Saapa nähdä - ainakin MS joutuu kilpailemaan alalla, josta sillä ei ole aiempaa kokemusta: lyhyen tuote-eliniän ja suurten sarjojen laitemarkkinoilla. MS tuottaa Windowseja ja Officeja hirveällä katteella käytännössä ilman varastotappioita. Hiiret, näppikset, peliohjaimet ym. eivät juuri vaadi muuta kuin ajoittaisia design-muutoksia ja Xboxiakaan ei enää tarvitse radikaalisti päivittää moneen vuoteen.Forsteiner kirjoitti:Mielenkintoista seurata, miten Zunen käy. Ehkä se tulee olemaan vuoden 2007 suurin floppi, kuten jossain arvioitiin.
Entäpä Zune? MS joutuu ehkä ensimmäistä kertaa tosissaan miettimään etukäteen, kuinka paljon se uskoo saavansa laitteita kaupaksi - ja tekemään isoja päätöksiä sen perusteella. Isoilla valmistussarjoilla se saisi laitteen hinnan edulliseksi, mutta ottaisi samalla varastotappioriskin jos kauppa ei käykään. Mp3-soittimien elinikä tuotteena lienee noin vuosi ja sinä aikana myynnin tulisi kattaa tuotekehitys- ja valmistuskustannukset - siinäpä haastetta eri asteisille johtajille. Myyntimäärät ja markkinaosuus ovat tässä tapauksessa keskeinen osa kannattavuutta kuten Nokia on kännykkäbisneksessään osoittanut. Dellkin tuota markkinaa jo yritti, mutta vaikka sillä oli erinomaiset näytöt tietokoneiden tuotannon/myynnin hallinnasta, kulutuselektroniikassa osaaminen ei enää riittänytkään. MS:n alemmalla johdolla voi hyvinkin olla iso houkutus mennä mukaan ylemmän johdon (Ballmer) optimismiin ja tilata tavaraa Toshibalta hieman yläkanttiin.
Mitkä sitten olisivat Zunen potentiaaliset markkinat?
- Jo laitteen omistavista 70% (?) on iPodin omistajia. Ostaisivatko he Zunen? Tuskin ainakaan Macin käyttäjät, ITMS:sta musiikkia ostaneet tai AAC-formaattia suosivat - kun kerran Zune ei ole yhteensopiva. Edes mp3-musiikkikirjaston käyttäjille ajatus siirtymisestä iTunesista Zuneen tuskin käytännössä tuntuu houkuttelevalta - verrattuna siihen että Zunen kanssa samanhintaiseen iPodiin vaihtamalla kaikki pelaisi kuten ennenkin.
- Loput 30% markkinoista on tällä hetkellä Creativen, Sonyn, Sandiskin ym. ScrewedForSure-leirin hallussa. Tuskinpa nekään suosiolla luovuttavat markkinoitaan MS:lle - ja rehellisesti sanoen, jos itse omistaisin Creativen soittimen, vaihtaisin luultavasti mieluummin Sandiskiin kuin iPodiin - Won'tPlayForSure -Zunesta puhumattakaan.
- Zunea saa vain kiintolevyllisenä. Suuri osa liikkuvista/kuntoilevista musiikinkuuntelijoista käyttää mieluummin Flash-laitteita - eivätkä he todennäköisesti kaipaa musiikin jakomahdollisuutta. Zune-ekosysteemissä ei ole heille tuotetta.
- En tiedä kuinka suuri "markkina" ovat ne, joilla ei mp3-soitinta vielä ole, mutta arvelen, että helppoa ei heidänkään houkuttelemisensa tule olemaan. Osa ehkä odottaa musiikkipuhelimia, osa menee massojen mukana iPodiin ja osa kärkkyy halpoja hintoja. En näe että Zune olisi vahva vaihtoehto yhdellekään noista potentiaalisista asiakasryhmistä.
Onnea vaan Microsoftille valitsemallaan tiellä, mutta kyllä jos omistaisin merkittävästi MS:n osakkeita, toivoisin yhtiön etupäässä keskittyvän siihen missä se on vahva (eli Win & Office) - ja vaikkapa sijoittamaan tietoturvaan sen mitä nyt uppoaa uusien (pienten potentiaalisten tuottojen) markkinoiden valloittamiseen. En voisi välttyä vahingonilolta, jos ensi vuoden puolella Zuneja tultaisiin myymään halvalla erilaisissa tyhjennysmyynneissä - ja Zunen markkinaosuus sinnittelisi jossain Samsungin ja Lexarin välissä.