näyttöä kalibroimaan
-
näyttöä kalibroimaan
Viesti Kirjoittaja jmattila »
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jonkinverran jäi tuon spyderin manuaalit ts. ohjeet kaivelemaan. Vaikka asiat on kyllä selitetty, niin silti jäi fiilis että on jotenkin insinöörilähtöisesti koitettu kirjoittaa luettavaa tekstiä ja mulle se oli jotenkin vaikeaselkoista. Eli luettuani kohdan a huomaan kohdassa b että en ymmärtänytkään kohtaa a ja sitten kun pääsen kohtaan c niin joudun edelleen tarkistamaan kohdasta a että tarkoitetaanko kohdassa c asiaa joka esiteltiin kohdassa b vai a.
Hankalaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
http://www.binuscan.com/monitor_multila ... nitor.html
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Hauskin sattuma kävi vaimokkeen ex-pcllä, jonka kalibroin - softaa asennettaessa asentui myös "Monitor reminder" kalibrointitarvemuistutus-palikan joka samalla kun ilmoitti profiilin vanhenemisestä tärveli profiiliin samalla käyttökelvottomaksi, siis aivan keturalleen. Näppärää, OS Xssä en tiedä käykö näin, sillä poistin Monitor reminderin saman tien.
Päivityskin on olemassa, se täytyy käydä itse kaivelemassa Gretagin sivujen syövereistä.
Hmm, mitenkä Kalle tuo Binuscanin softa pelittää verrattuna tuohon alkuperäiseen?
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Härpäkkeellä on hintaa n. 400 eeroa (sis. softa)
Ko. laitteen kalibrointiohjeen löytää myös osoitteesta http://www.pikseli.fi/?id=342
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kuten jo sainoin, niin se toimii vallan mainiosti...ja on erittäin helppokäyttöinen...ei ole valittamista.PKivireki kirjoitti: Hmm, mitenkä Kalle tuo Binuscanin softa pelittää verrattuna tuohon alkuperäiseen?
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Muistan lukeneeni kun aiemminkin olet ko. softaa haukkunut, ja minulle ei ole vieläkään auennut että mikä siinä muka on niin kamalaa? (ja mihin ohjelmaan sitä vertaat?) Itselläni tuo Gretagin softa on toiminut ihan hyvin, pikku ihmettelemisiä tosin on ollut mutta niin on koko kalibrointi-toimenpidekin ollut uutta.PKivireki kirjoitti:Gretagin Eye-One 2 on mulla ja kyllähän sillä saa näytön kalibroitua & profiloitua, mutta mutta Gretagin softa on kyllä jotain muuta kuin odotin.
Paras vinkki jonka voin tuossa antaa on se että jos näyttää kalibrointikäyrät pahalta lopussa tai värit huonoilta niin kannattaa kokeilla eri brightness-asetuksia. Samoin monet lituskanäytöt onnistuu kalibroimaan vain 6000-6500K (vanha 5000K tuo huonon lopputuloksen)
Jotta kalibroinnista olisi kunnolla hyötyä niin kannattaa kiinnittää huomiota myös työtilan valaistukseen ja värimaailmaan.
-
Kuka puhuu mihinkään vertaamisesta? Tässä muutama esimerkki:Troubleman kirjoitti:Muistan lukeneeni kun aiemminkin olet ko. softaa haukkunut, ja minulle ei ole vieläkään auennut että mikä siinä muka on niin kamalaa? (ja mihin ohjelmaan sitä vertaat?) Itselläni tuo Gretagin softa on toiminut ihan hyvin, pikku ihmettelemisiä tosin on ollut mutta niin on koko kalibrointi-toimenpidekin ollut uutta.PKivireki kirjoitti:Gretagin Eye-One 2 on mulla ja kyllähän sillä saa näytön kalibroitua & profiloitua, mutta mutta Gretagin softa on kyllä jotain muuta kuin odotin.
Paras vinkki jonka voin tuossa antaa on se että jos näyttää kalibrointikäyrät pahalta lopussa tai värit huonoilta niin kannattaa kokeilla eri brightness-asetuksia. Samoin monet lituskanäytöt onnistuu kalibroimaan vain 6000-6500K (vanha 5000K tuo huonon lopputuloksen)
- kunnon käyttöohjeen puute; ainakin minun laitteeni mukana tullut multimedia-manuaali on tehty kaikille Eye-1-laitteille eikä siinä ollut sisällytettynä kaikkkia ohjelman käytölle olennaisia asioita. ja muistaakseni siinä oli sisällytettynä jotakin mitä minun laitteessani ei edes ole.
- samalla tavalla toimiessa erilaiset kalibrointitulokset, punertavuutta ja kukertavuutta
- mainittu Profile reminder, joka OS X -versiolla alkoi herjata jo muutama päivä kalibroinnista profiilin vanhenemista.
- plussana että päivitys auttoi kukertavuuteen
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
OK, tuossa jo hyvää perustelua. Multimedia-käyttöohje oli minun mielestäni ihan hyvä, jotain mietittävää kyllä jäi, mutta niin olisi suurella todennäköisyydellä käynyt paperimanuaalinkin kanssa.PKivireki kirjoitti:Kuka puhuu mihinkään vertaamisesta? Tässä muutama esimerkki:
- kunnon käyttöohjeen puute; ainakin minun laitteeni mukana tullut multimedia-manuaali on tehty kaikille Eye-1-laitteille eikä siinä ollut sisällytettynä kaikkkia ohjelman käytölle olennaisia asioita. ja muistaakseni siinä oli sisällytettynä jotakin mitä minun laitteessani ei edes ole.
- samalla tavalla toimiessa erilaiset kalibrointitulokset, punertavuutta ja kukertavuutta
- mainittu Profile reminder, joka OS X -versiolla alkoi herjata jo muutama päivä kalibroinnista profiilin vanhenemista.
- plussana että päivitys auttoi kukertavuuteen
Punertavuutta tulee tosiaan helposti jos ei ole oikea luminance ja värilämpötila, ilmeisesti korjauskäyrään tulee liian jyrkkiä mutkia. Mitä on "kukertavuus"?

-
Mulla oli sellainen epämääräinen keino saada näyttö neutraaliksi, että ensin kalibrointi, joka jäi hiukkasen kukertavaksi ja sitten Eizoista (2x L768) vielä hiukkasen kylmempää tarjolle ja hyvä tuli.
Tähän on mulla on sellainen Lahden aikojen kalibrrointikäppyrä jolla on hyvä arvioida näytön sävyjä missä milloinkin. laitan tähän viestiin linkin kun työhuoneelle pääsen että voitte imuroida sen itsellenne.
Mutta kuten sanottu päivityksen jälkeen softan tekemästä profiilista tuli justiinsa sellainen kun pitikin..

-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
-
Tulostimen profiloinnista ei voi sanoa samaa... paperi ja painomenetelmien viidakko vaikeuttaa kulkemista....
-
PrePress Centerin kalibrointigurut antoivat minulle aikanaan yleisohjeen targetteihin (ainakin jos on tarkoitus prooffata nimenomaan painotuotteita):Saltikov kirjoitti:. Asia joka jäi mietityttämään on tuo target luminace. Ohjelma ehdotti 120 uja säädöt meinas loppua kesken.
musta pää 0,3 c/m2 ja valkoinen pää 90 c/m2
Tietty eri tilanteissa voi olla asioita jotka tohon vaikuttavat, mutta mulla noi on toiminut hyvin. Tommonnen 20-30 ruutuu on tullut säädettyä.
-
Rob Galwright: "The screen should have been on for a while (at least 20 minutes) to stabilise. If you want to see just how much difference there is, profile your screen after 10 minutes use, and then an hour later. Our eyes are so good at compensating for colour drifts and variation that you will probably be quite surprised at the change."
Samaa sanoi Gretagin Help.
Lisäksi mujistan kuullleeni aikanaan sellaisen, että kun Eye-One Display 2 liitetään USB-porttiin, niin laite pitäisi olla mustaa kangasta vasten. Kalibroi itsens tai jotain.
Onkos kellään hyvää foliohattuja myyvää liikettä tiedossa?
-
Tossa mun härpäkeessä on teline missä se kalibroidaan. Niin ja sen Profile Reminder sai pois päältä.PKivireki kirjoitti: Lisäksi mujistan kuullleeni aikanaan sellaisen, että kun Eye-One Display 2 liitetään USB-porttiin, niin laite pitäisi olla mustaa kangasta vasten. Kalibroi itsens tai jotain.
Onkos kellään hyvää foliohattuja myyvää liikettä tiedossa?
-
Juu, Profile Reminderin saa pois päältä mutta saikos siinä softaversiossa mikä mulle vuonna 2004 tuli. Tarkistan.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Näin on. Ei voi suositella ko. laitetta. Käytettävyys on huono.PKivireki kirjoitti:[ Tässä muutama esimerkki:
-
Epäilen tuota osaamattomuttaPKivireki kirjoitti:Joo, mää epäilen että mun huonot kokemukseni liittyy osaamis- ja päivitysongelmiin ja myös tämä saattaa selventää...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT: ja mitä tulee tuohon Ambient Ligh measuremen päähän (en ole testannut sitä vielä) niin se sieltä löytyy mutta myös teline jossa mittalaite kalibroidaan jokaisen mittauksen alussa.
EDIT2: http://www.camerahobby.com/Digital_Colo ... arison.htm
-
Asensin huvikseni laitteen mukana tulleelta CDltä version 3.01sen. Eroina on 3.61seen mm. se että 3sen Preferences -valikko on harmaa, eli sieltä ei säädellä, update -näppylää ei ole, eikä comparison-systeemiä lopuksi. Profile reminder aktivoidaan kyllä, mutta jätin aktivoimatta, koska aikanaan se aiheutti ongelmia.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että nyt ilman sen kummempia intohimoja 3.01sella tehty kokeilukalibrointi teki aivan kerrassaan mallikelpoisen profiilin!

-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Uutuus, hintaluokka +100 e. Ei ollut vaikea käyttää ainakaan, kokeiltu myymälässä.
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/Misc/Huey/Huey.htm
-
Viesti Kirjoittaja power »
Ei ole kokemuksia, kiinnostavaa - ja samalla huolestuttavaa - tuossa on tuo jatkuva automaattinen säätö ympäristön valaistus- ja väriolosuhteiden mukaan. Jos ko. toiminto on toteutettu hyvin, se voi olla todella käytännöllinen, mutta jos toteutus on surkea niin tulee väistämättä mieleen että monitorin kuvaan ei voi koskaan oikein luottaa…eskofot kirjoitti:Kokemuksia Pantonen Hueystä?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Sen saa pois päältä.power kirjoitti:Ei ole kokemuksia, kiinnostavaa - ja samalla huolestuttavaa - tuossa on tuo jatkuva automaattinen säätö ympäristön valaistus- ja väriolosuhteiden mukaan. Jos ko. toiminto on toteutettu hyvin, se voi olla todella käytännöllinen, mutta jos toteutus on surkea niin tulee väistämättä mieleen että monitorin kuvaan ei voi koskaan oikein luottaa…eskofot kirjoitti:Kokemuksia Pantonen Hueystä?
Tein jutun ko. laitteesta. Ei oikein minuun kolahtanut, mutta aika harva nyt niin paljon tekee/säätää painoon menevää kuvamateriaalia kun minä, jopa toista tuhatta kuvaa/kk. Voipi olla ihan ok, jos ei vaatimustaso ole korkealla.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka