Siis alkeiskysymys Mac-ajattelusta, joka ei ymmärtääkseni perustu kansioihin vaan siihen, että esim. iPhoto kyllä tietää, missä kuvat on - käyttäjän ei tartte siihen puuttua.
Mutta: kun olisin liittämässä kuvia Indesigniin, miten ne fiksuimmin löydän?
- Entisessä Win-elämässäni hain kuvat hierarkisesti järjestetyistä kansioista...
Miten löydän halutun kuvan iPhotosta Indesign-taittoon?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten löydän halutun kuvan iPhotosta Indesign-taittoon?
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
No jopas nyt!! Pelaa tietenkin
Se vetäminen tuntuu embeddaavan kuvan ilman linkitystä, mutta tosiaan vaikka työpöydän kautta saa linkin... ainoa ongelma enää, että iPhotosta pitäis saada vedettyä niin, että Indesigniin tulee vain linkki ja preview-kuva,,, - siis linkki sinne oikeaan kansioon eikä työpöydälle. Se kun selviää, niin viimeininkin epäilyksen häivä iPhotoa kohtaan häviää...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Se vetäminen tuntuu embeddaavan kuvan ilman linkitystä, mutta tosiaan vaikka työpöydän kautta saa linkin... ainoa ongelma enää, että iPhotosta pitäis saada vedettyä niin, että Indesigniin tulee vain linkki ja preview-kuva,,, - siis linkki sinne oikeaan kansioon eikä työpöydälle. Se kun selviää, niin viimeininkin epäilyksen häivä iPhotoa kohtaan häviää...
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Joo, ei niitä ole miljoonia ja Finderista - eli hakemalla kuvat kansioista - mä ne sitten lisäsin. Mutta mä haluaisin perehtyä tähän Mac-ajatteluun ja oon luullut, ettei niistä kansioista tartte mitään tietää Macissa. Siis en tarkoita saivarrella, mutta olen laittanut iPhotoon albumeita, jotka ei sitten näy kansionimissä (Finderissa?) Ja toisinkin päin; iPhotoon tuotaessa mun Win-elämässäni suurella vaivalla tehdyt hienot kansiorakennelmat eivät tulleet iPhotoon esim. albumi-nimiksi, kuten olin odottanut.
Eli mietin edelleen tätä iPhoton käyttöä siinä mielessä, että miten sitten tarkkaan löydän vaikka jotkut reissukuvat vuonna 2003, jotka tarvitsen Indesigniin - linkkeinä - kun/jos en saa niitä sieltä iPhotosta suoraan vedettyä - niin että syntyy linkitys oikeaan alkuperäiseen kansioon?![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Eli mietin edelleen tätä iPhoton käyttöä siinä mielessä, että miten sitten tarkkaan löydän vaikka jotkut reissukuvat vuonna 2003, jotka tarvitsen Indesigniin - linkkeinä - kun/jos en saa niitä sieltä iPhotosta suoraan vedettyä - niin että syntyy linkitys oikeaan alkuperäiseen kansioon?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Sori että puutun mutta puutun silti:
Jos sun InDesign-jutut ovat oikeita töitä, niin minä suosittelisin jättämään iPhoton käytön vähemmälle. Jottei tule ongelmia matkalla. Raahaa vaikka iPhoto-kuvista kopiot työpöydälle ja sieltä johonkin InDesign-kansioon, josta työstät niitä kuvia.
iPhoto on aivan eri tason ohjelma kuin InDesign. Vinkki on vain oma mielipiteeni.

Jos sun InDesign-jutut ovat oikeita töitä, niin minä suosittelisin jättämään iPhoton käytön vähemmälle. Jottei tule ongelmia matkalla. Raahaa vaikka iPhoto-kuvista kopiot työpöydälle ja sieltä johonkin InDesign-kansioon, josta työstät niitä kuvia.
iPhoto on aivan eri tason ohjelma kuin InDesign. Vinkki on vain oma mielipiteeni.
---
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Vaikka itse kovasti tykkäänkin iPhotosta, teen/tekisin juuri samoin kuin wanders. Annan originaalien sijaita iPhoton kirjastossa ja kokoan InDy työssä tarvittavat kaikki samaan kansioon, taittotyökohtaisesti.
Ei kysymys ole niinkään iPhoton ja InDyn eritasoisuudesta kuin työnkulkuasiasta.
Ei kysymys ole niinkään iPhoton ja InDyn eritasoisuudesta kuin työnkulkuasiasta.
-
Jos ymmärsin oikein, niin siis iPhotoa vois käyttää lähinnä digikuva-massojen Arkistointiin ja sitten ne kuvat, joita haluaa työstää Photoshopissa Indesignia tms varten, niin ne kansioitais työkohtiasesti kuitenkin erillisiin kansioihin iPhoto-järjestelmästä välittämättä.
Tämä vois olla toimiva systeemi. Kiitos taas!
Tämä vois olla toimiva systeemi. Kiitos taas!

-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Kommentit ilman lainauksia parista viestistä:
iPhoto ja digikuvamassat
> vaarallisia tilanteita! iPhotolla hallitsee satoja kuvia, ehkä muutama tuhat muttei sen enempää (jokaiselle massa on aina erikokoinen). Ammattiprojekteihin ammattisoftat (Adobe Bridge, Lightroom, Apple Aperture...)
InDy, iPhoto ja työnkulku
Eritasoiset ohjelmat tai työnkulku - edelleen olen sitä mieltä että vastaus on se, ettei iPhoto ole ammattilaisohjelma (ja sen takia työnkulku on huono). Viittasit WIndowsissa oppimaasi hakemistorakenteeseen: se on osa työnkulkua ja se on aika hyvä työnkulku. Kaikkea oppimaansa ei tarvitse romuttaa Applen alttarilla.
iPhoto ja digikuvamassat
> vaarallisia tilanteita! iPhotolla hallitsee satoja kuvia, ehkä muutama tuhat muttei sen enempää (jokaiselle massa on aina erikokoinen). Ammattiprojekteihin ammattisoftat (Adobe Bridge, Lightroom, Apple Aperture...)
InDy, iPhoto ja työnkulku
Eritasoiset ohjelmat tai työnkulku - edelleen olen sitä mieltä että vastaus on se, ettei iPhoto ole ammattilaisohjelma (ja sen takia työnkulku on huono). Viittasit WIndowsissa oppimaasi hakemistorakenteeseen: se on osa työnkulkua ja se on aika hyvä työnkulku. Kaikkea oppimaansa ei tarvitse romuttaa Applen alttarilla.
---
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka