realbasicilla tekee universal + windows + linux softia (mutta "vähän" pienemmässä mittakaavassa). Vois ehkä verrata sitä winukan visual basicciin.Jamac kirjoitti:8)
No, tän blogin pohjalta myäs: http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/0 ... and_t.html
Mutt siis jos Universal Binaryä tekee mikä tahansa muu kuin Xcode niin saa kertoa.
CS3 beta tulossa?
-
- Viestit: 2566
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.53
- Paikkakunta: Ylivieska
Viesti Kirjoittaja freemem »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Se Adoben uusi äänisoftahan on pelkästään Inteli, joten mites se sitten?Jamac kirjoitti: Mutt siis jos Universal Binaryä tekee mikä tahansa muu kuin Xcode niin saa kertoa.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Minulle on kysymysmerkki miten näitä suuria ohjelmia nykyään tehdään cross-platformina.Jamac kirjoitti:...Voi Xcodellakin tehdä pelkkiä Intel-ohjelmia.Jamac kirjoitti:Tilannehan on nyt todella erilainen kun Mac versio tehdään Applen Xcode ohjelmointityökaluilla ja Windows-versio kaiketi samalla vanhalla.
Nyt kun Mac-kehitys on ollut kaikkialla käytännössä pakko siirtää Applen omaan XCodeen, niin perinteinen tuotantotapa on muuttunut. Tehdäänkö Mac-versio nyt kokonaan erillisenä? En voi uskoa, tulisi liian kalliiksi. Tehdäänkö Windows-versiot XCodellla? En voi uskoa sitäkään, että Apple tekisi työkalut Microsoft-alustan ohjelmille.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Tietty sen pitäisi kernaasti tukea jo kahdeksaakin ydintä, sillä semmosia koneitahan ammattilaiset ostaa silloin kun CS3 on myynnissä...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
On siellä se määrä joka Photarille enintään sallitaan.Jamac kirjoitti:Sen sijaan mua kiinnostaa että vieläkö siellä preferensseissä pitää määrätä muistin määrä, kuten pre Xcode Photareissa?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 942
- Liittynyt: 12.9.2004 klo 21.47
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Heps heps... Se, että joku tehdään Xcodessa ei tee siitä automaagisesti sen ihmeempää. XCoden lumo perustuu pitkälti siihen, että käytetään Applen omia luokkia ja rajapintoja (carbon / cocoa). Näiden run-timet eivät ole saatavaissa Windowsille (tai sen puoleen millekkään muullekkaan käyttikselle) joten Adoben on niitä vähän hankalahko käyttää siinä missä korvaavia ei ole helposti olemassa muille alustoille. Lisäksi Xcode ei mitenkään poissulje esim assemblerin käyttämistä tai muuta optimointia (lue esim SSE). Tämä ei käänny PPC:lle sitten millään vaikka kuinka muuten Xcoden alla ajettaisiinkin.Jamac kirjoitti:Siis hei Repe, jos koodi on Xcodessa pyörräytetty, niin mitään erityistä ei pitäisi tarvita tehdä että tukee vaikka mitä (no voi siellä kai olla jotain antiikkista koodia mutta).
Jatkettakoon samalla eskofotin suuntaan:
Xcode ei sinälään ole muuta kuin kehittynyt TextEdit jolla käsitellään pääasiallisesti tekstimuotoisia tiedostoja. Tuossa on nyt sitten lisänä erinäköisiä kikkareita jotka ovat hyvinkin kivoja, mutta loppujen lopuksi tuotos on ascii muotoista tekstiä.
Tämä sitten ajetaan GCC:n läpi ja erinäisten välivaiheiden jälkeen lopputuloksena on ohjelmapaketti. XCoden osuus on toki merkittävä, mutta se lähinnä ohjaa muiden komponenttien toimintaa; tuota voi pitkälti tehdä myös käsin jos todella jaksaisi häkätä kuinka.
Tuon pohjalta siirtyminen XCodeen on lähinnä projektin siirtämistä niin, että linkitykset jä flägit välittyvät oikein uuden IDE:n läpi. Tässä saattaa mennä ihan oikeasti hetki jos toinenkin vähänkään isompien projektien kanssa jotka mahdollisesti sisältävät monimutkaisia makefilejä tai mitä ikinä. Mutta koodipohjan siirtäminen XCodeen ei vaikuta siihen etteikö siitä voisi olla toinen versio samanaikaisesti vaikka Visual Studiossa josta käännettäisiin Winsun versiot. Ne C/C++ filut (tai mitä ikinä) voivat olla samat molemmille kunhan sisältävät flägejä jotka erittelevät Windows ja OS X spesifiset palikat.
edit:
Koodi: Valitse kaikki
#ifdef WINDOWS
doWindowsThing();
#endif
#ifdef MAC
doMacThing();
#endif
/edit
Ongelmat porttaamisessa tulee usein nimenomaan kirjastoista joita vastaan sitä ohjelmaa on koodattu. Kiltti C/C++ koodi on liki alustariippumaton, mutta esim käyttöliittymän tekemisessä joudutaan lähes aina tekemään Mac/Windows spesifistä koodia (jos siis halutaan ns natiivi ulkoasu). Toivon mukaan tämä osa ohjelmasta on paketoitu nätisti erikseen, mutta ei liene mikään ihme jos näin ei läheskään aina ole.
Jos taas käytetään alustariippuvaisia kirjastoja (carbon/cocoa) niin jonkun täytyy jotenkin toteuttaa vastaava toiminnallisuus muille alustoille. Tämä alkaakin sitten olla ISO duuni ja pitemmän päälle tietää vaikeuksia. Tämän johdosta epäilen aika tavalla että Photaria ei ole tehty hyödyntämään esim Cocoa/Carbon apupalikoita käyttöliittymää syvemmälle. Tällöin kaikki moniprosessorituet yms ovat täysin Adoben käsissä ja niistä on mahdotonta sanoa kuinka helppoa moisia on muuttaa. Eiköhän nämä rutiinit ole hyvin pitkälti standardi C/C++ tavaraa niin pitkälti kuin mahdollista.
Lopuksi vielä kehuttakoon XCodea: Kun tuolla tekee Objective-C / Cocoa tauhkaa, on Applen oma API aivan nannaa. Tällöin noiden apukirjastojen säikeistäminen (vain esimerkkinä) on hyvin pitkälti hoidettu valmiiksi. Itse voi ja täytyy säikeistää omaa ohjelmaa, mutta tämä on suht helppoa yksinkertaisissa tapauksissa. Tämä ei vain siirry Windowsille mitenkään nätisti.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 1531
- Liittynyt: 28.2.2005 klo 12.16
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Jos ei aiemmin ole törmännyt niin mielenkiintoisa pohdintaa Soundboothista, J.Gruber:Repe Ruutikallo kirjoitti:Se Adoben uusi äänisoftahan on pelkästään Inteli, joten mites se sitten?Jamac kirjoitti: Mutt siis jos Universal Binaryä tekee mikä tahansa muu kuin Xcode niin saa kertoa.
http://daringfireball.net/2006/11/soundbooth_intel
Uusi CS vaikuttaa upealta, oli jo ehtinyt unohtaa miten helppoa ohjelman avaaminen ja muu voisi olla. Pieniä bugeja on, mutta hienoahan tämä on saada. Koko softa on näköjään pistetty konehuoneessa uusiksi, massiivista.
edit. Hyvä ja mielenkiintoinen (kansantajuinen?) selvitys xcodesta. Kiitos BlueTide!
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Jos vertaamme tilannetta CodeWarrior -aikaan, niin voidaanko nyt sanoa että multiplatform-kehitytstössä eri alustojen koodit täytyy eriyttää entistä varhaisemmassa vaiheessa?BlueTide kirjoitti:Tämä sitten ajetaan GCC:n läpi ja erinäisten välivaiheiden jälkeen lopputuloksena on ohjelmapaketti. XCoden osuus on toki merkittävä, mutta se lähinnä ohjaa muiden komponenttien toimintaa; tuota voi pitkälti tehdä myös käsin jos todella jaksaisi häkätä kuinka.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 13.16
Suun avaaminen kannattaa?
Viesti Kirjoittaja muumio »
Jos tuntuu siltä, että tässä beta-versiossa jokin toimii väärin tai huonosti, niin nyt kannattaa kertoa siitä Adobelle! Itse huomasin, että dropletit eivät enää toimi pdf-tiedostoilla, vaan pdf:n avautumisen jälkeen homma pysähtyy, ja sitten on käynnistettävä makro manuaalisesti.
-
- Viestit: 832
- Liittynyt: 21.10.2004 klo 22.08
Viesti Kirjoittaja Castillo »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 24.10.2005 klo 20.38
Viesti Kirjoittaja jmlaakso »
Muuten Bridge on toiminut erinomaisen juohevasti ja PhotoShop myös. Säätelin tänään muutaman kymmenen kuvan sarjan, pääasiassa RAW-konversiota, ihan perussäätöjä, sävyjä, rajausta, jne. Yhden panoraamankin tein ihan automaatilla ja onnistui kerrasta yllättävän hyvin.
Käyttöliittymän uudet osat tuntuu jotenkin tutulta... johtunee siitä että on jonkin verran käyttänyt Lightroomia. Paljon samaa ajattelua palikoissa ja toiminnoissa.
Mielenkiintoinen ominaisuus, jota ihmettelin joskus jo Lightroomissa, on mahdollisuus avata JPG- tai TIFF-kuva (tai melkein mikä tahansa) RAW-säätöikkunaan, jossa kuvalle voi tehdä varsin monipuolisia perussäätöjä yhdessä ja samassa "tilassa", ja nopeasti. Siellä on mm. loogisen oloinen "Parametric" kurvi-ikkuna. Kuvaa ei tarvitse välttämättä avata PhotoShopiin lainkaan, sen voi tallentaa suoraan samasta ikkunasta. (siis vähän kuin Lightroom) Kuva avataan PhotoShopilla "Open as Smart Object..." ja ikkunan vas. alanurkasta valitaan tiedostomuoto.
Pieniä uusia juttuja tulee siellä täällä vastaan; esim. JPG-tallennusikkunassa aktiivinen tiedostokoon näyttö JPG-pakkausprosentin mukaan.
Tuolla on mielestäni selkein tietopaketti uusista ominaisuuksista. Linkki on kai täällä jo esiintynytkin jossain. Sieltä kohta "PhotoShop CS3 Video Clips"; 12 muutaman minuuutin mittaista videopätkää, jonka jälkeen täytyy heti päästä kokeilemaan niitä kaikkia ja sitten onkin jo aamu...
http://www.photoshopuser.com/cs3/index.html
Vielä bugeista: PhotoShop ei ole kaatunut kertaakaan, Bridge kerran. Bridgen hieno luuppityökalu a'la Aperture, näyttää välillä pelkkää raitaa.
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: 12.8.2006 klo 20.46
- Paikkakunta: HKI
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
-
- Viestit: 1531
- Liittynyt: 28.2.2005 klo 12.16
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Jep, bugi sentään tiedostetaan support-dokumentissa, ratkaisu on ovela eli ohjelmaa pitäisi ajaa Rosetan kautta jossa bugia ei tosiaan ole. Mutta se ikäänkuin "defeats the purpose", vai miten se nyt sanotaan...omppa kirjoitti:Harmittava bugi kursorissa, se on aina joko tähtäin tai defaultti.. brushin kokoista kursoria ei saa näkyviin ollenkaan.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14.11.2006 klo 21.53
-
- Viestit: 942
- Liittynyt: 12.9.2004 klo 21.47
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
En ole aivan varma hiffaanko kysymystä oikein, mutta ei. Lähinnä tuo posti yritti tietentahtoen yksinkertaistaa sanomaa että tuo XCode ei nyt vaikuta yksinään niin paljoa vaan moultiplatform jutuissa joutuu ajattelemaan isompia paketteja. Tämä Intel tempaus vain tarkoittaa, että vanhat #ifdeffit eivät enää päde kuin PPC koodille ja oletettavasti joudutaan pistämään enemmänkin uusiksi.eskofot kirjoitti:Jos vertaamme tilannetta CodeWarrior -aikaan, niin voidaanko nyt sanoa että multiplatform-kehitytstössä eri alustojen koodit täytyy eriyttää entistä varhaisemmassa vaiheessa?
Koodi: Valitse kaikki
#ifdef WINDOWS
doWindowsThing();
#endif
#ifdef MAC_PPC
doMacPPCThing();
#else
doMacIntelThing();
#endif
Eli, samalla tavalla tuo menee kuin aikaisemminkin, nyt vain on vähän lisää muuttujia pelissä ja muuta sellaista kivaa. Asia erikseen on sitten vielä tuo makefilejen päivittäminen yms.
Mutta, PS CS3 toimii ja tunuu toimivan tosi kivasti ollakseen beta. Sehän riittää, antaa Adoben murehtia muusta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: 18.9.2006 klo 14.15
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja Titan »
-
- Viestit: 493
- Liittynyt: 22.2.2004 klo 8.35
- Paikkakunta: Kokkola
Viesti Kirjoittaja ejm »
Kohta viikko mennyt testatessa ja photari kaatunut vain kerran, bridge neljä kertaa, mikä on tietenkin paljon mutta pitää ottaa huomioon että se on tosiaankin beta ja tuntuu selkeesti keskeneräisemmältä kuin Photoshop joka taas tuntuu betanakin niin hyvältä että heitin CS2:n ikonin pois dokista. Odotan innolla lopullista versiota koska tämä on mielestäni yksi parhaimmista päivityksistä pitkään aikaan. Koneena mulla on PowerMac G5 2x2/2,5ram ja näytönohjain Ati pro 9800 128megaa. Tämän päivityksen takia voin unohtaa NIkon Capturen ja iviewPron. Eli pärjään kaikkien kuvien osalta Adoben paketilla, mikä on ollut toiveena jo pitkään. Tosin nopeaan pelkästään kuvien selaamiseen ja nimeämiseen käytän varmaan jatkossakin Photo Mechanicia joka on mielestäni siinä työssä ylivoimaisen tehokas http://www.camerabits.com/Titan kirjoitti:Onkos kukaan vielä saanut CS3:sta tai koko konetta totaalisen juntturaan? Mulla on nyt mennyt kahdesti kun yritin tehdä pikkuedittiä muistikortilla kortinlukijassa olevaan kuvaan. Kun kuvan tallettaa ja sulkee, jämähtää koko kone: rantapallo pyörii mutta se onkin ainoa asia joka liikkuu, myös taustalla soinut poppi pysähtyy kuin seinään. Odottelu ei auta, eikä myöskään mitkään näppäinkomennot, ainoastaan virtanappia kone tottelee. Tuo on nyt toistunut samassa tilanteessa kahdesti, kolmatta kertaa en taida viitsiä kokeilla. Kortinlukijakin on tähän asti toiminut ihan kiltisti, joten photarin piikkiin tuon laittaisin.
t. http://web.mac.com/melametsa/iWeb ja Hyvää Joulua kaikille!
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit