![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
iBook ja langaton ulkoinen kovo?
-
Viesti Kirjoittaja alspe »
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Niin.. jos ei tee työkseen musaa, videota tai kuvia niin tuo riittää enemmän kuin hyvin. Vakaville harrastajillekin yleensä.alspe kirjoitti: Kai sillä 160 Gb + 120 Gb pärjää jonkin aikaa kun heittää turhuudet helkuttiin.
Se on hassua kuinka kukaan ei wareta ja silti ostetaan 300 gigan levyjä.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
OT: Kyllä niitä gigoja menee muuhunkin, kun esimerkiksi yksi kuva vie tilaa lähemmäs 20 megaa raaka/jpeg-originaalina ja käsiteltynä versiona. Ja EyeTV-tallenukset vievät kymmeniä tai satoja gigoja. jne.Pbman kirjoitti:Se on hassua kuinka kukaan ei wareta ja silti ostetaan 300 gigan levyjä.
-
-
Kuten sanoin niin kuva-, musiikki- tai videotyö vie tilaa. Amatöörille nuo gigat kuitenkin riittävät. Alun perin esitettyyn liki 300 gigan tilaan mahtuu järjestelmäfilejen ja työjuttujen lisäksi ainakin itselläni yli 80 000 digijärkkärin kuvaa joista osa käsiteltyinä. Saa siis pari vuotta kuvailla. Yksi julisteleiska ottaa helposti gigan kun pari kertaa tekee uuden tallenteen. Noitakin kuintenkin saa vääntää ihan tosissaan 300 gigaan.mercury kirjoitti:OT: Kyllä niitä gigoja menee muuhunkin, kun esimerkiksi yksi kuva vie tilaa lähemmäs 20 megaa raaka/jpeg-originaalina ja käsiteltynä versiona. Ja EyeTV-tallenukset vievät kymmeniä tai satoja gigoja. jne.Pbman kirjoitti:Se on hassua kuinka kukaan ei wareta ja silti ostetaan 300 gigan levyjä.
TV-nauhoitus on edelleen sellainen marginaalitapaus että siihen varaan ei voi paljoa laskea, mutta on toki tulevaisuudessa yksi merkittävimmistä syistä tilantarpeeseen. En tiedä noiden pakkauksesta mitään, mutta kuvittelisin että "satoja gigoja" tarkoittaa jo satoja tunteja nauhotuksia. Eli vuoden salkkarit menisi ihan hyvin noille levyille. (korjatkaa toki jos olen väärässä) Vielä kovempi tilantarve on kotivideoilla: kotivideoiden digitointi ottaa sen 14 gigaa tunnissa kun ei sitä kuitenkaan osaa pakata fiksusti. Pertti Peruseditoijalla ei tuo 300 gigaa rupea kyllä siinäkään kuristamaan ihan helposti pelkkiä syntymäpäiviä ja kanarian lomia kuvatessa.
Kyllähän fakta on se että jengillä on satamäärin DVD-rippejä ja kymmenien tuhansien biisien musa-arkistot jotka tuota tilaa vievät.
-
-
Kyllä se liittyy warettamiseen. Tuo 45 gigaa mahtuu hyvin, mutta 145gigaa on jo eri tarina ja eri määrä levyjä.mercury kirjoitti:OT: Ja tämä liittyy warettamiseen? Mulla on 45 gigan iTunes-kirjasto, kaikki omista levyistä peräisin.Pbman kirjoitti:Kyllähän fakta on se että jengillä on satamäärin DVD-rippejä ja kymmenien tuhansien biisien musa-arkistot jotka tuota tilaa vievät.
-
Viesti Kirjoittaja Tiina »
EyeTV käyttää reilu 2 Gt/tunti nauhitusta MPEG-2:lla. Jos joskus päästään HDTV:n niin tilaa vaaditaan jo 8 Gt/tunti. Silloin immeiset ostelevat kotiin teratavuisia levyjä ja sillä ei ole mitään tekemistä warettamisen kanssa.
Näin se maailma menee ja "informaation" määrä kasvaa. Toista se oli Plussan kanssa kun Finder ja System mahtuivat yhdelle yksipuoliselle korpulle (400 kt) ja lisä levyasemaan sujautettiin toinen samanlainen korppu, jolla oli WriteNow ja kaikki omat tiedostot eikä tehnyt tiukkaakaan.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen itse olen tiiraillut Buffalon suuntaan: WLAN tukiasema + LinkStation kovo, johon voi sitten liittää lisää tilaa USB portin kautta.
-
Eikä kai kukaan rippaa omia dvd:itään kovolle?
-
Kun täällä jatkuu offtopicki niin laitetaan tähän vielä: Jos mulla ei olisi rajoituksena läppärin levyä, olisi kirjaston koko huomattavasti suurempi. Kun siis ei tarvitsisi miettiä mitkä levyt rippaa ja rajoittaa bittivirtaa 128 kiloon (vaan valinta olisi lossless). Nyt tuo 45 gigaakin on aivan liian paljon ja pitäisi poistaa ~10 ettei levy ajautuisi liian täyteen.Pbman kirjoitti:Kyllä se liittyy warettamiseen. Tuo 45 gigaa mahtuu hyvin, mutta 145gigaa on jo eri tarina ja eri määrä levyjä.
-
Kyllä, matkaa varten. Itse olen kuljettanut pitkälti toista sataa gigaa leffoja mukana kun olen ollut ulkomailla reilun kahden kuukauden ajanjaksoja.alspe kirjoitti:Eikä kai kukaan rippaa omia dvd:itään kovolle?
Lisäys: Erikoistapauksia ehkä, mutta ison levyn yhdistäminen waretukseen on joka tapauksessa täysin asiaton yleistys.
-
-
2 gigaa per tunti niin sille levylle mahtuu edelleen yli 100 tuntia nauhoituksia. Eiköhän tuo joksikin aikaa riitä. Toki on aina niitä joilla on vhs-kasettejakin satoja varastossa, mutta taaskaan ei puhuta normaalista käyttäjästä.Tiina kirjoitti:Kyllä tuo 300 Gt käy amatöörillakin aika nopeasti ahtaaksi, jos esim. EyeTV:llä leffoja nauhottaa. Meikäläiselle on kertynyt alle kahdessa vuodessa ostettuja DVD:tä saman verran kuin mahtuisi tuolle 300 Gt levylle eli 60. Ehkä ostaisin vähemmän, jos olisi TV ja EyeTV onkin harkinnassa, mutta kovalevy tilaa tarvitsisi silloin hulppeasti lisää.
EyeTV käyttää reilu 2 Gt/tunti nauhitusta MPEG-2:lla. Jos joskus päästään HDTV:n niin tilaa vaaditaan jo 8 Gt/tunti. Silloin immeiset ostelevat kotiin teratavuisia levyjä ja sillä ei ole mitään tekemistä warettamisen kanssa.
Näin se maailma menee ja "informaation" määrä kasvaa. Toista se oli Plussan kanssa kun Finder ja System mahtuivat yhdelle yksipuoliselle korpulle (400 kt) ja lisä levyasemaan sujautettiin toinen samanlainen korppu, jolla oli WriteNow ja kaikki omat tiedostot eikä tehnyt tiukkaakaan.
Those were the days: C64:n Hostages ja Roadrunner pelit latasi kasettiasemalla puolituntia. Kummassakin pelissä oli sama ominaisuus: kolme elämää kun kuoli niin peli piti ladata uudestaan =) Se oli elämää se! Ei ole koskaan muuten tullut mieleen paljonkos tollaselle C-kasetille mahtuu kilotavuja?
-
Ei ole. 300 gigaa tai yli on tarpeen vain joko waretuskäyttöön tai video,- ääni- tai kuvatyöhön. Työ sanalla en tarkoita leipätyötä vaan myös noiden parissa työskentelyä esimerkiksi harrastuksen merkeissä.mercury kirjoitti:Kyllä, matkaa varten. Itse olen kuljettanut pitkälti toista sataa gigaa leffoja mukana kun olen ollut ulkomailla reilun kahden kuukauden ajanjaksoja.alspe kirjoitti:Eikä kai kukaan rippaa omia dvd:itään kovolle?
Lisäys: Erikoistapauksia ehkä, mutta ison levyn yhdistäminen waretukseen on joka tapauksessa täysin asiaton yleistys.
Toki on erityistapauksiakin. Hyväosaisilla suomalaisilla vain on paha tapa kuvitella väestönsä homogeenisemmaksi kuin mitä se onkaan. Todellisuus on karua: harva meistä pystyy ostamaan DVD-levyjä tai musiikkia niin paljon että saisi tuon tilan täyteen. Harvalla on taitoja tai tarvetta nauhottaa tv-ohjelmia koneelle. Vai miksi kaupat edelleen myy koneita 40 tai 80 gigan levyillä?
-
Jälkimmäinen ei ole ollenkaan niin harvinaista ja vaikeaa kuin oletat. Itse asiassa se on erittäin helppoa, ja sovitin maksaa PC/Windows-mallisena edullisimmillaan noin 60 euroa. Muutenkin käytät tuossa sanaa "harva", ja puhutaan ihmisistä jotka hankkivat jo alunperin tuhansien eurojen koneen, eikä todellakaan mitään markettipuuceeta, ollaan mäkkifoorumilla nimittäin.Pbman kirjoitti:harva meistä pystyy ostamaan DVD-levyjä tai musiikkia niin paljon että saisi tuon tilan täyteen. Harvalla on taitoja tai tarvetta nauhottaa tv-ohjelmia koneelle.
Tästä huolimatta käytät täysin ehdottomia ilmaisuita kuten "ei ole" ja "vain joko...tai". Täysin asiatonta.
-
Ja se että ollaan maccifoorumilla antaa luvan puhua vain parin prosentin osasta väestöä? Ja kyllä.. se on vaikea! Ei sinulle, mutta 90% väestöstä! Itse olen kai näiden laitteiden kohderyhmää eikä minulla ole mitään vaikeuksia softien tai laitteiden käytössä mutta entä äitini? Viimeisenä vuotetaan työelämässä ennen sairaseläkettä hän joutui opettelemaan tietokoneen käytön. Kun kotikoneen vieressä on 12 kohtainen ohje kuinka soitetaan pojille skypellä niin homma toimii. Ilman ohjetta ei olisi toivoakaan. Hänellä on tietokone, 40 gigaa levytilaa, jossa windows ja lomakuvia. 30 gigaa tyhjää tilaan jäljellä. Tuo on erittäin tyypillinen sisältö tietokoneen levylle.mercury kirjoitti:Jälkimmäinen ei ole ollenkaan niin harvinaista ja vaikeaa kuin oletat. Itse asiassa se on erittäin helppoa, ja sovitin maksaa PC/Windows-mallisena edullisimmillaan noin 60 euroa. Muutenkin käytät tuossa sanaa "harva", ja puhutaan ihmisistä jotka hankkivat jo alunperin tuhansien eurojen koneen, eikä todellakaan mitään markettipuuceeta, ollaan mäkkifoorumilla nimittäin.Pbman kirjoitti:harva meistä pystyy ostamaan DVD-levyjä tai musiikkia niin paljon että saisi tuon tilan täyteen. Harvalla on taitoja tai tarvetta nauhottaa tv-ohjelmia koneelle.
Tästä huolimatta käytät täysin ehdottomia ilmaisuita kuten "ei ole" ja "vain joko...tai". Täysin asiatonta.
Jos taas puhutan nuorisosta: kuinka suuri osa on warettanut? Kuinka moni oikeasti tarvitsee 300 gigan levyjä? HARVA, erittäin harva jopa nuorista aikuisista jotka taitavat olla näiden laitteiden suurkäyttäjiä. Yliopistolla sen huomaa: vaikka on puhe siitä kansanosasta joka koneita muka käyttää kuin itsestään on perus ATK-kursseille hirveö tunku. Ja silti kysellään koko ajan miten saan tuon sähköpostiliitteen nyt tälle muistitikulle.
Vaikka TV-sovittimia myytäisi 10 000 vuodessa niin se on edelleen vain prosentteja koneen käyttäjistä. Samoin 300 gigan levyjä ei tarvitse kuin joku hassu prosentti. Valtaosa suomalaisista kun ei edelleenkään käytä tietokonetta kuin tekstinkäsittelyyn, mesettämiseen tai muuhun arkikäyttöön. He eivät noita suuria levyjä tarvitse.
Suuret levyt ostetaan edelleen warettamiseen. Ne ostetaan irrallisina kiintolevyinä jotka asennetaan itse: taito jota ei haltsaa kuin alle prosentti tietokoneen käyttäjistä. Ostajia ovat nuoret ja nuoret aikuiset, henkilöt joista harvempi on edes leipätyössä. Heillä ei ole varaa ostaa sitä levyä täyteen sisältöä! Toki siellä saattaa olla skeittiporukan videoita, mutta taas puhutaan marginaaleista. Kun opiskelijaasuntoon kuuluu 10/10 liittymä "ilmaiseksi" niin kyllä sitä linjaa myös käytetään. Se on erittäin nopea väylä täyttää yksi 300 gigaa.
Opiskelijana haluan uskoa että minulla on aika hyvä tieto asioistani. Kerro toki miten perustelet että noita isoja levyjä jengi tarvitsisi. Tulevaisuudessa tietenkin asia on toinen, muta samalla myös waretus menee eteenpäin: "ylisuuret" levyt kasvavat myös. Tänä päivänä porukka ostaa teratavulevyjä, MIKSI IHMEESSÄ?! Itselläni on levytilaa käytössä yli teratavu ja käyttökin on selvä: laatikossa 50 DV-filmiä videomateriaalia. Minä pärjään video- ja kuvatyöskentelyssä teralla oikein hyvin, mutta miksi naapurin "nörtti" kaveri sitten osti kaksi 500 gigan levyä, liittyisiköhän siihen kansiolliseen poltettuja DVD-leffoja. En tiedä.
-
Viesti Kirjoittaja Tiina »
Pbman niin minä olen kokoajan kirjoittanut niille, jotka lukevat ja kirjoittavat tälle palstalle. En toki ole kirjoittanut esim. äidillesi, enkä kirjoituksiini sulje koko maailmaa. Kun on esim. seurannut hompussa olleita keskusteluita Eye TV:stä ja Mac mineistä, niin en sanoisi, että tuo suuren kovon tarve esim. TV ohjelmien tai leffojen nauhoittamiseen on kovin kaukaa haettua.
Oletin tietysti myös sinun kirjoittavan lähinnä tälle palstalle kirjoittaville, vai oliko tämäkin kommenttisi myös äitisi tapaisille "normaali" PC-käyttäjille
Minun on kyllä sanottava, että minulta ei tuo Linux palvelimen asentaminen ihan noilla ohjeilla menisi, mutta voin silti tarvita 300 Gt:n kovon muuhun kuin warettamiseen.Eikun se on helppoa kaikille.
0.) Ubuntun levyimagen lataus netistä ja poltto levylle
1.)Ubuntun asennus, joka on helpompi kuin XP:n asennus
2.)palvelimen asennus = yksi rivi konsoliin
3.) VALMIS!
Kotiverkkoon jos haluaa jaot niin täytyy käydä, kuten wintoosassakin, laittamassa "ohjauspaneelista" raksit niin että on jaot päällä.
Pomminvarman reilu tuhat bittisen salauksen laitto tuohon julkiseen jakoon vaatii yhden tiedoston yhden rivin muuttamisen ja avainten luonnin (macilla yks rivi konsoliin). Aikaa menee 5 minuuttia.
Sinä itse voit ihan laillisesti tarvita teran kovo, mutta mielestäsi kaikki muut normaali käyttäjät tällä palstalla ovat vain warettajia, jos tarvitsee 300 Gt:n kovon. Ei se, että naapurissasi on nörtti, joka mielestäsi warettaa toki tee kaikista muista ison kovon tarvisijoista warettajia, vaikka eivät kotivideoita harrastaisikaan.
-
60 leffaa on paljon. Minulle ainakin. Eli en sanoi että "kuin 60 leffaa". Ja kuten olen sanonut on TV-nauhoitukset fiksu syy isolle levylle ja tuo tulee lisääntymään. SILTI 300 gigaa on paljon nauhoituksia, ainakin ihmiselle joka ei katso telkkarista kuin Simpsonit ja uutiset. Tällä hetkellä ohjelmien nauhoittaminen on sitä paitsi harvinaista eikä selitä suurien levyjen myyntiä.Tiina kirjoitti:alspe en tarkoittanut, että olisin ripannut DVD leffojani - tai olisin sitä edes tekemässä - kovolle. Silloin tällöin teen sitä samoista syistä kuin mercury. Otin sen vain lukuna esimerkiksi. 300 Gt:n ei mahdu kuin 60 leffaa eli n. 1 leffa/vko vuoden ajan. Jos siis käyttää Eye TV:tä ja nauhoittelee ja säilyttelee nauhoituksia pitkään tulee tuo 300 Gt aika pian täyteen. Jos ottaa 160 Gt kovon, saa uutta olla ostamassa vajaan vuoden päästä, ellei heitä nauhoituksia pois vanhimmasta päästä.
Kokeillaanko? Minä sen noin tein eikä ainakaan vielä kukaan sanonut että olisin tuosta jotain unohtanut. Voit toki tarvita, en sitä kiistä. Kunhan vain ihmettelin "ääneen" että mihin tuota levyä tarvitaan.Minun on kyllä sanottava, että minulta ei tuo Linux palvelimen asentaminen ihan noilla ohjeilla menisi, mutta voin silti tarvita 300 Gt:n kovon muuhun kuin warettamiseen.
Luetaan näitä ketjuja. Olen alusta alkaen sanonut että video-, musiikki- ja kuvamateriaali on sellaista että sille tuota kuluu ja ymmärrän levytarpeen silloin. 300 gigaa on ehkä sellainen raja että se on nykyään jo yleistymässä, 500 gigaa on liian iso. Kuten kerroin niin itselläni on digikuviakin töiden puolesta kertynyt ja piti oikein katsoa niiden tilankäyttöä: 80 000 kuvaa ja niistä tehdyt kaikki editoinnit menevät pariin sataan gigaan. Jos siis jonkinlaisella "ammattilaisellakin" menee pari vuotta tuon täyttämiseen niin mitä siihen meneekään amatööriltä.Sinä itse voit ihan laillisesti tarvita teran kovo, mutta mielestäsi kaikki muut normaali käyttäjät tällä palstalla ovat vain warettajia, jos tarvitsee 300 Gt:n kovon. Ei se, että naapurissasi on nörtti, joka mielestäsi warettaa toki tee kaikista muista ison kovon tarvisijoista warettajia, vaikka eivät kotivideoita harrastaisikaan.
300 gigan levy on edelleen tarpeettoman suuri tavalliselle koneenkäyttäjälle. Se että paras hinta-giga -suhde oli 300gt levyillä (ainakin viimeksi kun levyjä ostin) tekee noiden ostamisesta jonkun päässä kannattavaa on hyvin ymmärrettävää. Levytilaa kun ei tässä mediasirkuksessa ole koskaan liikaa. Omat levyni olen aina ostanut ihmetellen että kuinka nämä muka voisivat joskus tulla täyteen, mutta kyllä ne vain aina tulevat.
Mielestäni normaalikäyttäjät eivät ole warettajia. Normaalikäyttäjällä harvoin onkaan 300 gigaa levytilaa. Matti Meikäläinen, opiskelija tai nuori aikuinen, joka ostaa kaupasta kaksi 300 gigan levyä on joko media-alalla, harrastaa sitä tai on warettaja. Luultavimmin warettaja. Sitten joukossa on pari hassua TV-nauhoittajaa joilla on se 500 videokasetin arkisto ja nyt homma jatkuu digitaalisena. Tavalliselle käyttäjälle, jos sellaista sanaa nyt vielä saisi käyttää, riittää nauhoittaa salkkarit ja joskus illan leffa. Siihen ei tarvita 100 tunnin kapasiteettia.
Tasan viimeinen offtopic minun osaltani tähän ketjuun. Ihmiset ovat erilaisia, se on rikkaus.
-
Sun maailma on kovin mustavalkoinen.Pbman kirjoitti:Sitten joukossa on pari hassua TV-nauhoittajaa joilla on se 500 videokasetin arkisto ja nyt homma jatkuu digitaalisena. Tavalliselle käyttäjälle, jos sellaista sanaa nyt vielä saisi käyttää, riittää nauhoittaa salkkarit ja joskus illan leffa.
Miten ois esimerkiksi urheiluvalmentaja jolla on EyeTV-arkistossa urheiluohjelmaa, kilpailutaltiointeja ja jumppaa jne, eikä sen polttaminen DVD:lle ole käytön kannalta kovin hyvä optio, kun harjoitusohjelmia suunnitellessa tavaran pitää olla koneella. Ja koneella pitää myös olla ripattuna kattojärjestön (vaikkapa uinnissa FINAn) ohjeistus-DVD:t jne.
Esimerkki täältä meiltä kotoa by the way. Koneelle hankittu alkuperäisen 80 gigaisen kaveriksi 160 gigainen, sitten vielä 320 gigainen päälle.
Maailman mahtuu monenlaisia ihmisiä ja heillä on tarpeita joita et näköjään osaa edes kuvitella.
-
-
Joutuu nyt vielä kommeintoimaan kun osui niin hyvin.mercury kirjoitti:Sun maailma on kovin mustavalkoinen.Pbman kirjoitti:Sitten joukossa on pari hassua TV-nauhoittajaa joilla on se 500 videokasetin arkisto ja nyt homma jatkuu digitaalisena. Tavalliselle käyttäjälle, jos sellaista sanaa nyt vielä saisi käyttää, riittää nauhoittaa salkkarit ja joskus illan leffa.
Miten ois esimerkiksi urheiluvalmentaja jolla on EyeTV-arkistossa urheiluohjelmaa, kilpailutaltiointeja ja jumppaa jne, eikä sen polttaminen DVD:lle ole käytön kannalta kovin hyvä optio, kun harjoitusohjelmia suunnitellessa tavaran pitää olla koneella. Ja koneella pitää myös olla ripattuna kattojärjestön (vaikkapa uinnissa FINAn) ohjeistus-DVD:t jne.
Esimerkki täältä meiltä kotoa by the way. Koneelle hankittu alkuperäisen 80 gigaisen kaveriksi 160 gigainen, sitten vielä 320 gigainen päälle.
Maailman mahtuu monenlaisia ihmisiä ja heillä on tarpeita joita et näköjään osaa edes kuvitella.
Ei, maailmani ei ole mustavalkoinen. Päin vastoin on kuvittelen omaavani melko hyvän näkemyksen Suomalaiseen yhteiskuntaan. Yhteiskuntaan jossa ei nauhoiteta elokuvia tietokoneelle tai olla uimavalmentajia.
Itse olen lumilautailuopettaja ja -valmentaja. Arkistoissa on aika hyvä määrä lautailumatskua ja koulutuskäyttöön kisaruneja enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kun ei ne täytä tuota tilaa! 700 megaan menee ainakin itsellä tunnin laskuleffa ihan hyvin. Vaikka noita materiaaleja olisi 30 tuntia niin tilankäyttö ei ole vielä edes kymmenesosassaan. Ja edelleen: 100 tunnin urheilumateriaaleja koneella pitäviä henkilöitä ei suomessa ole kovin montaa!
Osaan kuvitella monenkinlaisia tarpeita suurille kiintolevyille. Fakta vain on se ne ovat pienen vähemmistön juttuja. Ja edes 100 pientä vähemmistö eivät Suomessa vastaa väkimäärältään suurta enemminstöä näissä asioissa.
Ugh.. olen puhunut.
-
Kappas. Enää et olekaan sitä mieltä että täysin mustavalkoinen yleistyksesi olisi oikein ja "300 gigaa tai yli on tarpeen vain joko waretuskäyttöön tai video,- ääni- tai kuvatyöhön". Kaikenlaisia käyttäjiä siis riittää, vaikka uintivalmentajia, joten yleistys ja "väkijoukon ampuminen haulikolla" on asiaton. Se oli mun pointti alusta asti. Olen puhunut.Pbman kirjoitti:Osaan kuvitella monenkinlaisia tarpeita suurille kiintolevyille. Fakta vain on se ne ovat pienen vähemmistön juttuja. Ja edes 100 pientä vähemmistö eivät Suomessa vastaa väkimäärältään suurta enemminstöä näissä asioissa.
-
Nyt laitoin iBookin Linksysin WRT54-G:n perään langattomana. Vetäsin ohjelmiston päivitystä ja 159 Mt:n päivitys tuli valehtelematta (mutta kellottamatta) noin 30 sekunnissa koneelle. Että kyllä mulle ainakin nopeus riittää jos 5 Mt/s on nopeus. Pitää mitata tarkemmin.mercury kirjoitti:Jep, tuollaista luokkaa se on. Vanhalla 802.11b:llä liikkuu käytännössä 2-5,5 Mbps ja 802.11g:llä noin viisinkertainen määrä (ja nämä siis bittejä). Maksimiin teoreettiseen kattoon ei päästä käytännössä.wanders kirjoitti:Käytännössä tieto siirtyy noin 1-2 Mt/s (siis tavuja, ei bittejä).
On tiedonsiirrossa eroa jotenkin että tuleeko data verkosta ja reitittimen perästä esim. verkkolevystä tai toisesta koneesta? Kun Repe tuolla aiemmin muotoili näin :
Repe Ruutikallo kirjoitti:Kovalevykäytössä Airport/Wlan olisi yksinkertaisesti aika sairaan hidas.
-
Viesti Kirjoittaja TarZani »
-
Vetäsit ohjelmiston päivitystä? Suomeksi? =) Tuo nopeustarve on toki riippuvainen käyttäjästä.. itse en voisi kuvitella avaavani esimerkiksi jotain 160 megan kuvaa photarilla 30 sekuntia. Olettaen siis että se tulisi tuollaisen verkon yli.alspe kirjoitti:Nyt laitoin iBookin Linksysin WRT54-G:n perään langattomana. Vetäsin ohjelmiston päivitystä ja 159 Mt:n päivitys tuli valehtelematta (mutta kellottamatta) noin 30 sekunnissa koneelle. Että kyllä mulle ainakin nopeus riittää jos 5 Mt/s on nopeus. Pitää mitata tarkemmin.mercury kirjoitti:Jep, tuollaista luokkaa se on. Vanhalla 802.11b:llä liikkuu käytännössä 2-5,5 Mbps ja 802.11g:llä noin viisinkertainen määrä (ja nämä siis bittejä). Maksimiin teoreettiseen kattoon ei päästä käytännössä.wanders kirjoitti:Käytännössä tieto siirtyy noin 1-2 Mt/s (siis tavuja, ei bittejä).
Kysymysmerkki mutta ei kysymystä =) En tiedä mitä tarkoitat, mutta verkon nopeus on kyllä aina sama riippumatta lähteestä. Tosin lähde voi kyllä se joka nopeutta rajoittaa: ketju on niin hidas kuin mitä sen hitain kohta on. Eli Wlan ei hidasta kotilaajakaistaa koska se kotoasi lähtevä piuha on "ohuempi" kuin wlanin siirtonopeus. Kotiverkossa taas wlan on se kuristaja koska koneiden kovalevyt ja väylät lähettäisivät mielellään tavaraa enemmänkin kuin mitä wlan pystyy se hoitamaan. Verkkolevy ja kotipalvelin ovat yhtä nopeita (tai hitaita) keskenään.On tiedonsiirrossa eroa jotenkin että tuleeko data verkosta ja reitittimen perästä esim. verkkolevystä tai toisesta koneesta? Kun Repe tuolla aiemmin muotoili näin :Repe Ruutikallo kirjoitti:Kovalevykäytössä Airport/Wlan olisi yksinkertaisesti aika sairaan hidas.
Esimerkiksi minulla on tuossa nurkassa nököttävän palvelimen lisäksi firman palvelimet toisaalla Turussa. Sohvalla istuessa kotipalvelimelle on kaistaa wlanin 54mbps mutta firman palvelimiin Saunalahden kotiini tarjoama 1Mbps. Samoin ystävillä ja asiakkailla on tuohon nurkassa olevaan palvelimeen yhteys tuo 1Mbps.
Ja siis firewire siirtää tuon 400mbps joka sekin vielä kuristaa kiintolevyn nopeutta. Arkisessa kovalevykäytössä tuo wlan on siis kova pullonkaula. Varastona se toimii kohtalaisesti.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka