Tammikuussa ostettu Powerbookkini (12", 1,5 GHz, 1,25 Gt) jökähti pari päivää sitten. Yritin mennä Messengeriin (Minkä sille voi, kun kaikki kaverit haluaa käyttää tuota ohjelmaa?) ja se sai aikaan tuon jumahduksen, koska mikään muu ohjelma ei ollut päällä. Satuin olemaan matkalla, joten ei ollut hiirtä mukana ja tuon jökähdyksen ansiosta touchpad lakkasi toimimasta (ei voinut valita "pakota sammumaan") eikä kone suostunut menemään nukkumaankaan, kun kannen laittoi kiinni. Aluksi virtanapista painamallakaan kone ei suostunut käynnistymään uudelleen, mutta toisella kerralla maltoin pitää nappia paljon pidempään alhaalla ja jo alkoi kone hurisemaan. Kone on toiminut moitteettomasti tuon uudelleen käynnistyksen jälkeen eikä Messengerkään ole jumittanut konetta.
Koska takuuta on vielä jäljellä ja satuin menemään Machuollon ohi, niin käväisin kysymässä, että pitäisikö kone huoltaa. Sieltä vastaukseksi tuli, että jos kone toimii, niin ei mitenkään pakko ole. Puhuttiin pitkään asiasta ja ehdotuksia sieltä päästä tuli, että tyhjentäisiin kovalevyn ja asentaisin uudelleen ohjelmat jne. Backupit olen muutenkin jo aikoinaan ottanut, joten ei se sinänsä hirveä urakka olisi... Kysyin, että miten yleistä jumittaminen on ja sieltä tuli vastaukseksi, ettei mitenkään harvinaista varsinkin, kun netin kanssa ollaan tekemisissä. Koneen olisi voinut jättää huoltoon, mutta sain sellaisen kuvan, ettei heidän testinsä kovin paljoa mitään auta ja sanoinkin, että vaikkei nyt tällä hetkellä ole mitenkään tulenpalavaa kiirettä duunien kanssa, niin ennemminkin kyse on henkisestä puolesta, että voiko koneesta luopua hetkeksikäään...
Muuten kone on toiminut loistavasti, mutta aikoinaan jouduin vaihdattamaan SD-aseman, joka oli viallinen. Ennen tuota huoltokeikkaa kone oli jumittanut yhden kerran ja muistelisin silloinkin Messengerin aiheuttaneen tukosta yhdessä Wordin kanssa. Silloin oli käytössäni hiiri ja "pakota sammumaan" ratkaisi jumituksen. Koska kone kävi huollossa tuon tukoksen jälkeen, en sen kummemmin asiaa miettinyt ennen tätä toista tukosta. Olin kyllä maininnut tuosta ekasta kerrasta koneen viedessäni huoltoon.
Huollon jälkeen kone on toiminut hyvin, mutta eräs kerta joidenkin ohjelmapäivitysten saavuttua koneelle ja koneen uudelleenkäynnistyessä ei tullutkaan kirjautusmisruutu esille vaan kone sammui ja aloitti toisen kerran käynnistyksen ja vasta sitten pääsin kirjautumaan sisään. Muita sattumuksia ei ole ollut, kunhan nyt vain neurottisena listasin kaiken vähän oudomman.
Kaiken tämän vuodatuksen jälkeen kyselisinkin enemmänkin yleisellä tasolla, että mitä tehdä jos läppäri jökähtää? Pakota sammumaan toiminto, virtanappia pitkään painamalla uudelleenkäynnistys, jos noista ei mikään toimi niin odottaako, että akun lataus loppuu vaiko akku irti? Noi oli ne mun ensimmäiset mieleeni tulleet vaihtoehdot. Toivottavasti en enää ikinä joudu siihen, mutta kaiken varalta... Millaiset jäljet pakottaminen sammumaan/uudelleenkäynnistys virtanappia painamalla aiheuttaa? Mistä tutkailla mahdollisia jälkiä ja pitäisikö aina tällaisen tapahtuman jälkeen asentaa käyttis ja ohjelmat uudelleen? Kuinka yleistä ylipäätään tuollainen jöksähdys on?
Ehkä tämä viesti kuuluisi tuonne ongelma-osastolle... Tutkailin aikaisempia viestejä, mutta taitavat olla sen verran historian hamassa kauas vaipuneita, etten ihan heti käsiini saanut. Älkää siis höykyttäkö uudesta topicista, pliis.
PB jumahti, mutta heräsi eloon siis huoltoonko vai ei?
Keskustelua kannettavista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
PB jumahti, mutta heräsi eloon siis huoltoonko vai ei?
Viesti Kirjoittaja iso paha S »
Keskinkertaiset vastustavat suuria sieluja. -Einstein
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, jos kone kaatuu kerran, ei ole syytä isompaan huoleen. Ehkä voisi ajaa Levynkorjaajalla oikeuksien korjauksen.
Kokeile joskus Alt-Omppu+esc yhdistelmää, saat sen pakota sammumaan ruudun. Saat kaatuneen softan pois.
Virta katkeaa vasta melko pitkän virtanapin painamisen jälkeen eli siinä ei ollut mitään ongelmaa.
Mitä tarkoittaa, että backupit olet aikoinasi ottanut? Nehän pitää tehdä suunnilleen viikon, kahden välein.
Ja tuo softapäivitys, siinäkään ei tapahtunut mitään väärää, sillä eräs päivitys teki juuri tuon, sen olit tarkoituskin.
Yksittäisen softan kaatuminen ei ole kovin harvinaista mutta koko käyttiksen täysi kaatuminen on harvinaista. Mulle on kone tainnut kaatua kahdesti viimeisten viiden vuoden aikana.
Ja jos kaatumisen jälkeen kone takkuaa, voi käynnistää sen DVD/CD:ltä ja käynnistää Levynkorjaaja ja korjata levy. Jos kone kaatuu useammin, voit ajaa Hardware Testin. Se on jollakin koneen mukana tulleella levyllä. Tiedät ainakin, onko jotain rautavikaa, joka kaatumiset aiheuttaa.
Kokeile joskus Alt-Omppu+esc yhdistelmää, saat sen pakota sammumaan ruudun. Saat kaatuneen softan pois.
Virta katkeaa vasta melko pitkän virtanapin painamisen jälkeen eli siinä ei ollut mitään ongelmaa.
Mitä tarkoittaa, että backupit olet aikoinasi ottanut? Nehän pitää tehdä suunnilleen viikon, kahden välein.
Ja tuo softapäivitys, siinäkään ei tapahtunut mitään väärää, sillä eräs päivitys teki juuri tuon, sen olit tarkoituskin.
Yksittäisen softan kaatuminen ei ole kovin harvinaista mutta koko käyttiksen täysi kaatuminen on harvinaista. Mulle on kone tainnut kaatua kahdesti viimeisten viiden vuoden aikana.
Ja jos kaatumisen jälkeen kone takkuaa, voi käynnistää sen DVD/CD:ltä ja käynnistää Levynkorjaaja ja korjata levy. Jos kone kaatuu useammin, voit ajaa Hardware Testin. Se on jollakin koneen mukana tulleella levyllä. Tiedät ainakin, onko jotain rautavikaa, joka kaatumiset aiheuttaa.
-
Viesti Kirjoittaja iso paha S »
Juu juu, kyllä niitä otetaan ahkerasti. Yleensä silloin, kun elämää suurempi projekti on ohi eli tallennan sen toisaalle kuin pelkästään koneelleni. Toi "aikoinaan" oli vain ympäripyöreä ilmaisu. Viimeisin backup tapahtui kutakuinkin viikkoa ennen tuota kosahdusta, jolloin otin tärkeitä valokuvia pois koneelta. Kaikkea en ole kuitenkaan tallentanut toisaalle, ne kun on sellasta pikkusälää, jonka ei ole pakko säilyä jälkipolville.MacFinn kirjoitti: Mitä tarkoittaa, että backupit olet aikoinasi ottanut? Nehän pitää tehdä suunnilleen viikon, kahden välein.
Oliko mulla kumpi kyseessä? Varmistaisin vain, että tiedän noiden eron...tyhmää kalikalla päähän...MacFinn kirjoitti: Ja tuo softapäivitys, siinäkään ei tapahtunut mitään väärää, sillä eräs päivitys teki juuri tuon, sen olit tarkoituskin.MacFinn kirjoitti: Huh, kylmä rinki poissa persikan ympäriltä.
MacFinn kirjoitti:Yksittäisen softan kaatuminen ei ole kovin harvinaista mutta koko käyttiksen täysi kaatuminen on harvinaista. Mulle on kone tainnut kaatua kahdesti viimeisten viiden vuoden aikana.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kiitos selkeästä vastauksesta. Kyllähän sitä kaikennäköstä tulee keskusteltua kavereidensa kanssa, joilla on mäkki, mutta ei sieltäkään päästä aina kaikkea tule tietoon. Homppu on loistava väylä vertailla ja kasata infoa itselleen lähes ähkyyn asti.
Keskinkertaiset vastustavat suuria sieluja. -Einstein
-
jumituksesta
Viesti Kirjoittaja Quini »
Mulla tekee vuoden vanha PB G4 15" samaa, mutta ongelma ilmenee vain kun oon Safarissa. Eli en ole silleen huolissani koneen toimivudesta. Asiasta enemmän tietävät ystäväni olivat sitä mieltä, että kyse lienee safarin aiheuttamasta "ominaisuudesta", joten oisko sulla sitten sama "ominaisuus" mesessä? En käytä meseä, eli siitä en osaa sanoa mitään.
En ole huollattanut konetta moisen takia, koska vika tuskin on koneessa. Ai niin sen verran vielä, että käytin koneeni jonkun muun ongelman takia (vika oli silloin sellainen, että kone ilmoitti että "kelvoton varausyksikköyksilö") Applen liikkeessä, jolloin todettiin että rautapuoli toimii moitteettomasti, eli se tuki tätä ajatusta että kone on ehjä, ja tämä temppuilu tosiaan voisi johtua ihan vain safari ohjelmasta. Eli itse en ole ongelmasta tehnyt numeroa.
En ole huollattanut konetta moisen takia, koska vika tuskin on koneessa. Ai niin sen verran vielä, että käytin koneeni jonkun muun ongelman takia (vika oli silloin sellainen, että kone ilmoitti että "kelvoton varausyksikköyksilö") Applen liikkeessä, jolloin todettiin että rautapuoli toimii moitteettomasti, eli se tuki tätä ajatusta että kone on ehjä, ja tämä temppuilu tosiaan voisi johtua ihan vain safari ohjelmasta. Eli itse en ole ongelmasta tehnyt numeroa.
-
Re: jumituksesta
Viesti Kirjoittaja Jezze »
Mulki safari jumitti koneen fataalisti pari päivää sitten.Quini kirjoitti:Mulla tekee vuoden vanha PB G4 15" samaa, mutta ongelma ilmenee vain kun oon Safarissa. Eli en ole silleen huolissani koneen toimivudesta. Asiasta enemmän tietävät ystäväni olivat sitä mieltä, että kyse lienee safarin aiheuttamasta "ominaisuudesta", joten oisko sulla sitten sama "ominaisuus" mesessä? En käytä meseä, eli siitä en osaa sanoa mitään.
15" albook 1,5ghz, 512mt, Radeon 9700 128mt. A pirate with a steering wheel coming out of his crotch walks into a bar and the bartender says, "Do you know you have a steering wheel coming out of your crotch?" He says, "Aaarrr..it's driving me nuts."
-
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka