Kaksi kertaa enemmän on yhden kerran enemmän kuin kaksi kertaa niin paljon kuin.
Lisää pohdintaa aiheesta vaikka Korpelalta.
Olen samaa mieltä, sääli, ettei kielitoimisto ole. Yhdessäkään sanakirjassa ei ole esimerkkiä siitä, että "kaksi kertaa suurempi" tarkoittaisi kolminkertaista. Sanakirjan mukaan sanonnat "kaksi kertaa niin suuri kuin", "kaksi kertaa suurempi kuin" ja – mikä hulluinta – "puolet suurempi kuin" tarkoittavat kaikki 200-prosenttista.
Taas on maailmassa virhe. (tällaista se on, kun päästetään humanistit sanakirjoja kirjoittamaan...)
Luulisi ainakin monien esim. matemaattisia, tekniikan, lääketieteen ja muita vastaavia aloja tuntevien pyrkivän täsmällisiin ja yksiselitteisiin ilmauksiin. Humanisteista en minäkään aina mene takuuseen. :-)
Mä olin myyty aivan samantien. Mielestäni erittäin toimiva kokonaisuus joka tulee pesemään laudalta valtaosan tarjolla olevista vaihtoehdoista. Täydentää tuoteperhettä ja antaa odottaa jatkolta paljon. Luultavasti on jälleen kuitenkin niin, että innovaattorit ja trendsetterit tulevat maksamaan imacin hinnassa osan päivitysversioiden kehitystyöstä.
Omaan makuuni paksumpi alareunakin sopii oikein mainiosti. Pienesti retro ja suuresti hieno.
Käytettävyyden kannalta silmääni pisti liitinpaikkojen asettaminen vain koneen toiseen reunaan ja allekkain, hyvin tiiviillä välityksellä. Toimiikohan tuo nyt varmasti. Siinä epäilyni.
Olen samaa mieltä, sääli, ettei kielitoimisto ole. Yhdessäkään sanakirjassa ei ole esimerkkiä siitä, että "kaksi kertaa suurempi" tarkoittaisi kolminkertaista. Sanakirjan mukaan sanonnat "kaksi kertaa niin suuri kuin", "kaksi kertaa suurempi kuin" ja – mikä hulluinta – "puolet suurempi kuin" tarkoittavat kaikki 200-prosenttista.
Hyvin kiteytetty. Olisi kaiketi pitänyt taas miettiä ennen kuin menee möläyttämään jotain. :$
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.
Pitihän se arvata. Windows-vouhottajien ykköspelle ja tunnettu anti-Mac luuseri Paul Thurrott teilaa uuden iMacin:
"The new iMac G5: Nothing to hide
... including the fact that it's derivative and boring. My God, is this really the best they can do... The new iMac is ... My God, guys.
I can just see the marketing for this one: It's like a big iPod! Get it? Anyone?
That's just a shame, it really is."
Tuo tyyppi ei sitten ikinä keksi mitään hyvää/positiivista sanottavaa Applesta. WMA on kuulemma "superior" verrattuna AAC:hen. iPod on paska koska siinä ei ole WMA-tukea jne...
Kyllä se äänen heijastuminen pitäisi olla ihan ok, onhan sitä käytetty autojen takaikkunalla jo vuodesta papu. Voisin kuvitella että se voi olla jopa aika hyvä idea, jos ajattelee sitä lähtökohtaa miten tietokoneen koppa muuten antaa äänentoistmiseen mahdollisuuksia.
Niinniin. Näytönohjaimen muistin. On harmillista että kallis kone tulee valmiiksi alimitoitettuna näytönohjaimen muistin osalta, mutta on kohtuutonta jos sitä ei saa ostettua itse lisää. Moni vuosituhannen vaihteen PowerBook olisi vieläkin kelpo monikäyttökone(viihde+työ], mutta kun piskuinen (16MB!) näyttömuisti on juotettu kiinteästi emolevylle. Tämä on Applen standardikompastuskivi ja tavaramerkki.
"kaksi kertaa suurempi kuin" ja – mikä hulluinta – "puolet suurempi kuin" tarkoittavat kaikki 200-prosenttista."
WTF? Eihän puolet suurempi voi olla kaksi kertaa suurempi, mitähän eng. määritelmäsanakirja sanoo, onko tämä kansallinen virhekäsitys? Kaksi liikemiestä neuvottelee: – I offer you twice this much! – I offer you half more than this! Mielenkiintoista olisi tietää ovatko tarjoukset suomalaisen ja englantilaisen mielestä eriarvoiset?
"Pönttömaccien sukua ihan selvästi"
IMHO yhtä leikkikalumainen. Nytpä laitan pahan: Jos Eskofot olisi Iven pallilla, niin olisi iMacissa rosteri-metallinen takalisto iPodin tapaan. OoOOooh!
Ok, ehkä nykyinen hintalappu ei olisi enää mahdollinen, mutta vaikka "maalattua metallia" tms.
Tulipa tännekin eloa
Itse tilasin AppleStoresta, toimitusennuste 5.10. - miten lienee paikkansapitävä..?
Uuden koneen design ei aiheuttanut niinkään "wau, oho!" -fiilistä, mutta tuolla ulkonäöllä sopii hyvin olohuoneeseen (ok, eihän se oo mikään 50" littu-tv, mutta pieni on olohuonekin )
Kokoonapno perus 20" + BT, muistia ja langattomat härpäkkeet saanee muualta halvemmalta. Onko arvoisilla keskustelijoilla kokemuksia kolmannen osapuolen muisteista maceissa?
Amerikkalaisille nyt tuottaa ongelmia miljardikin... Biljoonista puhuvat ja sotkevat kauniin logiikan (biljoona, triljoona jne, jossa biljoona on miljoona toiseen ja triljoona miljoona kolmanteen)
Aihetta on puitu Korholan lisäksi täällä. Valitettavasti näyttää siltä, ettei homma toimi järkevästi englanniksikaan. Kieli muotoutuu enemmistön mukaan, eikä enemmistö ole kyllin matemaattis-kielellistiedostavia, jotta osaisi puhua 'oikein'.
Kyllä näin on...valitettavasti back-nappula ei toiminutkaan kuten ennen ja editoin tuolta ekaa messuani...
Mutta iTse asiaan eli iMacciin...ei se nyt yhtään pöllömpi ole...varmaan hiljainen ja säästää tilaa huomattavasti sekä toimii luultavasti sisustuksellisena elementtinäkin...suorityskykyäkin riittää varmasti perustaatelintallaukseen...
Eskofot: Muisti on ollut näytönohjaimissa juotettuna kiinni jo hyvin kauan... Ehkä joskus sitä on saanut erikseenkin (integroituihin ratkaisuihin) mutta viime aikoin yleisempiin erillisiin näytönohjainkortteihin ei saa lisämuistia.
Ja... Ei sillä näytönohjaimen muistin määrällä ole useinkaan pelinopeuden kanssa kovinkaan paljoa tekemistä. Paljon enemmän merkkaa mikä prosessori kortissa on, ja kuinka nopeita muistit on, ja kuinka leveä muistiväylä kortissa on.
Eräs esimerkki mielestäni on juuri esim. radeon 9600 kortit, joita saa esim. PRO 128 MB versiona (joka on ihan hyvä kortti) ja SE 256 versiona. (tuolla SE versiolla ei tee yhtään mitään, hitaammat muistit, puolitettu muistiväyläkin muistaakseni.) Ja 9600 SE 256 kortti maksaa 80 euroa ja PRO 128 maksaa reippaasti yli 100.
Ja kumman se peruspervo loppukäyttäjä sitten ostaa?... Oooh.. 256 MB... otan tuon...
Katsoin tänään tuoreilla silmillä uudestaan tota uutta iMacia ja nyt se vaikuttaa jo ihan törkeän tyylikkäältä. Ekan kerran kun näin, oli vähän sellainen "no jaa" fiilis, mutta se muuttui. Ei vieläkään oikein mene jakeluun, että olisi mahdollista saada G5 ja iso näyttö noin halvalla.
Kannattaa nyt muistaa että Rev. A PowerMac single 1.6 Ghz oli kait hitaampi/samantehoinen kuin nopeimmat G4 PowerMacit. Tämä 1.6 Ghz iMac G5 on hitaampi kuin 1.6 PowerMac.
Eräs esimerkki mielestäni on juuri esim. radeon 9600 kortit, joita saa esim. PRO 128 MB versiona (joka on ihan hyvä kortti) ja SE 256 versiona. (tuolla SE versiolla ei tee yhtään mitään, hitaammat muistit, puolitettu muistiväyläkin muistaakseni.) Ja 9600 SE 256 kortti maksaa 80 euroa ja PRO 128 maksaa reippaasti yli 100.
Kannattaa nyt muistaa että Rev. A PowerMac single 1.6 Ghz oli kait hitaampi/samantehoinen kuin nopeimmat G4 PowerMacit. Tämä 1.6 Ghz iMac G5 on hitaampi kuin 1.6 PowerMac
Mutta ensi vuonna Tigerin tulon jälkeen G5 on varmasti nopeampi
Topsi: kehysnopeus tarkoittaa äärimmäisen huonoa käännöstä sanasta ruudunpäivitysnopeus. Applen "suomentajien" mukaan frame on kehys, mikä tietysti pitää paikkansa, mutta ei ehkä tässä tapauksessa. Minua on aina huvittanut tuo käännös, joka koreilee lähes jokaisessa Applen tuotejulkistuksessa.
"Niinniin. Näytönohjaimen muistin. On harmillista että kallis kone tulee valmiiksi alimitoitettuna näytönohjaimen muistin osalta, mutta on kohtuutonta jos sitä ei saa ostettua itse lisää. Moni vuosituhannen vaihteen PowerBook olisi vieläkin kelpo monikäyttökone(viihde+työ], mutta kun piskuinen (16MB!) näyttömuisti on juotettu kiinteästi emolevylle. Tämä on Applen standardikompastuskivi ja tavaramerkki."
Ei se näyttömuisti ole Macissa niin tärkeää kuin jotkut väittää. Taitaa näissä työkoneissa olevan jopa 8 megaa näyttömuistia (iMac crt OsX) Väitän kokemuksieni mukaan että 64 megaa riittää meille muille pitkään.
Ei se näyttömuisti ole Macissa niin tärkeää kuin jotkut väittää. Taitaa näissä työkoneissa olevan jopa 8 megaa näyttömuistia (iMac crt OsX) Väitän kokemuksieni mukaan että 64 megaa riittää meille muille pitkään.
Työkoneeseen tuo näytönohjain varmasti riittää ihan hienosti ja enemmänkin, en mäkään ostaisi luultavasti mihinkään PowerMacciinkään muuta näytönohjainta. Se missä mä "tarvin" tehoa näytönohjaimessa on iTunesin Visualizer...
Sellaisessa tapauksessa missä perheeseen ostetaan tietokone (jos on vaan yksi) voi olla että lasten takia sitten pitää hankkia PC jossa on pelittävyys kunnossa. LCD näyttöjen kanssahan olisi parasta jos pelejä voisi pelata natiivilla resoluutiolla eikä 640x400 skaalauksella.