myös enemmän. Lähinnä eniten vaivaa se näyttiksen saamattomuus.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Onko koneesi muuten varmuudella Sawtooth, saattaisko se olla GigabitEthernet? Siinä 9000 antais kaksi näyttöä. kts.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418
OWC:stä Radeon 9000 tulisi maksamaan vähän päälle 150 eur (hinta siellä (149$)+rahti(n. 35$) x 1.22 (=alv, joka lasketaan rahti mukaanlukien), dollarin kurssi taitaa olla vieläkin suht' edullinen.
Prossupäivityksestä: Soitapa Äärinäköistykseen (Ultirender Oy) ja kysy GigaDesignsin (ja PowerLogixin) hintoja siellä; olleet aika samoissa kuin OWC:stä tilattuna.
http://www.ultirender.com/pages/etusivu.htm
EDIT: Tuplaprossu vai ei; aika paljon lisähintaa lisätehoon nähden. Lisäteho tulee esiin lähinnä silloin, kun ajat koneella useampaa prosessia yhtä aikaa (tietysti jotkin Photarin toiminnot osaavat hyötyä tuplista, mutta silti...)
-
Mielelläni ostaisin ihan suomesta ja suomenkielelläkin. Lähinnä onkin tässä pelottanut se, että jos jotain epäselvää tulee ostoksen kanssa, olen kielipääni kanssa lirissä joutuessani selittämään tilannetta. Siis jos tuote ei vaikka toimi.
Kone on Sawtooth, koska gigabittiä ei kai tehty 450 sinkkuna ollenkaan. Ja koska emolla on sisällä se kolmas FW-tökkeli, niin se kertonee koneen olevan Sawtoot eikä Yikes. Näinpä olen pähkäillyt.
Näyttiksen kai vois tilata jenkeistä, koska luulisi sen toimivan ihan ok.
-
-
Soittelin Äärinäköistykseen. GigaDesignsin prossut ovat yleensä yhteensopivampia ja parempia.
Kallein oli 900 alveineen ja halvin (800 sinkku) alle 400.
100 MHz väylän kortit ovat halvempia kuin 133 MHz kortit, joten se sentään helpottaa.
Kyytipojaksi suositeltiin serial ATA -korttia ja siihen reilua raidipakkaa. Tulis nopee kovo, joka nopeuttaaa järjestelmää kanssa. Se vaan taitaa jo olla kalliinläntä systeemi kaikekseen.
Paiskaahan vaan kuva tulemaan, niin saan varmuuden koneestani.
-
Toi kovalevykortti on jo aika High-end-kamaa, jos yhdellä kovalevyllä pärjää. Sitten kun alle 128GB ei enää riitä, niin kortti on ihan OK (itselläni kolme kovoa koneessa, joten kortti oli aikoinaan "pakko-ostos".)
-
Taitaisi olla nopeempi yksiprossuinen kortti kaikkein paras tämmöseen peruskäyttöön, piirtelyn ja kuvien käsittelyyn.
(sekä AA:n pelaamiseen, jahka näyttiskin tukisi sitä )
Edit: hymiö
-
Kyllä, ainakin tällä hetkellä.Taitaisi olla nopeempi yksiprossuinen kortti kaikkein paras tämmöseen peruskäyttöön, piirtelyn ja kuvien käsittelyyn.
Photaria lukuunottamatta perus-grafiikkaohjelmat eivät tuplaprossusta hyödy, mitä välillä olen kyllä ihmetellyt (CS-Indystä ja -illusta en ole ihan varma, mutta aiemmat ei ainakaan). Parhaiten tuplia osaavat hyödyntää 3D-renderointiohjelmat ja osa videoeditointiohjelmista.
Noita vertailuja löytyy netistä kyllä, olen tainnut pari linkkiä tännekin aiemmin pistää.
Sinänsä, sitten kun kovalevytila alkaa loppua, niin SATA (Serial-ATA)-kortti on ATA-korttia parempi vaihtoehto; hintaeroa SATA- ja ATA-kovojen välillä ei juurikaan ole (silloin kun speksit muutoin samat), ja valmistajien mielenkiinto on jo suuntautunut nopeampien SATA-kovojen kehittämiseen. Saatan jossain vaiheessa pistää oman ATA-133-korttini myyntiin, ja kovot FW-koteloon varmuuskopiokäyttöön.
-
ATA-133-kortti saattas kiinnostaakin. Nopeuttashan se hieman, ja sais useemman kovonkin.
Varmuuskopiointi mulla on kanssa ihan retuperällä, ja siitä olenkin seurannut mielenkiinnolla kätytävää keskustelua. Mitä vain voi sattua milloin vain ja minä en todellakaan ole valmis.
-

-
-
Tuplista vielä:
http://www.barefeats.com/g5.html
Katsokaa eroa G5-yksi- ja tuplaprossujen välillä. MP=multiprocessor, non-MP= toiminnot jotka eivät tuplista hyödy. Raaka prosessoriteho ratkaisee aika paljon (tosin versio versiolta yhä useammat Photarin filtterit ovat alkaneet hyödyntää tuplaprossuja).
Ja toinen:
http://eshop.macsales.com/Reviews/Frame ... /main.html
http://eshop.macsales.com/Reviews/Frame ... 71803.html
Ylempi on sarja testejä Pantherin alla, alempi Jaggen.
Onkos Kalle kokemusta kahdesta muuten samanlaisesta laitteesta, mutta toinen tuplalla ja toinen yhdellä?
Ero ei ainakaan minua vakuuttanut (1GHz vrs. 1GHz tupla) (hintaero tuplan ja yksittäisen välillä oli silloin vielä suurempi kuin nykyään, eikä 1,4GHz ollut saatavana tuplana vielä silloin).
-
Viesti Kirjoittaja pallo »

Pakollinen autovertaus sopisi tähän...
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla oli 450 tupla. Ja sen nopeusero nykyiseen 1.25 eMaciin ei ollut päätä huimaava. Ja kun seuraa vaikka tuota Järjestelmävalvontaa, aika kivasti OS X jakaa kuormaa eri prossujen välillä. Riippumatta siitä, miten hyvin softat tukee itse tuplaa. Eli peruskäytössä tupla on nopea, sensijaan jos pyörittää pelkkää Photaria, siitä en sano mitään, ei ole kokemusta.
-

-
No ihan samasta kellotaajuudesta ei ole kokemusta, mutta olen vertaillut omaa Dual 1.25:sta Single 1GHz myllyyn ja kyllä ero on aika huomattava. (Molemmissa koneissa Panther.) Mutta riippuu varmaan paljon siitä minkälaista hommaa koneella tekee."Onkos Kalle kokemusta kahdesta muuten samanlaisesta laitteesta, mutta toinen tuplalla ja toinen yhdellä?
Ero ei ainakaan minua vakuuttanut (1GHz vrs. 1GHz tupla) (hintaero tuplan ja yksittäisen välillä oli silloin vielä suurempi kuin nykyään, eikä 1,4GHz ollut saatavana tuplana vielä silloin)."
-
En yhtään epäile. eMacin emolevyn arkkitehtuuri on erilainen kuin tornikoneiden. Minkä verran RAM:mia noilla koneilla oli?Mulla oli 450 tupla. Ja sen nopeusero nykyiseen 1.25 eMaciin ei ollut päätä huimaava.
Jos koneen ei tarvitse "swapata" mitään kovalevylle (kaikki mahtuu RAM:mille), niin hitaampikin kone on virkeän oloinen. Jos haluaa itse katsoa, minkä verran kone on käytellyt kovalevyä RAM:min tilapäisesti loputtua, niin naputtaa terminaaliin top, lyö Enter ja katsoo, onko paljonkin pageout:teja (suluissa tämänhetkinen tilanne, sulkujen ulkopuolella tilanne sitten edellisen käynnistyksen).
Ihan totta. Raaka prossunopeuskin jakautuu hyvin eri toimintojen välille; OS X osaa todella jakaa "hevosvoimat". Harvoin olen huomannut minkään toiminnon peruskäytössä hidastuvan, vaikka silloin tällöin paria prosessia samanaikaisesti tuleekin ajettua (G4@1,467GHz, 1526MB RAM).Ja kun seuraa vaikka tuota Järjestelmävalvontaa, aika kivasti OS X jakaa kuormaa eri prossujen välillä.
Tuplaprosessoreista hyötyy lähinnä silloin, kun kone suorittaa useamman eri ohjelman komentoja yhtä aikaa. Esim. samalla hetkellä downloadaa jotain, polttaa DVD:tä, printtaa, Photari hakkaa kansiollista kuvia jonkin Actionin ohjaamana, Mail hakee posteja palveluntarjoajan serveriltä ja itse vielä kirjoittelee HopeiseenOmenaan ;-) .
Itse kukin voi miettiä, kuinka paljon tällaisia tilanteita päivän kuluessa tulee, ja onko valmis maksamaan hetkellisten pullonkaulojen nopeutumisesta.
Olen kyllä itsekin ajatellut jossain vaiheessa päivittää tuplaprossuun, kunhan tarjolle tulee nopeampia (esim tuo DualCore G4, jota 2GHz nopeudella lupailtiin Motorolan tiedotteessa). Nälkä kasvaa syödessä, "want" replaces "need".

Elikkä tällä hetkellä ainakaan allekirjoittanut ei pysty perustelemaan itselleen tuplaprosessorin aiheuttamaa lisäkustannusta.
-
-
Hehe, tästä tuli mieleeni tilanne parin vuoden takaa....sen varmaan jokainen ymmärtää ettei esim. selaimen ja tekstinkäsittelyn avulla pysty kyykyttämään konetta...ellei oo tosi nopee kirjoittaja...
Kone oli BeigeG3@266, RAM:mia kait joku 192MB, käyttis tais olla 9.0.4 ja Photari 6. Joka kerran kun aloin "töpötellä" Wacomin piirtoalustalla vähänkin innokkaammin, niin kone tilttasi. Joka pirun kerta. Alle viiden sekunnin. Samoin siveltimen vedot päivittyivät ruudulle aina vähän jäljessä, sitä pahemmin, mitä isompi kuva.
Eli kyllä tässä on nähty huima hyppäys käytettävyydessä parin viime vuoden aikana, jo pelkästään prossutehojen kasvun ansiosta :-D
-
Viesti Kirjoittaja tumpelo »
Ja mitä tuollainen fläshättävä (oks toi oikee termi? :| ) pc radeon 8500 maksaa, ja mistä niitä saa?
-
Varmin ratkaisu olisi kuitenkin Radeon 9000 Mac Edition (tai Radeon 9800 PRO Mac Edition (jossa DVI, VGA ja S-Video) jos haluaa Sawtoothiin kaksi näyttöä kiinni. Tai sitten halvin kahden näytön ratkaisu Sawtoothiin: Radeon 9000 AGP-väylään (149$) ja Radeon 9200 (129$) PCI-väylään. (hinnat OWC) )
Wacom ja ruudunpäivitys: sekä prossulla että näytönohjaimella on merkitystä, tosin pelkkä prossu varmaan riittäisi. Mulla oli välillä Yikes (G4 PCI-graphics) päivityksinä Radeon7000 ja PowerLogixin G4-550@600MHz, ja sillä varustuksella kone seurasi reaaliaikaisesti Wacomin "siveltimenliikkeitä".
-
-
Viesti Kirjoittaja yartsa »
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka