Jamac kirjoitti:Kyllä Apple on yksi suurimmista PC valmistajista, että pienet tuotantomäärät plaaplaa ei ole relevantti väite.
No nyt Intel-prossujen myötä tilanne on vähän toinen, mutta jos puhutaan esim. emolevyn piirisarjoista, kyllä vain ne Power-prossuja tukevat piirisarjat olivat marginaalikamaa verrattuna muiden valmistajien käyttämiin piirisarjoihin. Ei tietokoneen laatu synny pelkästään siinä vaiheessa, kun joku ruuvvaa komponentit laatikon sisään ja kytkee johdot paikoilleen. Kyllä se tietokone koostuu useista osakokonaisuuksista, joilla on useita komponentteja ja kokonaisuuksia suunnittelevia, valmistavia ja kokoavia yrityksiä. Apple ei suinkaan "valmista" tietokoneitaan itse alusta loppuun.
Jamac kirjoitti:JA se että Applen tuotteissa olisi enemmän vikoja kuin muiden valmistajien tuotteissa, niin tähän et antanut mitään faktalähdettä.
Siksi alleviivasinkin sitä, että tuo kommenttini oli
subjektiivinen tuntuma. En ole nähnyt yhtäkään pätevää tutkimusta henkilökohtaisten tietokoneiden toimintavarmuudesta. Olen nähnyt täälläkin mainittuja selvityksiä eri koneiden omistajien tyytyväisyydestä, mutta silloin ei puhutakaan koneen ominaisuuksista tai laadusta, vaan käyttäjän.
Käyttäjätyytyväisyystutkimukset ovat hyvinkin toteutettuina brändiä koskevia tutkimuksia, eivät tuotetta koskevia. Lisäksi monesti nämä tutkimukset on toteutettu niin, että tutkimukseen osallistutaan oman aktiivisuuden perusteella, jolloin aineisto tulee vääristyneeksi. Uuden asiakkaan päätöstä tämmöiset käyttäjätyytyväisyyskyselyt eivät auta hippusenkaan vertaa, sillä ensin ostopäätöstä harkitsevan pitäisi selvittää, kuuluuko/ haluaako kuulua itse siihen kulttilahkoon, jolta tutkimuksen vastaukset on saatu. Vasta, jos tietää kuuluvansa/ haluavansa kuulua, voi olettaa tutkimustuloksen ennakoivan omaa tyytyväisyyttä koneeseen. Siitä huolimatta kone on piitä, kuparia, muovia jne, ja hajoaa jos hajoaa käyttäjän tyytyväisyydestä tai uskosta riippumatta.