Toimiiko vaikka toisessakin päässä olisi NAT? Tuolloin nimittäin välttämättä vaaditaan välityspalvelin koneiden välille. Skype ratkaisee ongelman käyttämällä muita verkossa olevia skype käyttäjiä välityspalvelimina. Onko MSN:ssä moista ratkaisua ei kai ole - onko Microsoftilla jotain omia välityspalvelimia tähän tarkoitukseen? (Jos, niin kuulostaa todella kalliilta ratkaisulta)
No siis kun tuosta tekniikasta hirveästi tiedä joten en osaa sanoa miten toi on hoidettu. Kaikissa (näin melkein kehtaan väittää koska eihän niitä muuten menisi kaupaksi jos niissä ei MSN toimi) kuluttajaluokan modeemeissa/WLAN joissa on palomuuri (NAT tai SPI....jotain tuollaisia termejä olen nähnyt) on tuki MSN:lle. En tiedä kumpi noista, laitevalmistaja vai Microsoft hoitaa tuon välityspalvelimen ja miten. Olen ihan pihalla tuosta miten ne sen tekevät mutta sen tiedän että se toimii lähes kaikissa kuluttajatuotteiden kanssa koska niissä on joku tuki varta vasten MSN Messegeriä varten. Voithan katsoa vaikka Netgearin ADSL modeemin (oikean palomuurin kera) sivut jos sieltä selviäisi sinulle miten se MSN Messenger toimii palomuurien takaa.
Kun sanoit että kuulostaa kalliilta ratkaisulta niin luulisi Microsoftilla olevan varaa vaikka mihin ratkaisuihin jos ne vain toimivat.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Mulla tuo skype ei oikein suostu toimimaan. Jää sisäänkirjautumis vaiheeseen... Win koneella tunnukset pelaa ok mutta Mac versio junnaa paikallaan, sitten ku ylävalikosta valitsee jotain niin sammuu koko skype. Kyl sen Beta version luulis paremmin toimivan....
*edit*
juu, eli ongelma oli uudemman Betan kanssa, nyt olivat laittaneet vanhemman version takas sivuille ja se näyttäisi toimivan...
Tekisivät siitä Jaguaariversion nyt vaan kun alunperin lupasivat. Taas kun meni se freen "ylimääränen" satanen muualle, eli ei Pantteria... V*****aa, lähden baariin... :/ ....???... hmm...
MUllakin jää pyörimään siihen sisäänkirjaus vaiheeseen, mutta pitää valita valikosta kirjaa uusi käyttäjä ja sitten toimii. (se keskeyttää sen vanhan loggauksen).
Ääni on vaan ihmeen metallinen kun puhuin isän kanssa kokeeksi. Hän PowerBookkinsa (ja napit korvilla) ja minä iBookin (ja napit korvilla) kanssa. Onkohan 333MHz PowerBook tuohon hommaan liian hidas, kun mun ääni pätki sielläpäässä, mutta mä kuulin kaiken suht hyvin, vai onko mun nettiliittymän lähetyskyky liian hidas. Taitaa olla 512/128 tai 512/256. Ei se laatu kyllä mitään puhelinääntä voittanut, vai johtuuko tämä läppäreitten omista mikeistä?
Kaikissa (näin melkein kehtaan väittää koska eihän niitä muuten menisi kaupaksi jos niissä ei MSN toimi) kuluttajaluokan modeemeissa/WLAN joissa on palomuuri (NAT tai SPI....jotain tuollaisia termejä olen nähnyt) on tuki MSN:lle.
Joo, näemmä tuo kyseinen Netgearin tuliseinä tukee suoraan Messageria. Eli tuo käytännössä vaatii sen että tuliseinä puhkoo lennossa reiän seinään juuri Messageria varten automaattisesti. Jos tuliseinä ei tuota ominaisuutta erikseen tue, niin sitten homma ei toimi.
Onkohan 333MHz PowerBook tuohon hommaan liian hidas, kun mun ääni pätki sielläpäässä, mutta mä kuulin kaiken suht hyvin, vai onko mun nettiliittymän lähetyskyky liian hidas.
Skype taitaa valita käyettävän ääni-koodauksen sen mukaan kuinka paljon tehoa on käytettävissä. Järeimmät ja siten parhaimman laatuiset koodaukset syövät aika reippaasti tehoa, joten tuo voimakirja voi olla turhan hidas niihin. Tosin ei sen silti pitäisi pätkiä, koska Skypen pitäisi automaattisesti valita heikompi kodekki jos teho ei riitä. (Voi olla että betassa tälläiset hienoudet on vielä kesken...)
Nettiliittymä on kyllä riittävän nopea, GSM:lle riittää 9.6 kiloa, joten tuo luokkaa kymmenkertainen kaista pitäisi kyllä varmasti riittää...
Skypen foorumillä Staffi väittää että Linux versiota imutellaan kaikkein heikoimmin Win, Lin, Mac, PocketPC versioista (200 000 linux versiota 2,5 kk:ssa), meinaan että Macciversiota menee vissiin aika hyvin "kaupaksi"..