Linksys WRT54G - ongelma ratkesi, kiitos!
-
Linksys WRT54G - ongelma ratkesi, kiitos!
Viesti Kirjoittaja aloittelija123 »
Ostin uuden MacBookin (perusmalli) ja sen jälkeen halusin asentaa langattoman verkon kotiini. Minulla on Home PNA -nettiliittymä. Ostin ethernet-muuntimen ja sen jälkeen Linksys WRT54G:n. Ethernet-muuntimen sain asennettua, mutta Linksys osoittautui ylivoimaiseksi. Nyt siis pääsen nettiin laittamalla piuhan ethernet-muuntimesta suoraan koneeseen, mutta langatonta verkkoa en saa. Kytkin Linksysin piuhat ohjeen mukaan, kaikki ok. Sen jälkeen asennusohjeissa alkaa "configure router" -osio, joka on minulle täysin käsittämätön. En esimerkiksi todellakaan tiedä mikä on subnet mask ja en tiedä mistä sen saisinkaan tietää. Jossain vaiheessa klikkasin "reset safety" (tai joku vastaava, nyt en enää pääse katsomaan mikä). Seurauksena oli se, että airport-valikossa näkyy minun verkkoni, mutta kone kysyy salasanaa. Salasana ei ole minun "ohjelmoimani" salasana eikä myöskään ohjeessa oleva "admin". Nyt en enää siis pääse edes arvailemaan, mitkä voisivat olla ne asetukset, joilla Linksys toimisi.
Osaisiko joku auttaa pulassa olevaa tyttöä? Kiitos tuhannesti!
-
Toivon todella, että joku osaa auttaa!
-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Anna Macin hoitaa homma: Avaa Lisäohjelmat-kansio (ohjelmat-kansiossa) ja sieltä Airportin käyttöönottoapuri. Klikkaa sitten eteenpäin ohjeita seuraillen.
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
(Vehkeen takana on todennäköisesti jokin kynänkärjellä painettava nappi jolla tehdään jonkinlainen temppu virtojen ketkemisen yhteydessä.)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... t=wep+ssid.
Uudet mallit näköjään tukee myös WPA-salausta. Käytä sitä. Sun pitää vaan onnistua antamaan samat asetukset molemmissa päissä.
-
Jatkan siis harjoituksia. Poispääsy umpikujasta oli jo iso askel eteenpäin. WPA-salaus oli ilmeisesti oletusasetuksena tässä, koska silloin kun verkko oli jumissa ja kysyi salasanaa se kysyi nimenomaan WPA-salasanaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja Karive »
-
Niin ja kiitos Karivelle linkistä. Linksysillä näytti olevan palvelu, että ne antaa ohjeet sieltä. Laitan niille viestiä jos ei rupea onnistumaan.
-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Joo, sori jos johdin harhaan - ajatuskatko (ite pelannu tuon Airport Expressin kanssa...)mercury kirjoitti:AirPortin käyttöönottoapuri pelaa vain Applen AirPort-tukiasemien kanssa.
Eli pitää vaan seurata niitä Linksysin ohjeita.
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
1) En tiedä mikä Internet Configuration Type itselläni on. Jos mulla on Home PNA -liittymä ja ethernet-muunnin, niin onko mulla DHCP, Static IP, PPPoE vai PPTP? Entä mikä subnet mask?
2) Mikä Wireless Network Mode mulla on? Onko mixed, G only vai B only?
3)Mikä Wireless Channel mulla on? GHz?
Jos joku osaa vastata niin olen kyllä todella kiitollinen. On ollut tosi kiva kirjoittaa tänne uutena käyttäjänä ja heti olen saanut paljon ystävällisiä neuvoja ja vastauksia.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
2) Sulla on koneella 802.11g eli voit valita G only jos verkossa ei ole tarvetta käyttää vanhempia ja hitaampia 802.11b-laitteita. (Onko sulla tai vierailijoillasi sellaisia? Jos on, laita mixed.)
3) Onko kanavalinnassa automaattivalintaa? Jos ei, valitse joku vaan. Vaikka oletusarvo jos sellainen on.
-
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Langatonta ei kannata ekaksi yrittää, vaan ensin kaapelilla Linksysin LAN-portista. Sitten kun se toimii, on aika yrittää WLANia.
-
Kiitos taas. Olin jo aikaisemmin tehnyt juuri noin eli valinnut DHCP:n ja oletuksena subnet maskiksi oli tuo 255.255.255.0. Olin kokeillut sekä mixediä että G onlyä ja tuloksena on, että en pääse nettiin.
Mulla on kytkettynä kaapeli Liksysistä tähän koneeseen. Linksysissä ei ole LAN-portiksi merkittyjä portteja, pelkästään numeroituja sekä yksi, jossa lukee internet. Tähän internet-porttiin laitoin ohjeiden mukaisesti kaapelin ethernet-muuntimeen ja numero 1 portista kytkin kaapelin tietokoneeseen. Kokeilin vielä kerran, mutta tulos on sama.
IP-osoitte kolmanteen pisteeseen asti on 192.168.1.xx
-
Ihan aluksi kysytään myös host name ja domain name, jotka olen jättänyt tyhjäksi, kun ohjeissa sanotaan, että ne voi jättää tyhjäksi ellei internetpalveluntarjoaja vaadi niitä. Mistä tiedän vaatiiko mun internetpalveluntarjoaja niitä?
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Ja tää osote tulee ilmeisesti silloin, kun se Linksys on muuntimen ja koneen välissä? (Kermit tarkoitti suoraan koneesta ethernet-muuntimeen nähdäkseen, onko yhteyttä muuntimesta eteenpäin)IP-osoitte kolmanteen pisteeseen asti on 192.168.1.xx
Niin ja ne Linksysin 1-4 portit on LAN-portteja, vaikkei niissä luekaan

Niin se starting IP-address on sen Linksysin aliverkon aloittava IP-osoite. Laita siihen vaikka 192.168.1.100.aloittelija123 kirjoitti:Myöhemmin sitten kysytään starting IP Address. johon olen laittanut omani, siis sen mikä näkyy kun kone on kaapelilla kytketty ethernet-muuntimeen. Siinä on oletuksena joku muu, jota myös olen kokeillut.
Ja olihan sulla valittuna Linksysissä "Automatic Configuration - DHCP" ?
-

Linksysin verkko tulee näkyviin kyllä sinne Airport-valikkoon eli kyllä airport löytää sen. Sen voi sieltä valita, jolloin airport näyttää täyttä kenttää, mutta ei vaan pääse minnekään.
"Automatic Configuration - DHCP" on valittuna ja starting IP on oletuksena 192.168.1.100 jota olen myös kokeillut.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Suoralla kaapelilla pitäs toimia, näet kaapelin tyypin seuraavalla tavalla:
Pistät kaapelin liittimet nenän eteen samoin päin, jos liittimen sisällä olevien johtojen värijärjestys on molemmissa identtinen, sulla on suora kaapeli käytössä ja pitäs toimia.
edit: selkeytystä

-
Kävin tuolla Linksysin nettisivuilla, jossa oli kyllä laajat tukipalvelut, mutta vain Windows-käyttäjille

Olin väärässä sen IP-osoitteen suhteen, kyllä tähän tulee myös IP-osoite silloin, kun Linksys on koneen ja muuntimen välissä. Osoite on eri kuin se, mikä tulee kun yhdistän koneen suoraan ethernet-muuntimeen piuhalla. Osoite on sama kuitenkin kolmanteen pisteeseen saakka.
Verkon tila: "Tietokoneessa näyttää olevan toimiva internet-yhteys, mutta se ei löydä palvelinta http://www.google.fi. Varmista, että kirjoitit osoitteen oikein" Tämä siis silloin kun linksys on koneen ja muuntimen välissä.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Jos kone saa suoraan ethernet-muuntimesta 192.168.1.x -alkuisen osoitteen verkkokortin ollessa automaattiasetuksella, tietää tämä sitä, että osoitesarja on sama kuin Linksysin oletus. Tämä ei varmaankaan toimi jos Linksys ei automaattisesti tajua tuollaista tilannetta.
En valitettavasti tunne Linksysiä tarkemmin, enkä jaksa miettiä miten se pitää käytännössä konfata, mutta jos sen saa pelkäksi WLAN-tukiasemaksi (ja kytkimeksi), silloin luulisi ainakin toimivan.
-
Toimii!

-
Viesti Kirjoittaja alspe »
Linksysin konffaussivun osaan hakea, siellä on kohta wireless ja wireless security. Mitä teen? WPA-salaus ja WEP-salaus löytyy. WPA:ssa on WPA2:sta ja personalia ja enterprisea? Vinkkejä kiitos
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
EDIT: koitin wireless security kohtaa ja wpa-personal salausta mutta sitten on valintoina wpa algoritmi (tkip ja aes) sekä sitten kysyy (tai antaa) wpa shared keyn. Kun laitan niihin asetuksia ja otan käyttöön, wlan-yhteys katkeaa??
EDIT: No joo kerta kun oli ensimmäinen wlanin kanssa niin en tiennyt mitä tehdä, mutta kun asetin salauksen päälle katkaisi yhteyden. Sitte otin yläpalkin wlanin kuvakkeesta verkon uudestaan jolloin se kysyi salasanaa jonka Linksysin konffari antoi. Pelittää.
Riittääkö WPA-personal + muutettu wlan-verkon nimi suojaukseksi?
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka