Eli siis 60 gigainen iPod Photo vilkuttaa vuorotellen Omppua ja surullista iPodia. Resetoinnin ja palautuksen neuvoin jo kokeilemaan, mutta ei kuulemma ollut apua. Tarkempi kuvaus tapahtumista alla.
Taitaa olla huoltoreissu kyseessä? Löytyykö keneltäkään aavistusta mikähän ongelma mahtaa olla kyseessä? Akku sökö? Kun kuitenkin ilmeisesti oli jo hetken toiminut. Mitään vinkkejä toimenpietistä joita voisi vielä kokeilla? Takuu ei taida tuon ikäisellä laitteella enää olla voimassa, joten kalliiksi taitaa käydä. Laitetta on käytetty Windows ympäristössä.
Pappa Skarsnak kirjoitti:Unohdin iPodin autoon yli kuukaudeksi ja siitä hävisin lataus niin tyystin, ettei se enää edes lataannu. Ensin onnistuin saamaan sen pystyyn verkkolaturilla, mutta se levähti uudestaan (kun en heti hoksannut ruveta sitä käyttään).
Nyt kun yritän ladata sitä uudestaan, sisältä kuuluu vain jurraava ääni, ikäänkuin kovalevy yrittäisi lähteä käyntiin. Näyttöön tulee vuorotellen omppu ja surullinen ipodi, jossa on applen ipodin supportin nettiosoite.
Harmittaa, kun just ostin radiolähettimen, jonbka avulla voisi kuunnella ipodia autoradiosta ja ipodissa on tosi paljon sellaista materiaalia mitä ein ole muuaalla. Lisäksi se oli kallis - 60 kikan vehje.
Epäilen syylliseksi kovalevyä. Vanhaan ipod miniini tuli sama vika jo ostopäivän aikana. Eli huoltoreissu, kotikonsteja tuskin vaivaan on. Toki kuluttajasuojalain mukaiseen virhevastuuseen vedoten saattaisit saada ilmaisen korjauksen, jos kiinnostusta riittää vääntää kättä asiasta. Muussa tapauksessa uutta soitinta tilaamaan, tuskin kannattaa korjauttaa omaan laskuun ainakaan!
pahismörköläinen kirjoitti:Toki kuluttajasuojalain mukaiseen virhevastuuseen vedoten saattaisit saada ilmaisen korjauksen, jos kiinnostusta riittää vääntää kättä asiasta.
Oletko tosiaan tuota mieltä?
Jos itse aiheuttaa ylläkuvatulla tavalla iPodin rikki menemisen, niin ei kai tuotteessa ole silloin vika, vaan käyttäjässä.
Jotain rajaa nyt sentään.
Ja ihmettelen samalla suuresti kuka voi unohtaa _kuukaudeksi_ iPodinsa autoon.
pahismörköläinen kirjoitti:Toki kuluttajasuojalain mukaiseen virhevastuuseen vedoten saattaisit saada ilmaisen korjauksen, jos kiinnostusta riittää vääntää kättä asiasta.
Oletko tosiaan tuota mieltä?
Jos itse aiheuttaa ylläkuvatulla tavalla iPodin rikki menemisen, niin ei kai tuotteessa ole silloin vika, vaan käyttäjässä.
Jotain rajaa nyt sentään.
-Harri
Aivan, totta. Luin viestin kiireessä ja luulin jostain syystä lainauksen olevan napattu toisesta ketjusta ja toiselta kirjoittajalta. Oletin että soitin on mennyt omia aikojaan rikki ja ettei se ole kovin vanha (Photosta ei kait ole kovin kauaa). Tosiaan ei noita ole luultavasti suunniteltukaan kestämään kuukauden altistusta kovalle pakkaselle..
pahismörköläinen kirjoitti:
-Harri
No mitäs tuossa nyt sitten on erikoista? Toki kun kyseessä on "juppimalli" niin itse pitäisin laittesta aikas hyvää huolta, mutta ainakin oma nano on pyörinyt kuukausi kaupalla vaikka missä. Iloisia jälleennäkemisisä tulee aina silloin tällöin.
Just ostin täältä samoin käyttäytyvän iPodin 35e:llä. Logiikkalevyllä siinä oli joku häikkä, kovon sain pelastettua, nyt mulla on Suomen ainut 20 gigainen 1 gen iPod 8)
Jos tuo jää virattomaksi voin senkin ostaa...
Takuuhuoltoon tuota tuskin saa vaikka puhuisi kuin ruuneperi, muutaman vuoden vanha laite ja käyttäjän moka kuitenkin. Onhan tuollainen unohtaminen ihan inhimillistä, podin pääasiallinen käyttö kun taisi olla autostereoiden jatkeena ja korvaajana. Huolto siis tullee kohtuuttoman kalliiksi? Kannattaa varmaan kuitenkin kysyä hinta-arviota huollosta. Täytyy soitella eteenpäin ettei kotikonsteja ole.
Mulla oli just vastaavanlainen tilanne 4G iPodin kanssa, mutta sain sen vielä heräteltyä henkiin diagnostiikka moden kanssa. Eli kun ompun kuva tulee ruutuun, niin paina "rev" ja "select" napit pohjaan.
HDD scan antoi yllättäen tulokseksi pass, joten kovalevy lienee taas pelikunnossa (ainakin jonkun aikaa..).
Mä oon korjannut surunaamat ja muut fataalit errorit 60 gig Ipodissani simppelisti irrottamalla akun hetkeksi, jolloin systeemi resetoituu. iPodin oma diagnostiikka ei oo mistään kotosin, eikä iPodia pysty välttämättä muuten resetoimaan kunnolla. Itsellä toi on toiminu aina, ei oo tarvinnu huoltoon lähettää kertaakaan.
Helpoiten iPod aukeaa kitaran plektralla oikeasta reunasta raottamalla. Jos epäröit, noita avaamiseen liittyviä ohjeita on netti täynnä.
Kiitoksia vinekistä. Täytyypä ottaa isäni podi käsittelyyn kun seuraavan kerran poikkean. Eipä siinä hävitäkään voi, jos huolto tulisi liian kalliiksi.
Mulla just sama vika mulla 4G:ssä, mutta mikään ei auta. Kuuluu ihime raksutus sisältä kun yrittää pistää päälle, ja sitte tulee surunaama. Kaikkea on koitettu. Pari kertaa oon jopa saanu sen päälle, kysyi kieltä jne. ja kaikki tiedot oli hävinny. Kai se pittää se 30G ostaa seuraavaks.
HeavyJazzer kirjoitti:Mulla just sama vika mulla 4G:ssä, mutta mikään ei auta. Kuuluu ihime raksutus sisältä kun yrittää pistää päälle, ja sitte tulee surunaama. Kaikkea on koitettu.
Siis oletko koittanut myös irroitaa akun kaapelin? Tuon se minullakin joskus vaati, kun ei muuten suostunut elpymään - jäi näköjään se aiemmassa viestistäni mainitsematta, mutta onneksi omppa muistutti siitäkin.
HeavyJazzer kirjoitti:Mulla just sama vika mulla 4G:ssä, mutta mikään ei auta. Kuuluu ihime raksutus sisältä kun yrittää pistää päälle, ja sitte tulee surunaama. Kaikkea on koitettu.
Siis oletko koittanut myös irroitaa akun kaapelin? Tuon se minullakin joskus vaati, kun ei muuten suostunut elpymään - jäi näköjään se aiemmassa viestistäni mainitsematta, mutta onneksi omppa muistutti siitäkin.
Jaaa, empä tuota omppa:n viestiä huomannutkaan ite. Kiiitoksia, pitää koittaa. Sellanen juttu vaan, että mulla tipahti tuo podi kivilattialle sinä päivänä kun se lakkas toimimasta. Toivottavasti siis ei ole mitään vakavempaa..
Tarinassa on onnellinen loppu. Huolto olisi maksanut 270 euroa, joten kotosalla käydessä vaan puuhapeteilemään. Pitkään jouduin taistelemaan iPodin avaamisen kanssa, mutta lopulta sain kammettua pienet nipsut paikoiltaan ja kuoret liukuivat siististi auki. Hetken akkua etsiskeltyäni kokeilin irroittaa sitä. En edes päässyt niin pitkälle, kun valot välähtivät ruutuun. Ruuvimeisselillä nytkyttelyni on kai antanut shokkihoitoa Akussa täysi varaus, nyt soittelee itsekseen musiikkia ja testaan kuinka kauan varaus kestää.
Isäni ehti jo päättää uuden Nanon hankinnasta autoilupodiksi, joten minä olen yhtä 60 gigaista photoa rikkaampi.
Kaikki surunaama iPodin omistajat vaan oikeus omiin käsiin (tai myykää podinne minulle ).
Asiaan etäisesti liittyen...
Ei kellään ole kokemuksia Applen (ja kuluttajasuojan) politiikasta takuun yli menneistä kovalevyn korjauksista? Noin puolitoistavuotiaasta iPod ministä meni kovalevy jumiin eikä keksi mitä tuolla tekisi. Ihan turhaan ei viitsisi alkaa Applenkaan kanssa vääntämään.
Diagnostiikka näyttää HD testissä FAIL mutta manuaalisesti kopioimalla levylle menee tavaraa, joskin ensimmäisen 530Mt:n jälkeen ÄÄRIMMÄISEN hitaasti. iTunes luovuttaa kun hidastelu alkaa.
Uusi punainen nano tuli toki hommattua, ilman podcasteja kun ei näköjään voi enää elää, mutta olisihan tuo ihan kiva saada kuntoon. Microdriveja saa toki ostettua ainakin ulkomailta, mutta hinta on aika hirveä jo tuollaisella 6 gigaisella.
tómppu
Viimeksi muokannut mercury, 18.2.2014 klo 4.57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ainakin akku laitteissa on erilainen. Jossain vaiheessa tuotantoa akun mallia vaihdettiin pienempikokoiseen. Kovalevyistä en osaa sanoa, saattaisi ilmeisesti onnistuakin vaihto keskenään. Jos et jaksa ruveta tohtoroimaan podejasi, niin voisin hyvinkin olla kiinnostunut ostamaan pois kuljeksimasta.
Heh, pitää vilkaista. Kovalevyjen paksuuseroa ja akkujen liitineroja pohdin vain. Katsotaan, katsotaan. Ehkä minulla on kohta harvinainen 10Gt väripodi
Täsmälleen sama ilmiö mulla 60GB iPod Photon kanssa kun ekassa viestissä, poislukien autoon unohtuminen. Eli yhtäkkiä vaan surullista naamaa ja ihmeellisiä junnausääniä kovalevystä, koitin resetoida useeseen kertaan muttei auttanut. Seuraavana päivänä muutaman resetoinnin jälkeen kone lähti toimimaan. Viikko tästä eteenpäin se ei sitten lähtenyt käyntiin enää ollenkaan.
Koska iPodilla sillä oli ikää vasta 16kk ajattelin sen menevän vielä takuun piiriin, eihän tuollaisen odotettu elinikä voi olla vain hieman yli vuotta. Tuessa vastasi joku nainen joka totesti takuun olevan ummessa eikä osannut neuvoa muuta kuin uuden iPodin ostoa. Kysymykseen onko uuden iPodin odotettu elinikä myös 16kk hän ei osannut vastata.
Lähdin Applen sivuille etsimään huollon numeroa ja siellä sanottiin, että ipodin voisi korjauttaa hieman yli 260 eurolla. Soitin Applelle varmistaakseni, että tuo hinta tosiaan pitää paikkaansa ja tuen mieshenkilö vahvisti tämän hinnan ja totesi sen vielä olevan varsin kohtuullinen korjaushinta 400e soittimelle.. Hänkin vahvisti, että meikäläisen iPod ei mene takuun piiriin.
Tässäkin tarinassa on ainakin toistaiseksi onnellinen loppu, googletin netistä ohjeet iPodin avaamiseksi, irrotin kovon ja puhaltelin vähän sinne sisään vähän, pistin kasaan ja taas toimii niinkuin vettä vaan.
Suurin yllätys tässä oli kyllä tuo naurettava hinta korjaukselle, ei tulis mieleenkään maksaa noin paljoa laitteen korjauksesta. Onko täällä kellään kokemusta takuun hakemisesta kuluttajansuojan kautta? Pakkohan se on sitä kautta koittaa jos tää vielä temppuilee.
ossy kirjoitti:
Suurin yllätys tässä oli kyllä tuo naurettava hinta korjaukselle, ei tulis mieleenkään maksaa noin paljoa laitteen korjauksesta. Onko täällä kellään kokemusta takuun hakemisesta kuluttajansuojan kautta? Pakkohan se on sitä kautta koittaa jos tää vielä temppuilee.
Apecoden Applen pakettiseurantapalvelussa oli kommentti, että Apple ei kunnioita Skandinaaviassa lainsäädännössä mainittua virhevastuuta verkkokaupastaan ostetuissa iPodeissa, kivijalkakauppojen täytyy noudattaa. Virhevastuuhan on siis pakollinen (takuu vapaaehtoinen) ja kattaa laitteen "oletettavan eliniän". Siitä vain puhelin käteen jos epäilyttää.
Itse otin hajonneesta iPodista rahat pois kotivakuutuksen kautta ja tilasin uuden.
Jep, jos tuo vielä temppuilee niin pitää soittaa ja varmistaa tilanne. Tän kokemuksen perusteella vaikuttaa kyllä siltä, että tuo jäi meikäläisen ensimmäiseksi ja viimeiseksi Apple tuotteeksi. Laadusta ja palvelusta jäi hieman kyseenalainen kuva. Onneks en vielä kerinnyt tilaamaan sitä miniä mediasoittimeksi
designed kirjoitti:Joo, yhden massatuotteen perusteellahan kannattaa aina kaikki tuomita
Kaveripiirin neljästä suht yhtäaikaa ostetusta iPodista kaks laukes takuuaikana (ne korjattiin toki mukisematta), meikäläisen podi toimii miten toimii, vain yksi toimii ilman suurempia ongelmia. En oo vakuuttunut putiikista, minkäs teen
No, eipä nämä tietysti ihan absoluuttisen kaikille sovellu, ei vaan ole joidenkin juttu.
No niin, vaihdoin ensimmäisen sukupolven 10Gt iPodistani kovalevyn värimalliin (katsottuani, että muita vaihtoehtoja ei ollut, akut olivat täysin erimuotoiset) niin nyt se on iloisesti hengissä, iTunesilla vedettiin vain softa uusiksi koneeseen niin hyvä tuli.
Kuvitteli ilmeisesti olevansa mustavalkopodi uuden kovalevyn kanssa, OS X:n työpöytäkuvakekin oli vanhan mallin.