Ulkoinen näyttö ja MacBook vs MacBook Pro
-
Ulkoinen näyttö ja MacBook vs MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja Tiina »
Ajattellin kysyä itseäni fiksummilta, kun olen ihan tahvo noiden näytönohjaimien kanssa. Olen vaihtamassa pöytäkonetta kannettavaan ja liittäisin siihen 20" ulkoisen näytön.
MacBookia olen ajatellut, mutta riittääkö näytönohjain? Koneeseen ajattelin heti tilattaessa laittaa 2 Gt muistia, kun kerran näytönohjainkin käyttää samaa muistia.
Minä en pelaa (kummi poika tosin pelaa käydessään Nanosaurusta), en tee 3D-mallinnusta, en erityisesti värkkää videoiden kanssa, kuvia joudun välillä käsittelemään, mutta nykyisellään sekin on aika vähäistä, mutta tilanne voi toki muuttua.
Tällä hetkellä käytössä on iMac 20" / 1,8 GHz / 1 Gt / GeForce FX 5200, 64 Mt VRAM ja tällä pärjään oikein hyvin. Tarvitsisin vain enemmän liikkuvuutta ja kahden koneen pitäminen ei ole ratkaisu.
Kiitän jo etukäteen kaikista vastauksista ja mahdollisten käyttökokemusten jakamisesta.
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Ero 20" ja 23" näyttöjen välillä saattaa kuulostaa pieneltä, mutta pikseleitä jälkimmäisessä on yli 30% enemmän, joten tuo ylläoleva nyt ei vielä tarkoita, etteikö 20" näyttö toimisi sujuvasti.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
http://cgronlund.posterous.com/
-
Re: Ulkoinen näyttö ja MacBook vs MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja MNi »
Tuskin MacBook toimii tätä huonommin, ainakaan jos ei käytä sekä sisäistä että ulkoista näyttöä yhtäaikaa. En tiedä jos se sitten hidastaa, mutta en usko. 23. päivä selviää tämä, jos Applen lupaus pitää paikkansa

Edit: Eli MacMinissä ja MacBookissahan on sama näytönohjain, joten noita voinee vertailla.
-
Jos näytönohjain riittää, mikään ei omalta osaltani puolla esim. Pron hankkimista ja MacBookin puolesta taas puhuisi hinnan lisäksi koko. En tarvitse kannettavaan 15" näyttöä.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Niin sinne alunperin loin ketjun.. Applen sähköpostilistalle niitä putoilee. Kannattavaa mainontaa meille kerrankinMacTwist kirjoitti:Vaikkapa täältä.Sotionci kirjoitti:Mistä sä Masa kaivelet tommosia koodeja?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Mulla on Macbook ja käytän ulkoisina näyttöina 20" TFT-näyttöä ja töissä 21" CRT:tä. TFT:ssä reso 1600x1200 ja CRT:ssä 1344x1008. Teen duunia Inkkarilla ja Photarilla, lehtien taittoa, kirjojen/levyjen kansia jne. Tehot riittää hyvin, itse asiassa oon ollut tosi yllättynyt miten hyvin Macbook pyörittää noita softia Rosettan kautta.. nopeammin kuin singeprossunen G5. Muistia kannattaa laittaa täydet 2 gigaa.. vaikka ei se suoraan näytön nopeuteen vaikutakaan.Tiina kirjoitti:MacBookia olen ajatellut, mutta riittääkö näytönohjain? Koneeseen ajattelin heti tilattaessa laittaa 2 Gt muistia, kun kerran näytönohjainkin käyttää samaa muistia.
Pelejä en oo juuri testannut, ainoastaan CIV 4:sta, mikä pyörii hyvin kun ei laita kaikkia herkkuja päälle. Koneen tuulettimet tosi hyrrää täysillä..

-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
masalle kiitos muistutuksesta. Kyllähän minäkin olin tuon tarjouksen nähnyt, mutta silloin tämä kone hankinta ei ollut vielä niin ajankohtainen, että on päässyt ihan unohtumaan.
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Sain koneen ja nyt olen käyttänyt sitä hetken 1920x1200 reson monitorilla. Koneessa on 2 gigaa muistia ja mitenkään isolla määrällä ohjelmia en ole vielä käyttänyt. Olen kokeillut toki Exposea ja muita hienouksia.Tiina kirjoitti:Kiitos vastauksista. MNi minua kiinnostaa kuulla kokemuksiasi sitten, kun olet saanut oman MacBookisi. Itse en ole ihan vielä hankkimassa MB:tä. Yritän venyttää hankinnan joulun jälkeen, mutta voi olla, että tulee ajolähtö ennen sitä.
En huomaa mitään tahmailua tai muutakaan outoa. Tosin voi olla että en osaa katsoa vikoja, kun en paremmasta tiedä, kun toisena koneena on vähän tehottomampi MacMini. Mutta tyytyväinen olen toimintaan isonkin monitorin kanssa enkä parempaa oikeastaan haluakaan nyt tietää. Mitä sitä itseään kiusaamaan jos homma toimii

-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kiitos tiedosta, tuo varmistaa, että MacBook riittää varmasti minunkin tarpeisiini. Sitten jos jotain oikein isoa tarvitsen (esim. katsoa leffan isooosti), voin lainata työpaikalta dataprojektorin. Kannettavan siirtäminen olohuoneeseen kun käy huomattavasti näpparämmin kuin pöytäkoneen sinne raijaaminen.
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Noitahan varmaan kohta pääsee liikkeissäkin testaamaan, niin pääset itse näkemään. Voipi olla fiksua, niin ainakin näkee itse miten toimii. Nyt pikkasen pidemmällä käytöllä voisin sanoa ettei eroa MacMinistä mitenkään näytön käsittelyn osalta, hieman saattaa Expose nykäistä kun on monta ikkunaa auki, mutta ei normaalit ikkunoiden vaihtamiset tai skrollaukset aiheuta mitään tuskastumisia ja videotkin pyörii sulavasti, kuten olettaa saattaa.Tiina kirjoitti:MNi onnittelut uudesta koneesta!![]()
Kiitos tiedosta, tuo varmistaa, että MacBook riittää varmasti minunkin tarpeisiini. Sitten jos jotain oikein isoa tarvitsen (esim. katsoa leffan isooosti), voin lainata työpaikalta dataprojektorin. Kannettavan siirtäminen olohuoneeseen kun käy huomattavasti näpparämmin kuin pöytäkoneen sinne raijaaminen.
Kiitos onnitteluista, mutta katsotaan nyt miten me tullaan toimeen, kun vähän tuo Lumikki kenkkuilee: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?p=256718#256718

-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
No joo, omat kokemukseni ovat toisenlaisia. MacBook 2 gigan muistilla (ei core duo) oli varakoneena 2-prossuisen G5:ni ollessa valohoidossa. En tiedä sitten johtuuko kokemani piinallinen hitaus siitä, että kyseessä on tosiaan Dual 2 GHzl G5 PowerMac vai siitä, että pyyhkeet olivat väärin päin kylppärissä, mutta Rosettan kautta Adoben ohjelmistot toimivat Intel-MacBookissa mielestäni järjettömän hitaasti.omppa kirjoitti: Mulla on Macbook ja käytän ulkoisina näyttöina 20" TFT-näyttöä ja töissä 21" CRT:tä. TFT:ssä reso 1600x1200 ja CRT:ssä 1344x1008. Teen duunia Inkkarilla ja Photarilla, lehtien taittoa, kirjojen/levyjen kansia jne. Tehot riittää hyvin, itse asiassa oon ollut tosi yllättynyt miten hyvin Macbook pyörittää noita softia Rosettan kautta.. nopeammin kuin singeprossunen G5.
Sinänsä MacBook selviää hyvin 20-tuumaisen ulkoisen näytön kanssa, mutta ei Intelin ja Rosettan nopeus mulle vielä ihan tuotantokäyttöön riitä.
-
Viesti Kirjoittaja skenewear »
En ole viellä löytännyt asetuksista kyseistä asetusta.
Minulla on 19" laaja näyttö ja haluaisin käyttää sitä työskentelyssä niin, ettei macbookki olisi kansi auki.
Edellisellä pc kanettavalla toimi hyvin, koska oli asetus mistä sai tehtyä näin.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
mbp? macbookki ? Eli olikosse nyt MacBook Pro vai Ei? No, jokatapauksessa temppu tehdään laittamalla näyttö kiinni. Jos ulkoista näppistä ei ole niin sitten pitää riittää se että MacBookista laitetaan näytön kirkkaus nollille. Hiiri tosin menee sinne läppärin näytölle silloin mutta ei siitä hirveästi minusta haittaa ole.skenewear kirjoitti:Kysymys? Onko mbp mahdollista käyttää erillistä näyttöä niin, että macbookin kansi on kiinni.
Minulla on 19" laaja näyttö ja haluaisin käyttää sitä työskentelyssä niin, ettei macbookki olisi kansi auki.
Edellisellä pc kanettavalla toimi hyvin, koska oli asetus mistä sai tehtyä näin.
-
Viesti Kirjoittaja Konu- »
eikös tuota varten ole jokin ohjelma?skenewear kirjoitti:Kysymys? Onko mbp mahdollista käyttää erillistä näyttöä niin, että macbookin kansi on kiinni.
-
-
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Tai jos ei ole ulkoista näppäimistöä tai hiirtä niin kansi auki ja heti kiinni. Tai tökkää minkä tahansa USB-laitteen koneeseen kannen ollessa kiinni.Jeqqu kirjoitti:Läppärin kansi kiinni ja kone nukkumaan. Sen jälkeen kansi annetaan olla kiinni ja herätetään kone hiirellä tai ulkoisella näppiksellä. Nyt pitäisi olla käytössä ainoastaan ulkoinen näyttö. HUOM. virtapiuhan pitää olla kiinni!
Toimii ainakin Macbookissa.
-
-
Viesti Kirjoittaja Bowmore »
-
-
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka