dundee kirjoitti:Mitä itse olen tuota rubya tutkaillut niin onhan siinä paljon hyvää, mutta en nyt mitään merkittävää paremmuutta voi sanoa ruby vs. php. Ruby taitaa olla parempi simppeleissä web sivustoissa, blogit yms, mutta PHP taas laajemmissa ohjelmistoissa on taipuvampi. Jäännyt vähän sellainen kuva, että ruby-toteutuksissa vaadittu muisti / teho on suurempi kuin php sovelluksessa. Vähemmän rubyssa jokatapauksessa tällähetkellä web ohjelmistoon tarvittavia palikoita kuin PHP:ssa, asiahan kyllä korjautuu ajan kanssa..
Ruby "osaaminen" rajoittuu muutamaan TextMate bundelin korjailuun, joten kovin kowaa faktaa tämä ei ole.
No pitäisin Railssia kohtuullisena Web-palikkana. Itse olen Java-taustainen, mutta olen päässyt puljaamaan viime aikoina Pythonin (TurboGears) ja Rubyn (Rails) kanssa ihan palkallisesti

. Javaa ei ole tullut ikävä.
Ruby on Rails:ssa iski se, että kaikelle on oma paikkansa. PHP-pohjaissa open souce hässäköissä on iskenyt silmille se, että toteutukset ovat jotenkin hankalasti luettavia. Selkeää MVC:n noudattamista ei ole tullut vastaan, vaan toteutus on usein sekava kasa hötömölöä ja PHP:tä.
Java:ssa web toteutukset ovat suhteellisen helppoja ymmärtää kun toteutus on tehty jonkin kehittyneen MVC:n kanssa kuten Struts tai Sping. Javassa ongelmana pitäisin aloituksen kankeutta. Pienenkin webbiohjelman teko vaatii aimo läjän konfailua ja säätämistä. Jouhevan käännösympäristön säätäminen vaatii lisäksi tiukkaa perehtymistä ihan toisiin asioihin kuin itse toteutettavaan ohjelmaan (ant, maven yms.).
Railsissa ja TurboGearsissa valmista alkoi syntymään n. 1h jälkeen.
Makuasiotahan nämä ovat johon vaikuttaa paljolti myös tekijöiden omat taustat yms. Oma perstuntumani on kuitenkin, että:
PHP: Ilman helppoa MVC-killeriä se alkaa hiipumaan. Monille kuitenkin ensimmäinen kieli ja paljon valmiiksi tehdyn jälkeen kuoleminen on hidasta. Pysyy koulupoikien harrasteluna pitkään. Muutamista projekteista on toki tullut suuria, mutta ei ole juurikaan pöydällä kun aloitetaan jokin projekti joka oikeasti suunnitellaan

Spontaaneja menestyksiä voi syntyä aina kun pojat varttuvat.
Perl: On poistumassa. Perl-gurujen mystiset loitsut ovat ampuneet omaan nilkkaan. Hankala ylläpidettävä jos guru on JO käynyt paikalla. Säilyy pikku skipteissä, mutta suurta projektia ei kukaan täysijärkinen ei enään aloita. Spontaaneja menestyksiä voi syntyä kuten PHP:llä
Python: Uusia MVC-häkkyröitä tullut, jotka saattavat saada uuteen nosteeseen. Pysyy muuten marginaalissa. Syö Perlin asemaa tilkkeenä.
C/C++: Pitää asemansa rautaläheisessä koodissa. Ohjelmissa joissa nopeus ei ole kriittistä häviää asemiaan .Net:lle (voi olla osana toteutusta) ja Java:lle.
Java: Ei kasva enään muualla kuin puhelimissa. Pitää kuitenkin asemansa koska ei vaadi käyttis yms. sitoutumista (M$) Entiteetit tulivat korvaamaan onneksi XML:n

. Laaja opensource-tuki takaa asemia. Uusi lisenssi parantaa Mac ja BSD tukea.
.NET: tulee kasvamaan, Välineet ovat hyviä ja niillä saa nopeasti aikaan. Onneksi WIntöötti ei ole hyvä palvelinalusta ja joillakin ihmisillä on periaatteita
Ruby: Marginaalissa ollut kieli, jonka Rails nosti ainakin hetkeksi kuumimmaksi hotiksi. Kasvaa/katoaa Railsin myötä. Matalin kynnys wep-ohjelmointiin verrattuna muihin. ActiveRecod on juicy.
Eiköhän siinä ollut nyt taas vuodatusta... otin hieman ennakkoa, sillä ensimmäinen oma Mac on vasta Köpiksen UPS:n terminaalissa